Gå til innhold

Hvorfor så overrasket? Kan ikke voksne leke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nok en gang opplever jeg at noen blir sjokkerte over at mannen min og jeg gjør samme ting med våre voksne barn, som de gjør sammen med sine.

Det er snakk om aktiviteter vi har holdt på med siden vi var små, som vi fortsatte å gjøre sammen med barna da de var små, og som vi fremdeles gjør nå når de er voksne, gjerne sammen med venner og kjærester av barna også.  Og jeg ser for meg at hvis den dagen kommer da vi får barnebarn vil dette fortsatt være en felles aktivitet med både store og små.
Det er noe så enkelt som at vi står på skøyter, aker, bader, bowler, spiller minigolf, går på kino osv sammen.

"Gjør dere det?" er stort sett reaksjonene vi får når vi forteller at dette er noe vi liker å gjøre, etterfulgt av kommentarer om hvor merkelig og unormalt dette er.
Det er ikke bare en person som har denne reaksjonen, men stort sett alle som får vite det.

Det stemmer, vi leker sammen med våre voksne barn.  Ikke så ofte som vi skulle ønsket, men vi prøver å få det til noen ganger i løpet av året. 

Hva er så sjokkerende med det?

Må man ha små barn for å kunne leke?

Anonymkode: cbb46...6a5

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nok en gang opplever jeg at noen blir sjokkerte over at mannen min og jeg gjør samme ting med våre voksne barn, som de gjør sammen med sine yngre barn.

Det manglet to ord i originalinnlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt spesielt ja, ettersom fundamentet i sosialiseringsprosesser i den moderne verden er å tilrettelegge for løsrivelse. 

Anonymkode: 7a2f1...f31

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Klart voksne kan leke! 

Hva dere har fått til med sammen med deres voksne barn er jo bare fantastisk. Tror vi alle skulle ønske å hatt det slik med flokken vår :) 

Anonymkode: 0a933...ba2

• Liker 20
Skrevet

Høres sunt ut:)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ante ikke at det der var aktiviteter kun forbeholt de med små barn? Vi gjør slikt som barnløse også.

Anonymkode: 4e8c9...217

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normale aktiviteter. Jeg er snart førti og står på ski, går på kino/teater, svømming osv med mine foreldre innimellom.

Dog kaller vi det ikke for leking.

Anonymkode: 2c4b2...d4e

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er litt spesielt ja, ettersom fundamentet i sosialiseringsprosesser i den moderne verden er å tilrettelegge for løsrivelse. 

Anonymkode: 7a2f1...f31

Så du mener at man kan ikke bo for seg selv, forsørge seg selv, være i forhold, være selvstendig, og samtidig gjøre morsomme ting sammen med foreldrene noen ganger i året?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ante ikke at det der var aktiviteter kun forbeholt de med små barn?

Anonymkode: 4e8c9...217

Det visste ikke jeg heller før jeg fikk disse reaksjonene.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt normale aktiviteter. Jeg er snart førti og står på ski, går på kino/teater, svømming osv med mine foreldre innimellom.

Vi leker!
En aketur ender ofte med basing i snøen, og en påfølgende snøballkrig.

På skøytebanen kan vi spille hockey eller danse rundt.

Vi kan gå på kino for å se tegnefilmer for barn, bare fordi vi har lyst til å se den filmen.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i 30-årene og kommer aldri til å slutte å leke :fnise: Er oppvokst med humoristiske og lekne foreldre, og setter stor pris på det :Nikke: 

Anonymkode: 49cd2...2a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Samme her. Når ble bading, skøyter og kino «leking»?

Anonymkode: b5fe0...015

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nok en gang opplever jeg at noen blir sjokkerte over at mannen min og jeg gjør samme ting med våre voksne barn, som de gjør sammen med sine.

Det er snakk om aktiviteter vi har holdt på med siden vi var små, som vi fortsatte å gjøre sammen med barna da de var små, og som vi fremdeles gjør nå når de er voksne, gjerne sammen med venner og kjærester av barna også.  Og jeg ser for meg at hvis den dagen kommer da vi får barnebarn vil dette fortsatt være en felles aktivitet med både store og små.
Det er noe så enkelt som at vi står på skøyter, aker, bader, bowler, spiller minigolf, går på kino osv sammen.

"Gjør dere det?" er stort sett reaksjonene vi får når vi forteller at dette er noe vi liker å gjøre, etterfulgt av kommentarer om hvor merkelig og unormalt dette er.
Det er ikke bare en person som har denne reaksjonen, men stort sett alle som får vite det.

Det stemmer, vi leker sammen med våre voksne barn.  Ikke så ofte som vi skulle ønsket, men vi prøver å få det til noen ganger i løpet av året. 

Jeg hadde jo syntes at voksne som "lekte" som små barn leker hadde vært rare, men det du beskriver er jo ikke lek. Vel, kanskje aking kan beskrives som "lek", men det er da mange voksne som drar til Korketrekkeren og slik for å ake.

Jeg synes ikke noen av disse aktivitetene er sjokkerende. Har gjort alle i voksen alder, helt uten barn til stede.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Folk blir vel sjokkert over at du sier at dere leker med barna i stedet for å si at dere spiller hockey og går på kino sammen - noe alle andre også gjør, vi kaller det bare ikke for å leke sammen😄

Anonymkode: 5aa27...5df

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at flere reagerer på at jeg bruker ordet "lek". 

Det er ikke et ord jeg bruker til andre, men noe jeg bruker i denne tråden for å beskrive hva vi gjør, at dette er aktiviteter som vi gjør uten annet mål eller hensikt ut over selve aktiviteten.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ser at flere reagerer på at jeg bruker ordet "lek". 

Det er ikke et ord jeg bruker til andre, men noe jeg bruker i denne tråden for å beskrive hva vi gjør, at dette er aktiviteter som vi gjør uten annet mål eller hensikt ut over selve aktiviteten.

Kaller du det da å "leke" når du drar på treningsstudio?

Neida, skal ikke være kjip, men det er en merkelig ordbruk som jeg hadde reagert på selv. Altså ikke aktivitetene, de er helt normale, men ordbruken er rar.

Endret av Ferreira
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Ferreira skrev (Akkurat nå):

Kaller du det da å "leke" når du drar på treningsstudio?

Nei, for da har jeg et mål/en hensikt med aktiviteten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, for da har jeg et mål/en hensikt med aktiviteten. 

Så du anser altså å tilbringe tid med barn og barnebarn som meningsløst?

• Liker 2
Skrevet

Definerer ikke disse aktivitetene som typisk lek. Sier du at du leker eller at du går på kino? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ferreira skrev (1 minutt siden):

Så du anser altså å tilbringe tid med barn og barnebarn som meningsløst?

Absolutt ikke, men selve aktiviteten vi gjør sammen har ikke et mål, eller en hensikt. 

Det er det som er definisjonen på lek:

https://snl.no/lek_-_aktivitet

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel strengt tatt ikke lek, men heller en aktivitet man gjør sammen som familie. Så for meg at dere bygde Lego sammen eller noe(ikke noe galt i det heller forsåvidt)

Anonymkode: 17ade...c31

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Selvfølgelig kan voksne leke. Jeg leker da fortsatt og finner på mye sprell med vennene mine. Kommer aldri til å slutte med det. Hadde aldri klart å oppført meg voksen hele tiden og aldri kunne leke og ha det gøy. Alt for kjedelig for meg det,  så ja til lek og moro :)  Leker ikke med foreldrene mine men finner på lek og moro med andre voksne familiemedlemmer også. 

Endret av Warrior

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...