Gå til innhold

Hvordan få vasket håret på toåring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp! 
Finnes noen gode tips for å få toåringen mer villig til hårvask/skylle håret? Nå reagerer han omtrent som om han skal utsettes for tortur. 
Å legge seg ned på ryggen i badekaret er uaktuelt. Vi prøver å få han til å se opp for ikke å få vann i ansiktet når vi bruker dusj eller noe å helle med, men han låser seg fullstendig og hyler manisk og er umulig å få til å høre. Det samme når vi prøver å holde eller få han til å holde en klut i panna. Bare vi snakker om å vaske håret låser alt seg. 
Håret må jo vaskes/skylles av og til, men det blir jo bare verre og verre fordi han opplever det som mer negativt for hver gang. 
Er det noen som har noe tips til hvordan vi kan snu dette, eller må vi bare vente til han blir eldre og forstår mer? 

Anonymkode: a0607...c04

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt seint for deres del nå da, men som tips til andre: Begynn med å venne ungene til å få vann i ansiktet helt fra fødselen av, så slipper dere sånne problemer.

Anonymkode: 01c38...749

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt seint for deres del nå da, men som tips til andre: Begynn med å venne ungene til å få vann i ansiktet helt fra fødselen av, så slipper dere sånne problemer.

Glemte å skrive det. Dette gikk helt fint lenge. Gikk på babysvømming og bada masse hjemme, elska å ligge på ryggen med ørene under vann, øvd på å sprute vann i ansiktet og helle over hodet (forberedt, så han skulle lære det). Han hadde ingen problem med noe av dette lenge! Så snudde det plutselig. Han kan fremdeles få vann i ansiktet ved å sprute selv eller at andre gjør det, eller blåse bobler i vannet, det er det å få vann over hodet og ned i ansiktet på den måten som er problemet. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi strevde med det samme når vår var to år. Han også hadde tolerert vann i ansiktet frem til da.

Vi vasket/skylte håret så lite som mulig,  men når det måtte gjøres ble det mer eller mindre med tvang. Det gikk ganske fort over her likevel. Nå er han to og et halvt, og synes det er helt ok å se opp i taket og skylle så lenge jeg dekker hele fjeste hand med et håndkle :) 

Anonymkode: 7fbf6...57d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en vaskeklut som jeg "vrir opp" over håret så det blir vått. Så har jeg sjampo i, og vrir opp kluten igjen. Jeg vrir ikke med to hender, bare skviser vannet ut av kluten så det kommer vann ut. Kan kontrollere "strålen" godt og det blir ikke vann i fjeset. Hvis jeg har forklart meg greit, kanskje prøve det? Innebærer lite styr, ungen min sitter og leker samtidig. 

Anonymkode: af377...8bc

• Liker 5
Skrevet

Vår 2-åring var også sånn, til jeg spurte om han kunne gjøre det selv. Da tok han hele dusjhodet over seg selv og ansiktet, var litt sjokkert men når han så at vi bare lo så skjønte han at det ikke var så skummelt likevel 🙂

Er sikkert noe med mestringsfølelse og å kunne gjøre det i sitt eget tempo i begynnelsen. Nå går det kjempefint, både når vi gjør det eller om han forsøker litt selv.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en klut han kan holde over øynene, om det er såperester han uffer seg over å få i fjeset/ øynene.

Anonymkode: c7619...10a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det kjempefort så blir det minimalt med skriking. Det går seg til uansett når de blir større.

Anonymkode: 200c9...726

AnonymBruker
Skrevet

Bad sammen. Skyll ditt eget hår og gi uttrykk for at det er behagelig osv. 

Går det an å gjøre det til en lek? Min jente har også vært motvillig til vann i håret i perioder, men hvis hun får en tom babyoljeflaske og får holde på selv med å tømme vann i håret går det fint.

Anonymkode: 77f72...7f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes skjerm å ha forn øynene

Anonymkode: abcd5...778

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! Her har mini vært sånn siden fødsel, han klarte ikke å sitte i badekar uten å hylgråte før han var 1,5 år. Dusjing er fortsatt uaktuelt, hyler fra start til slutt og prøver hysterisk å unnslippe strålen, samme om han dusjes alene eller med meg. Men selv om han godtar å sitte i badekaret nå så er det fortsatt ville hyl med en gang noe vann skal i nærheten av hodet.

Vi har prøvd alle triksene tidligere i tråden, men det har ikke hjulpet, desverre. Vi vasker så sjelden som mulig, og bruker vri opp klut varianten som går kjappest. Løfter haka kjapt opp så han ikke får vann i øynene, hvis jeg prøver å ta klut i panna osv så får han HELT panikk, så det måtte vi slutte med. Det hjelper litt å gå over håret med en fuktig klut mellom sjamponeringer, også, det er mindre panisk. 

Tror ikke det er så mye annet å gjøre enn å vente til det løsner, sånn som med badinga. 

Anonymkode: fe482...dbf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

eg bruker en vaskeklut som jeg "vrir opp" over håret så det blir vått. Så har jeg sjampo i, og vrir opp kluten igjen. Jeg vrir ikke med to hender, bare skviser vannet ut av kluten så det kommer vann ut. Kan kontrollere "strålen" godt og det blir ikke vann i fjeset. Hvis jeg har forklart meg greit, kanskje prøve det? Innebærer lite styr, ungen min sitter og leker samtidig. 

Dette fungerte for mine unger også. Tar gjerne litt lenger tid, men er mer skånsomt. Så fikk de holde en klut over øynene. 

Når han hyler og skriker og er helt krakilsk, så må dere gjerne forberede han TS. Klistermerke som han kan klistre opp når han har greid det. Eller såpebobler, ett eller annet som frister å holde på med slik at han ser håp i enden av tunnelen. 

Kanskje bare kose ett par ganger og lekevaske litt med en vaskeklut med vann og litt såpe blandet. Eller ingenting. Bare for at det skal være så lite angstfylt som mulig. At det faktisk blir kjekt å bade/dusje. La han holde sprut selv og vaske badeender. Noe for å snu situasjonen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke uvanlig i toårsalderen, det handler ikke nødvendigvis om verken såpe i øynene eller vann i ansiktet - ofte kan det like gjerne handle om at barnet ikke vil - fordi barnet har oppdaget egenvilje og bestemt seg for å ikke ville 😅

Jeg synes det var et godt tips å tilby barnet å skylle selv. Her hjalp det en liten stund å engasjert rope 'oi, se hva som er oppi taket' og så skylle i full fart - men det ble relativt kjapt avslørt. Ellers var det bare å holde ut og terpe på 'se på taket så kommer ikke vannet i fjeset'. Det går seg til!

Anonymkode: 1ba95...3e2

• Liker 6
Skrevet

Eneste som hjalp her var verdens raskeste dusj, gni inn fort og skyll ut enda fortere. Tortur bare 10 sekunder 🙂 la han holde dusjen selv etter alt er skylt ut, så blir det plutselig bare moro og latter!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår var på babysvømming veldig tidlig, men fikk likevel utfordringer ift til dette da han var rundt 2-3 år. Så det er ikke alle det fungerer på.

Ellers hender det vi bruker klut med mye vann på så tar vi litt og litt. 

Anonymkode: 53cb2...333

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bestakk med Nonstop...

Det løsnet en liten stund etter barnet fylte tre. Frem til da var det hyling hver gang.

Anonymkode: 782c4...948

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klut foran øynene og skyller håret med vann i en liten kanne.

Anonymkode: 1478f...6b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vi strevde med det samme når vår var to år. Han også hadde tolerert vann i ansiktet frem til da.

Vi vasket/skylte håret så lite som mulig,  men når det måtte gjøres ble det mer eller mindre med tvang. Det gikk ganske fort over her likevel. Nå er han to og et halvt, og synes det er helt ok å se opp i taket og skylle så lenge jeg dekker hele fjeste hand med et håndkle :) 

Anonymkode: 7fbf6...57d

Litt godt å høre at vi er flere, og st det gikk over, men føles ikke noe godt å gjøre det med tvang. Vi gjør det så sjelden vi kan. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg bruker en vaskeklut som jeg "vrir opp" over håret så det blir vått. Så har jeg sjampo i, og vrir opp kluten igjen. Jeg vrir ikke med to hender, bare skviser vannet ut av kluten så det kommer vann ut. Kan kontrollere "strålen" godt og det blir ikke vann i fjeset. Hvis jeg har forklart meg greit, kanskje prøve det? Innebærer lite styr, ungen min sitter og leker samtidig. 

Anonymkode: af377...8bc

Jeg skal prøve det neste gang! En av utfordringene er at han har så fryktelig mye/tett hår, så selv om det er relativt kort trengs det en del vann. 

Silla123 skrev (49 minutter siden):

Vår 2-åring var også sånn, til jeg spurte om han kunne gjøre det selv. Da tok han hele dusjhodet over seg selv og ansiktet, var litt sjokkert men når han så at vi bare lo så skjønte han at det ikke var så skummelt likevel 🙂

Er sikkert noe med mestringsfølelse og å kunne gjøre det i sitt eget tempo i begynnelsen. Nå går det kjempefint, både når vi gjør det eller om han forsøker litt selv.

har prøvd dette, men han nekter å dusje hode, blir heller klissvått på hele badet 🙈

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Gjør det kjempefort så blir det minimalt med skriking. Det går seg til uansett når de blir større.

Anonymkode: 200c9...726

For øyeblikket er dette taktikken. Hvis ingenting annet fungerer får vi bare fortsette med det, men hadde ho håpet å finne en mirakelkur, men det er det vel sjelden..

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva med en klut han kan holde over øynene, om det er såperester han uffer seg over å få i fjeset/ øynene.

Anonymkode: c7619...10a

har prøvd, men er som om han lukker ørene med en gang han skjønner hva som skal skje. Og fekter med armene og dytter henda unna, så jeg får ikke holdt den på plass selv heller. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Bad sammen. Skyll ditt eget hår og gi uttrykk for at det er behagelig osv. 

Går det an å gjøre det til en lek? Min jente har også vært motvillig til vann i håret i perioder, men hvis hun får en tom babyoljeflaske og får holde på selv med å tømme vann i håret går det fint.

Anonymkode: 77f72...7f4

Prøvd begge deler, dessverre uten at det hjalp. 

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det finnes skjerm å ha forn øynene

Anonymkode: abcd5...778

Skal testes!

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Føler med deg! Her har mini vært sånn siden fødsel, han klarte ikke å sitte i badekar uten å hylgråte før han var 1,5 år. Dusjing er fortsatt uaktuelt, hyler fra start til slutt og prøver hysterisk å unnslippe strålen, samme om han dusjes alene eller med meg. Men selv om han godtar å sitte i badekaret nå så er det fortsatt ville hyl med en gang noe vann skal i nærheten av hodet.

Vi har prøvd alle triksene tidligere i tråden, men det har ikke hjulpet, desverre. Vi vasker så sjelden som mulig, og bruker vri opp klut varianten som går kjappest. Løfter haka kjapt opp så han ikke får vann i øynene, hvis jeg prøver å ta klut i panna osv så får han HELT panikk, så det måtte vi slutte med. Det hjelper litt å gå over håret med en fuktig klut mellom sjamponeringer, også, det er mindre panisk. 

Tror ikke det er så mye annet å gjøre enn å vente til det løsner, sånn som med badinga. 

Anonymkode: fe482...dbf

takk! Får håpe det snart løsner. 

Mooza skrev (38 minutter siden):

Dette fungerte for mine unger også. Tar gjerne litt lenger tid, men er mer skånsomt. Så fikk de holde en klut over øynene. 

Når han hyler og skriker og er helt krakilsk, så må dere gjerne forberede han TS. Klistermerke som han kan klistre opp når han har greid det. Eller såpebobler, ett eller annet som frister å holde på med slik at han ser håp i enden av tunnelen. 

Kanskje bare kose ett par ganger og lekevaske litt med en vaskeklut med vann og litt såpe blandet. Eller ingenting. Bare for at det skal være så lite angstfylt som mulig. At det faktisk blir kjekt å bade/dusje. La han holde sprut selv og vaske badeender. Noe for å snu situasjonen.

Takk for tips 😊 vi prøver å forberede, men kan prøve med premie 😊 utfordringen er at det starter når vi begynner å prate om det, så det er litt det jeg håper blir bedre når han blir litt større og forstår litt mer. Han oppfører seg helt likt som ved corona-test, og det er jo ubehagelig, så der har vi kjørt premie fra første stund, men det glemmer han helt mens det står på. 
Vi bader innimellom uten hårvask og da storkoser han seg 😊

AnonymBruker
Skrevet

Tull. Aldri hatt problem med vann i ansiktet/hårvask før, nå som 2 år og 3 mnd ble det plutselig en dag helt krise. Mange faser man skal gjennom. 

TS; jeg gjør det bare så lynraskt jeg kan, og skryter og forklarer masse etterpå. Prøvd alle triks, uten hell😅

Anonymkode: fced1...7ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp! 
Finnes noen gode tips for å få toåringen mer villig til hårvask/skylle håret? Nå reagerer han omtrent som om han skal utsettes for tortur. 
Å legge seg ned på ryggen i badekaret er uaktuelt. Vi prøver å få han til å se opp for ikke å få vann i ansiktet når vi bruker dusj eller noe å helle med, men han låser seg fullstendig og hyler manisk og er umulig å få til å høre. Det samme når vi prøver å holde eller få han til å holde en klut i panna. Bare vi snakker om å vaske håret låser alt seg. 
Håret må jo vaskes/skylles av og til, men det blir jo bare verre og verre fordi han opplever det som mer negativt for hver gang. 
Er det noen som har noe tips til hvordan vi kan snu dette, eller må vi bare vente til han blir eldre og forstår mer? 

dette bestemer ikke ungen, bare og vaske

Anonymkode: 6f030...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...