AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 Baby er 4 uker og 4 dager Er dette normalt ang amming og vil gå seg til av seg selv, eller bør jeg snakke med helsesøster? 1. melkespreng mange ganger om dagen selv om vi dier ofte 2. lekker om natten 3. lekker fra det brystet som ikke blir ammet fra 4. Babys klær blir våte av melk når han spiser og han har melk på kinnene og i fjeset fordi det renner så mye om gangen. Svelger store svelg og kaver litt, men ikke hele tiden og ikke hver gang han spiser 5. hvite brystknopper etter amming. Reagerer på kulde (smerte) 6. smerte i brystknopp og areola, såre knopper. Kan ikke ligge på siden. Vondt at baby ligger inntil brystet, 7. melk som renner når baby ligger på brystet med vekt på puppen. Baby har litt stramt tungeband, og suger av og til feil, så jeg må justere, og da går det bedre. Helsesøster og ammepoli sier at tungebandet ikke er så stramt at det hindrer teknikken. Jeg har allerede forklart symptomene mine til helsesøster med tanke på overproduksjon, men virker ikke som de tenker i den retningen. Er alle disse tingene normalt så tidlig i ammingen og vil gå seg til av seg selv? Anonymkode: e63ff...163
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Alt dette er normalt. Men du kan f eks invistere i ammeskjold som du legger på brystvortene slik at de blir sterilsert av egen melk for å ikke bli sår, eller bli hvit som du skriver. Kan også være sopp. Sjekk munnen på barnet. Og den utdrivningsrefleksen vill stabilisere seg snart. Du kan prøve å ha en flaske å samle opp med på andre puppen. Evt håndmelke litt før amming Anonymkode: a433d...af3
Pikaboo Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 Høres ut som tendenser til overproduksjon. Hvite og såre brystvorter tror jeg kan være tegn på at barnet har dårlig sugetak. Jeg ville lest på ammehjelpen.no og evt kontaktet en veileder der. Det er fantastiske frivillige mennesker som bruker fritid ved siden av jobb og familieliv, på å hjelpe barselmødre som sliter med amming. Hvem er ammepolitiet forresten?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 Pikaboo skrev (5 minutter siden): Høres ut som tendenser til overproduksjon. Hvite og såre brystvorter tror jeg kan være tegn på at barnet har dårlig sugetak. Jeg ville lest på ammehjelpen.no og evt kontaktet en veileder der. Det er fantastiske frivillige mennesker som bruker fritid ved siden av jobb og familieliv, på å hjelpe barselmødre som sliter med amming. Hvem er ammepolitiet forresten? Ammepoliklinikk mente jeg 😂 Anonymkode: e63ff...163
Pikaboo Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ammepoliklinikk mente jeg 😂 Anonymkode: e63ff...163 Det gav mer mening 😂 at jeg ikke koblet haha
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 Jeg hadde det på samme måte med begge barna på alle punktene bortsett fra at det ikke var så sårt og vondt mer etter 4-5 uker. Jeg hadde litt overproduksjon, og slet også med sterk utdrivning som gjorde at babyene ikke ville ta ordentlig tak i begynnelsen av ammingen (melkestrømmen var så kraftig at de vegret seg for det). Det hjalp det ganske mye å sette i gang utdrivningen og fange det opp i en klut før jeg la til babyen etterpå, men det høres jo ikke ut som akkurat det er utfordringen din. Jeg snakket en del med ammehjelpen på mail, og syns jeg fikk gode råd der, så det anbefaler jeg Anonymkode: 3bec7...9b4
RockyRose Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 Hadde det heilt likt den første tida, det går seg til etter kvart. Eg fekk mykje og raskt ut melk, så baby måtte faktisk sleppe opp taket av og til, derfor kvit brystknopp (ifølg. ammepoliklinikk). Elles var det heilt likt med lekkasje og spreng. Var sikker på at eg hadde betennelse pga strålesmerter i brystvevet, men dette var berre melka som kom til brystet. Så hadde mykje lette smerter i brystvorte, areol og brystvev. Men trur det berre var at eg ikkje var vant til desse følelsane i brystet 🤷♀️ Det gjekk over her, men om du er usikker kan du kontakte nærmaste poliklinikk!
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 Kanskje du kan kjøpe en Naturebond (tror det er slik det skrives) som du fester på det andre brystet sånn at melka fanges opp? Anonymkode: d19fd...f32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå