Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg idag kom hjem fra henting i barnehagen fikk jeg melding fra en annen ‘foreldre.

Hun hadde overhørt at en ansatt hadde snakket med en foreldre om at mitt barn hadde tatt kvelertak på hans barn. Hun nevnte mitt barn med navn. Alle som evt var i gangen kunne høre dette.

Da jeg hentet mitt barn fikk jeg ingen info om dette eller situasjonen. (Hentet max 5 min etter at den ansatte hadde snakket med den andre foreldren).

Hva ville du gjort i denne situasjonen?

Kan også nevne at alle barn involvert er under 2 år.

Skal ha møte med barnehagen ang flere saker, skal ta opp dette også da. Er det evt noen andre som bør kontaktes ang dette evt bruddet på taushetsplikten?

Anonymkode: b7066...5de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke hengt meg opp i dette bruddet. Det er ikke et alvorlig brudd, det er mer alvorlig at ditt barn tar kvelertak på andre barn, og foreldrene til det barnet bør få vite hvilket barn det er. Ikke ideelt at en annen forelder hørte det, men akkurat det ville jeg latt fare. 

Og så burde selvsagt barnehagen tatt det opp med deg. 

Anonymkode: c737f...6dc

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg hadde ikke hengt meg opp i dette bruddet. Det er ikke et alvorlig brudd, det er mer alvorlig at ditt barn tar kvelertak på andre barn, og foreldrene til det barnet bør få vite hvilket barn det er. Ikke ideelt at en annen forelder hørte det, men akkurat det ville jeg latt fare. 

Det er galt nok at den ansatte sier det til en annen forelder i påhør av de fleste andre foreldrene, men at hun faktisk i stedet for å ta det opp med mor til barnet velger å sladre til en annen forelder og spre det utover, er jo direkte uprofesjonelt.

Det er klart at det ikke er ønskelig at barn tar kvelertak på hverandre, men når det er snakk om unger på under to år, er det vel begrenset hvor stor skade som egentlig kan ha skjedd. Mulig det er det som har gjort at den ansatte har tatt så lett på deg og ikke tatt det opp med TS.

Uansett vil jeg si at det at en voksen ansatt velger å slarve om noe som har skjedd foran uvedkommende i stedet for å ta det opp med den det gjelder, er verre enn at et barn på under to år tar kvelertak på et annet. Barnet vet ikke hva det gjør, men en barnehageansatt burde vite bedre.

Og TS, jeg synes du skal si klart fra til styrer at dersom det oppstår en situasjon med barnet ditt i barnehagen, vil du at de tar det opp med deg i stedet for å stå i garderoben og slarve om det foran resten av foreldrene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg hadde ikke hengt meg opp i dette bruddet. Det er ikke et alvorlig brudd, det er mer alvorlig at ditt barn tar kvelertak på andre barn, og foreldrene til det barnet bør få vite hvilket barn det er. Ikke ideelt at en annen forelder hørte det, men akkurat det ville jeg latt fare. 

Nei, det bør de ikke. De bør få vite hva som har skjedd, men ikke hvilket barn det er. Det omfattes av taushetsplikten. Litt større barn som har bra språk vil jo selv fortelle foreldrene hvem som har gjort ting, men personalet har ikke lov.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Denne forelderens barn er part i saken, og forelderen vil da ha rett til å få informasjon om hendelsen og om hvem som gjorde det. Den ansatte har derimot ikke lov til å formidle denne typen informasjon mens andre foreldre er til stede. Dessuten er det svært uheldig at du ikke fikk informasjon om hendelsen. 

Anonymkode: d0853...957

• Liker 10
Skrevet

Ja, det er brudd på taushetsplikten. Gutten min fikk seg en skikkelig blåveis i barnehagen som toåring. Fikk selvsagt ikke vite hvem av barna som hadde vært utagerende.  

• Liker 10
Skrevet

Jeg reagerer mest på at du ikke ble informert. Det er jo du og far som har hovedansvaret for å lære barnet hva som er rett og galt, så dere har jo faktisk bruk for infoen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er merkelig at du reagerer på å ikke bli informert, men du reagerer ikke på at ungen din tar kvelertak på et annet barn??

Anonymkode: 32aa8...f7a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Denne forelderens barn er part i saken, og forelderen vil da ha rett til å få informasjon om hendelsen og om hvem som gjorde det. Den ansatte har derimot ikke lov til å formidle denne typen informasjon mens andre foreldre er til stede. Dessuten er det svært uheldig at du ikke fikk informasjon om hendelsen. 

Anonymkode: d0853...957

Nei, foreldrene har ikke rett til å vite hvilket barn som gjorde det.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Syns det er merkelig at du reagerer på å ikke bli informert, men du reagerer ikke på at ungen din tar kvelertak på et annet barn??

Anonymkode: 32aa8...f7a

Det ene trenger vel ikke å utelukke det andre?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Fokuser heller på at barnet ditt tok kvelertak på en annen unge. Det er jo direkte flaut for din del.

Anonymkode: d598c...4da

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fokuser heller på at barnet ditt tok kvelertak på en annen unge. Det er jo direkte flaut for din del.

Barna er under to år. Tror ikke vi snakker om den neste Jack The Ripper, akkurat 😁

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det flaut? Antar du at ts har lært barnet dette?

Som mor ville jeg blitt opprørt over at barnet mitt hadde gjort noe slikt, men forstår ikke hvorfor jeg skulle vært flau?

Anonymkode: 0b2bb...80e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Et barn under to år tar ikke «kvelertak» på den måten. Her har det nok skjedd noe under lek/krangel, toåringen hadde neppe intensjon om å kvele den andre (de vet da ikke hva det betyr en gang?). 

TS: Tipper de bare informerte den andre forelderen slik at hen kunne være obs på barnet. At det ble nevnt navn var en stor glipp. At det ikke er nevnt for deg sier jo bare at de ikke synes det var noe alvor i situasjonen! 

Anonymkode: a57e7...bf0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt brudd på taushetsplikten. Foreldrene skal informeres om hva som har skjedd (selvsagt også foreldre til barn som har gjort det). Personalet skal IKKE informere hvilket barn som har tatt kvelertak. 

Tenk på hvilket syn og stempel dette lille barnet vil få! Evig eies kun et dårlig rykte... Dette kan forfølge barnet i årevis. Klart både foreldre og personell skal ta tak i det (om det er  et gjentakende problem) , det skal jobbes systematisk både med dette barnet, men generelt i barnegruppen. Vise alternative handlingsmåter osv. 

Reagerer også på at TS ikke fikk beskjed om hendelsen. Kvelertak høres alvorlig ut, men kommer jo helt an på 

Anonymkode: f57a2...811

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når taushetsplikten brytes over en slik hendelse, kan jeg bare forestille meg hva slags slarv og sladder som slipper ut ellers.

Anonymkode: 0b2bb...80e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg idag kom hjem fra henting i barnehagen fikk jeg melding fra en annen ‘foreldre.

Hun hadde overhørt at en ansatt hadde snakket med en foreldre om at mitt barn hadde tatt kvelertak på hans barn. Hun nevnte mitt barn med navn. Alle som evt var i gangen kunne høre dette.

Da jeg hentet mitt barn fikk jeg ingen info om dette eller situasjonen. (Hentet max 5 min etter at den ansatte hadde snakket med den andre foreldren).

Hva ville du gjort i denne situasjonen?

Kan også nevne at alle barn involvert er under 2 år.

Skal ha møte med barnehagen ang flere saker, skal ta opp dette også da. Er det evt noen andre som bør kontaktes ang dette evt bruddet på taushetsplikten?

Anonymkode: b7066...5de

Jeg ville konfrontert den ansatte og ikke spurt om det var du som mor til barnet som skulle ha denne informasjonen og ikke uvedkomne da taushetsplikt og personvern også gjelder barnehageansatte og at hun burde melde fra til deg om slikt og ikke prate til andre om andres unger som hun kommer i kontakt med i jobbsammenheng.

Anonymkode: 2057d...0ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei det har ingenting med taushetsplikt å gjøre det her 

Anonymkode: a1f6b...5f3

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det har ingenting med taushetsplikt å gjøre det her 

Anonymkode: a1f6b...5f3

Det har det vel. 

Skrevet

Hva så…. I verst fall er dette en liten bagatell av en feil. Let it go. 

(Er det prinsippet som er så viktig eller er det frykten for ens barn dårlige rykte…?🙅🏼‍♀️)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...