Gå til innhold

Hvor mye hjelper barna deres til hjemme og får de ukepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle og hva slags arbeidsoppgaver, evt også antall kr i ukepenger/mndpenger. 

Anonymkode: 88e8c...35f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hengt opp ett skjema over ting som kan gjøres, som belønnes med 100,- hver fredag. Men det blir ikke gjort en dritt. Barnet er snart 11. Men ingen oppgaver = ingen penger til kos.

Anonymkode: ec045...a87

AnonymBruker
Skrevet

8, 12 og 16. De to eldste har jobbet lenge. Vasker ett bad hver og støvsuger 3 rom hver. I tillegg skal de hjelpe til i hverdagen. Tømme oppvaskmaskinen når de ser den er full, gå tur med eller trene hunden når de ser han trenger det, og ellers hjelpe når vi ber om det. De får 100 kr per uke. Yngste har litt utfordringer, men feier trappa en gang i uka, og kan noen ganger hjelpe med andre ting. Hun får 10 kr per uke, men kan tjene mer for ekstrajobb. 

De kan få støtte om de trenger noe tøy (men jeg betaler ikke automatisk for det de helst vil ha), hvis de skal ut med venner eller i bursdag. Eldste har sommerjobb. Alle kan ta på seg ekstra oppgaver på gården for lønn.

Anonymkode: aa2f2...e60

Skrevet

13-åringen: vasker det ene badet en gang i uken, koster trappene, legger på plass sitt eget rene tøy + holder orden i kjellerstua sammen med søsknene samt sitt eget rom. 

snart 11-åringen: vasker det andre badet en gang i uken, legger på plass eget rent tøy + holder orden i kjellerstua og eget rom. 

9-åringen: støvsuger gang + kjellerstua en gang i uken, legger på plass eget rent tøy + holder orden i kjellerstua og eget rom. 

Alle tre må i tillegg gjøre selvsagte ting som å ta ut matbokser, ordne gymbag, henge opp yttertøy etter seg, dekke av bordet etter måltider osv. De får hhv 100, 50 og 30 kr i ukelønn. Ukelønn er ikke knyttet til oppgaver for man får selvsagt ikke betalt for å holde orden i sitt eget hus. Det er viktig for meg å lære dem å ta ansvar for dette uten å forvente betaling for det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

mine foreldre forventet faktisk at alle sammen skulle hjelpe til. For eksempel vaske våre egne klær, og rydde / støvsuge på våre egne rom, og bytte deres egne laken / sengetøy. I tillegg hjelpe til med "felles-areal" som å støvsuge / vaske på stue eller kjøkken og badet. Lage middag (og selvfølgelig ta all oppvasken etterpå) eller andre oppgaver. Det var jo tross alt alle sammen sitt hjem, ikke bare foreldrene sitt. Ikke fikk vi noen "lomme-penger" heller.

men i dagens samfunn får vel ganske mange tenåringer penger fra foreldrene deres, for å gjøre absolutt null og niks i hjemmet.       

Anonymkode: 6408c...4c8

AnonymBruker
Skrevet

De hjelper til når jeg ber om det, får Inge penger. Men de er fortsatt barnehagebarn da. Så bryr seg ikke noe om penger enda. Men glade i å hjelpe til heldigvis.

Anonymkode: 94d82...278

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

8 år.

Lager middag en dag i uka, tømmer kattekassa, lufter hunden når jeg ber om hjelp til det, dekker bordet og rydder av etter middag, rydder opp etter seg selv og hjelper til ved behov.

Får 50 kroner i uka.

Anonymkode: ab968...c59

AnonymBruker
Skrevet

Hun er snart 10. 

-Hun hjelper til å dekke bordet, og rydder opp etter seg når vi har spist. Det gjelder tallerken etter frokost, lunsj, kvelds. 

-Rydder på rommet, rer opp sengen. 

-Passer på lillebror på 1 år om jeg skal dusje, skal på do osv dersom pappa ikke er hjemme. 

-Går ut med søpla. 

Vi har robotstøvsuger, hun har appen på tlf og setter den i gang og tømmer den. 

Hjelper meg med å vaske om hun er hjemme når jeg/vi vasker. 

Rydder i stuen v/behov. 

Bærer klesdunken sin til vaskemaskinen, målet er å få hun til å legge sammen egne klær snart. 

Jeg vippser 50-100kr i uken. 

Anonymkode: 191cb...d17

AnonymBruker
Skrevet

Snart 4 år. Tar ut av oppvaskmaskinen, og inn/ut av vaskemaskin, vasker litt på badet (blir som regel mer rot enn til nytte), rydder leker, passer lillesøster litt og sjekker postkassen. Kaster søppel og sorterer plast og papir.

Får 20 kr./uke. Dette er mest ment til læringsformål :)

Anonymkode: 4da23...cd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...