Gå til innhold

Når lot du barnet ditt ha klut/bamse i senga om natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å avvenne smokken hos baby på 7 mnd. Per nå sover han godt med kluten på dagtid/når vi følger med at han ikke sovner med den på hodet, men vurderer å la han sove med den om natten også. Men så blir jeg så usikker når man leser om krybbedød, så lurer på om dere lar babyene ha bamse i senga om natten? Han er heldigvis forbi den alderen hvor krybbedød er mest vanlig ❤️ :) 

Anonymkode: abe0d...384

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor avvenne smokk allerede?

Krybbedød skjer i lang tid etter 7 måneder også. Smokk kan forebygge krybbedød.

Tør ikke ha noe i sengen til ungene før de er langt over året, gjerne to år, jeg. Har ikke hatt behovet heller da.

Anonymkode: f55f6...363

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min viste egentlig aldri noe særlig interesse for bamsene sine før han var rundt 1,5 år, så da fikk han ha med favoritten i senga. Nå er han 2 år og det er krise om han ikke får ha med seg sine 2 faste ved leggetid🤣

Anonymkode: dde8b...3b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min viste egentlig aldri noe særlig interesse for bamsene sine før han var rundt 1,5 år, så da fikk han ha med favoritten i senga. Nå er han 2 år og det er krise om han ikke får ha med seg sine 2 faste ved leggetid🤣

Glemte å si at vi samsover da, det har jo også litt å si

AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (1 minutt siden):

Hvorfor venne av smokk nå?

Fordi vi må løpe til og fra når han mister smokken og begynner å gråte 10 ganger i løpet av kvelden, og han begynner å bli avhengig av den om natten også (før kunne han sovne uten og omtrent sove hele natten, nå våkner han annenhver time og krever smokk for å sovne) :) 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor avvenne smokk allerede?

Krybbedød skjer i lang tid etter 7 måneder også. Smokk kan forebygge krybbedød.

Tør ikke ha noe i sengen til ungene før de er langt over året, gjerne to år, jeg. Har ikke hatt behovet heller da.

Anonymkode: f55f6...363

Jeg vet at krybbedød fortsatt kan skje etter 7 måneder, men de fleste tilfeller skjer før 6 måneder :) 

TS

• Liker 1
Skrevet

Min har hatt hele tiden igrunn, men har egentlig aldri vært så interessert i det. Muligndet er dumt, men skal vell litt til at den kluten utgjør noen særlig fare.. Men nå samsov vi og da, som også er frarådet. 

• Liker 1
Skrevet
Crazydoglady skrev (22 minutter siden):

Min har hatt hele tiden igrunn, men har egentlig aldri vært så interessert i det. Muligndet er dumt, men skal vell litt til at den kluten utgjør noen særlig fare.. Men nå samsov vi og da, som også er frarådet. 

Trygg samsoving er ikke frarådet 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min overlevde å ha både dyne, pute, bamse og sengekant i senga fra han var nyfødt

Anonymkode: 8ce98...7eb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min overlevde å ha både dyne, pute, bamse og sengekant i senga fra han var nyfødt

Betyr ikke at det er anbefalt... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (1 minutt siden):

Betyr ikke at det er anbefalt... 

Det var ikke frarådet

• Liker 4
Skrevet
Flamme skrev (6 minutter siden):

Nei, men det ble det ikke alltid, lettnå sovne når man ammer feks og etterhvert som han ble større og mer mobil så lå han ofte bare sammen med meg med min dyne.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge barnet er sterkt nok til å løfte hode, rulle, snu seg så kan du trygt la det ha en liten koseklut i sengen også på natta.

En ser jo innom noen ganger i løpet av natta uansett, og så lenge det ikke er veldig varmt på rommet eller kluten er tett, stor og kan legge seg tett over ansiktet så skal det ikke utgjøre noen større risiko enn smokk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 23.36):

Og jeg overlevde bilferier hvor jeg sto mellom setene til foreldrene mine, uten sikkerhetsbelte på. Mens de røykte som to skorsteiner.

Anonymkode: fa5fc...448

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 23.36):

Survivor bias. Mange småbarn som overlevde å ligge løst på hattehylla. Vi bruker likevel bilstoler til barna i dag.

Anonymkode: 9beab...38f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og jeg overlevde bilferier hvor jeg sto mellom setene til foreldrene mine, uten sikkerhetsbelte på. Mens de røykte som to skorsteiner.

Anonymkode: fa5fc...448

Dette kan ikke sammenliknes med å ha kosebamse i senga😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette kan ikke sammenliknes med å ha kosebamse i senga😂

Det kan det. Babyer har blitt kvalt av å ha masse greier i senga. Dyne + pute + bamser + sengekant, det er ikke ufarlig. Bare kikk på noen rekonstruksjonsbilder av krybbedødstilfeller du, så tenker jeg latteren stilner. Det går som oftest bra, men jævlig kjipt den gangen det ikke gjør det.

Anonymkode: 9beab...38f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De får som regel bedre kontroll på smokken etterhvert. Da mine var så små hadde jeg ikke pute, bamser eller kluter i senga. Da ville jeg nok heller forsøkt uten noe eller gitt smokken en stund til. 

Anonymkode: af89a...36a

Skrevet
Flamme skrev (På 2.1.2022 den 23.32):

trygg samsoving?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...