Gå til innhold

Frivillig i Heimevernet

origin

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som er eller har vært frivillig i Heimevernet som ønsker å fortelle hvordan dette var/er? Jeg fikk nylig høre at dette går an og ble nysgjerrig nesten litt stolt over at dette er en mulighet. Har lyst til å høre mer om opptak og søknadsprosessen og hvordan det er å være der.

Hva er eksluderingskriterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med frivillig? For de aller fleste er HV en tulltjeneste som de fleste menn ufrivillig blir kalt inn til etter de er ferdig med førstegangstjenesten. Som regel består den av masse venting og bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en svoger som trives godt i heimevernet, de gangene han er der. 

Står det ingenting på Forsvaret sine sider om ekskluderingskriterier?

Forsvaret er absolutt ikke noe tull som @TheOne påstår. Det er noe vårt land trenger, i tilfelle det blir krig, eller hvis det oppstår andre situasjoner der ekstra mannskap trengs. Vi kunne ikke ha forutsett pandemien for bare noen få år siden. Det samme gjelder krig. At vi har det så rolig i landet vi bor i, som det vi faktisk har nå, er ingen selvfølgelighet. Skulle vi havne i situasjoner der heimevernet og lignende trengs, så er det bare fordeler jo flere ting man kan!

Anonymkode: b0408...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forsvaret er absolutt ikke noe tull som @TheOne påstår. Det er noe vårt land trenger, i tilfelle det blir krig, eller hvis det oppstår andre situasjoner der ekstra mannskap trengs. Vi kunne ikke ha forutsett pandemien for bare noen få år siden. Det samme gjelder krig. At vi har det så rolig i landet vi bor i, som det vi faktisk har nå, er ingen selvfølgelighet. Skulle vi havne i situasjoner der heimevernet og lignende trengs, så er det bare fordeler jo flere ting man kan!

militæret i Norge kommer selvfølgelig til å være fullstendig ubrukelige hvis det faktisk oppstår krig her. 

Anonymkode: 47717...cc0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

HV er en totalt ubrukelig funksjon, skulle det bli krig. Det er bare kjekt for Norge å ha noe, så kan de i hvert fall late som de har en form for beredskap. HV må gjerne eksistere, men øvelsene man blir sendt ut på er en ubrukelig ventetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke HV-soldater ment å skulle krige. De skal være kjentmenn, og for eksempel gjøre objektsikring, vakthold og lignende.

Hadde man hatt lokal HV til å bistå på Utøya så hadde kanskje utfallet vært anderledes.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ze.Xhx skrev (På 4.1.2022 den 17.27):

Nå er jo ikke HV-soldater ment å skulle krige. De skal være kjentmenn, og for eksempel gjøre objektsikring, vakthold og lignende.

Hadde man hatt lokal HV til å bistå på Utøya så hadde kanskje utfallet vært anderledes.

Hva hadde vært annerledes? HV kunne i beste fall ha stått med noen mann på øya etter drapene. Det hadde ikke forandret utfallet. Om du tror at HV er noe lokal utrykningsstyrke er du helt på bærtur. De fleste av oss har utstyret liggende i en bod hos foreldrene våre, gjerne i en annen by. Våpen har vi heller ikke. De ligger i mitt tilfelle innelåst på Setermoen leir en 3 timers kjøretur fra der jeg bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, for å være frivillig i HV må du ha gjennomført førstegangstjeneste.

Da har du 2 alternativer, enten søke deg inn i innsatsstyrkene. Dette krever noen opptaksprøver, og du børh a grei fysisk for og erfaring fra operativ tjeneste for å komme inn. Det er en seleksjonsprosess så det er er  ikke alle som kommer inn.

For å komme inn i "vanlig" HV må du kontakte områdesjefen i det området du geografisk tilhører, ev kan du kontakte HV distriktet i din region.

Anonymkode: dadc2...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheOne skrev (3 timer siden):

Hva hadde vært annerledes? HV kunne i beste fall ha stått med noen mann på øya etter drapene. Det hadde ikke forandret utfallet. Om du tror at HV er noe lokal utrykningsstyrke er du helt på bærtur. De fleste av oss har utstyret liggende i en bod hos foreldrene våre, gjerne i en annen by. Våpen har vi heller ikke. De ligger i mitt tilfelle innelåst på Setermoen leir en 3 timers kjøretur fra der jeg bor. 

Jeg har vært i HV selv, og vet godt hvordan dette fungerer. Da jeg var der selv hadde vi utstyr, våpen og ammunisjon hjemme. Som jeg skrev tidligere så er ikke formålet til HV å drive aktiv krig, men være lokale kjentmenn.

Eksemplet med Utøya var knyttet til transport til øya for å vise hva HV kan brukes til. Det lokale brannvesenet hadde helt sikkert gjort samme nytten som HV.

Er det virkelig slik at det er godtatt at HV-soldatene ikke har utstyret sitt hjemme? Våpen er for så vidt en ting, men i mitt hodet så faller litt av poenget med HV bort om man må dra til mamma og pappa for å hente uniformen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HV er er slappe greier. Etter førstegangstjeneste ble jeg overført til Heimevernet.  Når vi hadde øvelse lå vi for det meste i lagsteltet og fjertet & pimpet øl. 

Anonymkode: a17e0...1d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 8.20):

Da har du 2 alternativer, enten søke deg inn i innsatsstyrkene. Dette krever noen opptaksprøver, og du børh a grei fysisk for og erfaring fra operativ tjeneste for å komme inn. Det er en seleksjonsprosess så det er er  ikke alle som kommer inn.

For å komme inn i "vanlig" HV må du kontakte områdesjefen i det området du geografisk tilhører, ev kan du kontakte HV distriktet i din region.

Dette skjer som regel under tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 8.20):

Ikke nå lenger. Både menn og kvinner kan nåmelde seg inn i Lotteforbundet, og bli såkalte avtalelotter som tjenestegjør i HV på vanlig vis, etter en del kursing. Du kan også bli befal etter hvert på denne måten. 

Anonymkode: 62837...566

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke nå lenger. Både menn og kvinner kan nåmelde seg inn i Lotteforbundet, og bli såkalte avtalelotter som tjenestegjør i HV på vanlig vis, etter en del kursing. Du kan også bli befal etter hvert på denne måten. 

Hva må man ikke lenger? Førstegangstejeneste for å bli frivillig i heimevernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

TheOne skrev (På 6.1.2022 den 6.25):

Det er trist at dette er din opplevelse av HV. Men om du virkelig tror at dette er representativt for resten av HV er det synd. Dessuten sier det egentlig mye om deg selv når du sier utstyret ditt ligger hos foreldrene dine - og er happy med det.

Men det er ikke til å stikke under en stol at HV har dårlig rykte. Men det er viktig å påpeke at HV i dag ikke er det samme som HV for 20 år siden. Ukulturen som fikk herje den gang skadet HV sitt rykte i lang tid.

Jeg finner det merkelig og at voksne mennesker evner å sutre og klage så mye over en felles aktivitet, uten å prøve å bidra til endring i positiv retning. @TheOne har garantert hatt flere muligheter til å ta grep og påvirke sitt lag, sin tropp, sitt område til det bedre. Men har sittet stille i båten, ignorert behovet og nå velger å rakke ned på de som gjør en god jobb i stede for. Fascinerende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

origin skrev (På 11.1.2022 den 22.38):

Hva må man ikke lenger? Førstegangstejeneste for å bli frivillig i heimevernet?

Stemmer. Både menn og kvinner kan bli med, før var det bare kvinner. Gjennom Lotteforbundet kan man bli frivillig i HV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 hours ago, nomore82 said:

Det er trist at dette er din opplevelse av HV. Men om du virkelig tror at dette er representativt for resten av HV er det synd. Dessuten sier det egentlig mye om deg selv når du sier utstyret ditt ligger hos foreldrene dine - og er happy med det.

Men det er ikke til å stikke under en stol at HV har dårlig rykte. Men det er viktig å påpeke at HV i dag ikke er det samme som HV for 20 år siden. Ukulturen som fikk herje den gang skadet HV sitt rykte i lang tid.

Jeg finner det merkelig og at voksne mennesker evner å sutre og klage så mye over en felles aktivitet, uten å prøve å bidra til endring i positiv retning. @TheOne har garantert hatt flere muligheter til å ta grep og påvirke sitt lag, sin tropp, sitt område til det bedre. Men har sittet stille i båten, ignorert behovet og nå velger å rakke ned på de som gjør en god jobb i stede for. Fascinerende.

Å? Var ikke klar over at HV hadde dårlig rykte, får håpe det er bedre nå

Anonymkode: 81532...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Stemmer. Både menn og kvinner kan bli med, før var det bare kvinner. Gjennom Lotteforbundet kan man bli frivillig i HV. 

Det virker veldig spennende og samtidig ha muligheten til å bli endel av totalforsvaret

Anonymkode: 81532...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en del av Innsatsstyrkene. De består av godt trent og utrustet personnell med kort mobiliseringstid. Flere av oss har erfaring fra utlandet.

Vi trener fra 4 til 6 ganger i året. Opp mot 40 treningsdøgn. Flere trener mer enn det på eget initiativ.

Vi er flinke. Bor du i distrikt er det mye grønn tjeneste. Bor du i by er det mye SIBO (strid i bebygd område). Det er ingen kaffekoking - vi skal bruke den tiden vi har til rådighet på reelle øvelser.

Opptaket skjer etter søknad og intervjuer, og fysiske tester. Opptaket går over en helg og tester evne til omstilling, stressmestring og samarbeid.

Er du interessert er det bare å søke. Det er et godt samhold og mange meningsfylte dager.

Anonymkode: f08c8...0ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker

Skjønner ikke at noen vil melde seg frivillig til Heimevernet. Tullet organisasjon, sitter tre dager på øvelse, mye venting og som mat ble det bare havregrøt. Gammelt og ufullstendig utstyr fra 18 hundretallet. Ingen har peiling hva som egentlig skal gjøres. Jeg prøver heller å finne en mulighet å slippe dette. Bortkastet tid!

Anonymkode: 2e19c...adf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...