AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Hva vil det si? Personen er offisielt etterlyst av politiet etter å ikke ha møtt til avhør i en større bedragerisak. Forstår det går ut melding til alle politikamre. Men hva med Schengen? Blir personen automatisk etterlyst i det systemet også? Anonymkode: e9c0f...039
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Ja. Da blir personen pågrepet ved påtreff. Så du må møte før saken mot deg blir større, en etterlysning går ikke ut på dato. Anonymkode: 64f14...282 2
Sunset90 Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 (endret) De kan vell bli etterlyst internasjonalt også ettersom. Mulig blir stoppet før prøver og forlate landet, blir sikkert satt opp noe greier på navnet på personen i systemene som slår ut. Mange rømmer jo også til utlandet, politiet har manges strenger og sammarbeidspartnere som går internasjonalt, Interpol Europol eks. Noen som drar utenlandsk eller kommer til Norge kan bli pågrepet når de lander eks, eller bli stoppet fra og forlate landet. https://www.politiet.no/kontakt-oss/innsyn-og-offentleg-journal/innsyn-i-schengen-informasjonssystem/ Endret 3. januar 2022 av Sunset90 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 Nettet snører seg sakte men sikkert sammen. Personen er etterlyst via noe som heter Interpol. Det er world wide og det er personer som har blitt hentet på hotellet de evt leier i utlandet. Andre har blitt kjørt direkte til politiet av taxisjåfør. Spør ikke meg hvordan denne informasjonen blir kjent på hotell, taxi etc, men jeg trur politiet ber allmenheten om hjelp til å finne folk. Anonymkode: c90c1...e27 2
Hareena Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 Ja, land med Schengenavtale har et felles elektronisk informasjonssystem som brukes i blant annet etterlysningssaker. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 Pensjonert politimann mener norsk politiinnsats i Laos-drapet var tafatt – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Å være etterlyst gjennom for eksempel Interpol er tydeligvis nærmest "ubrukelig" i følge denne lenken fra NRK. Anonymkode: b03db...83b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 Har prøvd å Google meg frem til hva det innebærer at personen er etterlyst. Men får opp litt forskjellig. Håper dere som sier nettet snører seg sammen rundt den etterlysende og dette med utenlandsk samarbeid er riktig. Jeg er en av de fornærmede i saken så skal spørre politiet i neste møte… Men det er frustrerende at noen kan stikke av (jeg flagget dette to uker før det skjedde og la ved dokumentasjon på det. Vet politiet har mye å gjøre men…) og slippe unna. Tror ikke denne personen anser å «leve med dette» som straff da det tydeligvis mangler litt på empati-biten. Viktigste er vel å passe på seg selv og unngå å stå til ansvar. Tipper personen har dratt utenlands før etterlysningen. Håper ikke det er så lett å «leve på rømmen»? Tenker hvis man kommer seg til fks Asia og blir en nål i en høystakk… TS Anonymkode: e9c0f...039
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 Andre med innspill? Er det «lett»/mange som klarer å stikke av og holde seg vekke? Anonymkode: e9c0f...039
Sunset90 Skrevet 3. januar 2022 #10 Skrevet 3. januar 2022 Det må vell vær individuelt. Den som lever på rømmen lever vell med nerver og hvilepuls på langt over normalen. På rett sted og om stedet er stort, og man blender seg inn og lever nøytralt, kan det vell gå. Men det forutseter at man gjør garantert en del valg osv sikkerhet for og ikke bli tatt. Tror det var i et tvprogram at noen slags detektiv etterforsker sporet opp noen i Thailand. Lett var det ikke og finne de, men det krever tolmodighet
SoWhat? Skrevet 3. januar 2022 #11 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har prøvd å Google meg frem til hva det innebærer at personen er etterlyst. Men får opp litt forskjellig. Håper dere som sier nettet snører seg sammen rundt den etterlysende og dette med utenlandsk samarbeid er riktig. Jeg er en av de fornærmede i saken så skal spørre politiet i neste møte… Men det er frustrerende at noen kan stikke av (jeg flagget dette to uker før det skjedde og la ved dokumentasjon på det. Vet politiet har mye å gjøre men…) og slippe unna. Tror ikke denne personen anser å «leve med dette» som straff da det tydeligvis mangler litt på empati-biten. Viktigste er vel å passe på seg selv og unngå å stå til ansvar. Tipper personen har dratt utenlands før etterlysningen. Håper ikke det er så lett å «leve på rømmen»? Tenker hvis man kommer seg til fks Asia og blir en nål i en høystakk… TS Anonymkode: e9c0f...039 Det er ikke sikkert Asia er rette stedet om en vil forsvinne i en høystakk. Vedkommende vil sikkert oppsøke nordmenn der, og selv om mange av dem ikke er Guds beste barn, holder de seg innenfor lovens der nede, og vil ikke at etterlyste kriminelle skal bli en del av noe miljø. Dessuten er politiet der ned ganske årvåkne, og ikke akkurat å spøke med. Så vedkommende bør velge et annet sted, men tviler på at h*n kommer seg unna i lengden. Få har mot og evner til å leve på flukt.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #12 Skrevet 4. januar 2022 Enig i det dere to siste skriver.. Men hva hvis personen har kontakter i et land i Asia samt behersker språket? Vet vedkommende ikke ønsker å bo der. Men personen har nå stukket så det er jo mulig h*n velger utlandet.. Politiet er vel rimelig drevne på å finne folk i utlandet? Eller blir det de færreste de prioriterer å bruke ressurser på i en slik situasjon? TS Anonymkode: e9c0f...039
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå