Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper dette virkelig under f.eks. dobesøk etter fødsel? Om man har rifter og sting, vil det ikke svi eller gjøre vondt å spyle med vann? Jeg ligger her og tenker på de gangene jeg har fått et sår et annet sted på kroppen, det gjør jo skikkelig vondt å få vann rett fra springen på… Er det vanlig med litt mildt grønnsåpevann eller saltvann på flaska, eller bruker man bare vanlig springvann?

Anonymkode: fde07...399

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte bare vanlig lunka vann i en liten brusflaske som jeg helte over. Å få urin rett på sårene uten å skylle med vann samtidig var vondere enn selve fødselen. Så enten tisset jeg i dusjen, eller med flaske. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukte bare en vanlig liten brusflaske uten kork, klemte på hele flaska og tømte over meg selv. Hjalp ekstremt, å få urin rett å sårene er jo garantert vondere enn rent vann! Og jeg lot vannet stå i romtemp, så da var det litt avkjølende også. Tisset også mye i dusjen. 

Anonymkode: 6831a...18a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjelper dette virkelig under f.eks. dobesøk etter fødsel? Om man har rifter og sting, vil det ikke svi eller gjøre vondt å spyle med vann? Jeg ligger her og tenker på de gangene jeg har fått et sår et annet sted på kroppen, det gjør jo skikkelig vondt å få vann rett fra springen på… Er det vanlig med litt mildt grønnsåpevann eller saltvann på flaska, eller bruker man bare vanlig springvann?

Altså, da kan du jo tenke deg urin! 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, da kan du jo tenke deg urin! 😅

Hehe, godt poeng! 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tisset i dusjen i flere uker etter fødsel😬 Synes vann svir mindre enn urin.

Anonymkode: 78829...a0b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte dusjen til å skylle, og syntes det lindret ganske godt å skylle med lunkent vann. Det måtte ikke være kaldt eller varmt, for jeg var veldig sensitiv for temperatur.

På sykehuset sa de også at det var viktig å skylle med vann, spesielt etter avføring, for å unngå infeksjoner.

Jeg vil ellers sterkt anbefale å gå på laktulose til du har grodd, så du ikke får forstoppelse. Der jeg fødte ble alle servert dette til frokost, og anbefalt å fortsette hjemme, men det er vist ikke standard overalt. 

Anonymkode: e3409...fd2

• Liker 1
Skrevet

Jeg tisset i dusjen lenge etter fødselen. Det sved mindre,og lindret litt med lunket vann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte ikke så langt at jeg kunne bruke flaske til å skylle med på do, så jeg hoppa rett i dusjen fra do (pittelite bad) eller tissa i dusjen den første tiden. På sykehuset hadde de sånn ubderlivshånddusj, det var gull. Se for deg å dra tørt papir på det hovne, sviende, vonde underlivet ditt - ja, vann er bedre 😅

Anonymkode: f0c5d...733

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, skylleflaske hjalp veldig for meg. Kjøpte den på fodebaggen.no. Super med lunka varmt vann fra springen. Gjorde ingenting vondt, lindra bra.

Anonymkode: 455b4...14b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På barsel har de vell en dusj på toalettet vedsiden av doen som du kan skylle deg med? Jeg brukte denne da jeg skulle tisse. Tissa i do og satt på doen og spyla meg med lunka vann fra dusjen etterpå. Det er så ekstremt digg å bare sitte der å spyle når du føler du brenner der nede pga sting og kanskje er betent. Med første føltes det ut som det brant der nede og jeg klarte såvidt å gå.. Denne gangen kjøpte meg en hau med frysebind 😅 anbefaler det på det sterkeste! 

Anonymkode: f714c...47c

Skrevet

Vi kjøpte hageslange og kopla på dusjslangen, sånn at eg brukte dusjfunksjo på den med svak styrke på! Anbefalast 😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke vondt ved dobesøk på hverken det ene eller andre etter fødsel, sydde et par sting bare. Vasket med dusj etter å ha vært på do likevel, for å unngå infeksjoner - men ikke mens jeg tisset. Så er ikke sikkert du trenger det :) bæsjet morgenen etter fødsel også, var ikke vondt på verken første eller andre.

Anonymkode: cad5c...7fb

AnonymBruker
Skrevet

Takk til alle som deler erfaringer og råd! ❤️ Det er jo veldig gode poeng at det trolig er enda verre med både urin og papir! 

Har kjøpt barselpakke fra fødebagen med både kjølebind, lindreskum, skylleflaske og barseltruser, men jeg skal nok og få kjøpt inn litt laktulose også! Kjenner jeg allerede gruer meg til første runde på do etter fødsel 😅

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke vondt ved dobesøk på hverken det ene eller andre etter fødsel, sydde et par sting bare. Vasket med dusj etter å ha vært på do likevel, for å unngå infeksjoner - men ikke mens jeg tisset. Så er ikke sikkert du trenger det :) bæsjet morgenen etter fødsel også, var ikke vondt på verken første eller andre.

Anonymkode: cad5c...7fb

Så godt å se at noen også har så fine erfaringer! Må si denne tråden skremte meg litt, ikke redd fødsel i det hele tatt, men dette med tissingen hørtes ubehagelig ut, så da håper jeg at jeg får det på samme måte som deg! 😄

Anonymkode: 4b226...0c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

På sykehuset der jeg fødte er det et lite dusjhode ved siden av toalettet som man kan bruke etter fødsel. Jeg brukte denne og syntes det var bedre å skylle seg ren, enn å tørke seg med hardt dopapir. Klappet bare tørt med en håndduk etterpå.

Hadde kroppstemperert vann og det lindret.

Anonymkode: d129d...aaf

AnonymBruker
Skrevet

Jævla grisete å tisse i dusjen, fødekvinne eller ei.

Anonymkode: 03528...15f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så godt å se at noen også har så fine erfaringer! Må si denne tråden skremte meg litt, ikke redd fødsel i det hele tatt, men dette med tissingen hørtes ubehagelig ut, så da håper jeg at jeg får det på samme måte som deg! 😄

Anonymkode: 4b226...0c1

Jeg hadde heller ikke vondt for å tisse. Greide det helt fint uten vann, svidde ikke, selvom jeg revnet litt og måtte sy med begge to. Det gikk også fint å gjøre nr to, jeg brukte dog laktulose, og det tok noen dager før jeg faktisk måtte. Det var litt ubehagelig bare, kanskje fordi jeg var nervøs, men det gikk fint 😊

Anonymkode: 4752f...dd9

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det en stund siden barnefødsler for min del. Brukte vannkanne med lunkent vann. Den gang ble vi rådet til å bruke renset grønnsåpe fra apoteket i vannet. Nå tror jeg de har funnet ut at det holder med vann. Men uansett er det jo lindrende og renser sårene. Urin svir. 

Anonymkode: 29d60...621

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skylte ikke noe, fikk ikke råd eller tips om det på barsel heller. Og jeg hadde ruptur grad 3. gikk helt fint uten. Men jeg fikk råd om grønnsåpebad, så satt ræva i en plastbalje noen ganger for sårene sin del 😅

Anonymkode: a2d31...390

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...