Gå til innhold

Nærkontakt hvis man har brukt munnbind?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man å regne som nærkontakt hvis man har brukt munnbind når man har hatt avstand på mindre enn 2 meter? Mannen min har jobbet sammen med en som har testet positivt. De har vært nære hverandre, men brukt munnbind hele tiden. Arbeidsgiver mener han ikke er nærkontakt og derfor ikke skal i smittekarantene. Jeg finner ikke noe klart svar. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er til en viss grad unntak for helsepersonell som bruker munnbind og øyebeskyttelse, og som bruker dette helt korrekt (tror ikke så mange av oss andre gjør det riktig..) men ellers skal ikke munnbind ha noe å si. 

• Liker 3
Skrevet

Er mannen din helsepersonell og har brukt anbefalt beskyttelsesutstyr? Hvis ikke så er han å regne som nærkontakt.

Skrevet

Det er vel smittesporing som avgjør hvem som er nærkontakt

Skrevet
Skøyer skrev (1 time siden):

Er mannen din helsepersonell og har brukt anbefalt beskyttelsesutstyr? Hvis ikke så er han å regne som nærkontakt.

Nei, han er politi... 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Lille Py said:

Nei, han er politi... 

Ring smitteteamet der dere bor formå dobbeltsjekke, men jeg er nok ganske sikker på at mannen din ryker på en karantenesmell. Lykke til og håper han (og du) slipper covid.

• Liker 1
Skrevet

Her får man beskjed om at en kan kjøre personer til teststasjon med munnbind og det er minimal fare for smitte så lenge alle har på munnbind, og at en ikke havner i karantene om den man har kjørt til test skulle vise seg å være smittet... Så jeg tenker jo at han ikke havner i karantene men det spørs vel på hvem man prater med. 

• Liker 1
Skrevet

Bare hvis man har vert nærmere 2 m i over 15 min. Ikke unntak ved munnbind, aldri lest om det i vertfall.

• Liker 1
Skrevet
Skøyer skrev (1 time siden):

Ring smitteteamet der dere bor formå dobbeltsjekke, men jeg er nok ganske sikker på at mannen din ryker på en karantenesmell. Lykke til og håper han (og du) slipper covid.

Ja, jeg skal ringe i morgen. Håper vi slipper unna, ja, det har jeg ikke tid til. 😅

Takk for svar til dere andre også - det er helt utrolig at det skal være så vanskelig å forstå seg på. Jeg jobber selv som advokat og liker å tro jeg er ganske god til å tolke og forstå, men ikke disse koronareglene... 

• Liker 1
  • Opprett ny...