Gå til innhold

Fortvilt over legging og søvn. Snart 2 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun nekter at far legger. Vi har hatt en uke nå med at hun ikke sov på dagen, sov fra 21 til 830 og sovnet på 10 minutter. Sov nesten hele natten uten å våkne.

Nå er det ei som sliter med å sovne. La henne 2005 og vi holder fortsatt på. Det er nesten ikke vits å legge henne før 21. Men hun våkner kl 7 og får alt for lite søvn på natt. Idag fikk jeg henne til å sove 1 time og 30 min på dagen. Hun sovnet ofte ved bilturer osv den uken uten daglur. 

Jeg holder på å rakne føles det ut som. Det er mye oppvåkninger og de siste 3 ukene har jeg tatt legging og oppvåkningene selv imed far ikke får lov. Hun blir helt ifra seg og får panikk. Nå når leggingen igjen har blitt til over 45 minutter så har jeg skikkelig dårlig tålmodighet og er skikkelig sliten. Hun våkner jo også ofte og tidlig i forhold til når hun legger seg. Nå har hun akkurat sovnet og nå har det tatt en time. 

Jeg vet ikke om hun burde sove på dagen eller om det er det som roter til alt 😪 noen med erfaring?

Anonymkode: 101ba...84f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke. Vi har også ei på snart to, og sliter med noe det samme. Legging og natt går kjempefint hvis hun ikke sover på dagtid. Og det tar timer hvis hun har sovet, samt at hun ikke sover noe lenger på morgenen og sover urolig med oppvåkninger. Det eneste som hjelper å kjøre en tur i 10-11 tiden, for da sovner hun slik at dagluren blir veldig tidlig (sånn var det i kveld, og leggingen tok 30 min).

De er små til å kutte dagluren helt enda. Vår eldste sluttet imidlertid å sovne på dagtid rundt to år, men hun sov godt fra 19 til 07-08 på samme tid, og virket ikke trøtt på dagtid. Hun vi sliter med nå, sover gjerne fra 19 til 06 uten dagsøvn. Jeg tenker de helst bør sove på dagtid fortsatt i den alderen. Det jeg leste om det da vår eldste sluttet, tydet i hvert fall på at det er best for dem. Men når man opplever at de sover nok og godt uten og ikke med dagsøvnen, får man vurdere det. Jeg tror personlig at for noen få barn blir det best. Yngstejenta vår tror jeg rett og slett bare vi får legge senere en periode. For hun sover gjerne to timer i barnehagen også, så det tyder på at hun trenger det. Hun som sluttet å sove daglur rundt to år, sluttet også å sovne i barnehagen og de sa hun ikke virket spesielt trøtt utover dagen. 

Anonymkode: 2a0c4...328

AnonymBruker
Skrevet

Sånn var det her og. Etter at jeg sluttet å amme i søvn ved rundt 10 måneder, tok legging 1,5 - 2 timer hver kveld. Det løsna nettopp, nå er han snart 3 år.

Og ja, vet alt om hvor sprø man kan bli, jeg har vært alene hele tida. Alle kveldene mine har blitt brukt til legging. 

Tror noen bare er sånn? Ingenting hjalp her i hvert fall, annet enn å bare vente til han ble eldre.

Anonymkode: e51e1...4d9

Skrevet

Det blir bedre! 

Triks som har funket i ulike perioder hos meg:

IKKE skift ut sprinkelsenga før ungen faktisk klatrer ut selv. Har ikke ungen skjønt greia, nyt at du har et "bur" ungen ikke kan rømme ut av. Det setter nemlig et nytt gir på legginga. 

Gi ungen noe å leke med i senga, si god natt og gå ut. Ikke gå inn til barnet igjen så lenge hen er fornøyd. Skriker ungen, skal du selvfølgelig trøste. Men noen barn trenger å få pusle litt i fred og legger seg til å sove etter det. En periode, ihvertfall. 

Sørg for at det er mørkt nok hvis du har en morgenfugl. Dekk vindusglasset med papp og maskeringsteip om du må, for har du en morgenfugl så er alle striper av lys søvndrepere 🙈

Dropp dagduppen og gjør det nå. Ja, det blir en trøblete uke i overgangen, kanskje to uker, men så blir det bedre. Dersom ungen sovner i bilen på vei hjem fra barnehagen, så vekker du barnet og gir hen en rolig stund på annet vis når du kommer fram. Lese bok, sitte på fanget, sitte i bæreselen, se på barne-tv. Noe sånt. Alltid vekk. 

Det går an å sette på lydbok eller musikk inne hos barnet ved leggetid. Plenty eventyr på Spotify. 

AnonymBruker
Skrevet
Månestjerne skrev (46 minutter siden):

IKKE skift ut sprinkelsenga før ungen faktisk klatrer ut selv. Har ikke ungen skjønt greia, nyt at du har et "bur" ungen ikke kan rømme ut av. Det setter nemlig et nytt gir på legginga. 

Kan skrive under på utfordring med rømming. Yngste var 15-16 måneder når hun fant ut hvordan hun kom seg ut av sprinkelsenga.   Da var det frem til hun var over 2 år bare å holde henne med selskap til hun sovnet, ellers kom hun bare ut av sengen.  Lå og hørte på lydbok.   Ja, det tok tid, men hyggeligere enn å gå ut og inn like lenge. Etterhvert gikk det greit å bli liggende i senga, trengte bare å være der en stund. Jeg syntes det var hyggelig på sengekanten og ikke krise om jeg sovnet med henne og lydboken. Kunne ikke sitte i vanlig seng og pusle som i sprinkelseng. Hun er nå 13 og synes det er koselig med selskap på sengekanten også nå.

Anonymkode: 677b7...de8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville rådet til å kutte dagsovingen. Høres ut som hun er klar for det. Men det kommer til å være tøft i starten fordi hun er vant med en hvil på dagen. Kan hende hun trenger å legge seg enda tidligere osv. etter min erfaring kan det være lurt å kutte ut det meste av fritidsaktiviteter den første uka med kutt i dagsovingen. Som du skriver så sovner hun i bilen osv, men prøv å kjøre så lite bil som mulig i overgangen. Ingen overganger med barn går knirkefritt (som regel), men det meste går seg til. 

husker når barna mine holdt på med leggetida si slik (minste holder fremdeles på etter mange år). Utrolig slitsomt! Jeg tok med meg ei pute og la meg strak ut på gulvet på rommet deres. For de gikk helt bananas når vi gikk ut av rommet. Der lå jeg, sa ikke et ord. Av og til holdt jeg hånda deres gjennom sprinklene, men sa ikke et ord. Gikk ikke mange dagene før de la seg ned å sove. Men de protesterte vilt i starten, ikke gråt, men de prøvde mye rart for å få reaksjon fra meg🤣 Selvfølgelig er det ikke sikkert det funker for alle, men for oss funket det gull! 

vi hadde en periode med eldste hvor han ikke ville bli lagt av far. Men det er hardt å stå i slike kamper hver kveld når barnet protesterer så mye. Til slutt valgte jeg å gå ut (handle, gå tur, gå på besøk) før leggetida begynte. Kom ikke hjem igjen før far ringte å sa at barnet sov. Det var en kamp, men hos oss fikk barnet da ikke noe valg. Etter det har far og jeg tatt annenhver kveld med legging, og barnet har null å si på hvem som skal legge. Men vi har nøyaktig samme rutine på leggingen slik at det ikke skal være «kjekkere» å bli lagt av en av oss. Har funket i flere år her. 

uansett hva dere velger å gjøre så må dere finne ut hva som funker for dere, og stå for det. Det kommer garantert til å bli en kamp, men det er dere voksne som bestemmer. Barnet er så lite at hun ikke vet hva som et det beste for seg selv, men det vet dere. 

lykke til❤️

Anonymkode: faf8d...a22

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...