Gå til innhold

Gutt 3 1/2 år som snakker lite

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min sønn fyller 4 år i juli, og jeg har begynt å bekymre meg litt for språkutviklingen hans. Føler han snakker lite sammenlignet med andre på omtrent samme alder. Min søster har en jente som fyller 4 i februar og hun snakker mye, og i hele setninger. Det er 4 måneders aldersforskjell mellom de to. Min sønn snakker ikke i setninger, kun enkeltord. Og han ser ikke ut til å forstå helt når kusinen f.eks.spør om de skal leke gjemsel eller andre ting. Han vil helst bare løpe rundt, og leke for seg selv slik mindre barn gjør. Ellers er han en veldig blid og tillitsfull gutt. Han er enebarn og skal begynne i barnehagen til høsten. Vi leser bøker og snakker sammen, men får likevel kun enkeltord og mange er vanskelig å forstå, særlig for andre enn oss foreldre. Han har hatt mest kontakt med barn i familien som er noen år eldre. Kusinen er den som ligger nærmest han i alder av de han har lekt med, men vi treffes ikke så ofte lenger på dagtid da hun går i heldagsbarnehage.

Det jeg lurer på er om det er normalt at et barn på 3,5 år kun sier noen få enkeltord, eller er det å regne som forsinket språkutvikling?
Og tror dere dette kan skyldes at han er enebarn og/eller ikke går i barnehage? 

Anonymkode: a15f1...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det at han ikke går i barnehage kan nok ha litt å si, han får jo ikke se hvor mye andre barn prater/hvordan de oppfører seg så blir ikke utfordret på språket hjemme. Så ville sørget for at han får mer kommunikasjon med andre- uten dere «som tolker» siden du sier det er vanskelig å forstå.

Hvordan er kroppsspråket til barnet, forstår andre hva barnet vil uten at det trenger å si noe.  Er det at barnet ikke hører eller ikke forstår, er det det siste så viser det at det å være kun hjemme gir for lite referanser til lek.

Hva leker dere hjemme mot hva han ville gjort i barnehage?

Barna har en fetter som var kjempetidlig med språk og sang og pratet og alle i familien var så opptatt av hvor fantastisk det var med den skravlete gutten sammenlignet med vår som var langt over 3 før hun snakket. Det tok litt tid før det ble oppdaget nonverbale lærevansker på gutten og han han bare hermet, og det viste seg at kommunikasjonen mest gikk en vei. Forteller dette for å vise at skravling tidlig ikke bare er bra….. Vår 3-åring klarte seg med ekstremt tydelig kroppsspråk så ord ble ofte overflødig i møte med andre.  Kan sies at vår 3-åring vokste opp i annet land før hun var 3 og gikk i barnehage der, så trengte mer tid pga ulikt språk hjemme/barnehage (norsk hjemme) 

Anonymkode: f3f47...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke normalt, nei. Og hadde ungen gått i barnehage, kunne dere fått veiledning på dette. Hvorfor i alle dager går dere hjemme og diller med sønnen? Han må jo enormt etter både språkmessig og sosialt. Før virkelig håpe han får en god tid i barnehage, men de som begynner så sent sliter ofte.

Anonymkode: ff75f...632

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok ikke innenfor normalen ut fra det du skriver. Har et barn med forsinket språkutvikling selv, og han snakket i setninger på den alderen. Likevel har han spesped og ekstra oppfølging i barnehagen. Han er nå fem år og henger fremdeles etter. Setter han ikke engang sammen to ord i en setning?

Jeg ville også tenkt på om det var noe annet galt enn kun språk også, ut fra det du skriver her (forstår ikke, leker bare alene). Igjen - jeg snakker av erfaring. Både samspill, hvordan barnet fungerer sosialt, hørsel etc burde sjekkes. 

Jeg ville meldt ham opp til PPT (ring PPT og be om veiledning, foreldre kan også melde opp til PPT). Eller be om å få en time på helsestasjonen nå. Ikke vent med å ta tak i dette til han starter i barnehagen, eller til fireårskontrollen. Det tar tid å få mølla i gang, og da blir det fort ikke hjelp å få før senhøsten 22, tidligst. 

Anonymkode: b92cb...836

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville sagt ganske forsinket språkutvikling, og muligens forsinkelser på andre områder. Dette kan ikke kun forklares med at han er hjemme. Tror det hadde blitt fanget opp før om han hadde gått i bhg. Enig at du bør kontakte PPT, og i det minste be om ekstra oppfølgningstime på helsestasjonen. Min gutt var forsinket pga hørsel, men ikke så mye som din, og ikke på andre områder enn det språklige.

Har han noen form for rollelek, enten med leker eller med andre (f.eks dere)?

Blir han med på ting som dere foreldre foreslår, enten dere foreslår det verbalt eller dere viser det med leker/tegn?

Gir han dere oppmerksomhet når dere ønsker den, svarer han på navnet sitt?

Hvordan ber han om noe fra dere?

Kan dere snakke sammen ting som har skjedd og skal skje? Gledet han seg f.eks til jul?

Anonymkode: 85c3b...8ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min sønn fyller 4 år i juli, og jeg har begynt å bekymre meg litt for språkutviklingen hans. Føler han snakker lite sammenlignet med andre på omtrent samme alder. Min søster har en jente som fyller 4 i februar og hun snakker mye, og i hele setninger. Det er 4 måneders aldersforskjell mellom de to. Min sønn snakker ikke i setninger, kun enkeltord. Og han ser ikke ut til å forstå helt når kusinen f.eks.spør om de skal leke gjemsel eller andre ting. Han vil helst bare løpe rundt, og leke for seg selv slik mindre barn gjør. Ellers er han en veldig blid og tillitsfull gutt. Han er enebarn og skal begynne i barnehagen til høsten. Vi leser bøker og snakker sammen, men får likevel kun enkeltord og mange er vanskelig å forstå, særlig for andre enn oss foreldre. Han har hatt mest kontakt med barn i familien som er noen år eldre. Kusinen er den som ligger nærmest han i alder av de han har lekt med, men vi treffes ikke så ofte lenger på dagtid da hun går i heldagsbarnehage.

Det jeg lurer på er om det er normalt at et barn på 3,5 år kun sier noen få enkeltord, eller er det å regne som forsinket språkutvikling?
Og tror dere dette kan skyldes at han er enebarn og/eller ikke går i barnehage? 

Han skulle nok ha starta i bhg for 2år siden helst sånn at de kunne fått ballen i gang med PPT og BUP. Det kan være dumt å ha ungene hjemme for lenge. Hilsen mamma til et barn i samme alder også med samme problemer som startet tidlig i bhg. 
Du kan gå inn på PPT sin side i bydelen din og melde bekymring for språket selv.

Anonymkode: cb44c...76c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han skulle nok ha starta i bhg for 2år siden helst sånn at de kunne fått ballen i gang med PPT og BUP. Det kan være dumt å ha ungene hjemme for lenge. Hilsen mamma til et barn i samme alder også med samme problemer som startet tidlig i bhg. 
Du kan gå inn på PPT sin side i bydelen din og melde bekymring for språket selv.

PS vårt barns utfordringer har ikke opphørt, men barnet får rett oppfølging.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville sagt ganske forsinket språkutvikling, og muligens forsinkelser på andre områder. Dette kan ikke kun forklares med at han er hjemme. Tror det hadde blitt fanget opp før om han hadde gått i bhg. Enig at du bør kontakte PPT, og i det minste be om ekstra oppfølgningstime på helsestasjonen. Min gutt var forsinket pga hørsel, men ikke så mye som din, og ikke på andre områder enn det språklige.

Har han noen form for rollelek, enten med leker eller med andre (f.eks dere)?

Blir han med på ting som dere foreldre foreslår, enten dere foreslår det verbalt eller dere viser det med leker/tegn?

Gir han dere oppmerksomhet når dere ønsker den, svarer han på navnet sitt?

Hvordan ber han om noe fra dere?

Kan dere snakke sammen ting som har skjedd og skal skje? Gledet han seg f.eks til jul?

Han leker rollelek av og til. Er glad i tekniske ting og kjøretøy. Å bli med far ut i garasjen eller på båttur liker han veldig godt. Han gir oppmerksomhet når vi roper navnet hans og det virker som han har bra språkforståelse da jeg kan gi han beskjed om f.eks å hente ballen eller komme bort til meg, og det gjør han. Tror derfor ikke det er noe galt med hørselen hans. Sist han var med kusinen lekte de litt sammen ved at hun satt på en liten tråbil og han dyttet bilen fremover, og så byttet de. Men det varte kun en kort tid, så gikk han bort og ville leke alene. Jeg har prøvd å ha samtaler om f.eks jul men hvis jeg spør om han gleder seg får jeg bare et stort smiling et «ja», uten noen flere ord.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han leker rollelek av og til. Er glad i tekniske ting og kjøretøy. Å bli med far ut i garasjen eller på båttur liker han veldig godt. Han gir oppmerksomhet når vi roper navnet hans og det virker som han har bra språkforståelse da jeg kan gi han beskjed om f.eks å hente ballen eller komme bort til meg, og det gjør han. Tror derfor ikke det er noe galt med hørselen hans. Sist han var med kusinen lekte de litt sammen ved at hun satt på en liten tråbil og han dyttet bilen fremover, og så byttet de. Men det varte kun en kort tid, så gikk han bort og ville leke alene. Jeg har prøvd å ha samtaler om f.eks jul men hvis jeg spør om han gleder seg får jeg bare et stort smiling et «ja», uten noen flere ord.

ts

Ville som sagt meldt fra på ppt sin side i din kommune om bekymring for språkutvikling og sosial kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

ts

Men hva leker han (med) når han leker alene? Og er de ordene gutten din har uttalt ok? Eller han han vansker med uttale også?
Vår som hadde nedsatt hørsel både reagerte på navn og forespørsler. Men han forstod nok mindre enn andre på samme alder, og snakket lite og uforståelig. Det hjalp med dren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det første du bør gjøre er å få fastlege til å henvise han for grundig hørsel og synssjekk. 

barn kan få spes. ped hjelp hjemme selv om de ikke går i barnehagen. PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste) sine henvisningsskjema skal ligge på hjemmesiden. 

De gjør en utredning, dvs undersøkelse av om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp og evt at de ønsker å gå videre med bredere utredning. 

Anonymkode: 91bcf...acd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

ts

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det første du bør gjøre er å få fastlege til å henvise han for grundig hørsel og synssjekk. 

barn kan få spes. ped hjelp hjemme selv om de ikke går i barnehagen. PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste) sine henvisningsskjema skal ligge på hjemmesiden. 

De gjør en utredning, dvs undersøkelse av om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp og evt at de ønsker å gå videre med bredere utredning. 

Anonymkode: 91bcf...acd

og OBS TS, slike ting tar tiiiiid. Henvisninger tar tiiiiiid. Så få ballen i gang helst i dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er ikke normalt, nei. Og hadde ungen gått i barnehage, kunne dere fått veiledning på dette. Hvorfor i alle dager går dere hjemme og diller med sønnen? Han må jo enormt etter både språkmessig og sosialt. Før virkelig håpe han får en god tid i barnehage, men de som begynner så sent sliter ofte.

Anonymkode: ff75f...632

Herregud da menneske😳 det ordvalget der kan du spare deg for. 

Barnehage kan være veldig positivt i mange tilfeller, men om man vil være hjemme med barna, så er ikke det skadelig slik samfunnet skal ha det til. 

Anonymkode: ffe0b...885

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er koselig at noen kan ha barna hjemme jeg og han har da unger å leke med.

Ville kontaktet fastlege og evt søkt om utredning for å se hva som kan gjøres. Han trenger nok litt ekstra drahjelp. Har ikke så mye å sammenligne med, men både gutten og jenta mi satte sammen setninger før de var 2 1/2. 

Om han hører litt dårlig kan ting løsne raskt med litt hjelp!

Anonymkode: 75e4b...a26

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt barn gikk ikke i bhg i det hele tatt, og er også enebarn. Sa sitt første ord 8 mnd gammel, og snakket i hele setninger når hen var 1,5. Kort tid etter skolestart hoppet hen opp 1-2 år i pensum i både norsk, matte og engelsk, og hen er supersosial og har masse venner.

Så de som skylder på barnehagemangel kan ta seg en bolle, det har ihvertfall ingenting med saken å gjøre. Unger er forskjellige, og kanskje han bare satser på andre områder, som fysiske skills eller observasjon?

Anonymkode: 45942...9fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Herregud da menneske😳 det ordvalget der kan du spare deg for. 

Barnehage kan være veldig positivt i mange tilfeller, men om man vil være hjemme med barna, så er ikke det skadelig slik samfunnet skal ha det til. 

Det er skadelig hvis det viser seg på sikt at det hemmer utviklingen til barnet.

Anonymkode: bfd51...2cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mitt barn gikk ikke i bhg i det hele tatt, og er også enebarn. Sa sitt første ord 8 mnd gammel, og snakket i hele setninger når hen var 1,5. Kort tid etter skolestart hoppet hen opp 1-2 år i pensum i både norsk, matte og engelsk, og hen er supersosial og har masse venner.

Så de som skylder på barnehagemangel kan ta seg en bolle, det har ihvertfall ingenting med saken å gjøre. Unger er forskjellige, og kanskje han bare satser på andre områder, som fysiske skills eller observasjon?

Anonymkode: 45942...9fd

Veldig fint at slik kommer frem 😊 

Jeg begynte da jeg  var 4, kunne lese og skrive på den tid og kunne alle bokstavene da jeg var 2, fikk mange venner i bhg. Eneste var at jeg var litt sjenert, men det er jo et personlighetstrekk.. 

Så ikke alltid bhg er bedre enn foreldrene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men hva leker han (med) når han leker alene? Og er de ordene gutten din har uttalt ok? Eller han han vansker med uttale også?
Vår som hadde nedsatt hørsel både reagerte på navn og forespørsler. Men han forstod nok mindre enn andre på samme alder, og snakket lite og uforståelig. Det hjalp med dren.

Ok. Det visste jeg ikke. Leken går mye i kosedyr, biler og lekeverktøy. Ordene han uttaler er litt vanskelige å forstå for andre enn oss foreldre desverre, så jeg vil si at uttalen er noe utydelig. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er skadelig hvis det viser seg på sikt at det hemmer utviklingen til barnet.

Anonymkode: bfd51...2cb

Kanskje bhg burde ha hovedomsorgen for barna da tilfelle foreldrene ikke sosialiserer godt nok 🤔 altså man har helsestasjonen og fastlegen til å sette tiltak, tror du bhg er eneste kompetente instansen her eller? Tror du virkelig at foreldre ikke evner å se ting ved barnet som uttrykker bekymring? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...