Gå til innhold

Forskjell på strikking på norsk, engelsk og amerikansk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder så smått på å lære meg å strikke (alle fikk grytekluter i julegave 😂 det er det nivået enda). Lærer med Drops sine videoer. En venninne spurte om jeg kjente til at det visstnok er forskjell på hvordan norske strikker, og hvordan engelske eller amerikanske strikker, men kunne ikke forklare ordentlig hvordan. Jeg er litt bekymra nå siden jeg har sett meg ut endel ting på Ravelry vil prøve meg på etterhvert, men kanskje jeg ikke får det til? Hva er forskjellene hun snakket om? Hun sa noe om at de holder tråden annerledes, men var ikke helt sikker på hvilken betydning det har.

Anonymkode: e0c35...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er visse forskjeller i hvordan man strikker de ulike maskene. 
Hvis jeg ikke husker feil, så er "English Knitting" at man bruker høyre hånd til å føre arbeidstråden, mens i "Continental knitting" brukes venstre hånd (slik vi gjør det i Norge).

(I tillegg kommer bl.a. portugisisk strikkemetode).

Utover hvilken hånd som fører arbeidstråden, er det også ulike måter å holde tråden på mht. spenning. Noen lar pekefingeren peke rett opp fra arbeidet, andre legger heller fingeren nært maskene som skal strikkes. Hverken det et ene eller det andre er mer feil/riktig - man velger sin måte å strikke på som man føler seg vel med. 

Når det kommer til forkortelser i amerikanske/engelske oppskrifter, er det stort sett det samme. k2tog - knit two together - er strikk to masker rett sammen uansett hvilken metode man bruker. 

Personlig finner jeg de engelskspråklige forkortelsene mye enklere enn de norske, men det er muligens fordi jeg brukte primært engelskspråklige kilder da jeg lærte å strikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge strikkefastheten er riktig spiller det ingen rolle hvilken måte du strikker. De forskjellige maskene er like uansett. 

Det kan være utfordrende å lese strikkeoppskrifter på et annet språk som nybegynner, men det lærer du fort om du vil.

Anonymkode: 3ce71...461

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man strikker ulikt, men det går helt fint å strikke norsk måte på engelsk oppskrift.

Anonymkode: 3db87...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ulike måter å strikke på. Det spiller ikke noen rolle hvilken du velger, men det er bra å vite om i tilfelle du for eksempel ser på instruksjonsvideoer på YouTube, så du ikke blir helt forvirra.

Anonymkode: 0155d...924

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg continental knitting, slik de fleste i Norge strikker. Å kaste tråden tar mye lengre tid! 

Anonymkode: 7b062...1ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg forstår så er resultatet av strikkingen likt uavhengig av om du snikker "på engelsk" eller norsk. Det er kun teknikken som er annerledes. Det synes jeg er viktig å påpeke (hvis det stemmer?).

Anonymkode: a3b42...6e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :) Da føler jeg meg ganske tryggere. 

Anonymkode: e0c35...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet er det samme. Men helt uforståelig for meg hvorfor noen strikker med engelsk metode… Det tar jo mye lengre tid. Den eneste fordelen er at den er enklere å lære seg, noe jeg så da jeg skulle lære barna å strikke. Men som voksen nybegynner vil jeg absolutt anbefale at man blir vant med kontinental strikking.

Så vet jeg noen strikker mønsterstrikk hvor de bruker de to ulike teknikkene på de ulike fargene, men det blir jo mer for viderekomne. Og noe jeg aldri har sett behovet for heller når jeg strikker den type mønster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...