Gå til innhold

Dose 1 og reise til London

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta koronavaksine i januar. Tviler på at jeg vil ta dose to. Vil reise til London i juni og lurer på hva reglene er? Klar over at dette kan endres. Har skjønt at koronapass er innført i London. Og at de med dose 1 regnes som uvaksinerte. 

Anonymkode: be2ba...599

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du dose 1, men ikke 2? 

Anonymkode: 5a35c...2a6

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Rådene endrer seg hele tiden, men vil oppfordre deg til å ta dose 2 så du regnes som fullvaksinert, det gjør det mye lettere. 

Jeg var nylig i London på jobb, da måtte jeg ta en pcr test på dag 2 og sende inn. Men like etter jeg kom hjem ble det endret til at du er i isolasjon til du får svar på testen. 

Anonymkode: 6e58e...73b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skal ta koronavaksine i januar. Tviler på at jeg vil ta dose to. Vil reise til London i juni og lurer på hva reglene er? Klar over at dette kan endres. Har skjønt at koronapass er innført i London. Og at de med dose 1 regnes som uvaksinerte. 

Det er jo helt meningsløst. Ikke får du status som vaksinert og ikke er du beskyttet mot covid etter bare en dose.

Anonymkode: aeb7a...49a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Men du får jo verken vaksinepass. Eller er beskyttet mot sykdommen? Dette må jo nesten være enda større idioti enn å ikke ta noen doser.

Uansett, slik reisereglene er nå er det karantene begge veier. 10 dager inn i london, tross negativ PCR test. Hva reglene er i Juni, eller 2023, det kan ingen svare på nå. 

Anonymkode: 6b859...42e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du regnes som uvaksinert der. Covid-pass er på full vei inn i Storbritannia og du vil trenge det for å komme inn på offentlige steder som restauranter, caféer etc.

Anonymkode: 3d80f...afc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Pr nå får du ikke komme inn i England. Venninne har tatt 1 dose vaksine og gjennomgått covid i mars 2020, i det Norge stengte ned. Fikk ikke komme inn i desember. 

Anonymkode: d8cda...0a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan reise til England med TO doser, ikke én. Jeg har to og skal ta den tredje på onsdag, og jeg er ikke sikker på om jeg får reise til England i vinterferien en gang! Jeg håper jo selvfølgelig det, men i det siste har det vært mye styr pga covid.

Anonymkode: 6e517...c9e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Pr nå må du i karantene 10 dager etter ankomst, selv om du tester negativt. Det er selvsagt lov å håpe at alle tiltak er en saga blott i juni. 

Anonymkode: 517e3...f88

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt INGEN vits å fundere på det nå, da ingen kan vite noe om hvordan det er i juni. 

Anonymkode: d1dbb...5c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kan reise til England med TO doser, ikke én. Jeg har to og skal ta den tredje på onsdag, og jeg er ikke sikker på om jeg får reise til England i vinterferien en gang! Jeg håper jo selvfølgelig det, men i det siste har det vært mye styr pga covid.

Anonymkode: 6e517...c9e

Har også tenkt meg til London i vinterferien. Nå ser det ut som de kommer til å fjerne forhåndstesten for innreise, så da må man «bare» ta den 0-2 day testen! 🤞🏻

https://www.standard.co.uk/news/uk/predeparture-covid-test-likely-dropped-ministers-review-plan-b-omicron-b974683.html?itm_source=Internal&itm_channel=homepage_trending_article_component&itm_campaign=trending_section&itm_content=1

Anonymkode: d8cda...0a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Anonymkode: be2ba...599

Passet i EU blir gyldig etter ca 1 uke etter 1 dose, det norske er forsatt rødt. Ei venninne tok 1 dose for litt siden så passet hennes. 

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, zemer said:

Passet i EU blir gyldig etter ca 1 uke etter 1 dose, det norske er forsatt rødt. Ei venninne tok 1 dose for litt siden så passet hennes. 

Gyldig for hva da? Om landet man reiser til krever at man er fullvaksinert hjelper det ingen ting med bare 1 dose. Det lønner seg å sette seg inn i hva du snakker om før du gir råd.

https://www.fhi.no/om/koronasertifikat/til-helsepersonell-vanlige-problemstillinger-om-koronasertifikat/#hvordan-vises-vaksinene

Visning av vaksine i koronasertifikatet 

EUs føring er at siste vaksinedose skal vises med to tall som utgjør en brøk: 

Siste vaksinedose vises som D/T (for eksempel 1/2 eller «1 av 2») 

DDosens nummer i en serie av vaksinedoser 

T: Totalt doseantall i vaksinasjonsserien (kan reduseres med én ved gjennomgått covid-19).  

Inntil en person er fullvaksinert kan summen av brøken bli mindre enn 1, for eksempel for personer som har fått den første dosen av en vaksine som vanligvis gis i to doser. 

Ved ekstra doser (for eksempel 3. dose) er EUs føring at den ekstra dosen skal reflekteres som en identisk økning på begge sider av brøken, slik at summen av brøken alltid er 1: 

X: Antall ekstra doser gitt til tidligere fullvaksinert person 

Ekstra vaksinedose vises som D+X/T+X = 1 (for eksempel 2+1/2+1=3/3 =1) 

I den norske versjonen av EUs digitale koronasertifikat er det besluttet at:  

• Telleren (D) gjengir antall tellende doser (for å være tellende må dosene være gitt i overensstemmelse med minste godkjente intervall for aktuelle vaksiner) med en øvre grense på 3. Dersom en person har fått flere enn 3 tellende doser vil den siste av disse vises som 3 uavhengig av hvor mange doser som er registrert i SYSVAK.   
  • Nevneren (T) er totalt doseantall i en vaksinasjonsserie med en øvre grense på 3. Nevneren økes fra 2 til 3 kun for personer som har mottatt minst 3 tellende doser (merk at sertifikatet ikke viser om det faktisk er indikasjon for ekstra dose hos et individ, kun om en tellende ekstra dose er registrert). Gjennomgått covid-19 reduserer nevneren med 1 hvis personen har fått kun 1 vaksinedose.  

Nedenfor gjengis hvordan vaksinasjon vises i koronasertifikatet og hva som vil vises hvis fullvaksinerte mottar ekstra doser (3. dose eller oppfriskningsdose)Merk at det foreløpig ikke er anbefalt med videre vaksinering etter 3. dose i Norge. Oversikten baserer seg på at vaksinene er gitt i henhold til godkjent intervall og korrekt registrert i SYSVAK 

Tabell 1: Visning av siste vaksinedose i koronasertifikatet 

Vaksinasjonsstatus før  videre vaksinering 

Visning før videre vaksinering 

Visning etter videre vaksinering 

1 dose annen vaksine enn Janssen 

1 av 2  

2 av 2  

1 dose Janssen 

1 av 1 

2 av 2* 

1 dose + gjennomgått covid-19  

1 av 1  

2 av 2*  

2 doser  

2 av 2  

3 av 3**  

3 doser  

3 av 3 

3 av 3*** 

Vær klar over at alle land har ulike regler for innreise, merk særlig:  

Feltene med stjerne (*): Disse personene var fullvaksinert i forkant av siste vaksinasjon, men siden kun siste vaksinedose vises i koronasertifikatet som brukes utenlands og ved grensepassering kan det potensielt oppstå en misforståelse om at de først ble fullvaksinert ved siste vaksinasjon. Dermed kan de få forbigående problemer med grensepassering (alle land har ulike regler for hvor lang tid det må gå fra dose 2 av 2 til innreise).   

Feltene med to stjerner (**): Disse personene var fullvaksinert i forkant av siste vaksinasjon. Den norske visningen (3 av 3) er i tråd med EUs anbefaling, men praksis for utstedelse av sertifikater med ekstra doser kan variere fra land til land. Reglene for innreise basert på ekstra doser og om det kreves et visst intervall fra siste dose til grensepassering varierer også. De kan dermed få forbigående problemer med grensepassering. Innreise til Norge tillates fra og med vaksinasjonsdagen både dersom ekstra dose vises som «3 av 3» og «3 av 2».

Feltene med tre stjerner (***): Disse personene har i realiteten fått flere tellende doser enn sertifikatet viser, fordi vi i Norge har definert en øvre grense på 3 tellende doser (ettersom ingen vaksiner er markedsført med flere doser foreløpig)Antakelig gir dette smidigere grensepassering enn for eksempel «4 av 4», ettersom Eikke har etablert praksis omkring utstedelse av sertifikater og grensepassering ved vaksinering utover «3 av 3». 

Skrevet
trønder skrev (6 timer siden):

Gyldig for hva da? Om landet man reiser til krever at man er fullvaksinert hjelper det ingen ting med bare 1 dose. Det lønner seg å sette seg inn i hva du snakker om før du gir råd.

https://www.fhi.no/om/koronasertifikat/til-helsepersonell-vanlige-problemstillinger-om-koronasertifikat/#hvordan-vises-vaksinene

Visning av vaksine i koronasertifikatet 

EUs føring er at siste vaksinedose skal vises med to tall som utgjør en brøk: 

Siste vaksinedose vises som D/T (for eksempel 1/2 eller «1 av 2») 

DDosens nummer i en serie av vaksinedoser 

T: Totalt doseantall i vaksinasjonsserien (kan reduseres med én ved gjennomgått covid-19).  

Inntil en person er fullvaksinert kan summen av brøken bli mindre enn 1, for eksempel for personer som har fått den første dosen av en vaksine som vanligvis gis i to doser. 

Ved ekstra doser (for eksempel 3. dose) er EUs føring at den ekstra dosen skal reflekteres som en identisk økning på begge sider av brøken, slik at summen av brøken alltid er 1: 

X: Antall ekstra doser gitt til tidligere fullvaksinert person 

Ekstra vaksinedose vises som D+X/T+X = 1 (for eksempel 2+1/2+1=3/3 =1) 

I den norske versjonen av EUs digitale koronasertifikat er det besluttet at:  

• Telleren (D) gjengir antall tellende doser (for å være tellende må dosene være gitt i overensstemmelse med minste godkjente intervall for aktuelle vaksiner) med en øvre grense på 3. Dersom en person har fått flere enn 3 tellende doser vil den siste av disse vises som 3 uavhengig av hvor mange doser som er registrert i SYSVAK.   
  • Nevneren (T) er totalt doseantall i en vaksinasjonsserie med en øvre grense på 3. Nevneren økes fra 2 til 3 kun for personer som har mottatt minst 3 tellende doser (merk at sertifikatet ikke viser om det faktisk er indikasjon for ekstra dose hos et individ, kun om en tellende ekstra dose er registrert). Gjennomgått covid-19 reduserer nevneren med 1 hvis personen har fått kun 1 vaksinedose.  

Nedenfor gjengis hvordan vaksinasjon vises i koronasertifikatet og hva som vil vises hvis fullvaksinerte mottar ekstra doser (3. dose eller oppfriskningsdose)Merk at det foreløpig ikke er anbefalt med videre vaksinering etter 3. dose i Norge. Oversikten baserer seg på at vaksinene er gitt i henhold til godkjent intervall og korrekt registrert i SYSVAK 

Tabell 1: Visning av siste vaksinedose i koronasertifikatet 

Vaksinasjonsstatus før  videre vaksinering 

Visning før videre vaksinering 

Visning etter videre vaksinering 

1 dose annen vaksine enn Janssen 

1 av 2  

2 av 2  

1 dose Janssen 

1 av 1 

2 av 2* 

1 dose + gjennomgått covid-19  

1 av 1  

2 av 2*  

2 doser  

2 av 2  

3 av 3**  

3 doser  

3 av 3 

3 av 3*** 

Vær klar over at alle land har ulike regler for innreise, merk særlig:  

Feltene med stjerne (*): Disse personene var fullvaksinert i forkant av siste vaksinasjon, men siden kun siste vaksinedose vises i koronasertifikatet som brukes utenlands og ved grensepassering kan det potensielt oppstå en misforståelse om at de først ble fullvaksinert ved siste vaksinasjon. Dermed kan de få forbigående problemer med grensepassering (alle land har ulike regler for hvor lang tid det må gå fra dose 2 av 2 til innreise).   

Feltene med to stjerner (**): Disse personene var fullvaksinert i forkant av siste vaksinasjon. Den norske visningen (3 av 3) er i tråd med EUs anbefaling, men praksis for utstedelse av sertifikater med ekstra doser kan variere fra land til land. Reglene for innreise basert på ekstra doser og om det kreves et visst intervall fra siste dose til grensepassering varierer også. De kan dermed få forbigående problemer med grensepassering. Innreise til Norge tillates fra og med vaksinasjonsdagen både dersom ekstra dose vises som «3 av 3» og «3 av 2».

Feltene med tre stjerner (***): Disse personene har i realiteten fått flere tellende doser enn sertifikatet viser, fordi vi i Norge har definert en øvre grense på 3 tellende doser (ettersom ingen vaksiner er markedsført med flere doser foreløpig)Antakelig gir dette smidigere grensepassering enn for eksempel «4 av 4», ettersom Eikke har etablert praksis omkring utstedelse av sertifikater og grensepassering ved vaksinering utover «3 av 3». 

Jeg sier at hennes EU pass er blått og det står en gyldighets dato.  Hvorfor i all verden står det en dato da om det ikke gjelder? Hva var vitsen da? 

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, zemer said:

Jeg sier at hennes EU pass er blått og det står en gyldighets dato.  Hvorfor i all verden står det en dato da om det ikke gjelder? Hva var vitsen da? 

Hva betyr det at det «er blått og det står en gyldighets dato» mener du?

Skrevet
trønder skrev (1 minutt siden):

Hva betyr det at det «er blått og det står en gyldighets dato» mener du?

På det blå passet (eu) står det ar det er gyldig til slutten av mars. Det norske er rødt.

• Liker 3
Skrevet
zemer skrev (3 minutter siden):

På det blå passet (eu) står det ar det er gyldig til slutten av mars. Det norske er rødt.

Når koronapasset sjekkes på flyplasser utenfor Norge så sjekker de at det står "2 av 2" og dato for vaksine 2, så fargen hjelper ingenting. Jeg har reist mye denne høsten pga jobb, og hver eneste gang er det "2 av 2" de har sett etter, har man ikke det må man videre til test/karantene (alt etter landets gjeldende regler)

• Liker 3
Skrevet
Maskopi skrev (36 minutter siden):

Når koronapasset sjekkes på flyplasser utenfor Norge så sjekker de at det står "2 av 2" og dato for vaksine 2, så fargen hjelper ingenting. Jeg har reist mye denne høsten pga jobb, og hver eneste gang er det "2 av 2" de har sett etter, har man ikke det må man videre til test/karantene (alt etter landets gjeldende regler)

Hvorfor i all verden står det da en dato etter 1 dose?

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har tatt Janssen vaksina så regnes du som fullvaksinert der med bare en 1 dose. 

• Opprett ny...