Gå til innhold

Fire barn. Ligger våken og kaldsvetter pga økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn fra før som bor fast hos meg. Får et lite men magert bidrag for disse. Min mann har ett barn som har bodd hos oss annenhver helg. Nå har dette barnets mor fått en kreftdiagnose med estimert kort tid igjen å leve. Det er helt grusomt. Barnet skal dermed allerede om få uker bo fast hos oss. Jeg er enormt glad i ham og synes det er gledelig å kunne ha ham som en del av flokken på heltid, selv om omstendighetene for overflyttingen ikke er til å holde ut. Jeg er gravid i uke 8. Jeg ligger våken om nettene og rives av svettetokter og ambivalens. Svangerskapet er planlagt men under andre forhold. Vi skal nå huse fire barn og det som plager mest er økonomi. Jeg er lærer og min mann sykepleier. Han jobber en del skift med ettermiddager og helger så i tillegg til økonomi blir jeg mye alene med barna. Hans spesialisering gjør at en dagjobb er vanskelig her vi bor og dessuten ville det påvirke økonomien hår negativt. Jeg er egentlig vant med å være alene med unger og det er økonomien som gnager mest. Jeg tenker at jeg bør ta abort for å gjøre situasjonen best mulig og jeg kjenner på et ekkelt tidspress for avgjørelsen da det koster meg mye og nok ikke blir lettere etter som ukene går. Jeg ønsker at barna skal oppleve å ikke være annerledes enn andre mht hva vi har råd til å gi dem av opplevelser, utstyr osv. Jeg ser også mørkt på wn tilværelse hvor vi må snu på krona og planlegge innkjøp og forbruk og miste mye frihet i det. Har kjent på hvor vondt det kan føles de årene jeg bodde alene med mine to. Det eldste barnet er 12 år, så det er snakk om mange år under felles tak. Vi har ikke besteforeldre nært som spytter i økonomisk eller med praktisk hjelp. 

Anonymkode: da63f...c63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke noen forsikringer da? 

Anonymkode: 0bf31...1b0

• Liker 4
Skrevet

For det første så er det jo veldig vanskelige omstendigheter rundt livssituasjonen deres, så vil bare først uttrykke stor sympati for det! 

Jeg vet ikke hva du tenker om å gi barna opplevelser og utstyr andre har? Bor dere i et strøk hvor det er viktig at alle "er like" og er på samme nivå på alle områder? Hvor ligger lista? 

Det er jo utrolig trist å måtte ta abort oppe i alt. Vil det bli så stor utgift for et ekstra barn? Altså, jeg vet jo at det koster, men må det bli uoverkommelig? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at dette er en vond situasjon, men ut fra det du skriver vil jeg tro dette går helt fint. Lærer og sykepleier har jo gode lønninger, og her vi bor er det ikke forventet at ungene trenger dyre ting. Det blir nok stadig mer populært med måtehold når det kommer til bærekraft. Det kan lønne seg å finne ut av støtte og andre økonomiske tips, men hvis det ikke er noe ekstremt du har unnlatt å fortelle om, kommer det nok til å gå seg til helt fint. Sender likevel med en stor klem!

Anonymkode: 8493c...fbb

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som har «veltet lasset» for dere? Dette fjerde barnet har jo mannen din allerede vært med på å forsørge, så så voldsomt dramatisk endring i økonomisk situasjon kan det vel ikke bli?

Anonymkode: b2733...e27

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjorde at dere ønsket barn nr 4 da?

Anonymkode: 2a187...21f

• Liker 14
Skrevet

Dette går helt sikkert bra. Dere må nok snu litt på skillingen som det heter, men det går seg nok til.

Kanskje er det støtteordninger på aktiviteter også.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke helt hva som har «veltet lasset» for dere? Dette fjerde barnet har jo mannen din allerede vært med på å forsørge, så så voldsomt dramatisk endring i økonomisk situasjon kan det vel ikke bli?

Anonymkode: b2733...e27

Skjønner at du spør om det. Det høres muligens fælt og ikke riktig ut men barnets mor har svært høy inntekt og har i hovedsak forsørget barnet selv. Vi har selvsagt gitt alt vi har når han er hos oss. Veldig god dialog med mor og dette har vært sånn på hennes initiativ. Dermed blir det et inngrep for oss økonomisk selv om det i teorien ikke burde være det.

Er helt åpen for kritikk av å ha blirt gravid i det hele tatt siden økonomien plutselig blir så viktig. Men nå er det en gang sånn det er. Ser også når jeg skriver at mye av det jeg er redd for å ikke strekke til med er ikke bare økonomi men å være en best mulig reservemor for barnet som mister sin gode mor. Ser med gru på en barneflokk som som voksne kritiserer oppveksten for å ha inneholdt foreldre som tok seg vann over hodet med for mange unger og for lite penger av egoistiske hensyn.

Ellers takk for fine svar, jeg føler meg utilstrekkelig og dum og er glad for at dere ikke hakker løs i en allerede sårbar situasjon. 

Ts

• Liker 14
Skrevet

Hvorfor vil det økonomiske endre seg så mye? Om din mann kun har hatt barnet på helg så har han vel betalt bidrag.

Utstyr får en jo kjøpt mye brukt, det er jo både in, samtidig som det er bra for miljøet. Samt at de mindre barna arver mye etter de eldste. Dessuten så har dere allerede ett barn for mye til å få rimelige ferieturer om en tenker ferie på hotell... vi dro på tur med 3 barn, og det ville blitt rimeligere om vi tok med 2 voksne til, i stedet for å dra 2 voksne med 3 barn.

Situasjonen med bonusbarnets mor, og det å støtte dette barnet gjennom dette vil jo bli det vanskeligste. Og da kan det jo hende at det å få ett nytt søsken å glede seg over kan være til stor hjelp i alt det triste.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt at du er stresset og at du vurderer for og imot abort. 

Synes du skal finne noen å prate med for å sortere tankene dine. Kanskje amathea? 

Anonymkode: d69b5...363

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har to barn fra før som bor fast hos meg. Får et lite men magert bidrag for disse. Min mann har ett barn som har bodd hos oss annenhver helg. Nå har dette barnets mor fått en kreftdiagnose med estimert kort tid igjen å leve. Det er helt grusomt. Barnet skal dermed allerede om få uker bo fast hos oss. Jeg er enormt glad i ham og synes det er gledelig å kunne ha ham som en del av flokken på heltid, selv om omstendighetene for overflyttingen ikke er til å holde ut. Jeg er gravid i uke 8. Jeg ligger våken om nettene og rives av svettetokter og ambivalens. Svangerskapet er planlagt men under andre forhold. Vi skal nå huse fire barn og det som plager mest er økonomi. Jeg er lærer og min mann sykepleier. Han jobber en del skift med ettermiddager og helger så i tillegg til økonomi blir jeg mye alene med barna. Hans spesialisering gjør at en dagjobb er vanskelig her vi bor og dessuten ville det påvirke økonomien hår negativt. Jeg er egentlig vant med å være alene med unger og det er økonomien som gnager mest. Jeg tenker at jeg bør ta abort for å gjøre situasjonen best mulig og jeg kjenner på et ekkelt tidspress for avgjørelsen da det koster meg mye og nok ikke blir lettere etter som ukene går. Jeg ønsker at barna skal oppleve å ikke være annerledes enn andre mht hva vi har råd til å gi dem av opplevelser, utstyr osv. Jeg ser også mørkt på wn tilværelse hvor vi må snu på krona og planlegge innkjøp og forbruk og miste mye frihet i det. Har kjent på hvor vondt det kan føles de årene jeg bodde alene med mine to. Det eldste barnet er 12 år, så det er snakk om mange år under felles tak. Vi har ikke besteforeldre nært som spytter i økonomisk eller med praktisk hjelp. 

Jeg jobber også i et lavtlønnet yrke og min kone jobber ikke i det hele tatt, så vi lever på meg. Og vi har 3 barn og klarer oss utmerket. Har til og med nedbetalt boliglånet. Vi kan gjerne få flere barn. Tror du har satt forbruket for høyt.

Og å drepe barnet i magen vil jeg sterkt fraråde!

Anonymkode: 74fe0...8bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet som mister moren sin vil vel motta en form for barnepensjon fra Nav, som utgjør noen tusen pr måned og som er ment å inngå i husholdningen. 

Anonymkode: ca468...267

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta abort. Dere har jo tenkt at dere ville klare tre barn? Og mannen din har sikkert betalt en god del for særkullsbarnet sitt allerede, og måtte ha gjort det videre også uansett? Forskjellen økonomisk på tre barn+ særkullsbarn som bor hos mor og fire barn er ikke så stor. Pust med magen. Skjønner du har panikk. Men jeg tror du vil skape nye problemer gjennom å ta abort (selvsagt gitt at barnet i utgangspunktet var ønsket), du løser dem ikke. 

Anonymkode: ec4cc...e3e

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det du trenger i denne situasjonen er rådgivning. Snakk med noen om:

• abort
  • økonomiske ordninger for barn som mister en av sine foreldre

Jeg tror jo at du overtenker litt samtidig som du nok også er satt ut av at moren til bonusbarnet er dødssyk. I denne situasjonen er det svært viktig å ikke handle overilet.

Jeg er for selvbestemt abort, men det skal være veloverveid. Og da trenger du veiledning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner at du spør om det. Det høres muligens fælt og ikke riktig ut men barnets mor har svært høy inntekt og har i hovedsak forsørget barnet selv. Vi har selvsagt gitt alt vi har når han er hos oss. Veldig god dialog med mor og dette har vært sånn på hennes initiativ. Dermed blir det et inngrep for oss økonomisk selv om det i teorien ikke burde være det.

Er helt åpen for kritikk av å ha blirt gravid i det hele tatt siden økonomien plutselig blir så viktig. Men nå er det en gang sånn det er. Ser også når jeg skriver at mye av det jeg er redd for å ikke strekke til med er ikke bare økonomi men å være en best mulig reservemor for barnet som mister sin gode mor. Ser med gru på en barneflokk som som voksne kritiserer oppveksten for å ha inneholdt foreldre som tok seg vann over hodet med for mange unger og for lite penger av egoistiske hensyn.

Ellers takk for fine svar, jeg føler meg utilstrekkelig og dum og er glad for at dere ikke hakker løs i en allerede sårbar situasjon. 

Ts

Skjønner veldig godt at panikken tar deg totalt her, helt absurd og grusom situasjon særlig for han som mister mammaen sin 😢

Men til det økonomiske du er bekymret for nå:

Jeg går utfra mors død vil medføre utbetaling av livsforsikring for sønnen, og han er i tillegg hennes eneste (?) arving. Altså han arver alt hun eier. 

Kan far ta en høflig samtale med mor om det praktiske her om hva dere må «organisere» når hun er borte på vegne av sønnen? 

Bidraget mannen din har betalt til nå vil jo stoppe. 

Det går an å gjøre en juridisk avtale nå med mor ang hva av eventuell arv som vil være aktuelt å ta ut til helt nødvendige ting som ordinære fritidsaktiviteter (på lik linje med de andre) osv. 

Jeg er helt sikker på at det finnes rådgivning å få hos Kreftforeningen - de er vant til å møte mennesker i slike situasjoner. Og de har oversikt over hva som er vanlig å avtale - og om dere har rett på eventuelle stønader fra NAV.

Barnetrygden og bidraget vil iallefall tilfalle dere nå.

Jeg ser ikke for meg at ett ekstra barn velter hele lasset økonomisk. 

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke ta abort. Dere har jo tenkt at dere ville klare tre barn? Og mannen din har sikkert betalt en god del for særkullsbarnet sitt allerede, og måtte ha gjort det videre også uansett? Forskjellen økonomisk på tre barn+ særkullsbarn som bor hos mor og fire barn er ikke så stor. Pust med magen. Skjønner du har panikk. Men jeg tror du vil skape nye problemer gjennom å ta abort (selvsagt gitt at barnet i utgangspunktet var ønsket), du løser dem ikke. 

Ser at dere er flere som ikke fikk med at hun skrev at faren har betalt lite for barnet før, i enighet med moren som har hatt høy inntekt. 

• Liker 5
Skrevet

Når bonusbarnets foreldre orker, bør de skaffe seg oversikt over hvordan det økonomiske vil bli. Arbeidsgiveren hennes og Kreftforeningen kan hjelpe til ved behov. Hvis moren har hatt høy inntekt, har hun kanskje gode forsikringer også.

Barnet i magen din kommer ikke til å koste noe særlig på lenge. Det er først ved barnehagestart at det blir større utgifter enn barnetrygden dekker. 

Ikke tenk på abort oppi alt dette. Kanskje vil permisjonen din komme på et veldig beleilig tidspunkt for familien. 

Livet er ikke for amatører. Ønsker dere alt godt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts

Dette ordner seg! Du sier du er enormt glad i mannens barn, det er alt som egentlig trengs. Hva om du hadde blitt gravid med tvillinger nå? Da hadde dere også måttet forsørge fire barn. Ser dere har vært privilegerte mtp at mannen din har betalt lite for særkullsbarnet, men nå kan og må han bidra slik han skulle/burde gjort hele tiden. Det kommer til å bli vanskelig på alle måter framover, men av og til får man noen kilevinker av livet som man tror man ikke klarer med. Men det må man. Og det vil dere få til. Det er mange helt vanlige familier med helt vanlige jobber som har både fire og fem og seks barn, det går fint. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...