Gå til innhold

Div salver o.l til nyfødt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva BØR og må man ha i hus før man kommer hjem med den nyfødte?

(har jo butikker i nærheten, ikke det, men greit å slippe det de første dagene).

MÅ man f.eks ha Zink-salve, neglesaks, pumpe for å få ut snørr, oljer, våtservietter, termometer, osv osv osv???

:roll:

Er jo så mye som finnes, men regner ikke med man trenger alt!

Videoannonse
Annonse
Gjest skindeep
Skrevet

Hmm.. Kan gi deg en liten liste over hva jeg synest var veldig kjekt å ha i nærheten:

Zink-salve

Bleier ;)

Olje / Hudkrem

Vaskekluter (jeg brukte ikke våtservietter, men handlet inn en haug med kluter for 3 kr stk på Jysk)

Temperaturmåler

Paracet stikkpiller

Du MÅ vel ikke ha pumpe for å få ut snørr, men det er en veldig grei måte å få det ut på.

Jeg kjøpte en sånn sprøyte som jeg hadde morsmelk på og puttet det i nesa på barnet når det var forkjølet i stedet for å kjøpe nesedråper! Morsmelk funket mye bedre!

ahh, kommer ikke på mere.. dette ble jo stort sett det du ramset opp! Men men

Gjest Primula
Skrevet

Både på babybutikker og apotek kan man få kjøpt sånne pakker hvor man har alt man trenger til babyer. Men som du sier så er det sikkert ikke alt man trenger sånn med en gang.

*Termometer må du ha.

*En salve til sår rompe må du ha. Det finnes mange gode salver. Hør på apoteket hva de anbefaler. Jeg brukte en med aloe vera i og datra mi hadde aldri sår rompe.

* neglesaks trenger du vel ikke sånn med en gang. Har hørt at det er bedre å rive neglene forsiktig av i begynnelsen.

*pumpe til snørr har jeg aldri brukt!

* våtservietter trenger du bare når du skal ut på tur. Ellers kan du bruke myke bomullskluter.

*olje kan være greit å ha. Fin å ha i badevannet så huden holder seg myk og fin.

*smokker kan jo være greit å ha dersom babyen har stort sugebehov.

*febernedsettende stikkpiller dersom h*n skulle få feber.

*massevis av bleier. Du aner ikke hvor fort man blir tom..

det var det jeg kom på akkurat nå. Lykke til :)

Skrevet

Det jeg hadde i hus var:

- sinksalve

- babyolje (men den brukte jeg kanskje to ganger)

- vaskekluter

- nesesuger

- saltvannsdråper

- paracet stikkpiller

- bleier.

Man trenger jo ikke alt dette, men det er kjekt å ha da. Det man strengt tatt trenger er kanskje sinksalve, bleier, vaskekluter.

Skrevet

Kan forresten være greit å vente med å kjøpe bleier til man vet hvor stor babyen er. Vi brukte kanskje 10 newborn før vi måtte opp en str. Og bleier kan jo pappa'n handle mens mor og barn er på sykehuset.

Skrevet

Åj, tusen takk for super-raske svar! Imponerende!

Hvilket termometer trengs? Er de dyre? Jeg så et på Barneverden som kosta rundt 500 kr, syntes det var dyrt :roll:

Gjest Primula
Skrevet

Hvilket termometer trengs? Er de dyre? Jeg så et på Barneverden som kosta rundt 500 kr, syntes det var dyrt  :roll:

Neida, det holder med et vanlig termometer som du kjøper på apoteket til 100-150 kroner

Gjest skindeep
Skrevet

De hadde en test på dette i "foreldre og barn" bladet..

Om du får tak i bladet så finner du der hvilke som var best i test osv..

Jeg husker desverre ikke hvilke det var!

Skrevet (endret)

Det vi hadde klart (og har hatt nytte av) var:

- bleier (en pakke "newborn" har man råd til å spandere på seg)

- mesoft kompresser (i steden for våtservietter) som fuktes og brukes til å vaske og tørke stumpen

- sinksalve (mange babyer lager bleie nesten hver gang de spiser de første ukene, og da blir stumpen fort sår. Spør på apoteket hva de anbefaler).

- digitalt termometer

- våtservietter uten parfyme (for "krisesituasjoner")

- masse små og store gulpekluter

- masse små håndklær eller tilsvarende å bruke som underlag på stellematte. (For du må regne med at det kommer noe nesten hver gang babyen skal skiftes på).

- babyolje til bruk i badevannet. (Fin mot tørr hud som flasser av).

I etterkant har vi skaffet:

- engangssprøyter (kan brukes både til morsmelk som nesedråper og til mating de første ukene, før man begynner med tåteflaske)

- nesesuger (genial, hvis babyen blir forkjølet - den fjerne mye snørr hvis den brukes riktig)

Paracet som smertestillende/febernedsettende skal ikke brukes på babyer under 4 mnd. uten etter avtale med lege. (Dvs. jeg ville nok tatt en telefon før jeg hadde satt en stikkpille.)

Endret av Moonchild
Skrevet

Det jeg vil anbefalle å ha i hus er:

- bleier (mange)

- zinksalve (babyline er veldig bra)

- Våtservietter

- Vaskekluter/ gaskluter

- Termometer

- Paracett (husk å avklare med lege før du bruker det de første 4 mnd)

- Håndkler (underlag til stellematte)

- Smekker/ gulpe kluter.

- Snørr suger

- Smokk (kan være greit å ha kokt disse på forhånd, så de er klare)

- Bryst pumpe (vondt å gå med spreng hvis ungen ikke vil suge)

Evt. tåteflaske hvis ungen ikke vil suge pupp.. Oppstår sjelden.. men må ofte kjøpe senere alikevel når ungen avvennes pupp, så kan jo være greit å ha stående..

- Ammeinnlegg og ammebh til deg selv.. veldig praktisk så slipper man å lekke gjennom alle klærene...

Lykke til :klem:

Skrevet

Og jeg vil bare nevne en ting som jeg syntes var helg genialt (men den er til deg da, og ikke til babyen)

Melkeoppsamler-kopper!

Avent har i allefall slike, små "kopper" som du setter på brystet, supert for å forhindre såre brystvorter (for de får strutte fritt og lufte seg), samt at de samler opp melk som lekker fra brystene veldig effektivt. Bedre enn ammeinnlegg som det raskt lekker igjennom, syntes jeg (og forresten når jeg nevner ammeinnlegg, så syntes jeg at avent sine, og en til som selges på butikk, var helt forferdelige. Lakk igjennom dem raskere enn hva jeg rakk å skifte nesten. Og skjorten min ble bløt - selv med 2 innlegg uttenpå hverandre. Så fant jeg Medela sine (apotek), og de var redningen for mine klær. Da ble det ingen våte melkeflekker, for de har en utrolig bra oppsugingsevne + at det er et beskyttende "lag" ytters som gjør at fukten ikke trenger ut i BH'en osv)

Ellers så er jeg enig i

* termometer

* bleier (1 pk)

* masse-masse kluter

* olje

* zinksalve

Resten kan du vel kjøpe etter behov.

Har forresten hørt at babyolje er supert til å fjerne barnebek og annen "dritt". Har ikke prøvd det, men de sier at det er bare å smøre på litt olje, for så å vaske av med bare vann...

Skrevet

1000 takk! Hva skulle jeg gjort uten dere!??

:)

Skrevet

Jeg synes det er enklest å fjerne sinkolje med olje på bomull.

Mer skånsom rengjøring skal du lete lenge etter.

Ellers produkttips fra meg når tiden går:

- NAF Barnesalve som rumpesalve for å forhindre sårhet.

- Silulen som rumpesalve for å forhindre sårhet.

- Inotyol som rumpesalve for å hele sår hud.

- Balneum Hermal eolje.

Og tid til å kose seg, det er mitt viktigste råd.

Skrevet

Jeg mener at man skal bruke så lite kjemikalier som mulig på en baby, og min liste er nok preget av det. Man kommer langt med rent vann!

Vi fikk bruk for:

Bleier (måtte prøve oss frem med ulike merker og størrelser)

Små håndklær fra Ikea (STOR bunke!)

Små gaskluter (vi bruker ikke våtservietter)

Mesoft kompressersom er bra til å tørke med hvis man tar litt olje og vann på

Tørre engangs papirkluter som ble brukt som underlag under stumpen før jeg fikk dreisen på å fjerne bæsjebleien mens jeg holdt babyen over vasken. Jeg skyller alltid undre springen ved hvert skift og klapper forsiktig tørr. Mye mer skånsomt enn å gnure rundt med kluter og slikt. Jeg bruker dem også som våtservietter på tur, med litt varmt vann i en liten flaske ved siden av.

Solsikkeoljefra kjøkkenskapet, siden de fleste barneoljer inneholder mineralolje og ikke er rent vegetabilske.

Sinksalve

Hundeposer til bleier når vi er på tur eller bleiene er veldig grusome...

Senere har vi fått bruk for

Inotynolsalve til ekstra sår stump

Termometer og Parazet etter vaksinen

Neglesaks siden jeg ikke får til å rive neglene hennes

I tillegg brukte jeg store mengder gas- og flanellsbleier. Gasbleiene er fine gulpekluter, og flanell bruker vi til underlag under hodet i seng og vogn og på sofa o.l. Den første tiden var det gulp og tiss og bæsj i alle ender og kanter, så da lå hun på flanell når hun fikk pupp i vår seng.

Skrevet

Hei.

Syns IKKE du skal bruke sink-salve. Den hjalp i hvertfall ikke på mine barn. Anbefaler derimot Sebamed spesial-salve til sår stomp.

Skrevet
Hei.

Syns IKKE du skal bruke sink-salve. Den hjalp i hvertfall ikke på mine barn. Anbefaler derimot Sebamed spesial-salve til sår stomp.

Jeg brukte Sebamed, og hun ble bare mer sår helt til jeg fant fram sinksalven. Har ikke brukt Sebamed spesial siden det. Tydeligvis har vi ulike erfaringer! Men en tube Silulen er i alle fall mye billigere å anskaffe seg, den spesialkremen var dyr...

Ellers glemte jeg å skrive potetmel. Det er flott som pudder, f.eks. i hudfolder der det er vanskelig å få det tørt nok (eller Maizena).

Skrevet
Hei.

Denne er genial, synes jeg. Fungerte mye bedre enn sinksalve hos oss, men her er det tydeligvis ulike erfaringer :)

Skrevet

En ting som de andre ikke har nevnt:

Q-tips og pyrisept til å rense navlestumpen med!

Gjest skindeep
Skrevet
En ting som de andre ikke har nevnt:

Q-tips og pyrisept til å rense navlestumpen med!

Såklart :klaske: he he.. navlestupen hadde jeg helt glemt! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...