AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 Hei. Står mellom å studere rett etter vgs eller å begynne på folkehøyskole, men stusser over om det er verdt det. Ser at det koster ca 100.000 for et år og jeg vet at det egentlig ikke er så mye siden alt er dekka og at man får litt stipend men for meg er mer lån/gjeld før studietida lite fristende. Det er store kostnader å studere og foretrekker ikke å leve som fattig student Jeg er ikke skolelei, men er lei av fagene og folkene på videregående skole og vil bare komme meg vekk herfra og flytte for meg selv og bli kjent med nye folk. Vet nesten nøyaktig hva jeg vil studere og er motivert for å fullføre denne utdanningen Er det det noen som har erfaring og som kan gi meg litt råd? Anonymkode: 9ca9f...086
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Det er verdt å gå på skole om det gir studiepoeng, eller om det er et interessant emne som gir fremtidig CV litt tyngde. For meg som ansetter, så er et folkehøyskole-år ofte like lite/mye interessant som et år med deltidsjobb i detaljvarehandel. Anonymkode: 7ba83...748
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 Beste året i mitt liv! Definitivt verdt det😁 Anonymkode: b0c2c...b0a 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 Folkehøyskole er totalt bortkastet med mindre du har lyst til å ta et rolig år i sosiale omgivelser hvor dere bruker tid på kos og morro foran alt annet. Folkehøyskole gir deg ingenting akademisk. Det er en forlengelse av videregående, ofte med studenter som ikke bestod videregående.... Anonymkode: 369a1...dab 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 Ja det er verdt det. Etter 1 år fhs + en 3-årig bachelor satt jeg igjen med 289 k i studielån. Synes ikke det var så mye, i forhold til alt jeg har fått oppleve. Anonymkode: fcb32...501 1
Daria Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 Jeg elsket folkehøgskoleåret mitt, fikk gjøre andre ting og treffe mennesker jeg neppe hadde blitt kjent med under andre omstendigheter. Men det er i bunn og grunn et organisert friår, det er ikke som utdanning det har verdi. 3
princeofithilien Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 Nå er det ganske lenge siden jeg gikk på folkehøyskole, men det er uten tvil det beste året i livet mitt, jeg har aldri hatt det så gøy, og syns jeg lærte mye også! Det er et annerledes-år som du kanskje aldri får mulighet til igjen, så jeg vil absolutt anbefale det! 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 Jeg synes vel det var verd det på den måten at jeg vokste som menneske, fikk dyrket sunne interesser og ble sterkere for alt ellers som jeg møtte i livet. Jeg var litt lost da jeg søkte meg dit, og hadde et friår fra VGS, som jeg deretter fullførte. For meg var det nok det beste som kunne skjedd. Jeg er redd for at jeg hadde rotet meg opp i noe annet tull om jeg ikke fikk det året som egentlig stabiliserte meg som menneske. Anonymkode: 07377...11f 5
Firtina Skrevet 2. januar 2022 #10 Skrevet 2. januar 2022 Bortkastet for min del. Sikkert veldig individuelt. 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #11 Skrevet 2. januar 2022 Jeg angrer veldig på at jeg ikke tok et år på folkehøyskolen! Det var megakjipt å,gå,rett fra videregående til høyskolen! Anonymkode: 47685...685 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #12 Skrevet 2. januar 2022 Bortkastet, ihvertfall mtp utdanning og karriere. De jeg kjenner som synes det var verdt det, synes det pga selvutvikling, nye venner og ny opplevelser. Jeg synes det virket omtrent som å skulle være innesperret på ungdomsskolen døgnet rundt i et år. Folka der var så barnslige og umodne, og hele tilværelsen ble organisert, med felles måltider i matsal, felles ekskursjoner osv. Jeg stakk etter 4 uker, klarte å gå med meg resten av semesteret på Blindern. Hadde mye mer moro, frihet og vennskap på universitetet enn jeg noen gang ville ha fått på folkehøgskolen. Men det kommer nok litt an på hvordan du er som type også. Hvis du er uselvstendig og samtidig veldig sosial og ikke har noe imot at lærerne bestemmer over deg selv om du har blitt voksen, passer det sikkert for deg. Hvis du som meg setter pris på friheten som ung voksen, og trenger litt alenetid innimellom, så spørs det om det er det rette. Anonymkode: 4ae34...4a5 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #13 Skrevet 2. januar 2022 Har aldri hørt noen si at de angret på det. Alle jeg kjenner som har gått på folkehøgskole går fremdeles rundt med knust hjerte 8-9 år senere over at det er slutt. Noen har reunion hvert år, det sektopplegget der er helt sjukt. Nesten alle de nærmeste vennene til samboeren min møtte han der. Og han hadde forøvrig stryk i nesten alle fag på vgs, like etter fhs tok han alle fagene som privatist og bestod med toppkarakterer. Jeg vettafaen hva de har i maten der inne, men noen har åpenbart veldig godt av det. Anonymkode: ed854...cb7 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #14 Skrevet 2. januar 2022 Det var verdt det for meg. Jeg hadde få venner og litt negativ holdning som hindret mitt sosialliv. Der ble jeg påtvunget sosialliv og fikk et bedre tankesett, lærte mye om forskjellige ting fra organisasjoner som hadde foredrag (langt utenfor temaet til linjen jeg gikk), livslære fikk jeg også og en fin overgang til å bo alene. Anonymkode: 53e11...7a5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #15 Skrevet 2. januar 2022 Det er sikker verdt det, men da på grunn av opplevelsen og det sosiale. Jeg vil sammenligne det med førstegangstjeneste, en fin erfaring som svært få angrer på, men ikke optimalt hvis målet er å komme ut i jobb og tjene penger fortest mulig. Anonymkode: fcbbf...fe5 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #16 Skrevet 2. januar 2022 Det var verdt det for meg. Jeg hadde få venner og litt negativ holdning som hindret mitt sosialliv. Der ble jeg påtvunget sosialliv og fikk et bedre tankesett, lærte mye om forskjellige ting fra organisasjoner som hadde foredrag (langt utenfor temaet til linjen jeg gikk), livslære fikk jeg også og en fin overgang til å bo alene. Anonymkode: 53e11...7a5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #17 Skrevet 2. januar 2022 Jeg angret, du får dekket det sosiale gjennom studiet Anonymkode: ce663...321
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #18 Skrevet 2. januar 2022 Det er det lureste jeg har gjort noen gang! Jeg var litt skolelei etter videregående, men hadde gode karakterer i forhold til å komme inn der jeg ville. Siden jeg hadde eldre venner som hadde gått på folkehøgskole så tok jeg rådet deres om å ta et slikt år selv, siden jeg som sagt var litt skolelei. Som et pauseår før videre studier på en måte. På det året ble jeg tryggere på meg selv, jeg fikk muligheten til å komme ut av gamle roller i forhold til videregående, og jeg oppdaget nye interesser. Det aller viktigste var det sosiale. Det sosiale er helt spesielt på en folkehøgskole, og du finner virkelig folk å omgås med. Ser noen synes det er negativt med at ting er organisert, men jeg vet at for meg som 19 åring, så var rutiner i hverdagen utrolig viktig og la et ganske bra grunnlag for mine videre studier. Uten grunnlaget jeg fikk på folkehøgskole tror jeg egentlig ikke at motivasjonen eller evne til å skape egen rutine hadde vært god nok til å lykkes like godt med videre studier. Folkehøgskoleåret gav meg en selvtillit jeg ikke visste at jeg manglet, men som jeg virkelig er glad for at jeg fikk gjennom det sosiale fellesskapet det året. Og ja, jeg savner det fremdeles, 20 år senere! Anonymkode: 95193...095 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #19 Skrevet 2. januar 2022 Det første halvåret var greit. Når vi kom til ca mars måned holdt jeg på å klikke av å gå rundt i den bobla som folkehøgskole faktisk er. Det er vel "helt greit". Hvis du ikke er veldig motivert for et år med tull så hadde jeg funnet på noe annet. Det er dyr moro. Anonymkode: f958c...b20
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #20 Skrevet 2. januar 2022 Det er helt individuelt. Jeg er introvert og ser for meg at et slikt opphold hadde tappet meg for energi. Jeg ville også komme i gang med studiene og bli ferdig med utdanningen så fort som mulig. Ble kjent med flere på høgskolen som jeg leste og var sammen med i helgene. Det var en fin tid. Men det å være student i dag er nok ikke det samme som i 2012. Koronaen setter fremdeles en begrensning på det sosiale. Det kan være verdt å tenke på hvis det er viktig for deg Anonymkode: 6a00e...8c8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå