Chandria Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 Ønsker å gå ned 8-10 kg og få et sunnere kosthold. Spiser mye tomme kalorier i dag og småspiser hele dagen da jeg liker å føle meg mett… Noen råd? Er det bare å begynne fra den ene dagen til den andre eller bør jeg starte gradvis? Noen bøker jeg bør lese? 1
Mæn40 Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Søk opp grupper på Facebook. Der er det samlet veldig mye info. Men vil heller kalle det livsstil-endring enn en diett. 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 Ikke spis drittmat eller usunt fett bare fordi du tenker det er lavkarbo. Mari Krogshus har et bra opplegg basert på et råvarebasert kosthold, og hus starter nytt 4ukers kurs nå i januar. Kanskje det hadde vært noe. Ps ikke faglært, tipser bare fordi jeg selv har god erfaring med det Anonymkode: 0a9e3...44b 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 Har hatt god hjelp av dietdoctor.com. Anonymkode: 39e2a...c0b 1
Roci Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke spis drittmat eller usunt fett bare fordi du tenker det er lavkarbo. Mari Krogshus har et bra opplegg basert på et råvarebasert kosthold, og hus starter nytt 4ukers kurs nå i januar. Kanskje det hadde vært noe. Ps ikke faglært, tipser bare fordi jeg selv har god erfaring med det Anonymkode: 0a9e3...44b Støtter forsly om Mari Krogshus, har selv gått ned 9 kg og holder fortsatt vekta uten problemer🙂
Gjest Hottentått Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 Ikke tenk at lavkarbo = masse usunt fett. Spis rent. Grønnsaker, salat, fett fra fisk, kylling, egg osv. Dropp egg og bacon hver dag og fløte på vannflaska. Har gått ned 15 kg siden sommeren på lavkarbo. Ikke keto da det ikke passer så bra inn i småbarnslivet akkurat nå. Men mindre karbohydrater er bra for alle 😃
Crazydoglady Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Chandria skrev (20 minutter siden): Ønsker å gå ned 8-10 kg og få et sunnere kosthold. Spiser mye tomme kalorier i dag og småspiser hele dagen da jeg liker å føle meg mett… Noen råd? Er det bare å begynne fra den ene dagen til den andre eller bør jeg starte gradvis? Noen bøker jeg bør lese? Du kan starte rett på, men bare vær obs på at man kan oppleve litt "bivirkninger" i starten da det er en stor endring. Ikke noe farlig altså, og det går over. Vil du komme raskere i ketose så kan du faste en stund først eller ta en intensiv treningsøkt for å tømme glykogen lagrene😊 ellers sier jeg som vedkommende over her, næringsmessig ifht dietten er fett fett, men greit å holde det litt sunt/balansert selv om det ikke nødvendigvis påvirker vektnedgangen. Og man bør holde seg unna høyintensitets trening og styrketrening, løping osv når man er på keto. Lav intensitet som å rusle tur etc går fint, for da bruker kroppen fettlagrene istedet for glykogen lagrene og man ødelegger ikke musklene uten mulighet til skikkelig restitusjon. 😊 Og ikke overdriv protein inntaket, da kroppen gjør om dette til karbo om det blir overskudd eller om man trener og kroppen dermed ikke får det den trenger av karbo til restitusjon via kostholdet, da vil den omgjøre proteinene sen får til karbo. Ellers er det jo ikke så mye hokus pokus med det, når glykogen lagrene blir tomme og man ikke fyller på nevneverdige mengder vil man gå i ketose og ketogener vil brenne fett på kroppen som energi istedenfor. 😊 Edit; eller Ja, nå hengte jeg meg litt opp i ketose da siden det ble nevnt mari krongnes og de fleste som begynner på lavkarbo for å gå ned i vekt gjør det vell helst pga ketose, men lavkarbo er ikke bare ketose selvsagt. Finnes vell en del mer moderate lavkarbo dietter og med tak på feks mellom 50 og 100g karber pr dag. Endret 2. januar 2022 av Crazydoglady 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 Jeg ville ikke gått rett over i streng lavkarbo, da blir man veldig dårlig. Jeg bruker å ha to uker for å til emne meg, spiser da sunnere og begynner å legge gradvis om. Da blir både kroppen og vanene lettere med enn om jeg går direkte over. Jeg lever på lavkarbo i perioder, så glipper det pga småbarnsårene men foretrekker moderat lavkarbo som livsstil. Ville planlagt mitt hva som kan passe for å legge om til frokost og lunsj som gjør deg mett for det er ofte det vanskeligste. Ville og sjekket opp hva som kan spises som snacks for du må ha en plan der for å ikke sprekke. Anonymkode: f3586...9ae 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 Fett og Forstand, Lavkarbomedhanne, dietdoctor har en del oppskrifter. Sistnevnte har artikler og info også. Husk at du ikke er nødt til å gå brått og helt ned på minimalt med karbohydrater Anonymkode: c69f2...603
Danseskjørt Skrevet 3. januar 2022 #10 Skrevet 3. januar 2022 Støtter også forslag om Mari krogshus sitt opplegg, så mye digg mat😋
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå