Gå til innhold

Ok å «tvinge» 3,5-åringen til å rydde opp etter seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemme med 3,5-åringen, og i løpet av formiddagen, hadde han rotet ut masse av lekene sine på rommet sitt. Jeg skulle rydde badet, og sa at han kunne rydde rommet sitt mens jeg ryddet badet (nesten rom i rom). Han nektet, begynte å sutre, ba om nettbrett, flere leker osv.

Da tok meg selv i å si at det ikke ble noe annet før han hadde ryddet rommet sitt, som jeg hadde bedt han om. Og når jeg først hadde sagt dette, var det ingen vei tilbake. Da måtte jeg stå for det jeg hadde sagt (er viktig for meg at når jeg først har sagt noe, er det det som gjelder). 

Etter mye om og men, ryddet han rommet sitt til slutt, men underveis tok jeg meg selv i å lure på om dette var riktig av meg. Å «tvinge» han til å rydde lekene sine. Hva tenker dette? Var dette fryktelig fælt av meg? Eller innafor?

Anonymkode: a76ab...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere?* skulle det stå. Gikk litt fort i svingene her.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Absolutte, med mindre du vil ha en ''dritt unge''. Å rydde lærer de i barnehagen også

Anonymkode: 9278d...78e

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor, men jeg ville blitt med og hjulpet til.

Anonymkode: b4a45...ee8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt innafor, men jeg ville blitt med og hjulpet til.

Anonymkode: b4a45...ee8

Jeg gikk inn og hjalp han når han selv satte i gang.

Ts

• Liker 12
Skrevet

Nope, tvang er aldri en god løsning i oppdragerollen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo dette som er barneoppdragelse. Lære gutten å rydde opp etter seg, og ikke la han tro at han kan sutre seg ut av en kjedelig oppgave.

Anonymkode: dff34...245

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva tenker dere?* skulle det stå. Gikk litt fort i svingene her.

Ts

Jeg tenker at dette er ditt ansvar.

En 3,5 åring har ikke kapasitet til å ta ansvar for «massevis» av leker.

Kan du kreve at Hvarnes holder seg selv, rommet og lekene ryddig? Absolutt. Det gjør du ved å veilede og vise vei og hjelpe til. Men det flrste du må gjøre er å gi han så få ting, leker og klær at det er innenfor hans kapasitet å ha ansvar for dem. 

Kan du kreve at en 3,5 åring holder orden på store mengder ting, klær og leker fordi du har valgt å overvelde han med slike mengder? Nei. 

Så ønsker du at barnet skal holde orden? Hold orden selv først.

Anonymkode: ad7c6...57a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo dette som er barneoppdragelse. Lære gutten å rydde opp etter seg, og ikke la han tro at han kan sutre seg ut av en kjedelig oppgave.

Anonymkode: dff34...245

Alder spiller en rolle for hvordan man går frem, det er stor forskjell på å oppdra en på 3,5 og en på 13... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange barn trenger hjelp med rydding og lære strategier på rydding så det å bare si rydd rommet ditt til en 3,5 åring er ikke alltid like produktivt. Vis måter å rydde på, få barn til å forstå hvorfor det er lurt å ha det ryddig og hjelp litt til.  Rydding kan også gjøres til noe morsomt.  Her fungerte egen ryddemusikk for å komme i rett stemning og masse små konkurranser når de var små. Det fungerer ikke på alle. Men finn ut hva hvordan rydding er vanskelig.

Anonymkode: c650e...084

AnonymBruker
Skrevet

Altså. 

Når 3 åringene klarer å rydde alene etter seg i bhg, med få voksne per barn, er det HELT overkommelig for foreldre å få barna til å rydde hjemme.

Du kommer til å få en drittunge pm ungen skal få velge bort alt kjedelig

Anonymkode: c1771...66d

• Liker 11
Skrevet (endret)

Selvfølgelig, men uten fysisk makt. Hvis han/hun nekter er det bare å si nei til alle andre aktiviteter barnet vil gjøre. "Du får ikke lov til å spille/se TV før du har ryddet opp etter deg", f.eks.

Man kan jo også selv være med på ryddinga og hjelpe til. Barnet tar ansvar samtidig som det ikke blir for overveldende.

Endret av Anonymburker
  • Liker 4
Skrevet
Carrot skrev (8 minutter siden):

Man må bruke litt kløkt for å få barnet til å gjøre som man vil.

Ingen barn lærer noe ved å slippe unna ansvar.

• Liker 5
Skrevet
Anonymburker skrev (Akkurat nå):

Man må bruke litt kløkt for å få barnet til å gjøre som man vil.

Ingen barn lærer noe ved å slippe unna ansvar.

Nemlig, ikke tvang.. 

Skrevet

Vi rydder også før vi hopper over på ting som tv/nettbrett osv, det er en fin regel. Men så må vi som voksne vurdere hvor mye de klarer på egenhånd, og hvor mye vi bør hjelpe til. Om det ble dårlig stemning av å innføre regelen, så kan man snu det med å ha det litt gøy mens man hjelper hverandre å rydde ☺️

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Da måtte jeg stå for det jeg hadde sagt (er viktig for meg at når jeg først har sagt noe, er det det som gjelder). 

Reagerer litt på denne. Det er viktig å være konsekvent for all del, men det er også viktig å kunne innrømme feil. Jeg sier ikke at du tok feil her, er ærlig talt litt usikker, men barn lærer fra sine foreldre, også det å kunne innrømme feil.

Anonymkode: 5fae2...44a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg ville nok vært litt munter. Typ «kom, så rydder vi sammen så går det superfort!»

Anonymkode: a1454...26e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså. 

Når 3 åringene klarer å rydde alene etter seg i bhg, med få voksne per barn, er det HELT overkommelig for foreldre å få barna til å rydde hjemme.

Du kommer til å få en drittunge pm ungen skal få velge bort alt kjedelig

Ha ha de klarer ikke det, de får hjelp av voksne selvsagt 

Anonymkode: 62982...46f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ha ha de klarer ikke det, de får hjelp av voksne selvsagt 

Anonymkode: 62982...46f

Har 20 barn på 2,5-3,5 år som etterlater strøken avdeling hver dag. Det rydder de selv.

Men klart, det krever jobb og man må være konsekvent. Det ligger ikke for alle dessverre 

• Liker 6
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

Dette var da ikke tvang. Det var en konsekvens av handling - barnet rydder ikke, og får dermed ikke nettbrett (feks). Synes det er god barneoppdragelse jeg! Hadde hun låst barnet inne og sagt han ikke fikk komme ut før han ryddet, hadde det selvsagt vært noe annet. Men dette her er helt innafor i min bok. Gjør det samme med 2-åringen min, og han rydder som bare det :) 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...