Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser at over 40% skiller seg. 

De mest vanlige grunnene er sex, husarbeid og økonomi.

Regner med at en god del her inne har blitt skilt. 

Hvorfor ble dere skilt??

Har selv vert skilt og grunn til det var at vi voks fra hverandre etter mange år ekteskap. Vi ble som søsken.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For alltid er en veldig lang tid da! Har vanskelig for å tro på ekteskap- at det er sunt å gå inn i noe sånt. Kan være veldig enten eller! 

Anonymkode: 4bfdd...b98

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Finner ingen bedre en kona så vi holder oss gift så lenge vi lever❤️

Anonymkode: 7ca6b...e0b

• Liker 17
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Finner ingen bedre en kona så vi holder oss gift så lenge vi lever❤️

Og du har vært gift hvor lenge?  🙂

AnonymBruker
Skrevet
GiftM skrev (29 minutter siden):

Hvorfor ble dere skilt??

Har selv vert skilt og grunn til det var at vi voks fra hverandre etter mange år ekteskap. Vi ble som søsken.

Tror mye handler om tiden vi lever i. De tingene du ramser opp kranglet nok par om for 40 år siden også. Forskjellen er at vi kvinner nå står sterkere og har mulighet til å stå på egne ben så skilsmisse er ikke så avskrekkende lengre. En annen ting er tiden vi lever i; selvrealiseringen står høyt.

Det er min teori 😊

Anonymkode: 2aa9c...12b

• Liker 31
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor alle andre skiller seg, men økonomiske årsaker troner øverst på listen, tror jeg.

Selv skilte jeg meg etter 18 års forhold. Økonomisk utroskap kan man vel nesten si det var fra hans side. Forbrukslån og en hel haug med maksede kredittkort som han tok opp uten å si noe til meg. Gudene vet hva han brukte alle pengene på. En gang telte jeg 10 forskjellige vinduskonvolutter i postkassen på EN dag, alle fra forskjellige kredittfirmaer, med hans navn på... Han betalte ALDRI en regning til forfall, absolutt alle regningene hans kom det purringer eller inkassokrav på. Først da betalte han, noe som fordyret alt unødvendig mye, selvfølgelig.

Unødvendig å si kanskje, men vi hadde selvsagt separat økonomi i alle år...

Det var selvfølgelig en hel del andre ting også ved hans personlighet som gjorde at jeg ville skilles, men også mangel på hygiene (han dusjet ikke mer enn kanskje hver 7-10 dag....🤢).

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (18 minutter siden):

Og du har vært gift hvor lenge?  🙂

Ikke så lenge igrunn men skulle heller ALDRI gifte meg.Har funnet min sjelevenn i kona:)

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke så lenge igrunn men skulle heller ALDRI gifte meg.Har funnet min sjelevenn i kona:)

🙂

Håper dere fortsetter å være happy! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Husarbeid var nok en stor grunn ja, etter vi ble gift ble han helt udugelig. Mye drikking med kompiser isteden for å være sammen med barna sine. Skittent undertøy på soveromsgulvet. 

Anonymkode: 592e1...8f3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Den klassiske "vokste fra hverandre" her, men selvfølgelig inkludert latskap og umodenhet fra hans side. Vi ble sammen helt i starten av 20-årene, og man er nok mer sårbare for å vokse fra hverandre når man ikke er ferdig utviklet som voksenperson enda. Da vi ble sammen bodde vi mindre og hadde dermed mye mindre husarbeid. Vi likte begge å feste og å være sosiale. Her endret vi oss begge, men i totalt forskjellige retninger: Begge ble lei festing, men jeg fortsatte å være sosial med f.eks venninnekvelder, turer, kafébesøk, men han ønsket bare å slappe av alene på sofaen. Han ble mer og mer ekstrem på det, jeg sluttet å tenne på han, og da klagde han på lite sex, enda jeg kommuniserte tydelig hva som var problemet. 

Anonymkode: 75176...b82

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vokste fra hverandre her og (sammen fra 17 års alderen til 27, gift i 5 av de), pluss at han var utro. Vi fikk veldig forskjellig syn på verdier og holdninger med tiden, og utroskapet var et resultat av hans manglende selvtillit og usikkerhet. Jeg ble et par år etter utroskapet, men det var i grunn bortkastet tid. Avsluttet forsåvidt som venner, selv om jeg var mye lengre fremme i prosessen en han. Jeg hadde ikke hatt romantiske følelser for han på over et år, og han var nok mindre klar for brudd enn det jeg var. 

Har ny samboer nå, og vi planlegger å gifte oss til neste år. Føler en helt annen kjemi med han enn med noen andre, og jeg har ufattelig mye mer tro på dette forholdet. :) I dag er jeg voksen, vet hva jeg vil ha, og vi er veldig like på de viktigste punktene i livet. :)

Anonymkode: c613a...ce3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Bedre at folk skiller seg enn at de IKKE skiller seg pga.barna, felles økonomi, «redd for å være alene» osv. 

Anonymkode: 7bca3...0d9

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Vold og utroskap, inkludert økonomisk underslag og utroskap. 

Anonymkode: 3a80c...cdb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi skilte lag etter 18 år. Vi vokste fra hverandre rett og slett, ble bare mer og mer ulike, med helt ulike prioriteringer i livet, og ulike verdier, bla veldig ulikt syn på hvordan være familie etter hvert som barna ble litt større. Vi hadde nok problemer i ganske mange år til og fra før vi ga opp. Hadde 2 runder med samlivsterapi bla. Vi møttes som studenter, så det er ikke så rart at man endrer seg en god del med årene. Jeg tror at de som møtes litt senere har bedre mulighet til å holde sammen, da har man gjerne funnet seg selv litt mer og vet mer hva man vil i livet.

Anonymkode: 996fa...d5c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bare 23 år da jeg gikk inn i forholdet og giftet meg bare to år senere. På den tiden var jeg veldig utrygg og usikker på meg selv, jeg taklet ikke å være singel, så jeg hastet inn i et forhold. Min eksmann er fra sør-europa, så det er noen kulturforskjeller. Vi vokste fra hverandre og følelsene tok slutt. Jeg var også sliten av familiekulturen han kom fra og det å måtte forholde seg til et annet språk og annen kultur. Ikke et vondt ord om hans familie, men det var krevende å forholde seg til en kultur man ikke er oppvokst med.  Som sagt var jeg helt ung da vi ble sammen og jeg hadde ikke forutsetninger til å forstå at det kunne bli vanskelig i lengden. Vi var sammen i 11 år og gift i 9. 

Anonymkode: 4e609...368

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den viktigste grunnen til skilsmisser er fordi damene begynner å kjefte og smelle på mannen sin og klipper tåneglene foran TV-en i stua. 

Anonymkode: 929d7...b59

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Første gang: Jeg er ikke sikker, tror han sluttet å være glad i meg. Men det var bare ett år etter at vi giftet oss og jeg skjønte ingenting. Han dro bare uten å gi meg noen forklaring. Ti år siden og har aldri sett ham siden. 

Andre gang: Var gift med en snill og omsorgsfull mann, helt til vi fikk barn. Da ble han aggressiv, var utro, tråkket meg ned med kritikk for alt, nektet å bidra med noe (verken hus eller barn), begynte å misbruke alkohol, stakk av og truet med selvmord flere ganger i uka osv. Da måtte jeg bare dra, både for meg og barnet. 

Såå... gjør det ikke mer 😅

Anonymkode: d4bb9...d74

• Liker 13
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

20 år langt forhold her, vokste fra hverandre. Bryter opp som venner. Den ene ønsker å ha kun seg selv å tenke på i hverdagen. Mens den andre ønsket mer engasjement til det den ville gjøre i livet. Klart er det andre ting ved partneren man gleder seg til å slippe å måtte forholde seg til også. 

Anonymkode: 9b4b7...044

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utroskap.

Anonymkode: 605f8...01a

AnonymBruker
Skrevet
GiftM skrev (5 timer siden):

Hvorfor ble dere skilt??

Tar hverandre for gitt ? Det er hovedproblemet. Jeg ble skilt etter 30 års ekteskap! Jeg elsket henne, men hun mistet "piffen" de siste årene. Var ekstremt kravstor og bare krevde krevde og krevde. Jeg jenket meg og jenket meg fordi jeg så hvor dette bar og ville redde forholdet. Det gikk jo ikke i det hele tatt, når ikke viljen var der fra begge sin side. Hun var utro og da var det over. Virket som hun synes forholdet var blitt kjedelig og lite givende. Gresset var grønnere på andre siden trodde hun. Men det viste seg å ikke stemme. De hun var utro med ville ikke han noe forhold med henne, og hun var sammen med flere andre og endte opp alene så vidt jeg vet.

Lange forhold kan fort bli kjedelige! Men det er som oftest veldig trygge! Det oppdager man først når ekteskapet er kjørt i avgrunnen, og de spennende korte "liggene" slike mennesker har ender ofte i ensomhet og lite villet singelliv. Ofte også med en mye dårligere økonomisk fremtid også. Spesielt om man ikke er veldig attraktiv og har en god personlighet. Mange menn i 40+ er ferdig med forhold og familieliv, og de er bare ute etter sex. Noe mange kvinner som forlater et trygt og godt forhold om dog litt kjedelig smertefullt får erfare.

Anonymkode: 6a681...b97

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...