Sommer2464 Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Jeg mener personlig det bør avskaffes Tyskland var det siste vestlige landet som hadde verneplikt men hva mener du? Jeg synes for øvrig at verneplikten ikke bør avskaffes før situasjonen blir bedre nede i Ukraina. Endret 2. januar 2022 av Sommer2464
Sommer2464 Skrevet 2. januar 2022 Forfatter #2 Skrevet 2. januar 2022 Jeg synes også det er galt å nekte innbyggere en juleferie hjemme.
Tiuren Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 On 1/2/2022 at 6:40 PM, Sommer2464 said: Jeg mener personlig det bør avskaffes Tyskland var det siste vestlige landet som hadde verneplikt men hva mener du? Jeg synes for øvrig at verneplikten ikke bør avskaffes før situasjonen blir bedre nede i Ukraina. Hva mener du med at Tyskland var siste vestlige landet som hadde verneplikt? Jeg mener verneplikten burde praktiseres, den er en garanti for folkelig forankring av de militære styrker. Gjerne en annen modell en nå, la oss si 6mnd for alle og mulighet for frivillig utvidelse med 6-12 mnd for de forsvaret behøver. 3
Imariuz Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 Sommer2464 skrev (På 2.1.2022 den 18.40): Jeg mener personlig det bør avskaffes Tyskland var det siste vestlige landet som hadde verneplikt men hva mener du? Jeg synes for øvrig at verneplikten ikke bør avskaffes før situasjonen blir bedre nede i Ukraina. Verneplikten bør fases ut til fordel for en vervet styrke. Verneplikt er ikke samfunnsøkonomisk og det er dypt umoralsk å tvinge folk inn i militæret. Tiuren skrev (11 minutter siden): Hva mener du med at Tyskland var siste vestlige landet som hadde verneplikt? Jeg mener verneplikten burde praktiseres, den er en garanti for folkelig forankring av de militære styrker. Gjerne en annen modell en nå, la oss si 6mnd for alle og mulighet for frivillig utvidelse med 6-12 mnd for de forsvaret behøver. Tvungen verneplikt gir ikke noen større folkelig forankring når det bare er noen få prosent av hvert årskull som må tjenestegjøre. Militæret i f.eks USA har jo svært stor støtte, selv om de baserer seg på frivillige, vervede soldater. 1
Sommer2464 Skrevet 4. januar 2022 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2022 Tiuren skrev (10 timer siden): Hva mener du med at Tyskland var siste vestlige landet som hadde verneplikt? Jeg mener verneplikten burde praktiseres, den er en garanti for folkelig forankring av de militære styrker. Gjerne en annen modell en nå, la oss si 6mnd for alle og mulighet for frivillig utvidelse med 6-12 mnd for de forsvaret behøver. Huff skrev feil mente at Tyskland var det siste store vestlige landet som hadde verneplikt.
Stina234 Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 Tja, da må det bli yrkesmilitære. Norge må ha et sterkt forsvar, det er det ingen tvil om. Om en fullstendig umotivert ungdom er det rette å satse på gjennom verneplikt kan sikkert diskuteres.
Chagall Skrevet 5. januar 2022 #7 Skrevet 5. januar 2022 Stoler ikke på yrkesmilitære for å være ærlig. De får sin lønning fra staten og når de ikke får den blir vel sinte. Evt gjør de hva enn arbeidsgiver ber dem om. Vernepliktige er enige om hvem som er sjefen i Norge, det er kongen og dernest statsministeren. Dessuten behøver man store antall soldater for å møte trusselbildet fra Russland så lenge fascisten i Kreml har makten der. Er ikke nok med noen tusen grenaderer. Og hvem skulle forresten ville VÆRE yrkesmilitær i Norge på fast basis? Glenn-Ronny og Jim-Kenneth? Nei takk. 2
Gjest Smeltemann Skrevet 5. januar 2022 #8 Skrevet 5. januar 2022 Stina234 skrev (5 timer siden): Tja, da må det bli yrkesmilitære. Norge må ha et sterkt forsvar, det er det ingen tvil om. Om en fullstendig umotivert ungdom er det rette å satse på gjennom verneplikt kan sikkert diskuteres. Norge klarer desverre aldri og ha et sterkt forsvar.
TheHairyToothfairy Skrevet 5. januar 2022 #9 Skrevet 5. januar 2022 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Norge klarer desverre aldri og ha et sterkt forsvar. Merkelig hvor mange som mener det mens det blir demonstrert gang på gang på gang på gang på gang på gang at det har vi. Lett å synse antar jeg. 3
Gjest Smeltemann Skrevet 5. januar 2022 #10 Skrevet 5. januar 2022 SidFernwilter skrev (13 minutter siden): Merkelig hvor mange som mener det mens det blir demonstrert gang på gang på gang på gang på gang på gang at det har vi. Lett å synse antar jeg. Når har det blitt demonstrert? Hva har nasjonen Norge å komme med til forsvar ? Vi klarte ikke å forsvare landet i 1940, hvordan i huleste skal vi klare å forsvare landet nå? Vi har Allierte vi kan tilkalle som hjelper oss?
TheHairyToothfairy Skrevet 5. januar 2022 #11 Skrevet 5. januar 2022 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Når har det blitt demonstrert? Hva har nasjonen Norge å komme med til forsvar ? Vi klarte ikke å forsvare landet i 1940, hvordan i huleste skal vi klare å forsvare landet nå? Vi har Allierte vi kan tilkalle som hjelper oss? Ved hver eneste øvelse hvert eneste år. Du skulle vært der. Hatet i skogen og plaget vettet av andre. Hvordan vi forsvarer har ingen hensikt å forklare om du ikke har noe innsikt i hva forsvaret bedriver med. Så det enkleste er rett og slett å si ikke tenk på det. Det fikser seg. 2
Gjest Smeltemann Skrevet 5. januar 2022 #12 Skrevet 5. januar 2022 SidFernwilter skrev (1 minutt siden): Ved hver eneste øvelse hvert eneste år. Du skulle vært der. Hatet i skogen og plaget vettet av andre. Hvordan vi forsvarer har ingen hensikt å forklare om du ikke har noe innsikt i hva forsvaret bedriver med. Så det enkleste er rett og slett å si ikke tenk på det. Det fikser seg. Øvelser der en trener på en ny invasjon ala 1940? Nei vi har verken mannskap eller utstyr for å drive noe forsvar, det kreves store ressurser for å drive forsvar noe vi ikke har.
Chagall Skrevet 5. januar 2022 #13 Skrevet 5. januar 2022 Smeltemann skrev (4 timer siden): Øvelser der en trener på en ny invasjon ala 1940? Nei vi har verken mannskap eller utstyr for å drive noe forsvar, det kreves store ressurser for å drive forsvar noe vi ikke har. Hadde norge vært mobilisert via radio 8 april da norske aviser skrev at danske fiskere hadde sett tyske flåtestyrker på vei nordover, hadde Weserübung blitt den største fiaskoen siden Gallipoli. Med mindre man trodde tyskerne skulle invadere nordpolen var det jo ikke annet enn Norge de skulle til. Istedet mobiliserte Nygaardsvoll 11. April og via posten. Det er gode argumenter for at Halfdan Koth, utenriksministeren, var i tysk tjeneste og saboterte den norske reaksjonen. Han ble etterforsket av MI6 under krigen men de fant ikke noe. Han gjemte seg i USA etter krigen, sikker på at han skulle stilles for riksrett i et Oslo hvor man skjøt kollaboratører over en lav sko. Slik ble det jo ikke. Dette bare som et apropos om hvor dårlig forsvarsevnen til Norge ble brukt i 1940. 10 000 sjøsyke tyskere kunne enkelt vært stoppet av 50 000 mobiliserte nordmenn i sterke kystfort. 4
Gjest Smeltemann Skrevet 5. januar 2022 #14 Skrevet 5. januar 2022 Har lest det meste fra 2 verdenskrig. Chagall skrev (1 minutt siden): Hadde norge vært mobilisert via radio 8 april da norske aviser skrev at danske fiskere hadde sett tyske flåtestyrker på vei nordover, hadde Weserübung blitt den største fiaskoen siden Gallipoli. Med mindre man trodde tyskerne skulle invadere nordpolen var det jo ikke annet enn Norge de skulle til. Istedet mobiliserte Nygaardsvoll 11. April og via posten. Det er gode argumenter for at Halfdan Koth, utenriksministeren, var i tysk tjeneste og saboterte den norske reaksjonen. Han ble etterforsket av MI6 under krigen men de fant ikke noe. Han gjemte seg i USA etter krigen, sikker på at han skulle stilles for riksrett i et Oslo hvor man skjøt kollaboratører over en lav sko. Slik ble det jo ikke. Dette bare som et apropos om hvor dårlig forsvarsevnen til Norge ble brukt i 1940. 10 000 sjøsyke tyskere kunne enkelt vært stoppet av 50 000 mobiliserte nordmenn i sterke kystfort. Har lest det meste fra 2dre verdenskrig, fadese fra Å til Å invasjons dagene. Å er redd vi har fått en reprise om det samme har skjedd.
Chagall Skrevet 5. januar 2022 #15 Skrevet 5. januar 2022 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Har lest det meste fra 2 verdenskrig. Har lest det meste fra 2dre verdenskrig, fadese fra Å til Å invasjons dagene. Å er redd vi har fått en reprise om det samme har skjedd. Skjønner at du hverken er historiker, statsviter eller har avtjent noen militærtjeneste. Men meningen din har du rett til å ha. Vær så god.
Gjest Smeltemann Skrevet 5. januar 2022 #16 Skrevet 5. januar 2022 Chagall skrev (36 minutter siden): Skjønner at du hverken er historiker, statsviter eller har avtjent noen militærtjeneste. Men meningen din har du rett til å ha. Vær så god. Ja,er fullt klar over at jeg har rett i det.
Stina234 Skrevet 6. januar 2022 #17 Skrevet 6. januar 2022 Jeg vet ikke mye om de militære men å sammenligne invasjonen i 1940 med det som er et tenkt scenario i dag blir skivebom. Med dagens teknologi vil det nok utarte seg helt annerledes. Jeg bare håper vi aldri får erfart det. Kan ikke forstå de landslederene som hisser til krig.
GrønnNellik68 Skrevet 7. januar 2022 #18 Skrevet 7. januar 2022 Usa er vel militær frivillig og som yrke. Eller tar jeg feil. Er det rett burde vi hatt det samme her. Bedre får en folk som er i det minste interessert i å gjøre en innsats 2
Ost Skrevet 7. januar 2022 #19 Skrevet 7. januar 2022 Synes ikke det, nei. Tvert i mot - dagens unge og de fremtidige generasjonene har absolutt godt av å få opplevd militærtjeneste, mer enn noen gang. 1
Imariuz Skrevet 7. januar 2022 #20 Skrevet 7. januar 2022 Ost skrev (1 time siden): Synes ikke det, nei. Tvert i mot - dagens unge og de fremtidige generasjonene har absolutt godt av å få opplevd militærtjeneste, mer enn noen gang. Det er mye mange kunne hatt godt av, uten at det er noe godt argument for å tvinge dem til det. Spesielt når det gjelder forsvar av landet vårt bør man heller velge de beste og mest motiverte, fremfor å tvinge inn folk som ikke ønsker som kanonføde for staten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå