Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
GiftM skrev (6 timer siden):

Leser at over 40% skiller seg. 

De mest vanlige grunnene er sex, husarbeid og økonomi.

Regner med at en god del her inne har blitt skilt. 

Hvorfor ble dere skilt??

Har selv vert skilt og grunn til det var at vi voks fra hverandre etter mange år ekteskap. Vi ble som søsken.

Jeg er ikke skilt, men har vært gift i 25 år og må innrømme at jeg av og til har tenkt tanken. Uansett er et ekteskap mye 'jobb' i perioder, og man må ofte ta valg. Alle ekteskap er forskjellige, og det jeg lever i er et ekteskap som er sterkt på vennskap, det er stabilt, vi har samme verdisyn, og en god hverdag. Men vi har ikke sex. Vi knølet det til i fasen med småbarn, opprettholdt ikke den delen av parforholdet, og nå føles det bare rart å skulle gjenoppta det. Så det er sårt og trist. Allikevel vil vi ikke skilles, fordi alt det andre er verd så mye. Men hadde jeg visst dette for 20 år siden så hadde jeg enten jobbet hardere for å få ham med på å opprettholde sexlivet, eller skilt meg da, mens barna var små.

Anonymkode: df0a5...981

• Liker 7
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk blir lei hverandre, ønsker prøve noe nytt. Lite vits i å gifte seg lenger, folk skiller seg når ting blir kjedelig.

Anonymkode: a6b85...629

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ble dere skilt??

Har selv vert skilt og grunn til det var at vi voks fra hverandre etter mange år ekteskap. Vi ble som søsken.

Ekteskapet er vel noe som først og fremst var et religiøst ritual, for å få velsignelse og godkjennelse fra sin gud og prest/imam/rabbi og de andre religionenes lærde, så de ikke skulle synde. 

Menn og kvinner hadde forskjellige roller i ekteskapet som var forankret i tekster og normer, såvel som kultur. 

For 200 år siden var det mer vanlig at kvinnen kjente sine plikter og rettigheter, og mannen sine. Det var ikke å diskutere. 

Idag derimot er det en annen sak. Folk skiller seg fordi de har en annen oppfattelse av hvordan ting skal være, mer frie til å kreve dette osv. Vi ser dette når kvinnen jobber. Hvem skal ta seg av husarbeidet da? Ok dele 50/50 likt om begge jobber fullt. Biologisk er menn og kvinner forskjellige, så når man i teorien skal gjøre alt likt, er det ofte at det ikke går. 

Et ekteskap er ment til å vare dersom man følger de gamle normene, men svært få trives med det idag. 

Jeg tror ikke folk bør gifte seg idag. Det er ikke lenger en tradisjonell kultur. 

Anonymkode: 8159d...c95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ekteskapet er vel noe som først og fremst var et religiøst ritual, for å få velsignelse og godkjennelse fra sin gud og prest/imam/rabbi og de andre religionenes lærde, så de ikke skulle synde. 

Menn og kvinner hadde forskjellige roller i ekteskapet som var forankret i tekster og normer, såvel som kultur. 

For 200 år siden var det mer vanlig at kvinnen kjente sine plikter og rettigheter, og mannen sine. Det var ikke å diskutere. 

Idag derimot er det en annen sak. Folk skiller seg fordi de har en annen oppfattelse av hvordan ting skal være, mer frie til å kreve dette osv. Vi ser dette når kvinnen jobber. Hvem skal ta seg av husarbeidet da? Ok dele 50/50 likt om begge jobber fullt. Biologisk er menn og kvinner forskjellige, så når man i teorien skal gjøre alt likt, er det ofte at det ikke går. 

Et ekteskap er ment til å vare dersom man følger de gamle normene, men svært få trives med det idag. 

Jeg tror ikke folk bør gifte seg idag. Det er ikke lenger en tradisjonell kultur. 

Jeg er foresten gift og hjemmeværende med barna. Vi krangler litt vi og, men ikke om de store tingene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ble dere skilt??

I den grad man må forsvare sin skilsmisse, så jobbet vi mange år for å redde forholdet uten å klare det.

For vår del var det at ene parten ikke klarte å la fortid være fortid. Mens den andre ikke orket å bruke livet sitt på spørsmål rundt det. Og nei, jeg er ikke sistnevnte..

Anonymkode: 72417...b07

• Liker 4
Skrevet
Million skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke hvorfor alle andre skiller seg, men økonomiske årsaker troner øverst på listen, tror jeg.

Selv skilte jeg meg etter 18 års forhold. Økonomisk utroskap kan man vel nesten si det var fra hans side. Forbrukslån og en hel haug med maksede kredittkort som han tok opp uten å si noe til meg. Gudene vet hva han brukte alle pengene på. En gang telte jeg 10 forskjellige vinduskonvolutter i postkassen på EN dag, alle fra forskjellige kredittfirmaer, med hans navn på... Han betalte ALDRI en regning til forfall, absolutt alle regningene hans kom det purringer eller inkassokrav på. Først da betalte han, noe som fordyret alt unødvendig mye, selvfølgelig.

Unødvendig å si kanskje, men vi hadde selvsagt separat økonomi i alle år...

Det var selvfølgelig en hel del andre ting også ved hans personlighet som gjorde at jeg ville skilles, men også mangel på hygiene (han dusjet ikke mer enn kanskje hver 7-10 dag....🤢).

Skjønner godt du skilte deg når han hverken betalte regninger eller ville vaske seg

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Første gang: Jeg er ikke sikker, tror han sluttet å være glad i meg. Men det var bare ett år etter at vi giftet oss og jeg skjønte ingenting. Han dro bare uten å gi meg noen forklaring. Ti år siden og har aldri sett ham siden. 

Andre gang: Var gift med en snill og omsorgsfull mann, helt til vi fikk barn. Da ble han aggressiv, var utro, tråkket meg ned med kritikk for alt, nektet å bidra med noe (verken hus eller barn), begynte å misbruke alkohol, stakk av og truet med selvmord flere ganger i uka osv. Da måtte jeg bare dra, både for meg og barnet. 

Såå... gjør det ikke mer 😅

Anonymkode: d4bb9...d74

Skjønner den måtte være tøff. Litt rart at han forandret seg så mye etter at dere fikk barn.

AnonymBruker
Skrevet
GiftM skrev (1 minutt siden):

Skjønner den måtte være tøff. Litt rart at han forandret seg så mye etter at dere fikk barn.

Han har gått til psykolog i ettertid, for det er jo ikke sånn friske mennesker oppfører seg. Der har de vel en teori om at han hadde en skjult PTSD etter alvorlig omsorgssvikt som barn (fem barn skulle sannsynligvis ha blitt tatt av barnevernet). Det bare klikka litt rett og slett. Veldig synd, han var en snill mann en gang :)

Anonymkode: d4bb9...d74

• Liker 4
Skrevet

Vil først kommentere denne påstanden:

Sitat

Dette er faktisk ikke reellt. Andelen skilsmisser som ut fra de 2,7 millionene ekteskap som er registrert i Norge er 17,5%.

Men trenden var økende fram til de som giftet seg i 1985. Da var det oppe i over 40%. Deretter har det faktisk gått ned igjen.
https://www.aftenposten.no/norge/i/oRlk50/ny-forskning-aldri-har-vi-sett-en-saa-kraftig-nedgang-i-andelen-som-sk
De som gifter seg nå har vel en risiko på mellom 20% og 40% for skilsmisse. 
Ille nok, men det står ikke fullt så ille til som man får inntrykk av i media innimellom.

Når det er sagt, så er jeg også skilt 😁

Sitat

Hvorfor ble dere skilt??

På grunn av manglende kommunikasjon, raushet og intimitet. Overhode ikke økonomi eller husarbeid.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, GiftM said:

Jeg vil og tro at en del av dem som skiller seg har vært for tidlig «på» med det meste. Noen samlivspsykologer har sagt man bør være sammen minst 4 år før man vet om personen er den som passer en. Om man hopper inn i et forhold og/eller forventer å ha stjerner i øynene hele tiden så er det egentlig ikke noe rart i om det kan bli et problem senere. Det er jo bare å se på alle disse kjendisbrylluppene – de varer ofte toppen bare 5 år. 

Anonymkode: c6889...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Hun trodde jeg var en slags ny pappa som skulle betale alle felles faste utgifter som bolig, strøm, mat, begge biler, mens hun bare vimset rundt og donerte hele sin lønn og enda mer (sekssifret fforbrukslån) til kjøpesentre og til dyre gaver til sine slektninger for å "bevise" hvor rik hun hadde blitt. Vet ikke hvem av oss som var dummest, jeg som ble så lenge eller hun som aldri ble økonomisk voksen. Synd på henne kanskje, nå har hun funnet seg en med like rotete økonomisk sans som seg selv og NAV overtar snart styringen på begge to (økonomisk verge).

Anonymkode: f1554...006

• Liker 7
Gjest Alterego666
Skrevet

Når jeg tenker tilbake, klarer jeg ikke å huske hvorfor vi ble gift. Vi var nok bare en strøm av folk i vennekretsen som formet par på den tiden.

Etterhvert ble forskjellene for store og en dag oppdaget jeg at jeg ikke likte henne lengre. Jeg føler at hun hadde det på samme måte, men vil ikke snakke for henne. Vi gikk til samtaleterapi i flere runder over flere år, men ingen av oss ville vel egentlig gripe fatt i forskjellene mellom oss. 
På tampen var jeg utro, jeg hadde et behov for å bli begjært, beundret og sett, og det fikk jeg ikke hjemme. Jeg er ikke stolt over dette, men skammer meg heller ikke. Det ble heller ikke oppdaget.

Vi hadde alt på stell med bolig og økonomi. Byrder, plikter og oppgaver ble ganske likt og rettferdig fordelt, og ingen hadde problemer i egen eller den andres familie. På vårt beste var vi et godt arbeidslag, men ingen av oss elsket den andre på noe tidspunkt. Vi skulle rett og slett aldri vært gift. Idag ser jeg at hun i bunn og grunn er et godt menneske med gode intensjoner, men jeg liker henne fremdeles ikke. Dessverre. 

Skrevet
BeLeven skrev (1 time siden):

Vil først kommentere denne påstanden:

Dette er faktisk ikke reellt. Andelen skilsmisser som ut fra de 2,7 millionene ekteskap som er registrert i Norge er 17,5%.

Men trenden var økende fram til de som giftet seg i 1985. Da var det oppe i over 40%. Deretter har det faktisk gått ned igjen.
https://www.aftenposten.no/norge/i/oRlk50/ny-forskning-aldri-har-vi-sett-en-saa-kraftig-nedgang-i-andelen-som-sk
De som gifter seg nå har vel en risiko på mellom 20% og 40% for skilsmisse. 
Ille nok, men det står ikke fullt så ille til som man får inntrykk av i media innimellom.

Når det er sagt, så er jeg også skilt 😁

På grunn av manglende kommunikasjon, raushet og intimitet. Overhode ikke økonomi eller husarbeid.

https://www.ssb.no/befolkning/barn-familier-og-husholdninger/statistikk/ekteskap-og-skilsmisser

Ca 40%

• Liker 1
Skrevet

Ser at 2020 så er det over 50% skilsmisse. 2019 så er det litt under 50%.

Er litt synd at ekteskap ender med skilsmisse. Vi lever i en stressende tid hvor en dessverre ikke har tid til hverandre 

• Liker 1
Skrevet

I denne virus tiden vi er i nå kan tallet kanskje eskalere ? 

Skrevet

Fordi flere innser at ekteskapet er en oppskrytt fasade?

Jeg liker kvinner men kunne ikke tenkt meg å dele kåk med en basert på en kontrakt.

• Liker 1
Skrevet

Fordi folk i dag tenker at de skal være 100% lykkelige til enhver tid, og tenker at gresset er grønnere et annet sted.

For all del, hold på dersom du er barnløs, men om du har barn bør du virkelig tenke deg om før du skiller deg.

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk lar vel forelskelsen og andre tidlige følelser styre hvem man velger, og overser da noe som vil by på problemer seinere. Det gjelder begge kjønn, men kanskje aller mest kvinner som ofte ubevisst gjør seg opp sin mening om en mann lenge før hun har blitt kjent med ham. Den såkalte kjemien synes ikke å styres av hverken utseende eller personlighet, altså velger man i startfasen ut partnere basert på et helt udefinerbart og syltynt grunnlag. Selvsagt finnes det ørten andre grunner også.

Anonymkode: c579a...88c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil og tro at en del av dem som skiller seg har vært for tidlig «på» med det meste. Noen samlivspsykologer har sagt man bør være sammen minst 4 år før man vet om personen er den som passer en. Om man hopper inn i et forhold og/eller forventer å ha stjerner i øynene hele tiden så er det egentlig ikke noe rart i om det kan bli et problem senere. Det er jo bare å se på alle disse kjendisbrylluppene – de varer ofte toppen bare 5 år. 

Anonymkode: c6889...dc3

Joda men hva så ? Det er jo uansett er forhold på en eller annen måte. Da er det jo bare for å "pynte" på statistikken da? La være å gifte seg, men så ryker forholdet som kjærester eller samboere. I praksis er det ofte akkurat det samme. Barn involvert, felles økonomi og alt det der. Bare at når man da forlater hverandre er man ikke beskyttet i det hele tatt av ektepakt angående økonomiske ting. De er veldig få som tenker over dette og lager kontrakter privat som regulerer dette. Så bare tullprat alt sammen. "skilsmisse statistikken" er mye høyere en 40% når man tar med alle samboerskap og forhold som ryker også. Tipper med 80% er det virkelige tallene her, kanskje enda høyere.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...