Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir helt stressa av alt som skal bli dyrere framover. Mat, strøm, plastposer, biler, diesel, barnehage, avgifter... Liste har ingen stopp. Er det noe som blir billigere?! Vil alt virkelig bli så dyrt at man må regne med mange flere tusenlapper i utgifter framover? Skiller det seg mer ut nå enn tidligere år, eller blir alt haust opp litt? Har fått ett barn med kronisk sykdom som også er fryktelig dyrt som muligens også er med på å få opp spres det ytterligere. 

Vi har ok lønn, men med alt dette så blir det nok ikke flere barn på oss da alt skal bli så dyrt.

Anonymkode: f808a...34b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg absolutt. Og det er ikke bare det grønne skifte som koster men alt som følger med. Spesielt mat vil man ikke legge merke til med en gang men da forsøker produsenten å skjule det. Ta en titt på coop obs sin kundeavis idag. Mel på kronemarkedet koster 10 kroner som alltid, men så er det ikke en kilo i posen men 850 g. Det er faktisk en ganske heftig prisøkning på over 10%. Tror mange kommer til å få seg en overraskelse når de handler denne uka, i hvert fall de som er prisbevisste.

Drivstoff har man jo lite alternativer annet enn å fylle når det er rimeligere.

Det som kommer til å svi blir nok renteøkning, med mye lån blir det dyrt.

Anonymkode: 60867...05c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det meste blir dyrere. Jeg vet ikke om noe som blir billigere. Vi må bruke mer penger til det nødvendige, som hus, mat, strøm og klær. Det blir mindre igjen til fornøyelser.  Er det egentlig så ille?  Ikke reise noe særlig, ikke pusse opp uten at det er helt nødvendig, ikke ut og spise/drikke osv 

Anonymkode: 3d1fe...94b

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet

Det er helt vanlig at ting blir dyrere, men ja det blir nok et større hopp nå. Det grønne skiftet er en populær syndebukk, mange glemmer at de fikk vite i mars/ april 2020 at covid festen ville koste. Tja, HBO abonnement har blitt billigere 😅 det er jo mye du nevner ( men plastposer ?) hvor mange ekstra tusenlapper det koster varierer jo ut i fra forbruk. Det er jo lurt og se på eget forbruk og være forberedt på prisøkning uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Når lønninger går opp går prisene opp. Det er grunnleggende økonomisk kunnskap.

Anonymkode: 0f477...338

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

4,2% inflasjon i år. I tillegg til at alt blir dyrere. 

Er klar for lønnskamp nå i januar, uaktuelt å gå 4% ned i lønn. 

Anonymkode: ccbf2...ecf

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet

Alle vil ha høyere lønn, men ingen vil betale mer for varer og tjenester 😅

AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (26 minutter siden):

Alle vil ha høyere lønn, men ingen vil betale mer for varer og tjenester 😅

Inflasjon.

Jeg vil ikke gå 4,2% NED i lønn. Og samtidig betale mer for varer og tjenester. 

Anonymkode: ccbf2...ecf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det meste skal opp 30-40% de neste årene. Dette er begynnelsen på slutten av middelklassen også i Norge. 

Anonymkode: 968bd...dab

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir helt stressa av alt som skal bli dyrere framover. Mat, strøm, plastposer, biler, diesel, barnehage, avgifter... Liste har ingen stopp. Er det noe som blir billigere?! Vil alt virkelig bli så dyrt at man må regne med mange flere tusenlapper i utgifter framover? Skiller det seg mer ut nå enn tidligere år, eller blir alt haust opp litt? Har fått ett barn med kronisk sykdom som også er fryktelig dyrt som muligens også er med på å få opp spres det ytterligere. 

Vi har ok lønn, men med alt dette så blir det nok ikke flere barn på oss da alt skal bli så dyrt.

Strengt tatt så er jo det meste meget lavt nå, sånn sett ifht lønn og sammenlignet med andre land.  Er vell ingen grunn til å tro at bhg priser osv skal øke noe særlig utover at det holder tritt med lønnsvekst. Det jeg hadde bekymret meg mest for i nær fremtid, om jeg hadde hatt trang økonomi hadde nok vært huslånet. Prisene er på avveie og renta er lav, rimelig sannsynlig med en oppgang der, og med dagens boligpriser kan jo det gjøre et saftig innhugg i økonomien. Strømmen tipper jeg de får til en løsning på slik at det blir grenser for hvor mye påslag og fortjeneste de kan ta når de selger strøm ut av landet å så kjøper tilbake senere og så må kundene ta hele regningen. Det øvrige er faktisk ikke voldsomt dyrt når man ser på lønnsnivå osv, men det er jo ingen som liker prisøkning så da føles det vell horribelt uansett. 

Endret av Crazydoglady
AnonymBruker
Skrevet

Mobildata blir rimeligere per GB hvert eneste år.

Anonymkode: 2b30a...002

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det meste skal opp 30-40% de neste årene. Dette er begynnelsen på slutten av middelklassen også i Norge. 

Anonymkode: 968bd...dab

Hvor har du de tallene fra? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Reell inflasjon i usa er feks. 15%. Og lønningenen står stille.

Anonymkode: a4703...bf9

• Liker 2
Skrevet (endret)
laPistola skrev (1 time siden):

Det er helt vanlig at ting blir dyrere, men ja det blir nok et større hopp nå. Det grønne skiftet er en populær syndebukk, mange glemmer at de fikk vite i mars/ april 2020 at covid festen ville koste. Tja, HBO abonnement har blitt billigere 😅 det er jo mye du nevner ( men plastposer ?) hvor mange ekstra tusenlapper det koster varierer jo ut i fra forbruk. Det er jo lurt og se på eget forbruk og være forberedt på prisøkning uansett. 

Politisk skifte gir minimale økonomiske endringer da begge  sider gir lette det ene stedet men økte avgifter andre steder. Det er inflasjon, priser på olje/gass, og generelt økonomiske kriser i verden som gjør at vår økonomiske situasjon blir vanskelig og som igjen gir oss høyere priser på varer og tjenester. 

Når det gjelder strømkrisen så er dette noe politikerne kunne gjort noe med for lenge siden, så akkurat på det feltet kan vi gi skylden både til den blå og røde siden.

Endret av klondrik
Gjest laPistola
Skrevet
klondrik skrev (1 minutt siden):

Politisk skifte gir minimale økonomiske endringer da begge  sider gir lette det ene stedet men øker avgifter igjen andre steder. Det er inflasjon, priser på olje/gass, og generelt økonomiske kriser i verden som gjør at vår økonomiske situasjon blir vanskelig og som igjen gir oss høyere priser på varer og tjenester. 

Når det gjelder strømkrisen så er dette noe politikerne kunne gjort noe med for lenge siden, så akkurat på det feltet kan vi gi skylden både til den blå og røde siden.

Ja..  så hva er løsningen, og sette opp alles lønn for da vil vi få større kjøpekraft, eller og godta at vi er i vanskeligere tider og kanskje må senke kravene litt? 

Skrevet (endret)
laPistola skrev (41 minutter siden):

Ja..  så hva er løsningen, og sette opp alles lønn for da vil vi få større kjøpekraft, eller og godta at vi er i vanskeligere tider og kanskje må senke kravene litt? 

Det er på  mange måter markedet som avgjør hvor høy lønnsvekst vi får. Fagbevegelsen  og arbeidsorganisasjonen baserer seg på dette og gjør et anslag for hvor mye prisene vil stige... renten, press i arbeidsmarkedet, inflasjon, strømpriser og evt mangel på arbeidskraft. 

I fjor bommet de litt, men i år kommer de til å ta høyde for økte strømpriser og høy inflasjon så vi kan forvente et solid lønnshopp i 2022.

Det er minimalt hva politikerne får gjort, det samme gjelder priser på drivstoff som mange klager over.... det aller meste er markedsstyrt. Det samme gjelder strømprisene, dette er noe vi ikke kan overstyre men politikerne kunne for flere år siden gått inn med tiltak som kunne fordelt strømkildene på landsbasis mye bedre og ikke minst stoppet noe av lekkasjen til utlandet.

Hvorfor ingen regjeringsperioder gjør noe med slike tiltak er fordi de tenker kortsiktig på sitt eget statsbudsjett. 

Endret av klondrik
AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (48 minutter siden):

Hva med de som allerede sliter og må snu hver krone for å få det til å gå rundt?

Anonymkode: db21d...130

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med de som allerede sliter og må snu hver krone for å få det til å gå rundt?

Anonymkode: db21d...130

Hva spør du om?

AnonymBruker
Skrevet

Ahhhh. Det er deilig å ha en samfunnskritisk jobb. Ingen barn eller samboer å tenke på. God bufferkonto. Livet er herlig! 

Anonymkode: f7085...1ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ahhhh. Det er deilig å ha en samfunnskritisk jobb. Ingen barn eller samboer å tenke på. God bufferkonto. Livet er herlig! 

Anonymkode: f7085...1ed

Ts 

For meg hadde ikke det vært noe herlig liv. Da vil jeg heller ha litt bekymringer for fremtiden. Hadde nok hatt det uansett om jeg hadde barn eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...