Gå til innhold

Har prøvd alt, men liker rett og slett ikke å jobbe. Hva gjør man da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
SoWhat? skrev (12 timer siden):

18 jobber på 20 år, og lei etter ca to år i ny jobb? Jeg får ikke det mattestykket til å gå opp, men regner med at det var en glipp...

Det kan være at noen jobber har vart i 6 måneder. Samt noen jobber kan ha vært prosjektorientert. 

Anonymkode: 668f5...90f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De utdannelsene og jobbene som medfølger er jo veldig i samme gate, kanskje du skal prøve noe helt annet? Anleggsgartner, butikk, helse-arbeider, lærer/bhg, fotografi, lagerarbeider?

Men det er ikke sånn at alle elsker jobben sin og drives av den. De aller fleste skulle nok gjerne jobbet mindre hvis de kunne. Eller går på jobb fordi man må

Anonymkode: 29cb7...b9c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Har prøvd nesten 18 forskjellige yrker ila. de siste 20 åra, og sitter med 2 Bachelorgrader, 2 Mastergrader. Har prøvd ALT det jeg kunne tenke meg å prøve, alle yrker jeg så på som "drømmejobber" - og selvfølgelig veldig mange strøjobber under utdannelsen, bare for å tjene penger - innen en rekke forskjellige sektorer. 

Jeg vet ikke hva det er med meg, men jeg mister nesten umiddelbart interessen for en jobb etter jeg går i den. Jeg har null sjanse å konkurrere mot mine medarbeidere, spesielt de som interesserer seg for yrket...jeg føler rett og slett at jeg bare trasker rundt og hever lønn. Ja, jeg utfører arbeidsoppgavene mine, til punkt og prikke - men føler meg gradvis mer deprimert som året går. Etter rundt 2 år i en ny jobb, så er jeg så lei at jeg bare må søke meg til noe annet.

Føler det eneste jeg har lyst å gjøre, er å leve et minimalistisk liv uten jobb og forpliktelser. Tjene akkurat nok til å overleve, slik at jeg kan gå hjemme og drive på med hobbyene mine. Har ingen materialistiske ambisjoner utenom å bo i huset jeg nå eier. 

Noen som har vært i samme situasjon? Hva ble løsningen?

Anonymkode: 5bea5...b2b

Ble forsker.

Anonymkode: 835bb...ae1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To hovedmuligheter her, tenker jeg, som evt kan kombineres: 

1) Jobb offshore, mulig du kan få til det med din utdanningsbakgrunn? Da får du mye fritid. Men må jobbe hardt når du jobber, da. Du kan også legge det opp mye penger til punkt 2:

2) Lev minimalistisk, slik du drømmer om. Jobb bare akkurat så mye som du må. 

Anonymkode: ba359...a78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

You have to love what you do, in order to do it well. 

Anonymkode: 1b72c...3ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke meningen at du skal like å jobbe. Det er derfor de betaler deg for å gjøre det. 

Men for å få noe, må man ofre og gjøre noe for det. Slik har det alltid vært. Skal du bo noe sted, må du jobbe for å få deg et sted å bo. Skal du ha mat, må du ut for å jakte, sanke eller ta på deg en jobb. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange som leier ut huset, reiser verden rundt og kanskje er i norge og jobber noen måneder i tilegg. man kan bo ekstremt billig i f.eks asia, eller søramerika.

Anonymkode: d4fb5...202

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker du har urealistiske forventninger til arbeidslivet. Jeg liker heller ikke å jobbe men jeg gjør det jo likevel fordi jeg trenger lønnen. Og jeg har en grad og jobber med noe jeg til en viss grad interesserer meg for. Det er likevel kjipt fordi innimellom interessante arbeidsoppgaver er det kjedelige oppgaver, kjipe kollegaer, det er hele "tvangsaspektet" ved jobb som er slitsomt også at man må jobbe x timer i uka og gjøre ditt og datt som andre har bestemt. Sånn er det jo bare for de aller aller fleste i jobb. 

De færreste jeg kjenner elsker jobben sin og de fleste hater å jobbe noen dager.

Hvorfor tror du folk er så glad i ferie, fredag, helg osv? 

Så bare senk forventningene kraftig og fokuser heller på hva du kan gjøre for å ha det hyggelig utenom jobb. 

Det som har hjulpet meg mest er forøvrig å finne en jobb med veldig hyggelige kollegaer. Da er ikke selve jobben like viktig fordi jeg uannsett hadde det fint på jobb fordi jeg møtte folk jeg anså som venner hver dag :) Så kanskje forsøk å få deg en jobb der du har noen venner.

Anonymkode: bdbd3...a72

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte heller ikke jobben min noe særlig i begynnelsen. Det er skikkelig kjipt å være ny i en jobb og jeg tror ikke man begynner å føle seg "hjemme" før det har gått noen år. Nå har jeg jobbet i jobben min i 11 år i år og jeg elsker det. Jeg kjenner mange rundt om i landet i bedriften og jeg har steget i stillinger. Jobber faktisk i en stilling man egentlig vanligvis tar utdanning i først, men som jeg har fått pga solid erfaring. Føler meg verdsatt og sett, rett og slett. Jeg tror det gjelder å bare komme seg over den kneika de første årene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som flere andre, tenker jeg at du må finne en jobb som passer deg bedre. Kanskje noe som ligner mer på studiene dine. 
Hva med å forsøke å finne en bra karriereveileder eller noe sånt, som kan hjelpe deg med å finne yrker du kanskje ikke har tenkt på. 

Det høres ut som om du enten har vært i konsulentbransjen, som er stressende og tidspresset og der du hele tiden må "selge deg inn" i nye ting for å fortsette å ha jobb.  Eller at du har hatt administrativ jobb som ble mest møter, og lite fag. 

Lag deg en liste over ting du liker å gjøre, og en liste over de tingene du misliker å gjøre. Og forsøk å tenk hva slags arbeidsoppgaver du kunne tatt. Om ikke annet, kan en slik oversikt hjelpe en profesjonell med å finne ut hva du egentlig ville trivdes som. 

Et alternativ er selvfølgelig også å forsøke å få gjøre hobby til mer yrke. Altså å tjene penger på noe du ikke opplever som arbeid. 

Anonymkode: ce816...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merkelig at du har hatt 18 jobber i løpet av 20 år. Det er veldig mange jobber. Som noen over sa, så kan det kanskje lønne seg å bli mye lenger i jobber som virker okei i begynnelsen? Det tar litt tid før man får slått seg til ro og trives en plass.

Anonymkode: 4be8b...4c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Merkelig at du har hatt 18 jobber i løpet av 20 år. Det er veldig mange jobber. Som noen over sa, så kan det kanskje lønne seg å bli mye lenger i jobber som virker okei i begynnelsen? Det tar litt tid før man får slått seg til ro og trives en plass.

Anonymkode: 4be8b...4c7

regner med disse jobbene har kun vært i en by, og ikke medført flytte prosess. Jeg vil tro en flytteprosess kunne bidratt til en positiv trend i livet. 

Anonymkode: 668f5...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du er veldig intelligent og lærer deg så raskt å mestre nye jobber at du mister interessen og begynner å kjede deg? Høres ut som at du ikke har fått nok utfordringer der du har vært, du er smart og lærer raskt (derav all utdannelsen).

Kan du finne deg en mentor, finne et fagfelt du føler du kan brenne for?

En annen mulighet er at du har ubehandlet depresjon. Oppsøk hjelp, få rådgivning og så starter du i jobb som føles meningsfullt for deg.

Det er ikke alle yrker som er for alle, kan hende du har hatt uflaks også eller at du tiltrekkes av yrker som du egentlig ikke passer til? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du om FIRE? Det er idéen om å spare mye penger og så ha muligheten til å pensjonere seg som ung. 

Samboer og jeg har gjort noe lignende. Vi sparte en del i 20-årene, og jobber nå 40% hver. Vi tar månedslange ferier og selv når vi er tilbake i Norge så er det bare tre dager på jobb i uka. Da har vi tid til venner og hobbyer og naturopplevelser. Vi lever relativt sparsommelig da. De dagene vi har på jobb trives vi også ganske med. Når man jobber så lite som 40% setter vi pris på den strukturen tre dager på jobb gir og å ha litt kollegialt miljø.

Anonymkode: e1573...287

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker egentlig de fleste jobben sin? Jeg kjenner nesten ingen som jobber av noen annen grunn enn at de må gjøre det for å betale regninger. 

Vi skal jobbe i rundt 40 år... Er det mulig å jobbe med noe i så mange år uten at man blir lei? Jeg kan ikke tenke meg noe jeg liker så godt at jeg vil gjøre det 40 timer i uka i 40 år, eller 20 år eller 10 år. Alt man gjør om og om igjen blir kjedelig.

Skal man bytte jobb hver gang man føler seg lei? Det kommer til å bli et problem i seg selv etterhvert som CVen din blir full av jobber der du bare har vært 1-2 år. Et åpenbart spørsmål fra arbeidsgiver blir hvorfor du aldri har hatt et arbeidsforhold som er lengre enn 2 år, og da kan du ikke svare at du blir fort lei.

Jeg har egentlig ingen løsning på problemet ditt. Jeg tror du rett og slett bare har møtt den ræva virkeligheten "alle" lever med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
StovnerJune skrev (Akkurat nå):

Liker egentlig de fleste jobben sin? Jeg kjenner nesten ingen som jobber av noen annen grunn enn at de må gjøre det for å betale regninger. 

Vi skal jobbe i rundt 40 år... Er det mulig å jobbe med noe i så mange år uten at man blir lei? Jeg kan ikke tenke meg noe jeg liker så godt at jeg vil gjøre det 40 timer i uka i 40 år, eller 20 år eller 10 år. Alt man gjør om og om igjen blir kjedelig.

Skal man bytte jobb hver gang man føler seg lei? Det kommer til å bli et problem i seg selv etterhvert som CVen din blir full av jobber der du bare har vært 1-2 år. Et åpenbart spørsmål fra arbeidsgiver blir hvorfor du aldri har hatt et arbeidsforhold som er lengre enn 2 år, og da kan du ikke svare at du blir fort lei.

Jeg har egentlig ingen løsning på problemet ditt. Jeg tror du rett og slett bare har møtt den ræva virkeligheten "alle" lever med.

Det er nok vanlig å bli lei jobben i perioder og være lei noen av de rutinepregede arbeidsoppgavene, men jeg har inntrykk av at jobb generelt er positivt for de fleste? Meningsfullt, utviklende, mestring, og viktig sosial arena?

Anonymkode: 9f485...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok vanlig å bli lei jobben i perioder og være lei noen av de rutinepregede arbeidsoppgavene, men jeg har inntrykk av at jobb generelt er positivt for de fleste? Meningsfullt, utviklende, mestring, og viktig sosial arena?

Anonymkode: 9f485...328

Det er bare sånn svada man sier til sjefen og på jobbintervju... Vet ikke om noen faktisk tror på det. 🙄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det på samme måte. Jobber turnus heldigvis men vi blir behandlet dårlig av arbeidsgiver. Har noen trivelige kolleger men er så lei av å deale med folk. Jeg leter etter ett yrke der jeg slipper det men det er ikke lett. Hadde jeg vunnet i Lotto hadde jeg aldri jobbet en dag til. Trives best med å være hjemme å styre med mitt. Er glad i å reise og det er vel det som har vært den største motivasjonen. Etter pandemien kan man ikke det heller lengre så nei..dette sliter på. Føler meg fanget.

Anonymkode: b74e1...408

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...