AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 Hun spør om noe HELE tiden. Mamma mamma mamma se, mamma kom!!!! Mammaaaaas, mens hun drar meg i armene og skal ha meg inn på rommet hennes. Jeg leker mye med henne, men lager jeg middag sier jeg at jeg er litt opptatt nå. Hun gir seg ikke, mammaaa mamma!! I blant vil jeg se litt på nyhetene, men det nytter ikke. Er det innafor og si at man er litt opptatt med noe og ikke svare om det mases? Anonymkode: b20ec...5ff 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Det mases fra morgen til kveld. Non stop. Svarer jeg ikke med en gang så ropes det "MAMMA!!!!!!!!!!!!! MAMMAAAAAAA" blir helt utmattet Anonymkode: b20ec...5ff
Heln Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 Tenker at det går an å forklare at du er opptatt. Fortsetter maset kan du si «hvis du maser mere nå så lukker mamma ørene». Sikkert ikke helt pedagogisk, men 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 Helt innafor.... En 3 åring trenger ikke oppmerksomhet 24/7.... Anonymkode: 0c6c3...af1 13
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt innafor.... En 3 åring trenger ikke oppmerksomhet 24/7.... Anonymkode: 0c6c3...af1 Det er det jeg og tenker. Hun kommer opp i stolen om jeg sitter å ser litt på nyhetene, tar meg i ansiktet, sier "HEEIIi mamma" "hei mamma" "mamma!" "MAMMA,vise deg noe" Arhhhh TS Anonymkode: b20ec...5ff
Crazydoglady Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun spør om noe HELE tiden. Mamma mamma mamma se, mamma kom!!!! Mammaaaaas, mens hun drar meg i armene og skal ha meg inn på rommet hennes. Jeg leker mye med henne, men lager jeg middag sier jeg at jeg er litt opptatt nå. Hun gir seg ikke, mammaaa mamma!! I blant vil jeg se litt på nyhetene, men det nytter ikke. Er det innafor og si at man er litt opptatt med noe og ikke svare om det mases? Anonymkode: b20ec...5ff Ja, det er helt innafor. Altså ikke bare ignorere, men kommunisere. "mamma lager mat nå, du kan vise meg her eller jeg kan se senere." Eller "nå skal mamma slappe av litt her også kan jeg komme om en liten stund å se. " feks. Er det vanskelig med slike åpne svar så får man være mer konkret å vise på klokka. Men mase kan det jo hende de gjør uansett, barn er jo impulsive, men det er altså helt greit å ikke bli med dem hver eneste gang for hver minste lille ting, så vil de jo lære litt mer tålmodighet/selvstendighet/forståelseetter hvert.😊 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er det jeg og tenker. Hun kommer opp i stolen om jeg sitter å ser litt på nyhetene, tar meg i ansiktet, sier "HEEIIi mamma" "hei mamma" "mamma!" "MAMMA,vise deg noe" Arhhhh TS Anonymkode: b20ec...5ff Det der hadde aldri vært akseptert her. Da hadde hun fått rolig, men bestemt beskjed om å vente. Får litt åndenød når jeg ser unger som drar foreldrene i håret eller i kinnene, eller snur hodene deres for oppmerksomhet mens de egentlig gjør noe annet. Gjør barnet ditt en tjeneste og lær henne at andre kan være opptatt! Jeg svarte glatt at jo mer hun maste, jo lenger tid brukte jeg på det jeg ville gjøre fordi jeg måtte svare henne at jeg var opptatt hele tiden, og da tok det enda lenger tid før jeg var ledig. Sett grenser for deg selv, man må ikke stå på pinne for ungene og se dem hvert våkne sekund! Anonymkode: f8c9c...03d 7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 Det er helt greit å si til barna at "nå må du vente, mamma spiser/drikker kaffe/leser/slapper av". Det er faktisk viktig lærdom at ikke alle skal slippe alt de har i hendene hver gang det er noe. Selvsagt tilpassa alder.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): men lager jeg middag sier jeg at jeg er litt opptatt nå. Hun gir seg ikke, mammaaa mamma!! "Nå må jeg lage ferdig middagen, men jeg kan komme og se når jeg er ferdig.", kan du svare da. Så lukker du ørene for masing. Når middagen er ferdig, går du og ser det hun ville vise deg, f.eks., før du får henne ned til middagsbordet. Hvis masingen gir seg kjapt, kan du prøve å rose henne for at hun er tålmodig og venter. En annen variant er å si at ja, du kan leke litt, men så må du lage middag/drikke kaffe/vaske opp/hva nå enn. Og så gjør du nettopp det, og lukker ørene/gjentar "nå skal jeg..." til du er ferdig. Anonymkode: 5e15c...e30
Puny Skrevet 2. januar 2022 #10 Skrevet 2. januar 2022 Ikke ignorer henne (som i ikke gi henne en forklaring på hvorfor du ikke responderer) . Det er faktisk skadelig, men si tydelig i fra. «Jeg hører deg …, nå vil jeg se på dette/gjøre dette, da må du vente.» Så om hun da får et raserianfall er det ok. Jeg ser deg, jeg hører deg, men nå har jeg lyst til/behov for å gjøre noe annet. Det er helt ok. Å sette grenser for deg selv er sunt og godt, men gi henne en forklaring. 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #11 Skrevet 2. januar 2022 Ja, det er helt innafor. Ved å ikke gjøre det, blir man fort utslitt og gjerne sur og mindre tilstede likevel. Det gjør i hvert fall jeg. Og i tillegg tenker jeg at vi lærer barna noe viktig ved å vise at vi tar vare på oss selv også. Er vi alltid tilgjengelig og på hele tiden, tenker jeg vi risikerer å lære barnet å ikke sette grenser for seg selv og ivareta egne behov. Eller motsatsen, å overkjøre andres behov fordi de ikke lærer å være oppmerksom på dem. Jeg er enig med brukeren over i at det er viktig å gi en forklaring på en hyggelig måte. Og gjerne ha en avtale om å gjøre noe sammen senere. Eller si unnskyld hvis man ikke får til å være så hyggelig når treåringen sitter under bordet og drar i buksebeinet mens en prøver å å lese litt og drikke opp kaffen mens den er varm. Anonymkode: 50c26...a27
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #12 Skrevet 3. januar 2022 "Ja, mamma skal se på deg, men først må mamma lage middqg". Konsekvent sitat!! Anonymkode: 69c14...117 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #14 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1/2/2022 den 19.37): Det er det jeg og tenker. Hun kommer opp i stolen om jeg sitter å ser litt på nyhetene, tar meg i ansiktet, sier "HEEIIi mamma" "hei mamma" "mamma!" "MAMMA,vise deg noe" Arhhhh TS Anonymkode: b20ec...5ff Er dette etter en hel dag i barnehagen? Joda, du kan ignorere. Noe av det verste du kan utsette et menneske for. Men barnet vil godta dette. Ved gjentagende ignorering vil barnet til slutt resignere. Så ja, det virker. Det er gjort flere forsøk, også på levende babyer. Anonymkode: 245d0...ece
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #15 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 19.30): Hun spør om noe HELE tiden. Mamma mamma mamma se, mamma kom!!!! Mammaaaaas, mens hun drar meg i armene og skal ha meg inn på rommet hennes. Jeg leker mye med henne, men lager jeg middag sier jeg at jeg er litt opptatt nå. Hun gir seg ikke, mammaaa mamma!! I blant vil jeg se litt på nyhetene, men det nytter ikke. Er det innafor og si at man er litt opptatt med noe og ikke svare om det mases? Anonymkode: b20ec...5ff Det normale er å søke øyekontakt og si «Jeg hører deg, men nå er mamma opptatt med sine egne ting. Du må vente». Ikke å la være å svare, slik mange voksne velger å gjøre. Å la være å svare er uoppdragent, og vil selvsagt gi uoppdragne barn. Først forventer du at barnet venter noen sekunder, så noen minutter, og over tid forventer du at barnet takler at du sier «nå skal mamma gjøre andre ting og er opptatt hele kvelden». Anonymkode: 03031...436 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå