AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Vi er et gift par i midten av tredveårene. Begge har to solide utdanninger hver. Vi har to barn, ett i barnehage og ett på barneskole. Skal ikke ha flere. Trygge jobber, jeg jobber statlig, mens han jobber privat. Vi har en elbil som er to år uten lån på. Studielån på til sammen 450000. Han tjener 1,3 millioner, og jeg tjener ca 700 000. Vi har ca 3,5 millioner i egenkapital. Vi drømmer om å kjøpe vårt «endelige» hjem, helst enebolig i en av Norges største byer. Hvor mye ville dere vært komfortabel med å bruke? Ok eneboliger i vårt område koster fra 9-10 mill og opp. Hus er viktig for oss, vi er litt lei av å bo kjipt, det har vi gjort i alle år mens vi har spart som noen gale.. Ønsker oss altså god standard og helst utsikt. Anonymkode: 42969...a2a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Hvis dere finner en bank som gir dere maks lån så er det 9,5 mill, + 3,5 egenkapital = 13 mill minus 500 000-ish i avgifter ved kjøp. Så absolutt maks 12,5. Men da har dere et gigalån. Husk at renten er på vei opp. Bruk en lånekalkulator og se hvordan terminbeløpet på lånet endrer seg med høyere rente, ta høyde for minst 5% rente. Minst. Anonymkode: 2ba5d...ab9 2
Ferreira Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 13M etter alle omkostninger er absolutt maksgrense som en bank vil gi, men spørs om dere ikke får litt mindre pga to barn. Jeg ville nok holdt meg 1 mill under dette i dagens renteklima. Og jeg ville sett på boliger som har en hybel eller har mulighet til å lage det rimelig, for det er gull verdt i de store byene i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 Jeg ville holdt meg et stykke under maks nå. Renten er på vei opp, strømmen er dyr osv. Tenk over hvis noe skjer den ene, så bør den andre ha råd til å bli i huset om den vil (Livsforsikring, uføreforsikring osv). Ikke bo dere ihjel. Anonymkode: 928e8...9ae 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 Ville kjøpt for maks 11 mill så dere har råd til å leve selv om renten stiger. Barna blir også dyrere etterhvert som de nærmer seg ungdom og ikke minst de årene de faktisk er tenåringer Anonymkode: 2fe7d...0fc 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er et gift par i midten av tredveårene. Begge har to solide utdanninger hver. Vi har to barn, ett i barnehage og ett på barneskole. Skal ikke ha flere. Trygge jobber, jeg jobber statlig, mens han jobber privat. Vi har en elbil som er to år uten lån på. Studielån på til sammen 450000. Han tjener 1,3 millioner, og jeg tjener ca 700 000. Vi har ca 3,5 millioner i egenkapital. Vi drømmer om å kjøpe vårt «endelige» hjem, helst enebolig i en av Norges største byer. Hvor mye ville dere vært komfortabel med å bruke? Ok eneboliger i vårt område koster fra 9-10 mill og opp. Hus er viktig for oss, vi er litt lei av å bo kjipt, det har vi gjort i alle år mens vi har spart som noen gale.. Ønsker oss altså god standard og helst utsikt. Anonymkode: 42969...a2a Hadde lett brukt 9-10 mill på hus om det var det jeg ville. Vi har en samlet inntekt på litt over millionen og eier nedbetalt hus til 7,5. Vi er 30 år med to barn og nedbetalt bil. Samt sitter med en god buffer på en mill i banken. Ikke fått arv eller hjelp av noen. Vi kunne lett kjøpt hus til den prisen om vi ville, men vi har det fint her. Vi tjener altså nesten halvparten av dere og klarer oss supert med bare 2 Mill billigere hus. Så det burde ikke være noe problem for dere å få til! Anonymkode: 53f2a...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 Jeg hadde ikke lånt mer enn 8-8,5 mill. Renta skal opp, alt blir dyrere og større barn er gjerne større utgifter. Det er greit å leve også. Så et hus til ca 11-11,5mill. Anonymkode: 31b20...126
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 Ferreira skrev (3 timer siden): 13M etter alle omkostninger er absolutt maksgrense som en bank vil gi, men spørs om dere ikke får litt mindre pga to barn. Jeg ville nok holdt meg 1 mill under dette i dagens renteklima. Og jeg ville sett på boliger som har en hybel eller har mulighet til å lage det rimelig, for det er gull verdt i de store byene i Norge. Det er slett ikke sikkert. Jo mer du tjener jo mindre streng er bankene med 5xinntekts regelen. Jeg ville makset, men gått for noe med en utleiedel. Anonymkode: a09e5...874 1
Brunello Skrevet 3. januar 2022 #9 Skrevet 3. januar 2022 At renta skal opp er allerede med i bankens regnestykke over hvor mye lån man tåler. Og det er noe som heter avdragsfrihet dersom man plutselig står i en litt vanskelig situasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #10 Skrevet 3. januar 2022 Hadde brukt maks 9. Men vi er av typen som helst vil ha frihet fremfor å være bundet til banken i lang tid. Ikke så nøye med hvor vi bor. Anonymkode: e6f78...e16 3
Gjest Alterego666 Skrevet 3. januar 2022 #11 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er slett ikke sikkert. Jo mer du tjener jo mindre streng er bankene med 5xinntekts regelen. Jeg ville makset, men gått for noe med en utleiedel. Anonymkode: a09e5...874 Enig. Investering i bolig er tilnærmet risikofritt over tid og dessuten skattefritt. Det er her folks pensjoner og barns arv ligger. Den som kommer inn med høyes pott går ut med høyest gevinst.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #12 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde lett brukt 9-10 mill på hus om det var det jeg ville. Vi har en samlet inntekt på litt over millionen og eier nedbetalt hus til 7,5. Vi er 30 år med to barn og nedbetalt bil. Samt sitter med en god buffer på en mill i banken. Ikke fått arv eller hjelp av noen. Vi kunne lett kjøpt hus til den prisen om vi ville, men vi har det fint her. Vi tjener altså nesten halvparten av dere og klarer oss supert med bare 2 Mill billigere hus. Så det burde ikke være noe problem for dere å få til! Anonymkode: 53f2a...ef4 Den skryteregla uten noen som helst relevans for tråden 😂😂😂 Anonymkode: 3a270...bd2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #13 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi er et gift par i midten av tredveårene. Begge har to solide utdanninger hver. Vi har to barn, ett i barnehage og ett på barneskole. Skal ikke ha flere. Trygge jobber, jeg jobber statlig, mens han jobber privat. Vi har en elbil som er to år uten lån på. Studielån på til sammen 450000. Han tjener 1,3 millioner, og jeg tjener ca 700 000. Vi har ca 3,5 millioner i egenkapital. Vi drømmer om å kjøpe vårt «endelige» hjem, helst enebolig i en av Norges største byer. Hvor mye ville dere vært komfortabel med å bruke? Ok eneboliger i vårt område koster fra 9-10 mill og opp. Hus er viktig for oss, vi er litt lei av å bo kjipt, det har vi gjort i alle år mens vi har spart som noen gale.. Ønsker oss altså god standard og helst utsikt. Anonymkode: 42969...a2a Din inntekt hadde jeg brukt som grense. 3,5 mill i boliglån. Legg til ek = 7 mill på bolig maks. Anonymkode: e70b6...792 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #14 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Din inntekt hadde jeg brukt som grense. 3,5 mill i boliglån. Legg til ek = 7 mill på bolig maks. Anonymkode: e70b6...792 Sorry, glemte å ta begge to. 3,5 * 2 + ek = 10,5 mill Anonymkode: e70b6...792
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #15 Skrevet 3. januar 2022 Jeg ville ikke brukt mer enn at jeg hadde sovet godt om natta selv om en av oss mistet jobben, ble syk osv, uten risiko for å måtte selge huset hvis lønnsnedgang ble varig/det tok tid å få ny jobb o.l. Korona har vist at jobber etc ikke nødvendigvis er så trygge som man trodde, så for meg hadde det og ikke makse lån/kjøpssum gjort at jeg fikk et mer behagelig liv. Men jeg er risikoavers, og det økonomisk smarteste er nok noe annet enn hva jeg hadde gjort 😂 og kanskje tenker du, «pytt hvis det såpass utenkelige skulle skje, så får vi bare selge» - og er ok med det. Anonymkode: 374eb...255 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #16 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi er et gift par i midten av tredveårene. Begge har to solide utdanninger hver. Vi har to barn, ett i barnehage og ett på barneskole. Skal ikke ha flere. Trygge jobber, jeg jobber statlig, mens han jobber privat. Vi har en elbil som er to år uten lån på. Studielån på til sammen 450000. Han tjener 1,3 millioner, og jeg tjener ca 700 000. Vi har ca 3,5 millioner i egenkapital. Vi drømmer om å kjøpe vårt «endelige» hjem, helst enebolig i en av Norges største byer. Hvor mye ville dere vært komfortabel med å bruke? Ok eneboliger i vårt område koster fra 9-10 mill og opp. Hus er viktig for oss, vi er litt lei av å bo kjipt, det har vi gjort i alle år mens vi har spart som noen gale.. Ønsker oss altså god standard og helst utsikt. Anonymkode: 42969...a2a Du spør i overskriften hvor mye vi ville brukt på hus med dette budsjettet, og dette er min personlige vurdering. Klok av skade er jeg av den forsiktige typen, og i virkeligheten ville jeg ikke kjøpt en bolig jeg ikke kunne betjent alene dersom jeg ble eneforsørger av en eller annen grunn. Men siden dette er hypotetisk ville jeg tatt utgangspunkt i hva vi måtte leve av dersom den av oss som tjener mest hadde blitt uføretrygdet. Maks uføretrygd er nå på rett i overkant av 400 000, og med en god privat uføreforsikring i tillegg ville samlet inntekt bli ca 600 000 totalt. Jeg ville altså tatt utgangspunkt i en samlet årlig inntekt på 1,3 mill, og en månedlig utbetaling på rundt 75-80 000 kr. Da ville den absolutte øvre grensen min vært ca 50 000 kr mnd til boliglån. Et hus til 11 000 000, finansiert med 3,5 mill egenkapital og 7,5 mill boliglån over 25 år vil koste rett i overkant av 50 000 kr mnd ved en rentesats på 7 %. Personlig ville jeg ikke gått over denne grensen selv om vi snakker hypotetisk. Anonymkode: 06d39...12c 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #17 Skrevet 4. januar 2022 Jeg ville kjøpt for rundt 10 med det budsjettet. Dere kan jo kjøpe for mer, men jeg personlig har valgt å kjøpe for et par millioner minste enn jeg kunne og synes det er deilig å kunne spise ute, dra på ferie, gi gode venner fine gaver, bruke penger på fritidsaktiviteter osv uten å bekymre meg, også når renten er høyere. Det er også trygt å vite at jeg fint klarer meg økonomisk ved langvarig sykdom som gir inntektstap, selv om jeg også er forsikret. De ekstra pengene setter jeg foreløpig i fond. Anonymkode: 6ad36...002
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #18 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Den skryteregla uten noen som helst relevans for tråden 😂😂😂 Anonymkode: 3a270...bd2 Det har jo relevans da inntekten er mye mye lavere enn ts og det har gått helt fint. De tjener mer og skal bare ha noe mer i lån. Altså intet problem. Anonymkode: 53f2a...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #19 Skrevet 4. januar 2022 Vi holdt oss godt under maks lån. Men kjøpte også hus med litt potensiale. Så kunne vil heller putte penger i oppgraderinger når vi så økonomien var god nok. Ikke store ting, altså, orket ikke bo i en rønne. Men nok til at man kan bruke noen hundretusener her og der. Anonymkode: 6057f...028
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #20 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Den skryteregla uten noen som helst relevans for tråden 😂😂😂 Anonymkode: 3a270...bd2 Herre... dette er grunnen til at jeg sluttet å nevne inntekt, yrke, formue, sparing, eller verdi hus, i slike tråder. Vi er AB på et forum. Skryt er jo noe man gjør for å få anerkjennelse og oppmerksomhet, personlig. Her er det ingen som vet hvem jeg er, eller kan tenke annerledes om meg. Jeg synes det er veldig relevant å se hva andre tjener, har i formue, og bruker. For det er jo nettopp slikt man IKKE snakker åpent om i eget navn. Anonymkode: 6057f...028 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå