Ost Skrevet 7. januar 2022 #21 Skrevet 7. januar 2022 Imariuz skrev (23 minutter siden): Det er mye mange kunne hatt godt av, uten at det er noe godt argument for å tvinge dem til det. Spesielt når det gjelder forsvar av landet vårt bør man heller velge de beste og mest motiverte, fremfor å tvinge inn folk som ikke ønsker som kanonføde for staten. Akkurat når det kommer til verneplikten så er det ofte ganske enkelt å komme seg unna, da. Ofte har de nok av folk å ta inn så man kan ringe og si at man ikke ønsker. Dessverre. De blir jo tvunget til det på samme måte som de gjør med skole, jobb og generelt alt her i livet. Du må det, men du kan også velge å la være, men da må man leve med de konsekvensene det innebærer.
Imariuz Skrevet 7. januar 2022 #22 Skrevet 7. januar 2022 Ost skrev (2 timer siden): Akkurat når det kommer til verneplikten så er det ofte ganske enkelt å komme seg unna, da. Ofte har de nok av folk å ta inn så man kan ringe og si at man ikke ønsker. Dessverre. Da kan man vel like gjerne skrote hele verneplikten, fremfor å bruke tid og ressurser på sesjoner og på å forfølge mennesker som ikke vil inn til verneplikten eller bruke tid på øvelsene i HV, som skjer hvert år. Politiet og rettsvesenet bør heller bruke tiden sin på viktigere saker. Ost skrev (2 timer siden): De blir jo tvunget til det på samme måte som de gjør med skole, jobb og generelt alt her i livet. Du må det, men du kan også velge å la være, men da må man leve med de konsekvensene det innebærer. Jobbe er noe man må for å betale sine egne regninger, og skole går man på for å få kunnskapene som trengs, det kan ikke sammenlignes med å tvinges til å ofre livet for staten. Verneplikt er anarkronistisk og en løsning som gir dårligere soldater og er dårlig samfunnsøkonomisk sett da folk må bruke et helt år av livene på dette. 2
Ørneredet Skrevet 10. januar 2022 #23 Skrevet 10. januar 2022 On 1/5/2022 at 4:10 PM, SidFernwilter said: Ved hver eneste øvelse hvert eneste år. Du skulle vært der. Hatet i skogen og plaget vettet av andre. Hvordan vi forsvarer har ingen hensikt å forklare om du ikke har noe innsikt i hva forsvaret bedriver med. Så det enkleste er rett og slett å si ikke tenk på det. Det fikser seg. Øvelse ja. Jeg har vært på noen slike i løpet av mitt slaveår. Hvor jeg blant annet får beskjed om å ikke skyte på et fiende fartøy som passerer for de skal visst overleve er det planlagt. Eller når jeg får beskjed om å simulere å skyte på et par F-16 fly når jeg står på 12,7 mitraljøsen og etter en liten stund får beskjed om at ja nå har jeg skutt ned begge to (dette er til info i praksis totalt umulig å få til fra et slikt våpen mot moderne jagerfly, selv mot sakteflygende propellfly i andre verdenskrig var dette en nesten håpløs oppgave). Eller når jeg får kjeft for at jeg ikke har sluppet inn noen marinejegere som skulle være fienden og borde oss. Osv. Øvelser har ingen form for realisme, og hvem som skal "vinne" er planlagt på forhånd.
Voksenmann Skrevet 10. januar 2022 #24 Skrevet 10. januar 2022 On 1/7/2022 at 2:22 PM, Imariuz said: Det er mye mange kunne hatt godt av, uten at det er noe godt argument for å tvinge dem til det. Spesielt når det gjelder forsvar av landet vårt bør man heller velge de beste og mest motiverte, fremfor å tvinge inn folk som ikke ønsker som kanonføde for staten. De minst motiverte kan vaske eldre på institusjon eller plukke søppel i parken. Synes vi bør innføre allmenn verneplikt for alle, inkludert innvandrere. Forsvaret velger ut de som er mest motivert, resten fordeles rundt til kommunene etter behov. De som ikke fullfører blir automatisk minstepensjonister. 1
Imariuz Skrevet 10. januar 2022 #25 Skrevet 10. januar 2022 Voksenmann skrev (45 minutter siden): De minst motiverte kan vaske eldre på institusjon eller plukke søppel i parken. Synes vi bør innføre allmenn verneplikt for alle, inkludert innvandrere. Forsvaret velger ut de som er mest motivert, resten fordeles rundt til kommunene etter behov. De som ikke fullfører blir automatisk minstepensjonister. Verneplikt ble til for å verne landet, derav navnet. Å ville utvide det til å tvinge folk til å arbeide for staten og straffe dem som nekter er å ville gjeninnføre slaveriet.
Ørneredet Skrevet 10. januar 2022 #26 Skrevet 10. januar 2022 2 minutter siden, Imariuz said: Verneplikt ble til for å verne landet, derav navnet. Å ville utvide det til å tvinge folk til å arbeide for staten og straffe dem som nekter er å ville gjeninnføre slaveriet. Værneplikt er per definisjon slaveri. Uavhengig av om det er i forsvaret eller på gamlehjemmet. 1
Imariuz Skrevet 10. januar 2022 #27 Skrevet 10. januar 2022 Ørneredet skrev (9 minutter siden): Værneplikt er per definisjon slaveri. Uavhengig av om det er i forsvaret eller på gamlehjemmet. Derfor bør man avskaffe, ikke utvide det.
Voksenmann Skrevet 10. januar 2022 #28 Skrevet 10. januar 2022 2 hours ago, Imariuz said: Verneplikt ble til for å verne landet, derav navnet. Å ville utvide det til å tvinge folk til å arbeide for staten og straffe dem som nekter er å ville gjeninnføre slaveriet. Kall det borgerplikt, samme opplegg.
Imariuz Skrevet 10. januar 2022 #29 Skrevet 10. januar 2022 Voksenmann skrev (2 minutter siden): Kall det borgerplikt, samme opplegg. Man kan kalle det hva man vil, slaveri er det likevel. Og det er noe man bør bekjempe. Det du foreslår vil trolig bryte med menneskerettighetene som forbyr slavearbeid.
Voksenmann Skrevet 10. januar 2022 #30 Skrevet 10. januar 2022 1 minutt siden, Imariuz said: Man kan kalle det hva man vil, slaveri er det likevel. Og det er noe man bør bekjempe. Det du foreslår vil trolig bryte med menneskerettighetene som forbyr slavearbeid. Dette har sikkert blitt prøvd for retten da vi hadde allmenn verneplikt. Hvorfor er du så redd for å gi noe tilbake til landet ditt?
Imariuz Skrevet 10. januar 2022 #31 Skrevet 10. januar 2022 Voksenmann skrev (Akkurat nå): Dette har sikkert blitt prøvd for retten da vi hadde allmenn verneplikt. Hvorfor er du så redd for å gi noe tilbake til landet ditt? Da handlet det om å verne landet. Det du foreslår er at man skal utvide det til å gjelde bleieskift på eldre og plukking av søppel. noe som vil stride med de europeiske menneskerettighetene. Jeg kan godt gi noe tilbake, men da gjør jeg det av egen vilje, ikke fordi jeg tvinges til det. Foreslaget ditt er samfunnsøkonomisk skadelig og bidrar ikke til bedre forsvar av landet.
Tiuren Skrevet 10. januar 2022 #32 Skrevet 10. januar 2022 6 hours ago, Imariuz said: Verneplikt ble til for å verne landet, derav navnet. Å ville utvide det til å tvinge folk til å arbeide for staten og straffe dem som nekter er å ville gjeninnføre slaveriet. I tideligere tider, når verneplikten var noe nesten alle menn avtjente, måtte de som hadde gode grunner til å ikke bidra i våpenmakten ha siviltjeneste (som "sivilarbeider). Altså det som ble beskrevet over. Nå er det verneplikt for alle gyldige kjønn, så da vil man kunne pålegge alle borgere en form for siviltjeneste om man gjenninnfører denne. En annen modell som har vært foreslått er samfunnstjeneste.
Imariuz Skrevet 10. januar 2022 #33 Skrevet 10. januar 2022 Tiuren skrev (14 minutter siden): I tideligere tider, når verneplikten var noe nesten alle menn avtjente, måtte de som hadde gode grunner til å ikke bidra i våpenmakten ha siviltjeneste (som "sivilarbeider). Altså det som ble beskrevet over. Siviltjenesten var veldig begrenset i omfang og hvilke oppgaver dem som valgte dette kunne delta i. Det er noe helt annet enn det du foreslår, som er direkte slaveri. Det er jo en grunn til at siviltjenesten ble avskaffet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå