Gå til innhold

Hvordan takle dette? Mann som drikker for mye.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært sammen med en mann ganske kort tid (ca 6 mnd). Vi har det helt fantastisk sammen når vi er sammen. Vi er voksne og har voksne barn så vi kan virkelig kose oss sammen. Vi lager mat, går turer, fantastisk sex osv. 

Jeg har ingen erfaring med alkohol så det tok litt tid før jeg skjønte at dette var et problem. Jeg drikker ingenting selv og han har aldri drukket sammen med meg. 

Det begynte med at jeg syntes det var så rart at jeg ringer så svarer han ikke. Han foretrekker meldinger men jeg kunne ofte se at han var pålogget men likevel leste han ikke meld fra meg. 
Så etter en dag eller så, fikk jeg svar på meld.

Det hender han ringer meg, men jeg kan som sagt ikke bare ringe han. Da kommer det en meld en stund etterpå.

Så hver gang vi avtaler møte feks nå når vi skulle feire nyttårsaften sammen, så endte han på drikking med kompisene torsdagen og så fyllesyk fredagen og noen dager videre. Da sender han bare meld og sier sorry ble full og nå må jeg bli frisk noen dager. For han blir så syk.

Nå ble jeg så sint at jeg sa at dette godtar jeg ikke. Man må holde avtaler. Så har sagt nå at alkohol er ikke i mitt liv. 

Jeg vet at det ikke er andre jenter eller noe sånt involvert, han har ikke jentevenner en gang. Så det er dette med alkohol og det gjør jo at han ikke holder avtaler og det med at jeg ikke bare kan slå på tråden. 

Hvor og hvordan får man hjelp til sånt som dette?

Anonymkode: 7cec2...975

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe med det. Han må gjøre noe med det og det nytter bare hvis han oppriktig vil og ikke bare gjør det fordi du sier det.. Det som skjer da er at han skjerper seg en periode men alltid havner tilbake i samme spor og forholdet deres blir toxic. 

Har levd med en sånn mann og skulle bare slått opp. Man blir psykisk nedbrutt av å tro på tomme løfter, slite og jobbe for å få tillitt til at partner ikke drikker også alt forgjeves for han river det ned igjen gang på gang på gang.. 

Gå mens du enda har selvrespekten i behold. Psykologisk sett er det vanskeligere å gå jo mere man har kjempet og håpet for da tenker hjertet at slitet og kranglingen ikke skal være forgjeves men det blir aldri bedre som man håper!

Anonymkode: 75d1a...239

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en slik mann nå, vi har datet i ca 6 mnd. Han drar ikke på fester eller drikker med jentevenner, men med noen kompiser eller alene. Han drikker ikke bare en kveld, men holder det gjerne gående i dagesvis. Helt til han blir sprekksjuk. Slik at jeg forstår veldig godt hva det er du mener. Jeg har gjort det slutt to ganger fordi jeg er blitt så lei allerede, men pga alle de andre sidene av han, som er helt fantastisk, klarer jeg ikke å gå fra han. Han forstår ikke at han har et problem. Ingen endringer skjer før han skjønner at han har et alvorlig problem. 

Anonymkode: a6689...e9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han drikker altså så mye at han er utilgjengelig og syk i flere dager? Er det andre rusmidler involvert også?

Hadde aldri orket. Dette går i så stor grad ut over deg og forholdet og han har helt klart store problemer

Anonymkode: bfa5a...d54

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det å ikke holde avtaler er ikke ok. Det å drikke så mye at han er syk i dager er ikke ok.

Selv sett bort fra dette. Avstanden til deg som er avholds og ikke vil ha alkohol i livet ditt er for stor. Selv om han modererer seg er nok neppe dette en som velger avhold for forholdets del, særlig ikke når det sosiale med venner også er knyttet til alkohol. 

Anonymkode: e3289...f12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal takle det ved å gå videre uten ham. 

Anonymkode: 68f41...e69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er muslim og derfor tenkte jeg at det ikke kunne være så stort problem, de pleier ikke å drikke så mye. 
Det virker som det er en dag pr uke han drikker men så er han jo da dårlig et par dager så da har halve uken gått. 
Tror ikke det er andre rusmidler med i bildet. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han er muslim og derfor tenkte jeg at det ikke kunne være så stort problem, de pleier ikke å drikke så mye. 
Det virker som det er en dag pr uke han drikker men så er han jo da dårlig et par dager så da har halve uken gått. 
Tror ikke det er andre rusmidler med i bildet. 

TS

Synes du skal være tålmodig. Du kan være hans siste halmstrå til normalitet. Dumper du han kan det være stor fare for at alkoholen tar helt overhånd og ender i rennesteinen. 

Anonymkode: c4080...bff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes du skal være tålmodig. Du kan være hans siste halmstrå til normalitet. Dumper du han kan det være stor fare for at alkoholen tar helt overhånd og ender i rennesteinen. 

Ja, dette er virkelig noe å søle bort livet sitt på...

Anonymkode: 7a612...e1f

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har vært sammen med en mann ganske kort tid (ca 6 mnd). Vi har det helt fantastisk sammen når vi er sammen. Vi er voksne og har voksne barn så vi kan virkelig kose oss sammen. Vi lager mat, går turer, fantastisk sex osv. 

Jeg har ingen erfaring med alkohol så det tok litt tid før jeg skjønte at dette var et problem. Jeg drikker ingenting selv og han har aldri drukket sammen med meg. 

Det begynte med at jeg syntes det var så rart at jeg ringer så svarer han ikke. Han foretrekker meldinger men jeg kunne ofte se at han var pålogget men likevel leste han ikke meld fra meg. 
Så etter en dag eller så, fikk jeg svar på meld.

Det hender han ringer meg, men jeg kan som sagt ikke bare ringe han. Da kommer det en meld en stund etterpå.

Så hver gang vi avtaler møte feks nå når vi skulle feire nyttårsaften sammen, så endte han på drikking med kompisene torsdagen og så fyllesyk fredagen og noen dager videre. Da sender han bare meld og sier sorry ble full og nå må jeg bli frisk noen dager. For han blir så syk.

Nå ble jeg så sint at jeg sa at dette godtar jeg ikke. Man må holde avtaler. Så har sagt nå at alkohol er ikke i mitt liv. 

Jeg vet at det ikke er andre jenter eller noe sånt involvert, han har ikke jentevenner en gang. Så det er dette med alkohol og det gjør jo at han ikke holder avtaler og det med at jeg ikke bare kan slå på tråden. 

Hvor og hvordan får man hjelp til sånt som dette?

Du kan ikke gjøre noe som helst. Han må ville det, og da mener jeg sånn innerst inne for seg selv, Ikke fordi nye kjæresten kanskje går fra han viss ikke. Jeg har vært med på slikt før, i mange år. Masse lovnader og halvhjerta forsøk uten hell. Til slutt var forholdet helt ødelagt, jeg dro, han hadde et par dårlige år før han selv fant motivasjon til å endre ting å søke hjelp. Går veldig bra i dag og han har vært veldig takknemlig for at jeg har vært ærlig og sagt ifra om at det er problemer osv siden andre bare katter med å latet som alt var normalt. Men forholdet er ødelagt. Men sånn er det når man har et problem, man kan ikke fikse det for andre og man får ikke fikset seg selv før man virkelig innser problemet. Det hjelper ikke at man skjønner at det kanskje er litt problematisk og man skulle ønske ting var annerledes men likevel ikke har den der indre motivasjonen som får en til å gjennomføre og ønske det også når livet butter i mot. Og slik du beskriver at han holder på her og i tillegg såpass tidlig i forholdet og i den alderen. Det er ikke helt normalt. Her hadde jeg styrt unna rett og slett, for det der kommer ikke til å gå, med mindre du vil leve slik som dette

• Liker 3
Skrevet

Han må selv syns han har et problem og derfor søke hjelp, gjør han ikke det er det ikke noe du kan gjøre ut over å enten velge bli i et forhold der alkoholen er viktigere enn deg eller gå.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min hadde et liv noe tilsvarende det du beskriver, bortsatt fra at han alltid har holdt avtaler og sjelden er fyllesjuk. Men han liker/likte å drikke seg relativt full et par dager i uka. Nå som vi er sammen (bor ikke sammen) så begrenser han inntaket til én dag i uka. Jeg er ikke avholds og koser meg også med å bli litt småbrisen på en fredagskveld. Så det er på en måte vårt kompromiss. Han drikker aldri i ukedagene og han er aldri så sjuk at han ikke fungerer dagen derpå. Men jeg "tåler" at det kan bli en del øl på fredagene. I begynnelsen var han sånn at han kunne fortsette å drikke etter at jeg hadde lagt meg, og det syntes jeg var litt ubehagelig. Men nå avslutter vi i rimelig tid begge to, og er stort sett i grei form dagen etter.

M.a.o så virker det ikke som han lenger trenger å være på fylla flere dager med gutta eller holde det gående til langt på natt, men det holder med en sixpack++ sammen med meg på fredager. Det er heller ingen krise om noe skulle dukke opp så vi ikke får drukket alkohol en helg. Så ja, det gikk seg til for vår del. 

Anonymkode: 567e3...370

AnonymBruker
Skrevet

I vårt tilfelle fungerte et ultimatum, han forlot meg om jeg ikke sluttet å drikke. Nå har jeg vært edru i et år. Men, vær forberedt på at han muligens velger rusen, å slutte er ekstremt tungt. 

Anonymkode: 878ca...545

• Liker 1
Skrevet (endret)

Innser man ikke  selv at man har et problem, blir det vanskelig.

For mange er dette en gjenganger.

Noe som heter profesjonell hjelp, men da må man ha et snev av ønske om forandring.

Eller allefall klare og vise forberdring selv også.

Som regel kan man bli satt i en situasjon der man  må velge hva man ønsker.

Flaska eller et forhold en framtid osv.

Men i en familie eller kommende familie så må det fungere uten slik problemer.

Jeg tror det kan bli slitsomt i lengden, Enten må han skjerpe seg etter en alvorsprat.

Eller sette krav om og oppsøke hjelp for det vis det er på et slik nivå.

Endret av Sunset90
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal du være i dette forholdet,
så må du innse at det er alkoholen som bestemmer.

Han har utvilsomt et problem. Hvis han hadde hatt kontroll, så hadde han sørget for at han ikke hadde fått nyttårsaften ødelagt av fyllesyke. Men han klarte ikke å la være å drikke på torsdagen. Det er kun alkoholikere som ikke klarer å la være å drikke. Eller kjærester som gir F i å feire nyttårsaften med dama si.

Anonymkode: 9192c...819

• Liker 2
Gjest padawan
Skrevet

Det er få ting som er verre enn å være i forhold med en som er avhengig. Gjør deg selv en tjeneste og vurder om dette er et forhold du vil leve med. Konsekvensen av å bli kan fort bli brutte avtaler, løfter mv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 11.49):

Når ble dette hennes ansvar?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 11.49):

Det er da virkelig ikke TS sitt ansvar! Hun skal da ikke ødelegge livet sitt fordi fyren hun dater velger å ikke innse at han har et alkoholproblem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...