AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Til nå har ingen i barnehagen hatt barnebursdag. Vårt barn har bursdag først på året, de andre ikke før til sommeren. De andre foreldrene har ikke tatt stilling til om de skal ha barnebursdag, men mest sannsynlig. Hvor slemt er det mot vårt barn om vi ikke arrangerer barnebursdag? Jeg er vant med at man ikke har barnebursdager før man begynner på skolen, så å samle barn på 3 og 4 år virker for meg litt unødvendig. Anonymkode: ef8ef...5a9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Til nå har ingen i barnehagen hatt barnebursdag. Vårt barn har bursdag først på året, de andre ikke før til sommeren. De andre foreldrene har ikke tatt stilling til om de skal ha barnebursdag, men mest sannsynlig. Hvor slemt er det mot vårt barn om vi ikke arrangerer barnebursdag? Jeg er vant med at man ikke har barnebursdager før man begynner på skolen, så å samle barn på 3 og 4 år virker for meg litt unødvendig. Anonymkode: ef8ef...5a9 Ja Anonymkode: 3a4fe...1c5 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 Næh. Min hadde av ulike årsaker ikke barnebursdag før hun ble seks, hun overlevde det også. Anonymkode: 23442...dcd 10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 Da mitt barn gikk i barnehage hadde vi bursdagsfeiring, men bare med familien og deres barn, som vi forøvrig hadde en del av... Anonymkode: c39bc...af7 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 Det høres ut som en ypperlig mulighet til å la ditt barn være sist i køen og la det feire når det blir fem. 😉 jeg synes ikke det er slemt. I den barnehagen vi har barna i er det ikke vanlig at man feirer bursdag før evnt siste året. Noen feirer før, men ikke alle. Vi har gjort det slik at mellomstejenta har feiret med et par venninner hun kjenner utenfra bhg. Så hun kommer ikke til å ha barnebursdag før hun går i første klasse. Anonymkode: b42f2...158 16
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 Vi hadde barnebursdag siste året i barnehagen. Familiebursdag begynte litt før. Langt fra slemt. Anonymkode: 8405b...efd 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 Ja, det er litt slemt syntes jeg. Er det virkelig SÅ kjipt å la hen ha en liten bursdag? Anonymkode: dcc7b...a01 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 Dropp det så lenge dere kan, tenker jeg 😅 Anonymkode: dfdb7...bbb 19
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #9 Skrevet 3. januar 2022 Så lenge dere feirer bursdagen hans er han vel fornøyd? Pga korona har 6åringen kun hatt en barnebursdag. Helt ok Anonymkode: 77017...0e8 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #10 Skrevet 3. januar 2022 Du må tenke på hvem du gjør det for. Hvis det er for barnet og han/hun ikke bryr seg (hadde ikke min 4-åring gjort da hun ikke vet hva det er), så er det da ikke slemt. Eller gjør du det egentlig for de andre foreldrene? Stol på deg selv. Jeg utsetter barnebursdager til de faktisk bryr seg om det, og det er første klasse. Anonymkode: dcfb3...100 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #11 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Til nå har ingen i barnehagen hatt barnebursdag. Vårt barn har bursdag først på året, de andre ikke før til sommeren. De andre foreldrene har ikke tatt stilling til om de skal ha barnebursdag, men mest sannsynlig. Hvor slemt er det mot vårt barn om vi ikke arrangerer barnebursdag? Jeg er vant med at man ikke har barnebursdager før man begynner på skolen, så å samle barn på 3 og 4 år virker for meg litt unødvendig. Anonymkode: ef8ef...5a9 Vi droppet 3-års dagen fordi vår var først ute. Hun ante ikke hva hun gikk glipp av! Men så var det andre som arrangerte for 3-åringene ila året, de som har storesøsken så barnet faktisk hadde en viss forventing om noe, og da var det gjort. Da var det klare forventninger til en 4-års dag. Så jeg drøyde så lenge jeg kunne og til barnet selv ønsket det enkelt og greit. Men var moro med 4-års dag altså, virkelig. Hun storkoste seg med alle jentene fra avdelingen i barnehagen og husker dagen fortsatt. Så det kan skape gode minner. MEN - om barnet ditt ikke vet at dette kan skje og ikke er bevisst muligheten, så kan du vente helt uten at det gjør noe Er egentlig enig i at det er absolutt ikke nødvendig. Men samtidig så jeg at den sosiale greia med bursdagene nok har hatt endel å si for samholdet de har på avdelingen sin, og nå mot skolestart er vennskapene så verdifulle. Vi ble også bedre kjent med de andre foreldrene gjennom bursdagene og det har også stor verdi. Ser enorm forskjell fra det sosiale for eldste som faktisk har fått feiret alle bursdagene sine på et eller annet vis, enn lillesøster der det hittil ikke har vært naturlig eller mulig å invitere masse folk hjem oppi sykdom og koronarestriksjoner. Jeg håper på hennes 4-års dag i mars da...at vi endelig kan invitere barna fra bhg hjem med foreldre og starte opp med at de får møtes privat også. Så trist at den koronaen kom i veien. Så at eldste på snart 6 år har et megagodt sosialt nettverk tilskriver jeg i stor grad hun ene mammaen som skjønte greia takket være at hun selv er pedagog og har eldre barn også, og inviterte alle hjem til 3-års dag. Den var virkelig gull verdt for alle. Så selv om det ikke er nødvendig kan det ha fordeler å komme igang med bursdagsfeiringene allerede i barnehagen. Barn forandrer seg utrolig etter å ha vært på besøk en gang, gjerne med en forelder. Så mye lettere å ta med venner hjem etter bhg, lettere å gjøre avtaler med de andre foreldrene osv osv. Og, nå var vi på foreldremøte ang skolestart og et viktig poeng ble trukket frem. Foreldre MÅ omgås og snakke sammen og vise at vi er greie med hverandre. Forskning viser nemlig at barn ikke er slemme mot barna til venner av foreldre. Så jo flere foreldre som omgås også så barna vet at vi kjenner hverandre og snakker sammen, jo mindre mobbing blir det. Og barnebursdag er jo gjerne med foreldre med en kaffekopp i et annet rom/annen del av rommet, så de kan skravle sammen og danne kontakter. Skal ikke kjmise av det heller gitt. Anonymkode: 7b5d4...2a4 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #12 Skrevet 3. januar 2022 Mine begynte å feire barnebursdagene sine i 1 klasse Dreit i hva andre gjorde, jeg har tre barn og orker ikke det bursdagsstyret fød jeg må. I barnehagen feiret vi med familie + er par av venninnene mine med barn på samme alder som ungene leker mye med, der har fungert veldig bra Anonymkode: e05b8...95c 5
Sensi Skrevet 3. januar 2022 #13 Skrevet 3. januar 2022 Vi hadde 5 og 6 årsdag i barnehagen med største. Yngste hadde 5 års dag med barnehagen og 6 års dag i 1. klasse. Alle bursdager før den tid var med barn av venner som da barna også var venner med. Ikke slemt i det hele tatt om du velger å ikke ha bursdag syns jeg. Slik ble det med oss. Men vet om der de har begynt allerede med 3 åringene. Det syns ikke jeg er nødvendig. De bør være ferdig med bleie 😆. Men om barnet har forventninger om det hadde jeg nok hatt barnehage bursdag. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #14 Skrevet 3. januar 2022 Droppet barnebursdag for yngste til hun var 5 (selv om eldste fikk fra han var 3) Hun hadde bursdag rett etter barnehagestart på høsten etter flytt når hun ble tre så kjente ingen, året etter byttet hun avdeling og kjente nesten ingen, tilbake i barnehagen etter sommeren så vi følte hun ikke var trygg nok på noen til å ha noen barnefeiring. Som nyinnflyttet hadde det vært fint å invitere til bursdag for å bli kjent med voksne, men vi droppet det av hensyn til barnet. Vi ble glade for alle invitasjonene barnet vårt fikk så vi ble kjent med voksne. Anonymkode: 3bd81...206
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #15 Skrevet 3. januar 2022 Ikke slemt, men du tar fra barnet en feiring som ville vært utrolig kjent for det. Spør deg selv: dropper du det av hensyn til dere foreldre, eller av hensyn til barnet? Anonymkode: e2f94...b8b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #16 Skrevet 3. januar 2022 4-åringer gleder seg til bursdag og vet hva det er. Hvorfor ikke samle 18-barna? Anonymkode: 68961...1af 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #17 Skrevet 3. januar 2022 Vår blir 6 nå snart og skal ha sin første barnebursdag. Noen av de andre hadde i fjor (født senere på året), men ikke alle😊 Anonymkode: b4549...4db 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #18 Skrevet 3. januar 2022 Dette er et dilemma for oss akkurat nå. Jenta vår fyller 4 år i februar og snakker veldig mye om at hun vil ha selskap og hvem hun vil invitere. Hun har ganske bestemte meninger om hvem som skal få komme - og ikke. Det er vanskelig for oss å få invitert alle på avdelingen. Også hvis vi kun inviterer jentene eller jenter født samme år blir det for mange til at vi kan holde selskap hjemme. Det er ikke mulig å leie barnehagen eller være hos andre så det blir nok til å leie lokale om vi skal arrangere bursdagsfesten hennes. Vi har derfor kommet frem til at dette blir litt mye mtp at hun kun er 4 år. Derfor planlegger vi å kun invitere bestevenninnen fra barnehagen. Håper ingen av de andre reagerer på det. Anonymkode: 7a2e1...9d7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #19 Skrevet 3. januar 2022 Jeg aner ikke hva som er vanlig, og sannsynligvis er min først ut til å bli 4 (født i februar). Jeg snakker jo knapt med de andre foreldrene, blir det ikke rart? Anonymkode: 9458e...1dc
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #20 Skrevet 3. januar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Til nå har ingen i barnehagen hatt barnebursdag. Vårt barn har bursdag først på året, de andre ikke før til sommeren. De andre foreldrene har ikke tatt stilling til om de skal ha barnebursdag, men mest sannsynlig. Hvor slemt er det mot vårt barn om vi ikke arrangerer barnebursdag? Anonymkode: ef8ef...5a9 Ikke slemt hvis barnet ikke har noen forventning om det. Anonymkode: 6f584...2e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå