Gå til innhold

Fikk anbefalt botox av lege mot hodepine. Kan det virkelig hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en helt ekstrem hodepine, hver dag. sitter i panne og tinninger. Legen sier det kommer av at jeg er altfor bekymret og rynker brynene mye. Han sier botox vil kunne virke avlastende og ikke gi meg den hodepinen jeg nå får og ba meg få det i sinnarynken og litt rundt øyebryn. Seriøst? aldri hørt en lege anbefale botox før? kan dette virkelig hjelpe? og kan man da få dekket det? 

Anonymkode: d6cf8...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Setter selv botox mot migrene. Det gjør meg ikke frisk, men gir meg mindre smerter. Setter det på sykehus og betaler vanlig egenandel. 

Anonymkode: 6fbb5...dc6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er en helt vanlig behandling mot spenningshodepine og migrene. Medisinsk botox. Google it.

Anonymkode: 17250...a90

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en lang prosess å få det på blå resept, men man kan få det på blå resept dersom man har kronisk migrene. Før man får det må man føre hodepinedagbok i minst tre måneder og man må ha forsøkt minst tre forebyggende medisiner uten å få tilfredsstillende effekt. I tillegg da så må hodepinen være migrene. Kronisk migrene vil si minst 15 hodepinedager i måneden, hvorav minst åtte er migrene.

Anonymkode: b7ba8...7a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Botox kan hjelpe på enkelte hodepiner ja. 

Anonymkode: ccfd6...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta deg en tur til kiropraktor først. Jeg hadde tensjonshode pine i rundt 1.5 år. Hadde noen gode runder hos kiropraktor, han maserte rundt hode/nakke og på kjeve/inni munnhulen (med hansker). Sistnevnte var utrolig vondt og tårene bare rant. Viste seg at jeg var ganske forknytt i områdene, da pga. vedvarende stress.

Har siden jeg ble ferdig med behandlingen blitt kvitt problemet. Om jeg kjenner at jeg blir anspent tar jeg bare en ny runde hos kiropraktor. Verdt å prøve ut før du vurderer Botox, vet det kan funke men vet også at ikke alle får god virkning av det.

Anonymkode: 9f7c2...41e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her. Jeg har ikke migrene, bare intens spenningshodepine. Tar smertestillende hver dag. Vet egentlig ikke hva som regnes som migrene, men legen kaller det spenningshodepine. Hørtes bare veldig merkelig ut å sette det  i sinnarynken, og hvis jeg gjør det vil vennene mine aldri tro at jeg gjør det pga hodepine, men forfengelighet. Jeg ville ikke gjort det om jeg ikke trodde det kunne hjelpe faktisk. Men da ser det dårlig ut for å få det dekket hvertfall da. Likevel verdt et forsøk. Er så lei av å ha vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Jeg har ikke migrene, bare intens spenningshodepine. Tar smertestillende hver dag. Vet egentlig ikke hva som regnes som migrene, men legen kaller det spenningshodepine. Hørtes bare veldig merkelig ut å sette det  i sinnarynken, og hvis jeg gjør det vil vennene mine aldri tro at jeg gjør det pga hodepine, men forfengelighet. Jeg ville ikke gjort det om jeg ikke trodde det kunne hjelpe faktisk. Men da ser det dårlig ut for å få det dekket hvertfall da. Likevel verdt et forsøk. Er så lei av å ha vondt. 

Det er jo bare å prøve. Funker det ikke så går jo virkningen over etter ca 12 uker. Lammingen av sinnarynken altså. Virker det så kan du jo vurdere å fortsette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo bare å prøve. Funker det ikke så går jo virkningen over etter ca 12 uker. Lammingen av sinnarynken altså. Virker det så kan du jo vurdere å fortsette.

Sant nok, er bare litt motstander av botox. Vil at ansiktet mitt skal se naturlig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du fortalt legen at du tar smertestillende hver dag? Det kan føre til medikamenthodepine :)

Anonymkode: 6fbb5...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sinnarynken er jo en stor del av musklene som er med på å spenne ansiktet så det er jo ikke akkurat så rart. Det er jo bare en bonus at man ser penere ut i tillegg. 

Anonymkode: 17250...a90

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sant nok, er bare litt motstander av botox. Vil at ansiktet mitt skal se naturlig ut. 

Jeg tar det for migrene. Det ser veldig naturlig ut for det. Eneste er jo sinnarynka, den er borte. Ellers rynker pannen seg og resten settes i hodebunn og nakke.

Nå var det likevel bare sinnarynka som var aktuelt hos deg da. Jeg ville absolutt gitt det et forsøk. Virkningen går jo over. Sikkert ingen som merker noe heller hvis du ikke sier det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kjenner ei som hadde spenningshodepine og en dyp sinnarynke mellom brynene. Hun var så glad for Botox mot den konstante presset i hodet. Jeg tror på henne. Og hyggelig bivirkning attåt. Men ville i tillegg fått hjelp som massasje inne i munnen (har gjort det selv) og annet. Men Botox kan kanskje gi en boost og energi hvis hodet kjennes bra. Så kan du jobbe med avspenning i etterkant også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chroma

Hvis du tar smertestillende hver dag bør legen din informere deg om moh, medikamentoverforbrukshodepine. 
https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/hodepiner/medikamentoverforbruks-hodepine/

Dette er egentlig det aller første du bør ta tak i. Du kommer heller ikke til å få dekket botoxbehandling før du har gjort det. Du må også forsøke andre forebyggende medisiner først. 
Mulig du kan få Botoxbehandling og betale det selv, det er i såfall kostbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville absolutt tatt imot tilbudet om Botox. Mange ønsker seg det men får ikke. Ellers ville jeg funnet en god massør som jobber med muskel for muskel og løser opp, det er 10 ganger bedre en fysioterapi.

Anonymkode: d9ab4...c26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en lang prosess å få det på blå resept,

Jeg fikk det på blå resept på under to minutter fra jeg spurte legen om muligheten til han sendte inn digital forespørsel og vedtaket var godkjent 

Men jeg har valgt å ikke ta det fordi forskning sier at man blir mindre empatisk med botox. Rart men sant 

Anonymkode: 59c12...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her. Jeg har ikke migrene, bare intens spenningshodepine. Tar smertestillende hver dag. Vet egentlig ikke hva som regnes som migrene, men legen kaller det spenningshodepine.

Det er lite sannsynlig at det er spenningshodepine du har, selv om legen sier det. Mange leger kan ikke nok om hodepinesykdommer dessverre.

Men det finnes en enkel test du kan ta: 

Hvis du svarer ja på to av tre spørsmål, er det 93 prosent sannsynlighet for at det er migrene du har.
Hvis svaret er ja på alle tre spørsmålene, er det 98 prosent sannsynlighet for at hodepinen din er migrene.

image.png.6144324300fdb85a8020dcb6a46a2455.png

https://hodepinenorge.no/test-om-hodepinen-din-kan-vaere-migrene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har Botox mot spenninger i kjeven og det kan jeg anbefale. Hjelper mye og er verdt å prøve! 

Anonymkode: 7f910...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanlig behandling for hodepine. Har selv blitt tilbudt det. Er du usikker kan du be om utredning hos nevrolog, det var nevrolog som foreslo Botox som behandling for meg.

Anonymkode: 01e44...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...