Gå til innhold

Går det greit å vaske ullundertøy med omo color?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller trenger du en spesiell vaskemiddel for ull?

Anonymkode: a868a...c2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du ikke vaske med Omo. Det sier seg selv 🙄

Anonymkode: b7a76...829

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det slites for hver vask. 

Så en vask eller to går fint, spesielt for ullsokker. Men etterhvert blir det tynnslitt. (Enzymene bryter ned ulla)

Anonymkode: 428fb...d3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å bruke eget vaskemiddel! 

Jeg vasket ullundertøy med vanlig og det ble ødelagt etter få vasker (fikk hull osv). Det er noe i de vanlige vaskemidlene osm ødlegger strukturen i ullen eller noe.

Kjøp feks Milo :)

Anonymkode: fb674...f2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kan du ikke vaske med Omo. Det sier seg selv 🙄

Anonymkode: b7a76...829

Hvorfor sier det seg selv?

Har aldri vasket ull før.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det slites for hver vask. 

Så en vask eller to går fint, spesielt for ullsokker. Men etterhvert blir det tynnslitt. (Enzymene bryter ned ulla)

Anonymkode: 428fb...d3f

Takk :) Hva anbefaler du å bruke?

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å bruke eget vaskemiddel! 

Jeg vasket ullundertøy med vanlig og det ble ødelagt etter få vasker (fikk hull osv). Det er noe i de vanlige vaskemidlene osm ødlegger strukturen i ullen eller noe.

Kjøp feks Milo :)

Takk :)

Gjest Keikolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk :) Hva anbefaler du å bruke?

Du må bruke milo

AnonymBruker
Skrevet

Ull behøver ikke å vaskes med Milo, uansett hva Kari Traa sier på tv. Dessverre har denne artikkelen plutselig havnet bak betalingsmur, etter å ha ligget åpent i flere år. Gammel artikkel men uansett, poenga var at forskere fant ut at "vanlig vaskemiddel" sliter ullfibere marginalt mer. Slitasje er ikke nok til å forsvare at ull skulle MÅTTE vaskes med Milo, da ull, spesielt tynn ullundertøy, har uansett svært begrenset livstid. Klærne vil altså være utslitt uansett etter en stund, samme hva du vasker de med. 

https://www.tv2.no/a/5429067/

Anonymkode: abb3d...1a5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Keikolina skrev (Akkurat nå):

Du må bruke milo

AnonymBruker
Skrevet

Ull behøver ikke å vaskes med Milo, uansett hva Kari Traa sier på tv. Dessverre har denne artikkelen plutselig havnet bak betalingsmur, etter å ha ligget åpent i flere år. Gammel artikkel men uansett, poenga var at forskere fant ut at "vanlig vaskemiddel" sliter ullfibere marginalt mer. Slitasje er ikke nok til å forsvare at ull skulle MÅTTE vaskes med Milo, da ull, spesielt tynn ullundertøy, har uansett svært begrenset livstid. Klærne vil altså være utslitt uansett etter en stund, samme hva du vasker de med. 

https://www.tv2.no/a/5429067/

Takk :) Hva anbefaler du istede?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd det selv å vaske ull med vanlig vaskemiddel og det går jo an men  Milo som er spesialvaskemiddel er mer skånsom mot ullklærne. Så jeg anbefaler absolutt å bruke Milo for å bevare egenskapene i ulla lengst mulig. 

Anonymkode: cd942...15e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd det selv å vaske ull med vanlig vaskemiddel og det går jo an men  Milo som er spesialvaskemiddel er mer skånsom mot ullklærne. Så jeg anbefaler absolutt å bruke Milo for å bevare egenskapene i ulla lengst mulig. 

Anonymkode: cd942...15e

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk :) Hva anbefaler du istede?

du kan bruke hvilken som helst "vanlig" vaskemiddel, også inkludert Omo Color. 

Allikevel, bruker du kort program og 30 graders vask, kan det lønne seg å bruke flyttende vaskemiddel. Ellers kan det være absolutt det samme.

Ubehandlet ull, slik som nøstebarn sin, kan du kjøpe spesielt vaskemiddel for. Det er for å opprettholde naturlig "fettlag" på ullet, som gjør det mer vanntett. Men det gjelder bare ubehandlet ull, ikke superwash merinoull som det meste av ullundertøy er laget av. 

AnonymBruker
Skrevet

du kan bruke hvilken som helst "vanlig" vaskemiddel, også inkludert Omo Color. 

Allikevel, bruker du kort program og 30 graders vask, kan det lønne seg å bruke flyttende vaskemiddel. Ellers kan det være absolutt det samme.

Ubehandlet ull, slik som nøstebarn sin, kan du kjøpe spesielt vaskemiddel for. Det er for å opprettholde naturlig "fettlag" på ullet, som gjør det mer vanntett. Men det gjelder bare ubehandlet ull, ikke superwash merinoull som det meste av ullundertøy er laget av. 

Takk ;) Bruker flyttende vaskemiddel.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker du på?

Nettopp dette:

4 minutter siden, Keikolina said:

Dubruke milo

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp dette:

I see :) Hva anbefaler du istede?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

.. men det er morsomt at så mange her går fem på, bare pga en reklame på tv... :alice:

Jeg trodde også det bare var reklame men ullundertøyet holder lenger og bedre etter jeg byttet til å bruke eget vaskemiddel. Før fikk de raskt hull og slitte områder. Samme bruk. Så min erfaring er annerledes enn det du sier. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde også det bare var reklame men ullundertøyet holder lenger og bedre etter jeg byttet til å bruke eget vaskemiddel. Før fikk de raskt hull og slitte områder. Samme bruk. Så min erfaring er annerledes enn det du sier. 

Godt å vite :)

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Behandlet ull (merino superwash o.l.) kan vaskes med vanlig vaskemiddel, men det kan ikke vaskes på vanlig program (i alle fall ikke mer enn noen veldig få vasker) - du må bruke eget ullprogram eller program for finvask, max 40 grader og bare den mest skånsomme sentrifugeringa (færrest mulig omdreininger). Etter min erfaring er det først og fremst høy temperatur og hard sentrifugering som ødelegger ullklær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...