AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Et par ganger i uken hender det at guttungen på 4 år nekter å spise det vi har til middag. Enten fordi han ikke liker det eller fordi han er opptatt med å leke spsielt de gangene vi har besøk eller er på besøk. Da lurer jeg om dere gir barnet noe annet å spise foreksempel brødskive eller lage noe annet? Hos oss er det ingen som spiser kveldsmat. Fordi vi spiser middag rundt 18 tiden og legger 21 tida. Er noen sulten så spiser de bare litt frukt. Så da har guttungen ingen flere måltider Hvordan er det hos dere? Anonymkode: e89a5...3ef
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Ja dessverre har vi ilagt den uvanen. Angrer nå. Anonymkode: 1b548...116
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 Avslutt lekingen i god tid før maten og ikke rett før så barnet har forventninger om å fortsette rett etter mat så forsvinner kanskje noe av utfordringen. Når det gjelder mat barnet ikke liker. Er det konsistens, lukt, smak eller blanding av mat osv som er problemet? Hvordan nekter barnet ? Anonymkode: 06184...cf6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 Spørs jo litt hva dere lager til middag og hvorfor gutten ikke liker det. Jeg fikk "egen mat" da jeg var barn fordi jeg ikke taklet konsistensen av ubearbeidet kjøtt og fisk. Tenkte bare på gisse gris dersom det ble servert koteletter, men pølser og annet bearbeidet kjøtt og fisk gikk helt fint. Jeg er takknemlig for at foreldrene mine viste forståelse akkurat der istedenfor å tvinge det i meg. Etter noen år så vokste jeg jo det også av meg og det var ikke noe problem for dem å slenge et par fiskekaker i stekepannen i mellomtiden. Å være for opptatt med å leke synes jeg derimot ikke er en god nok grunn til å droppe fellesmåltid Anonymkode: 17bae...976 3
Nelja Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 Regner med at problemet ditt går over dersom du bestemmer at barnet må komme og sette seg ved bordet uansett om det heller vil leke. 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 Ja, til en viss grad, spørs hva som blir servert. Er det biff til oss voksne får hun som ikke liker biff en burger. Serveres mat de begge liker er det ikke mulighet for å bytte til annet. Anonymkode: 686cb...e5d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 Lek/distraksjon/dårlig matlyst/dårlig humør - legges til siden, spises senere. Liker ikke - får noe annet. Ønsker selv ikke å spise når jeg ikke er sulten, eller litt uggen, eller opptatt med noe annet. Så tenker at å vente må være ok. Selvfølgelig forutsatt at det ikke ødelegger alt av rutiner og humør ellers. Anonymkode: fd685...d20 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #9 Skrevet 3. januar 2022 Nei, da får de heller en skive senere dersom de er sultne Anonymkode: 33325...c13 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #10 Skrevet 3. januar 2022 Legger fireåringen seg kl. 21? Er hen ikke dautrøtt om dagen? Anonymkode: cafbf...1f1 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #11 Skrevet 3. januar 2022 Om middagen er siste måltidet som ofte skjer og hun ikke liker det, så lager jeg rett og slett grøt til henne eller brødskive. Er middagen såpass tidlig at hun rekker å bli sulten før kvelds, og hun ikke spiser, får hun vente. Anonymkode: 75269...281
Pølsevann Skrevet 3. januar 2022 #12 Skrevet 3. januar 2022 Vi har (stort sett) alltid noe 3,5 åringen liker til middag. Altså et element som barnet liker. Noen dager går det likevel i lås og da lager vi en brødskive eller noe sånt så hun får i seg noe. Men hvis vi f.eks skal ha noe "avansert" så bytter vi kanskje tilbehøret vårt med grønnsaker barnet liker, eller legger til pasta til barnet så vi sørger for at mat blir spist. 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #13 Skrevet 3. januar 2022 Nei, da får barnet heller vente til kvelds. Til gjengjeld har vi et barn som spiser alt. Sushi, tartar, lutefisk, biff, skalldyr osv… Anonymkode: 98bf1...8ab 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #14 Skrevet 3. januar 2022 Ville gitt noe annet. Han er fire år, spiser middag kl 18 og legger seg 21. Det sier seg vel nesten selv at han i det minste må få noe annet, siden han ikke får kveldsmat før han legger seg. Anonymkode: 9426d...e5d 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #15 Skrevet 3. januar 2022 Ja, de får annen mat hvis de ikke liker. Det viktigste hos oss er å ha et hyggelig måltid sammen, der alle spiser sunn mat som de liker. Det lykkes vi med hver dag! Anonymkode: 30f68...171
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #16 Skrevet 3. januar 2022 Vi gir ikke noe annet, men ikke alltid de trenger å spise alt som blir servert. Det kan holde å ta én av grønnsakene f.eks. Når vi har flere forskjellige rester kan de velge. Men mine har alltid spist kveldsmat kl. 19 uansett hvor mye middag de spiser og uansett om vi spiser kl. 16 eller kl. 18. Anonymkode: dd96b...f6e 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #17 Skrevet 3. januar 2022 Nei, men prøver å gi kveldsmat. Anonymkode: dd411...24e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #18 Skrevet 3. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Legger fireåringen seg kl. 21? Er hen ikke dautrøtt om dagen? Anonymkode: cafbf...1f1 Barn, som voksne, har forskjellig søvnbehov. Har en treåring som sjeldent sovner før kl 21. Anonymkode: 2635e...ee5 2
Crazydoglady Skrevet 3. januar 2022 #19 Skrevet 3. januar 2022 Det er ikke valgfritt å ikke komme å sitte ved bordet, men mini får gå ifra når h*n er ferdig å spise. Men h*n skal komme å spise noe med mindre jeg vet at h*n er mett fordi h*n nettopp spiste noe annet. Jeg prøver stort sett å lage ting jeg vet h*n liker. Skulle det slå feil så er det en ærlig sak tenker jeg. Men h*n skal smake en bit før h*n sier at h*n ikke liker. Liker h*n ikke så blir det brødskive. Ser ikke noe galt i det. Jeg liker ikke all mat jeg heller og h*n er flink til å smake og generelt glad i mat. Sier h*n at h*n ikke liker noe jeg vet h*n liker så får h*n sitte ved bordet til h*n har spist noe iallefall og da blir det ikke brødskive istedet om h*n går fra før h*n er mett. Da får h*n heller spise opp middagen om h*n blir sulten igjen. For spesielle tilfeller så går det jo fint å velge sine kamper om man ikke orker å styre med det. Det påvirker ikke noe det bare man ikke først sier kom å sett deg også ikke følger opp. Da får man heller si at i dag er det litt spesielt så du kan velge selv om/hva/når du vil spise, feks.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #20 Skrevet 3. januar 2022 Hvordan får dere ungene til å sitte ved bordet om de ikke vil? Belter? 😅 Anonymkode: dd411...24e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå