Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg oppvokst uten smokk, men er det noe en burde ha klart til babyen kommer? Eller holder det å kjøpe etter behov? Har tenkt at det er fint å la være om en kan det, samtidig leser jeg at mange babyer har god nytte av det og da skal den lille selvfølgelig få det om det er behov. 

Anonymkode: 0e43e...08e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Helt tullete å kjøpe inn på forhånd all den tid det ikke er anbefalt å bruke før babyen er flere uker gammel, om man ønsker å amme. Hvis man ikke skal amme vet jeg ikke hvordan anbefalingen er rundt smokk, men jeg syns fortsatt det høres tullete ut å ha smokk klart - den har jo ca null funksjon, sånn helt egentlig. 

Og ja, barna mine brukte og bruker smokk for øvrig så jeg er ingen smokk-motstander. 

Anonymkode: cd485...979

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det og den ble aldri brukt. Babyen ville ikke ha smokk.

Se det heller litt an.

Anonymkode: b3250...d4f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selv er jeg oppvokst uten smokk, men er det noe en burde ha klart til babyen kommer? Eller holder det å kjøpe etter behov? Har tenkt at det er fint å la være om en kan det, samtidig leser jeg at mange babyer har god nytte av det og da skal den lille selvfølgelig få det om det er behov. 

Anonymkode: 0e43e...08e

Man må jo ikke ha smokk. Er jo ikke naturlig egentlig, men det kan jo være en hjelp for oss til å roe barnet uten at kvinnen må være "smokken" i urolige perioder. Smokk er dog knyttet til lavere risiko for krybbedød. 

Når det er sagt så finnes det jo ulemper også, barna må slutte med smokk en gang, veldig gøy med smokkeavhengige barn når de blir forkjølet og tett i nesa og ikke får sove uten smokk. Samtidig så er det jo vanskeligere å avvenne sutting på fingre om de begynner med det istedet osv. Fordeler og ulemper med alt, men man må ingenting. 🙂

Vil du amme så anbefales det uansett å  vente et par uker før man tilbyr smokk. Og ikke alle som vil ha smokk heller. 

Henter man ut gratis babypakker på div butikker og apotek så får man med smokker også som regel

Endret av Crazydoglady
AnonymBruker
Skrevet

Første ville ikke ha, så jeg kjøpte ikke inn. Nr to skjønte jeg raskt at sugebevoet var intens, og han ble så sint når det kom mat ut av puppen i full fart, når han ikke var sulten.. Det ble smokk ganske kjapt her 😊 vi tok faktisk en fra sykehuset da det ble brukt i forbindelse med blodprøver 😊

Anonymkode: f9e2e...3ab

AnonymBruker
Skrevet

Ingen barn trenger vel smokk men jeg har forstått det som at man venner baby til smokk så de kan ha noe annet å suge på enn å konstant suge på mors bryst (utenom mating)? (Og etterhvert fingre, tommel osv, som jeg har skjønt er verre enn smokk både at barnet gjør og å venne barnet av med)

Jeg er ingen ekspert altså :) Men tror ikke en baby vil si ifra at den har behov for smokk liksom?

Anonymkode: 6fc4f...a14

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte inn til første, han ville aldri ha. Denne gangen venter vi med å kjøpe smokker til vi ser om barnet har større sugebehov en førstemann.

Anonymkode: 3fb52...21f

Skrevet

De har smokk på alle matbutikker, ingen stress å kjøpe i ettertid.

Jeg skulle IKKE bruke smokk, smokken kom i livet vårt på dag 2 og det er jeg superglad for 😂👌

Ta det som det kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp ved behov :) Butikkene stenger ikke selv om man føder ;) 

Anonymkode: 3220f...e46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får jo noen smokk i de gratispakkene, mines jeg, men de er ikke de minste som er til nyfødte. Jeg hadde uansett smokk (fra de gratis pakkene) til babyene, ingen av mine to tok smokk. Selv om jeg prøvde.. 

Det er både fordeler og ulemper med det da. De som ikke tar smokk, bruker pupp unektelig mer. Men med diverse triks som som bæring f.eks, kan det allikevel bli overkommelig for mor. Og fordeler er jo at man slipper den kampen senere for å slutte med smokk. 

Anonymkode: 1dd4f...094

Skrevet (endret)

Men altså- om man ikke er motstander vil man vel prøve på et eller annet tidspunkt, og da kan det vel være like greit å ha en pakke liggende? Barselstiden kan fort bli sånn at bare det å komme seg/sende partner i butikken blir superstress (var sånn for meg hvertfall). Er jo ikke snakk om å kjøpe inn enorme mengder. Min ville først ikke ha, men slet veldig med å falle til ro, så fikk anbefalt å prøve og prøve (selv om d ikke hadde gått mange uker). For oss hadde smokk ikke noe å si for amming, faktisk nesten motsatt. (Slet veldig i starten)

Jeg fikk selv ikke smokk og sleit med tommelsutting v søvn opp i 6-7-8 års alder, noe som også hadde horribelt utfall for tannstillingen. Så heller smokk enn det. 

Endret av Zwish
AnonymBruker
Skrevet

Min nekta smokk, til min store fortvilelse. Jeg fikk i en av de gratispakkene fra Rema, eller apoteket. Det koster heller ikke mye for en pakke som man kan ha liggende, men det spørs jo litt hvor stress det er å dra å butikken også. Min (eks)mann dro på butikken for den minste ting for å komme seg ut av huset. 

Anonymkode: c8c3c...9a5

AnonymBruker
Skrevet

En av gratispakkene inneholdt en ferdig sterilisert smokk, klar til bruk. En annen inneholdt også smokk.

Det var veldig greit den søndagen jeg oppdaget at hvis baby fikk sutte på fingeren min sluttet han å vræle. Siden vrælingen hadde pågått siden morgenen før var jeg ganske sliten, og ville gjerne sove i stedet for å være smokk. Ingen av oss var heller i en slik tilstand at å kjøre til en søndagsåpent butikk eller koke smokker virket som en forsvarlig idé.

Anonymkode: d3524...1f7

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok med en smokk i strl 0-1mnd på sykehuset. Veldig glad for det, det var det eneste som gjorde at jeg fikk sovet noe som helst de første døgnene. Tok mange dager før melka kom og ingen på sykehuset foreslo at det gikk an å støttemate med erstatning, så ungen gråt og gråt.

Anonymkode: c82b6...91d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nr 1: stort sugebehov og måtte ha smokk

Nr 2: lite sugebehov og ingen behov for smokk

Nr 3: fikk smokk allerede på sykehuset av sykepleiere på nyfødt intensiv

Kjøpte inn og hadde smokk liggende klar til alle 3. Gjør som du føler for, men jeg anbefaler å ha det liggende.

Anonymkode: 0dfe8...f02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...