Gå til innhold

Hvilke grupper sjefen for Norges Bank snakker om ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvem er alle dem som sjefen for Norges Bank  m.fl. snakker om som har fått så god råd under pandmien i Norge, og som har lagd seg opp stor buffer ?   

Er sjefen for Norges Bank i utakt med folket når han hevder at folk flest ikkje har noe   problemer med å betale strømregningen ? 

Sjefen for Norges Bank skal snart "gå av m/pensjon" og han får nok  såpass pensjon at han slipper å  bekymre seg hverken for strømprisene, ferjepriser, bensinpriser etc.  Pensjonistene fekk eit påslag i pensjonen på kr. 1600,-  i 2021, og  det dekker knapt nok "En" strømregning.  

Ja, det er ingen tvil om at de økonomiske forskjellene har økt dramatisk i Norge under pandemien, og dette bør gji grunn til allvorleg  bekymring. De som har betalt den høyeste prisen sålangt  under hele  pandemien er alle dem som har blitt permitert flere ganger, og alle dem som har  mistet jobbene sine.   

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg 🙋‍♀️

Anonymkode: fdaef...348

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært permittert, har samme jobb nå som før pandemien, og siden byen har vært stengt og det ikke har vært mulig å reise, så har jeg spart en god del de to siste årene. Bor nord for Dovre, så strømprisene har heller ikke vært så veldig stort problem. Så jeg er nok en av de han snakker om. 

Anonymkode: 27d3f...789

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke vært permittert, har samme jobb nå som før pandemien, og siden byen har vært stengt og det ikke har vært mulig å reise, så har jeg spart en god del de to siste årene. Bor nord for Dovre, så strømprisene har heller ikke vært så veldig stort problem. Så jeg er nok en av de han snakker om. 

Du har utvilsamt  vert en av de priviligerte under pandemien , og en av dem som sjefen for Norges Bank omtaler i sin festtale.    

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært permittert, og har jobbet ekstra mye i løpet av pandemien (overtid grunnet pandemirelaterte oppgaver som kommer i tillegg til den vanlige porteføljen). Dette har gjort at inntekten min har økt kraftig. I tillegg har mye av byen vært stengt, det har ikke vært aktuelt å reise på ferie og jeg har generelt vært for sliten til å gjøre noe som helst som koster penger (altså svært lite shopping på meg). Resultatet har blitt en grei økning på sparekontoen. 

Anonymkode: af239...b1c

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet

Du svarer egentlig selv, det har vært et stort skille. Han snakker vel om alle de som ikke har vært permitterte, og hatt mindre og bruke penger på. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er tross alt ikke flertallet som har blitt oppsagt eller permittert, så han har sine ord i behold. Nordmenn flest har det veldig godt økonomisk. Det betyr ikke at det ikke finnes mange som sliter også.

Anonymkode: f61e3...27b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (8 minutter siden):

Du har utvilsamt  vert en av de priviligerte under pandemien , og en av dem som sjefen for Norges Bank omtaler i sin festtale.    

Dette gjelder også de fleste jeg kjenner, men så kjenner jeg få som jobber innen innen reiseliv, kultur eller mat/serveringsbransjen. Utfordringen med pandemien er jo at det stort sett er de samme arbeidsgruppene som har vært rammet gang på gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har helt rett. Husholdningene har økt sparingen siden koronaen kom. Disse tallene kjenner han selvsagt svært godt. De aller fleste er IKKE arbeidsledige eller permitterte, og mange har fått mer å rutte med pga lavere forbruk. 
Min familie er et godt eksempel. To faste jobber i det offentlige. Forbruket har gått ned, siden det har vært lite å gjøre + vi har ikke reist noe. Vi har økt vår sparing. I tillegg har aksjemarkedet gått så det suser, så vår formue har økt betydelig de siste to årene. 
At de fleste har det bra betyr ikke at ikke noen sliter. Dette ble jo også grundig dekket i reportasjen. 

Anonymkode: fcff6...54d

• Liker 1
Skrevet
laPistola skrev (1 minutt siden):

Du svarer egentlig selv, det har vært et stort skille. Han snakker vel om alle de som ikke har vært permitterte, og hatt mindre og bruke penger på. 

Ja, han snakker om alle dem som ikkje har vert permitert eller oppsagt !   

De aller fleste oppsagde / permiterte har forlengst troleg identifisert med hvilke grupper i samfunnet som har komt best ut økonomisk under pandemien. Pandemien er ikkje over, og mange av de oppsagde / permiterte, og NAV må belage seg på mange ledige  personer på omstilling. 

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og ektefellen har vært nødt til å jobbe mye ekstra pga korona. Mindre shopping (bortsett fra oppussing), mindre reising og bolig nord for moralsirkelen gjør at vi har spart opp nesten 250.000 kroner mer de siste par årene enn vi kunne regnet med. Men nå har sonen tenkt seg på et utvekslingsår til Australia, så de pengene forsvinner uansett fort...

Anonymkode: eaf25...30a

AnonymBruker
Skrevet

Flertallet i Norge, har fått bedre råd under pandemien.

Anonymkode: b5907...2ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt et enormt skille i samfunnet. Tenk bare på Kurt Nilsen sine milioner som han fikk for å bli permittert kontra de mange i utelivsbransjen som ikke har Norges høyeste lønn fra før. Tiltakene har rammet sjevt  men det er knapt noe nyhet bare at de som har mye fra før skjeldent tenker på det.  Når jeg så han på nyhetene i dag sitte der å jatte om dette greiene tenkte jeg "jeje lett for deg å si det busserull som får så det synger etter i pensjon og de rike som har fått mer."

Anonymkode: 0935d...50f

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (4 minutter siden):

Ja, han snakker om alle dem som ikkje har vert permitert eller oppsagt !   

De aller fleste oppsagde / permiterte har forlengst troleg identifisert med hvilke grupper i samfunnet som har komt best ut økonomisk under pandemien. Pandemien er ikkje over, og mange av de oppsagde / permiterte, og NAV må belage seg på mange ledige  personer på omstilling. 

Enig. Det er nok mange som burde ha vært penset inn på omstilling allerede. Har sett flere intervjuer med unge ansatte i serveringsbransjen som har vært permittert mer eller mindre sammenhengende i snart to år, og de tenker jeg burde ha funnet seg noe annet å gjøre, evt med støtte fra NAV. De har vel også hatt mulighet til å ta utdanning mens de er på dagpenger? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han har helt rett. Husholdningene har økt sparingen siden koronaen kom. Disse tallene kjenner han selvsagt svært godt. De aller fleste er IKKE arbeidsledige eller permitterte, og mange har fått mer å rutte med pga lavere forbruk. 
Min familie er et godt eksempel. To faste jobber i det offentlige. Forbruket har gått ned, siden det har vært lite å gjøre + vi har ikke reist noe. Vi har økt vår sparing. I tillegg har aksjemarkedet gått så det suser, så vår formue har økt betydelig de siste to årene. 
At de fleste har det bra betyr ikke at ikke noen sliter. Dette ble jo også grundig dekket i reportasjen. 

De fleste er ikkje blitt råka av permiteringer / oppsigelser, og det takket vera at Norge har ein stort antall offentlige tilsette. 

Når flere hundre blir oppsagde v/  hjørnesteinbedrifta på grunn av ordresvikt må kommunen påregne betydeleg nedgang i skatteinntekter, og de kan ikkje bare skyve regningen over på alle dem som har blitt oppsagde / permiterte.   

Skrevet

Jeg vil tro at et par år med renter på 1,5 -2 prosentpoeng lavere utgjør mer for husholdningene enn økningene i strømprisene. Det er vel noen slike betraktninger sentralbanksjefen har gjort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig. Det er nok mange som burde ha vært penset inn på omstilling allerede. Har sett flere intervjuer med unge ansatte i serveringsbransjen som har vært permittert mer eller mindre sammenhengende i snart to år, og de tenker jeg burde ha funnet seg noe annet å gjøre, evt med støtte fra NAV. De har vel også hatt mulighet til å ta utdanning mens de er på dagpenger? 

Norge mangler flere hundre sykepleiere innenfor sykehusene, og det tar omlag 4-5 år å utdanne en sykepleier. 

Det er noen som tydeleg har en forstilling om at det mange ledige idag  som kan nyttes, men det handler også om kvalifikasjoner innenfor dei flest  faggrupper idag   Norge har hatt høy import  av  arbeidsinnvandring de senere årene, og jobber  som Nordmenn flest har valgt bort til fordel for akademiske utdannelse. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mannisinbestealder said:

Jeg vil tro at et par år med renter på 1,5 -2 prosentpoeng lavere utgjør mer for husholdningene enn økningene i strømprisene. Det er vel noen slike betraktninger sentralbanksjefen har gjort. 

Ja, hører stadig folk klage om hvordan det skal gå med renteøkninger, nesten som om de har glemt at de har spart stort på dette området de siste par årene. Det er jo så godt som gratis å låne akkurat nå, sånn kan det ikke være for alltid. Forøvrig er det jo ganske ofte sånn med store kriser at mange kommer seg veldig godt gjennom det, finanskrisen førte jo stort sett også bare til store rentekostnader spart for de som ikke var så uheldige å miste jobben. Renta har jo egentlig aldri kommet seg igjen etter den krisen, historisk sett er det normalt med mye høyere renter enn det som var før pandemien også.

Anonymkode: f61e3...27b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har byttet jobb under pandemien og økt lønna med 200k

Anonymkode: a1b79...b6e

Skrevet (endret)
Mannisinbestealder skrev (14 minutter siden):

Nå er det vel ikkje utan grunn kreditttilsynet er bekymret for det store gjeldsveksten idet private forbruket, og skulle ikkje forundre meg om den lave renten er noe av årsaken.  Når renten er lav burde det vel vert mest fornuftig å betale ned gjeld, så økonomien blei romsligere.

Tidligere tok mange  høgde for at de  både kunne bli  oppsagt, og permitert, men de ferreste har ikkje tatt høgde for en pandemien som nå har vart i snart 2 år.  

Norge har idag omlag  "En millioner" pensjonister som ikkje har fått nevneverdig påslag i pensjonen på mange år.  Norge hadde v/ utgangen av 2021  omlag ..360 000 uføretrygda som har fått redusert sin kjøpekraft  under borgelig styre.  

Endret av Skybe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...