Gå til innhold

Har prøvd alt, men liker rett og slett ikke å jobbe. Hva gjør man da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
StovnerJune skrev (1 minutt siden):

Det er bare sånn svada man sier til sjefen og på jobbintervju... Vet ikke om noen faktisk tror på det. 🙄

Nei det tror jeg ikke. Mine kollegaer sier de savner jobb når de har ferie, gleder seg til å jobbe igjen. Er det bare tull og tøys?

Anonymkode: 9f485...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det tror jeg ikke. Mine kollegaer sier de savner jobb når de har ferie, gleder seg til å jobbe igjen. Er det bare tull og tøys?

Lurer på hvilket liv de har hjemme hvis de gleder seg til å være slave for en større bedrift? 🤣 Forstår meg ikke på folk som sier sånt.

Anonymkode: b74e1...408

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det de savner er kanskje samværet med kollegaene. Jeg har gledet meg til å dra på jobb for å møte folk, men aldri pga. arbeidsoppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer på hvilket liv de har hjemme hvis de gleder seg til å være slave for en større bedrift? 🤣 Forstår meg ikke på folk som sier sånt.

Det er ikke noe å le av, det er fint å ha det så bra på jobb. Få betalt for å gjøre det man helst vil. Men jeg nyter ferien og tenker helst ikke på jobb når jeg har fri, selv om jobben er grei nok den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vet du om FIRE? Det er idéen om å spare mye penger og så ha muligheten til å pensjonere seg som ung. 

Samboer og jeg har gjort noe lignende. Vi sparte en del i 20-årene, og jobber nå 40% hver. Vi tar månedslange ferier og selv når vi er tilbake i Norge så er det bare tre dager på jobb i uka. Da har vi tid til venner og hobbyer og naturopplevelser. Vi lever relativt sparsommelig da. De dagene vi har på jobb trives vi også ganske med. Når man jobber så lite som 40% setter vi pris på den strukturen tre dager på jobb gir og å ha litt kollegialt miljø.

Anonymkode: e1573...287

Dere er jo genier! Hadde jeg bare vært like smart. Nå er jeg 40 år og blitt permitert for 3 gang. Har hatt samme jobb i 12 år pgr av turnus. Hadde aldri klart å jobbe hver dag nesten i 8-16 jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere er jo genier! Hadde jeg bare vært like smart. Nå er jeg 40 år og blitt permitert for 3 gang. Har hatt samme jobb i 12 år pgr av turnus. Hadde aldri klart å jobbe hver dag nesten i 8-16 jobb. 

Hva hadde det gjort med deg? Tror ikke jeg kunne jobbet turnus, sliter allerede med nattesøvn. Men slitsomt å aldri ha mulighet til å ta imot håndverker/leveranse, gjøre ærend/velvære/helsetimer, eller en tur en formiddag. Frihet og fleksibilitet må være tingen. Det har vi ikke i mitt yrke, likevel kontrolleres vi med hard hånd, stemplingsur og diverse loggføringer av tilstedeværelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere kan jo se på hvor dere kan kutte i budsjettet? Vi har alltid levd sparsommelig, og det er vanskeligere å kutte ned utgifter eller å bare holde utgifter lave, men som en familie på tre bruker vi bare 30.000 måneden. Faktisk har vi ikke begynt å røre sparepengene vi har satt til side i fond i 20-årene. De er der i tilfelle en krise eller om vi ønsker å kutte helt ut å jobbe. Det dere kanskje kan gjøre er jo å jobbe 60/70% isteden for 100? 

Anonymkode: e1573...287

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
StovnerJune skrev (21 minutter siden):

Liker egentlig de fleste jobben sin? Jeg kjenner nesten ingen som jobber av noen annen grunn enn at de må gjøre det for å betale regninger. 

Vi skal jobbe i rundt 40 år... Er det mulig å jobbe med noe i så mange år uten at man blir lei? Jeg kan ikke tenke meg noe jeg liker så godt at jeg vil gjøre det 40 timer i uka i 40 år, eller 20 år eller 10 år. Alt man gjør om og om igjen blir kjedelig.

Skal man bytte jobb hver gang man føler seg lei? Det kommer til å bli et problem i seg selv etterhvert som CVen din blir full av jobber der du bare har vært 1-2 år. Et åpenbart spørsmål fra arbeidsgiver blir hvorfor du aldri har hatt et arbeidsforhold som er lengre enn 2 år, og da kan du ikke svare at du blir fort lei.

Jeg har egentlig ingen løsning på problemet ditt. Jeg tror du rett og slett bare har møtt den ræva virkeligheten "alle" lever med.

Jeg tror det er mange som finner mening og glede i jobben sin. (Ut ifra hva jeg ser hos kollegaer.) 
Noen har jobb som eneste sosiale arena, så de er jo da gjerne ikke så glade i ferier og fridager. 

Men for mange handler jo dette om å føle mestring og å føle seg nyttig eller viktig. Men et godt arbeidsmiljø vil også være en ting som "trekker folk på jobb", også når de er litt lei av jobben. 

For egen del har jeg vært arbeidsledig noen måneder for noen år tilbake. Og det føltes mye mer som et tap, enn som en befrielse. (Også etter at jeg visste at jeg hadde fått ny jobb, og bare ventet på å starte. Jeg savnet det å ha rutiner, en jobb å gå til, og gode kollegaer.) 

Anonymkode: ce816...7e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er mange som finner mening og glede i jobben sin. (Ut ifra hva jeg ser hos kollegaer.) 
Noen har jobb som eneste sosiale arena, så de er jo da gjerne ikke så glade i ferier og fridager. 

Men for mange handler jo dette om å føle mestring og å føle seg nyttig eller viktig. Men et godt arbeidsmiljø vil også være en ting som "trekker folk på jobb", også når de er litt lei av jobben. 

For egen del har jeg vært arbeidsledig noen måneder for noen år tilbake. Og det føltes mye mer som et tap, enn som en befrielse. (Også etter at jeg visste at jeg hadde fått ny jobb, og bare ventet på å starte. Jeg savnet det å ha rutiner, en jobb å gå til, og gode kollegaer.) 

Anonymkode: ce816...7e7

Enig. 

Anonymkode: 6f4e0...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
StovnerJune skrev (35 minutter siden):

Det er bare sånn svada man sier til sjefen og på jobbintervju... Vet ikke om noen faktisk tror på det. 🙄

Trist at du tror at alle bare lever slik uten å ha noe glede av jobben... Er mange som elsker jobbene sine.

Anonymkode: 4be8b...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trist at du tror at alle bare lever slik uten å ha noe glede av jobben... Er mange som elsker jobbene sine.

Elsker er et sterkt ord...

Tviler ikke på at det finnes de som har en jobb de virkelig liker, men i min erfaring er det et lite mindretall.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
StovnerJune skrev (15 minutter siden):

Elsker er et sterkt ord...

Tviler ikke på at det finnes de som har en jobb de virkelig liker, men i min erfaring er det et lite mindretall.

Ja, fins folk som elsker jobbene sine. Nå er jeg student da, men håper jeg får en jobb jeg elsker å gå til hver dag om morgenen når jeg er ferdigutdannet.

Er et mindretall som elsker jobbene sine. Men det er en viss andel som synes jobben er grei, og ikke direkte hater den, og mener at sosialt samvær i jobben er viktig, sammen med utvikling, mestringsfølelse og slikt som du mente var svada at folk sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man har prøvd 18 forskjellige typer jobber og ikke likt noen av dem, så høres det ut som om det handler litt om forventninger i arbeislivet. Det er svært få jobber der man elsker alt, de aller fleste har jobber som kanskje ikke er de mest interessante hele tiden, men der man jobber med noe interessant i blant. Selv om man kjeder seg, så må man bare gjennom det, man kan ikke slutt hver eneste gang man syntes det blir kjedelig, det går opp og ned i perioder. 

Anonymkode: 42300...582

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Få deg en passe rolig kontorjobb med mye hjemmekontor og gode betingelser. Du må ikke være motivert, bare jobb det unna og fokuser på fritiden.

Anonymkode: ff077...67d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 12.47):

Har prøvd nesten 18 forskjellige yrker ila. de siste 20 åra, og sitter med 2 Bachelorgrader, 2 Mastergrader. Har prøvd ALT det jeg kunne tenke meg å prøve, alle yrker jeg så på som "drømmejobber" - og selvfølgelig veldig mange strøjobber under utdannelsen, bare for å tjene penger - innen en rekke forskjellige sektorer. 

Jeg vet ikke hva det er med meg, men jeg mister nesten umiddelbart interessen for en jobb etter jeg går i den. Jeg har null sjanse å konkurrere mot mine medarbeidere, spesielt de som interesserer seg for yrket...jeg føler rett og slett at jeg bare trasker rundt og hever lønn. Ja, jeg utfører arbeidsoppgavene mine, til punkt og prikke - men føler meg gradvis mer deprimert som året går. Etter rundt 2 år i en ny jobb, så er jeg så lei at jeg bare må søke meg til noe annet.

Føler det eneste jeg har lyst å gjøre, er å leve et minimalistisk liv uten jobb og forpliktelser. Tjene akkurat nok til å overleve, slik at jeg kan gå hjemme og drive på med hobbyene mine. Har ingen materialistiske ambisjoner utenom å bo i huset jeg nå eier. 

Noen som har vært i samme situasjon? Hva ble løsningen?

Anonymkode: 5bea5...b2b

Jeg kjeder meg i en jobb etter ca 1-2 år. Jeg jobber i en stor etat i en by hvor man kan jobbe på forskjellige avdelinger. Jwg har derfor studert en del deltidsstudier ved siden av for å kvalifisere til andre jobber så jeg kan søke noe nytt etterhvert som jeg kjeder meg. Jeg er nå i min femte jobb på 7 år. Alle innenfor samme etat, men forskjellige felt. 

Jeg har bare konkludert med at jeg er sånn. Jeg kjeder meg lett, spesielt etterhvert som jeg mestrer ting, samtidig som jeg elsker mestringsfølelse og læring. Derfor er mitt triks å bytte jobb hyppig :) ting ble lettere for meg da jeg aksepterte hvordan jeg er. Samme med studier, jeg hater å studere, men liker å lære. Jeg har derfor tatt enkle løsninger med å lese power points og podcast osv i stedet for pensumbøker.

Har et lite håp nå om at det kanskje hjelper når mitt første barn kommer så jeg får litt annet fokus. Da setter jeg kanskje mer pris på tryggheten med jobben i stedet for å tenke på hvor kjedelig den er 🤞🏻

Anonymkode: 42402...985

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Få deg en passe rolig kontorjobb med mye hjemmekontor og gode betingelser. Du må ikke være motivert, bare jobb det unna og fokuser på fritiden.

Anonymkode: ff077...67d

Helt enig, Jeg hater å jobbe, men må jo dessverre det. Så jeg gjør som du skriver

Anonymkode: 75836...302

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...