AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Hvis jeg og min kollega med samme stilling, samme lønn og like mange barn mister jobben. Får vi like mye støtte fra NAV hvis bare en av oss har sparepenger? Min kollega har oftest tom konto mens jeg har en arv på 400 000 på sparekonto+fond som jeg egentlig ikke har tenkt å bruke, bare ha som en trygghet. Vil NAV kreve at jeg må tære av dette og bruke det opp før de hjelper meg? Hvorfor? Hvorfor ikke? Eller er 400 000 for lite til at de bryr seg om det. Hva ville ikke vært for lite? Ville vel vært rart om NAV hjalp noen med 20 millioner på konto. (kan ingenting om NAV) Anonymkode: dcb63...50a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Hvis du har sparepenger må du bruke disse først. Usikker på om de tvinger deg til å ta ut fra fondet, men helt sikkert samme der også. Anonymkode: 9169e...81f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis du har sparepenger må du bruke disse først. Usikker på om de tvinger deg til å ta ut fra fondet, men helt sikkert samme der også. Anonymkode: 9169e...81f Blir ikke det å straffe de som har vært flinke til å spare vs ødelander som aldri tenker på morgendagen? Anonymkode: dcb63...50a 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 Ja, du vil ikke få penger fra sosialen dersom du har penger på konto. Det er kun ment som nødhjelp. Anonymkode: ed222...0a5 1
Anjoblue Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 Du har rett på arbeidsavklarings penger om du mister jobben. Det er ved sosial stønad du først må tære på egne middler. 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 Fikk ikke noe selv pga hadde 20k på bsu kontoen Anonymkode: 0c3e0...a6d 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 Anjoblue skrev (Akkurat nå): Du har rett på arbeidsavklarings penger om du mister jobben. Det er ved sosial stønad du først må tære på egne middler. Du har jo ikke rett på arbeidsavklaringspenger med mindre du er syk. Må må ha redusert abeidskapasitet med 50%, så nei det er ikke for hvem som helst. Anonymkode: ed222...0a5 1
SoWhat? Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 (endret) ..... Endret 3. januar 2022 av SoWhat?
Anjoblue Skrevet 3. januar 2022 #9 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, du vil ikke få penger fra sosialen dersom du har penger på konto. Det er kun ment som nødhjelp. Anonymkode: ed222...0a5 Mente å si dagpenger. Det får du om du er registrert arbeidssøker hos nav. Disse beregnes ut fra tidligere inntekt. 3
SoWhat? Skrevet 3. januar 2022 #10 Skrevet 3. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Blir ikke det å straffe de som har vært flinke til å spare vs ødelander som aldri tenker på morgendagen? Anonymkode: dcb63...50a Du har 400 000, men vil likevel at staten skal gi deg penger, fordi du har vært flink til å spare? Endret 3. januar 2022 av SoWhat? 1
Jentadi Skrevet 3. januar 2022 #11 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis jeg og min kollega med samme stilling, samme lønn og like mange barn mister jobben. Får vi like mye støtte fra NAV hvis bare en av oss har sparepenger? Min kollega har oftest tom konto mens jeg har en arv på 400 000 på sparekonto+fond som jeg egentlig ikke har tenkt å bruke, bare ha som en trygghet. Vil NAV kreve at jeg må tære av dette og bruke det opp før de hjelper meg? Hvorfor? Hvorfor ikke? Eller er 400 000 for lite til at de bryr seg om det. Hva ville ikke vært for lite? Ville vel vært rart om NAV hjalp noen med 20 millioner på konto. (kan ingenting om NAV) Anonymkode: dcb63...50a Mister du jobben får du dagpenger. Den er lik for dere begge, 62,5% sv tidligere lønn og trygdeytelser. Penger fra sosialen vil derimot kreve at du bruker sparepengene først. 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #12 Skrevet 3. januar 2022 Oi, her var det mange rare og helt gale svar... Mister man jobben får man dagpenger. Det er uavhengig av hvor mye penger du har, og regnes ut i fra tidligere lønn. Det skulle jo bare mangle at de med sparepenger og de uten behandles likt. Hvorfor skal man straffes for å spare men belønnes for å sløse, liksom... Anonymkode: 1288f...acc 9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #13 Skrevet 3. januar 2022 5 hours ago, Jentadi said: Mister du jobben får du dagpenger. Den er lik for dere begge, 62,5% sv tidligere lønn og trygdeytelser. Penger fra sosialen vil derimot kreve at du bruker sparepengene først. Feil. 62,5% av en maxgrense. Så det kan bli mye lavere. Anonymkode: 9734e...ca9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #14 Skrevet 6. januar 2022 On 1/3/2022 at 5:25 AM, SoWhat? said: Du har 400 000, men vil likevel at staten skal gi deg penger, fordi du har vært flink til å spare? Så hvis bedriften er i trøbbel og man frykter å miste jobben så burde man flytte alle sparepengene fra konto/fond til madrassen? Anonymkode: dcb63...50a
SoWhat? Skrevet 6. januar 2022 #15 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så hvis bedriften er i trøbbel og man frykter å miste jobben så burde man flytte alle sparepengene fra konto/fond til madrassen? Anonymkode: dcb63...50a Eller man kan gjøre det rette, og bruke dem til å livnære seg
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #16 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 5.10): Hvis du har sparepenger må du bruke disse først. Usikker på om de tvinger deg til å ta ut fra fondet, men helt sikkert samme der også. Anonymkode: 9169e...81f Nå sier du litt feil. Hvis ts og kollegaen mister jobben, altså blir arbeidsløse, har de rett på dagpenger. Dette er en helt annen stønad enn sosialbidrag, som du sikkert tenker på. Ved sosialstønad må man først bruke opp de reservene og pengene man har før man får stønad. Det må man ikke ved arbeidsledighet og krav på dagpenger. Dagpenger er en rettighet du har, uavhengig av hvor mye du har på konto. Anonymkode: 20a36...414 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #17 Skrevet 6. januar 2022 Dagpenger: sparepenger har ikke noe å si AAP: sparepenger har ikke noe å si Sosialstønad: sparepenger må brukes først Anonymkode: 22a6f...eec 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #18 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 11.01): Feil. 62,5% av en maxgrense. Så det kan bli mye lavere. Anonymkode: 9734e...ca9 Maksgrensa er 6G. Etter vanlige regler får man 62, 5% av inntekta opp til 6G i dagpenger. Med det midlertidige koronaregelverket får man 80% av inntekt opp til 3G. Man får ikke dagpenger av det som overstiger 6G. Jeg tror forvirringa og de rare svarene i tråden delvis skyldes at TS bruker begrepet "NAV hjelper deg". Da tenker de fleste på sosialstønad. Det er jo ikke sånn at folk får dagpenger fordi NAV er så utrolig hjelpsomme, dagpenger er en rettighet hjemlet i folketrygdloven. Det er ikke hjelp man får fra NAV. Sosialstønad derimot går på et helt annet regelverk hvor skjønn spiller mer inn. Da kan man i større grad snakke om hjelp. Anonymkode: bcbfa...2a7 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #19 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Maksgrensa er 6G. Etter vanlige regler får man 62, 5% av inntekta opp til 6G i dagpenger. Med det midlertidige koronaregelverket får man 80% av inntekt opp til 3G. Man får ikke dagpenger av det som overstiger 6G. Jeg tror forvirringa og de rare svarene i tråden delvis skyldes at TS bruker begrepet "NAV hjelper deg". Da tenker de fleste på sosialstønad. Det er jo ikke sånn at folk får dagpenger fordi NAV er så utrolig hjelpsomme, dagpenger er en rettighet hjemlet i folketrygdloven. Det er ikke hjelp man får fra NAV. Sosialstønad derimot går på et helt annet regelverk hvor skjønn spiller mer inn. Da kan man i større grad snakke om hjelp. Anonymkode: bcbfa...2a7 https://www.nav.no/arbeid/permittert#hvor-mye-kan-du-fa-i-dagpenger Anonymkode: bcbfa...2a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå