Gå til innhold

Er det sant at vi kvinner med grønne øyne var hekser i vårt tidligere liv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utrolig usikker på hva jeg tror på. Dette fikk jeg høre først i dag, og den personen sa at dette har blitt sagt i all tid. Jeg fant en video på youtube om et sted i Finnmark eller Alta (husker ikke helt) en gang med navn på alle de brente på bålet (og dette er helt sant, dette bygget finnes på ekte), de brente hekser og trollmenn på bålet. Navn og etternavn står i bygget langs en lang gang. Om ikke hekser fantes så mistet alle de personene livet sitt for ingenting... 

Noen ganger tror jeg på dette og andre ganger tenker jeg det er vås. Men jeg blir så utrolig usikker på hva jeg tror plutselig. Hva er deres meninger om dette? 

Jeg har grønne øyne, så synes det var skremmende å tenke på...😳

Noen ganger når jeg har sett meg selv i speilet så har jeg faktisk blitt skremt av meg selv, hvis jeg ser ganske dypt inn i øynene mine, og føler at jeg kan se inn i sjelen min. 

Anonymkode: d73f6...f6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvordan øynene dine blir er genetisk bestemt. 

Hvis du leser om heksebrenning så var dette en forferdelig skikk som kun gikk utover kvinner. Det ar menn som bestemte hvem som var heks og det skulle ikke mye til . Var du kvinne og selvstendig, hadde egne meninger, var litt opprørsk, stilte kritiske spørsmål til datidens tenkning, talte høytstående menn i samfunnet mitt i mot, var klok, hadde kunnskap om hvordan helbrede med urter osv , Ja d ble du fort heks. Eller bare at du ble utsatt for baksnakking i lokalsamfunnet. 

Dette er ikke noe du bør bekymre deg over. 

Edit: Retter dette til at også samiske menn ble utsatt for dette. 

Endret av Aureka
  • Liker 13
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Oi, det har jeg ikke hørt før, kult at jeg har vært heks :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hekser finnes ikke, de brant vanlige kvinner basert på random beskyldninger. Det er sært at du blir skremt av å se inn i egne øyne. 

Anonymkode: f4f8e...aae

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Veldig sært... Og betyr jo også at du må tro på at du lever flere ganger 😆

Anonymkode: c4472...4a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jepp - visste det var noe...🙃🧙‍♀️

Anonymkode: be821...dfd

AnonymBruker
Skrevet
Athena79 skrev (4 minutter siden):

Oi, det har jeg ikke hørt før, kult at jeg har vært heks :fnise:

Ja, tenkte det samme. 😅

Anonymkode: fbe53...972

• Liker 2
Skrevet
Aureka skrev (5 minutter siden):

Hvordan øynene dine blir er genetisk bestemt. 

Hvis du leser om heksebrenning så var dette en forferdelig skikk som kun gikk utover kvinner. Det ar menn som bestemte hvem som var heks og det skulle ikke mye til . Var du kvinne og selvstendig, hadde egne meninger, var litt opprørsk, stilte kritiske spørsmål til datidens tenkning, talte høytstående menn i samfunnet mitt i mot, var klok, hadde kunnskap om hvordan helbrede med urter osv , Ja d ble du fort heks. Eller bare at du ble utsatt for baksnakking i lokalsamfunnet. 

Dette er ikke noe du bør bekymre deg over. 

Kvinner, og enkelte mannlige samer. Bare nevner det for å nyansere litt.

Ts, bygget du tenker på er Steilneset i Vardø, Finnmark, men nei, vi grønnøyde har ikke vært hekser i tidligere liv. Og de navnene oppført i Steilneset har heller ikke vært hekser, det er uskyldige kvinner og samer som har blitt beskyldt for allskens rarieter de ikke har gjort. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei hekser ble man kvitt i middelalderen.

Anonymkode: 8363e...7a1

Skrevet

Dette er selvfølgelig ikke sant 🙄 Bare fordi de døde betyr ikke at de må ha vært hekser.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig synd at alle de mistet livene sine for ingenting. Jeg fant videoen igjen. Den heter: Dokumentarfilm om heksebrenningen i Vardø. På youtube, se den og si hva dere mener om det? Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Krakilsk skrev (24 minutter siden):

Ts, bygget du tenker på er Steilneset i Vardø, Finnmark, men nei, vi grønnøyde har ikke vært hekser i tidligere liv. Og de navnene oppført i Steilneset har heller ikke vært hekser, det er uskyldige kvinner og samer som har blitt beskyldt for allskens rarieter de ikke har gjort. 

Ja, det er i Vardø. Fant filmen igjen. Det er et eget bygg i Vardø 😮  Ts

Skrevet

Hekser? Tidligere liv? Det var to ting her som ikke jeg tror er sant iallfall :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, hekser finnes ikke, de brant vanlige kvinner basert på random beskyldninger. Det er sært at du blir skremt av å se inn i egne øyne. 

Anonymkode: f4f8e...aae

Jeg har gjort øynene mine onde, liksom et stygt blikk og jeg så rett inn i sjelen min. Jeg følte at jeg var en annen person. Heks eller ikke, ts

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min sier "det forklarer mye".

Jeg sier at dette er det største overtroiske svadaet jeg har lest på lenge 🤪

Anonymkode: 05aa5...dba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har grønne øyne, og er svært selvstendig. Samme er min datter og, med grønne øyne. Så vi hadde vel blitt brent på bålet hadde vi levd i gamle dager.

Anonymkode: f3c3f...415

• Liker 1
Skrevet
Krakilsk skrev (1 time siden):

Det var nyttig inputt om samene. Uff, en barbarisk skikk iscenesatt av kirken:(  

AnonymBruker
Skrevet

Heks i gamledager er ikke slik som du ser på film. 
Lilli bendris/Snåsa mannen osv hadde vert heks og trollmann i gamledager ☺️

Her jeg bor brente dei hekser i hagen min 😰 hadde jeg vist det, hadde jeg aldri kjøpt huset. Ekkelt og tenke på alle dei uskyldige menneskene som ble drept i min hage 😭

Anonymkode: c7532...76d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer nok ikke ts. Angående det at "hekser" var uskyldige: Jeg skal ta KULH1003 i vår og har begynt å lese i den ene pensumboken. Forfatteren skriver der at det er en vanlig antagelse at kvinnene som ble dømt for hekseri var uskyldige, men han stiller også spørsmål ved dette, om alle virkelig var uskyldige. Blir spennende å lese videre 😅 Men nei, du har nok ikke vært heks, ts. 

Anonymkode: c93e7...af4

AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden minnet meg på at jeg har kollegaer som tror på horoskop, og det er første dag etter julefri i morgen. 

Fffffffff...... 

Anonymkode: a8569...b64

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...