Gå til innhold

Adferdsproblem eller langvarig trass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir så  oppgitt av mitt barn . H*n begynner dag 3 med sinne, kaster smokk og leker bevisst på meg når h*n blir sint, spytter og slår, og gjør bare ting h*n vet h*n IKKE får lov til som og klatre på kjøkkkenet, tramper hardt i gulvet, løpe over gulvet og ser på meg  (vi har en gammen mann til nabo) som hører de 15 kg lett over sitt tak. Hva skal jeg gjøre for og få kontroll over mini sjefen? 

Anonymkode: fa352...0d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan møter du barnet når hen gjør dette? Avledning fungerer godt når de er så små som det hørest ut som. Det er normalt at de tester ut hva de kan og ikke kan gjøre. 

Fortell barnet hva det skal gjøre i stedet for hva det ikke skal gjøre (høres lett ut, men kan være overraskende vanskelig, er så lett å si ikke gjør ditt og ikke gjør datt). Lek listeleken om problemet er at hen tramper i gulvet. «Nå går vi på tå» gjør det til en lek. 

Hedvig Montgomery sine bøker hjalp meg mye.

Anonymkode: 2e903...65c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier ingenting om hvor gammel han er.

Anonymkode: a7dd2...0a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om han er 2 eller 16 år.

Anonymkode: 88f63...ba1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kommer an på om han er 2 eller 16 år.

Anonymkode: 88f63...ba1

Regner med at en 16-åring har sluttet med smokk. 

Anonymkode: a39a8...73f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir så  oppgitt av mitt barn . H*n begynner dag 3 med sinne, kaster smokk og leker bevisst på meg når h*n blir sint, spytter og slår, og gjør bare ting h*n vet h*n IKKE får lov til som og klatre på kjøkkkenet, tramper hardt i gulvet, løpe over gulvet og ser på meg  (vi har en gammen mann til nabo) som hører de 15 kg lett over sitt tak. Hva skal jeg gjøre for og få kontroll over mini sjefen? 

Hvis det er de tre siste dagene det har skjedd nå, så kan det bare være en reaksjon på at hverdagen har kommet tilbake etter ferien? 

Hvis han aldri har vært sånn før så er det for tidlig å snakke om adferdsproblemer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alder bør opplyses om her. 
Er han understimulert etter en lang juleferie med for lite action og for lite bevegelse? Det er også veldig fort gjort. Mine på 3 og 5 må ha 3t ute tid hver dag nå for ikke å få raptuser, opp og ned akebakken for å få ut energien de ellers bruker på barnehagedager. Veldig oppladet etter 1,5 uke ferie. Energien MÅ ut, ellers blir det bare dårlig humør eller galskap ja.  Så hvor mye er dere ute og leker? 

Anonymkode: 0ac14...f51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er han understimulert etter en lang juleferie med for lite action og for lite bevegelse? Det er også veldig fort gjort. Mine på 3 og 5 må ha 3t ute tid hver dag nå for ikke å få raptuser, opp og ned akebakken for å få ut energien de ellers bruker på barnehagedager. Veldig oppladet etter 1,5 uke ferie. Energien MÅ ut, ellers blir det bare dårlig humør eller galskap ja.  Så hvor mye er dere ute og leker? 

Ungen bruker smokk og veier 15 kg. Det er nok en 2-3-åring det er snakk om. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette er et godt poeng. Spesielt ene barnet våre måtte vi komme oss ut tidlig på dagen for å brenne av litt energi da han var fra ca. 1,5 år til 5 år, hvis ikke ble det fort kaos. 

Anonymkode: 2e903...65c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på hvordan du møter barnet ditt når dette skjer. Trassatferd er jo veldig vanlig i den alderen, og måten det uttrykkes på kan eskalere dersom man ikke møter dette hensiktsmessig, uten at jeg påstår det er det som skjer her. Er dette typisk for ditt barn eller «nyoppstått»? Om du føler deg veldig usikker, finnes det gode foreldrekurs som cos, spør på helsestasjonen. Ellers er jeg enig i forslaget om bøkene til Hedvig Montgomery. 

Anonymkode: 35b73...aff

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 3 år. Vært slik en ganske lang periode nå. Jeg har nok gått i den klassiske fellen og sagt «nei det får du ikke lov til, nei ikke gjør det, nei nei nei NEI NEI NEI»….. så føler jeg bare går rundt meg selv😳 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...