Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å ta meg et friår fra økonomistudiene. Kunne godt tenke meg å jobbe et år med regnskap. Ser mange stillinger utlyses som regnskapsmedarbeider, men problemet er jo at jeg ikke har jobbet med dette tidligere.

Hva kreves? Jeg er datakyndig og har altså lært en del teoretisk innen regnskap og økonomi, men ikke jobbet praktisk med dette før (har såvidt brukt et regnskapsårogram i jobbsammenheng). Vil et vikarbyrå kunne finne en jobb til meg? Er litt skeptisk til vikarbyråer, da jeg har hørt at de bare gir deg kantinejobber hvis du har jobbet i kantine før. Eller vil aetat kunne hjelpe meg? Skal selvsagt prøve å søke på egenhånd også, hvis det er sjanse for at jeg får jobb.

Hvor mye er en bachelorgrad verdt i jakten på slike typer jobber? Mulig jeg kan få godkjent diverse fag så jeg får en grad, men har det noe å si at man har en grad?

Litt av betingelsen for å ta meg et friår er altså å kunne få en jobb som tildels er relevant for studiet. Men selvsagt vil jeg ta meg enhver "drittjobb" hvis jeg ikke finner noe annet (nekter å gå arbeidsledig!). Men lurte altså på mulighetene for meg her til å få meg en jobb innen regnskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til et eller flere vikarbyråer du, er de seriøse vil de forsøke å finne en relevant stilling til deg (har god erfaring med Kelly Services). Jeg har ikke mye erfaring fra kontor/regnskap, og ingen relevant utdannelse utover øk./ad fra videregående, men fikk likevel et vikariat som salgssekretær. Innebar bl.a attestering av faktura, kontrollering av lønningslister, registrering av nye ansatte etc. Ikke de mest kompliserte oppgavene, men det tar seg greit ut på CV og var relevant for flere typer kontorstillinger. Får du muigheten til å lære noe som helst innen SAP programmet (SAP HR, R3 osv.) bør du gripe sjansen, skikkelig døråpner virker det som, fler og fler som bruker dette. Fikk selv 6 mnd. erfaring i forb. med en jobb, og har etter det hatt lite problemer med å få oppdrag (før fikk jeg nesten bare butikkjobber).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...