AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #41 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): TS sitt barn går ikke i barnehage, så det er bare å legge fra seg. Dette kunne også blitt tatt tak i tidligere, hvis ts bare hadde REAGERT tidligere enn nå. Hun har nok kjent på seg at dette ikke er normalen en veldig god stund, men ikke gjort noe med det. Trodd det går over eller noe. Ts du MÅ faktisk henvise til ppt med en gang og dra på helsestasjon på kontroll, eventuelt be om akutt fastlegetime i morgen for å få fulgt opp dette fort nok. Dette kan ikke skje fortere!! Siden det er 2 hele uker siden sist du skrev her, og spør enda en gang så lurer jeg virkelig på hvor hodet ditt er hen, dette kommer trolig til å prege barnet langt inn i skolealder hvis du ikke reagerer NÅ. Anonymkode: 1350d...5eb Dette var et tilsvar til noen som ga uttrykk for at barnehage ikke er den viktigste instansen når det kommer til å fange opp problemer knyttet til blant annet atferd og språk, og at sånt uansett blir oppdaget av lege og helsestasjon. Anonymkode: 6282d...582 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #42 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette var et tilsvar til noen som ga uttrykk for at barnehage ikke er den viktigste instansen når det kommer til å fange opp problemer knyttet til blant annet atferd og språk, og at sånt uansett blir oppdaget av lege og helsestasjon. Anonymkode: 6282d...582 Enig. Mange barn er ikke hos legen særlig ofte, og selv om de er det, er det ikke gitt at språkvansker blir oppdaget i løpet av de fem minuttene barnet er inne på kontoret for å sjekke de vonde ørene. Og helsestasjonen har ingen kontroller mellom 2 og 4 år. Helsesykepleier vil nok reagere når TS kommer på fireårskontrollen, men da er det tapt mye tid. Få gjort noe NÅ, TS. Selv når du er kommet inn i systemet tar det veldig lang tid. Mitt barn ble plukket opp av barnehagen lenge før han ble tre år gammel pga forsinket språkutvikling. Så kom covid og ødela mye - oppfølging og utredning stoppet opp, spesped var sykmeldt i lang tid og det var umulig å finne vikar. Han har nå spesped og ekstra oppfølging ellers, og nå - to år senere - er vi fremdeles bare i startfasen av utredning, og i prosessen med å få utsatt skolestart. Det tar LANG tid. Ring PPT på mandag. Anonymkode: b92cb...836 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #43 Del Skrevet 15. januar 2022 Jeg jobber i PPT og syns dette høres bekymringsfullt ut. Få barnet henvist så fort som mulig! Jeg er ikke for tidlig barnehagestart, men samtidig ser jeg ofte barn som har vært hjemme "for lenge" (over 2-årsalderen) henge etter. Med mindre foreldrene er veldig bevisste på språklig stimulering, sosiale aktiviteter med andre barn osv, er det fort gjort å henge bakpå ift de som går i bhg og får dette "gratis". Anonymkode: 1b5a9...7f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå