AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Del Skrevet 2. januar 2022 Hei! Jeg har ei tredemølle og ei yogamatte hjemme. Med tredemølla får jeg trent kondisjon, men ettersom jeg ikke har mulighet til å dra på treningsstudio har jeg lyst til å komme i gang med styrketrening hjemme som forhåpentligvis kan gi meg litt resultater, også synlige. Derfor lurer jeg på om utstyret jeg skal liste opp i lista nedenfor, er gode innkjøp? Jeg er nybegynner, men har som mål å bygge litt muskler eller generelt bare stramme opp kroppen litt. Jeg tenker å kjøpe: * Barbellsett med vekter (20kg) + en benk som jeg kan bruke til hiptrust. * Kettlebell * Vektstang med vekter (Til squats og markløft) * Aerobic step (Vet ikke til hva enda) * Dumbbells (Til styrketrening av armer og rygg?) Dette er det jeg planlegger å kjøpe inn, tenker jeg får gjort en del styrketrening hjemme kombinert med kondisjonstrening på tredemølla. Jeg er imidlertid usikker på hvilke kg jeg burde kjøpe inn på vektskivene og dumbbellsene eller vektmanualene. Tar gjerne imot tips! Er redd for å bruke en del penger på noe som blir et bomkjøp, så setter stor pris på tilbakemeldinger og eventuelt om det er noen apparater som mangler i lista over som jeg burde kjøpe, kom gjerne med tips :) Takk på forhånd! Anonymkode: b30cf...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #2 Del Skrevet 2. januar 2022 Dytt Anonymkode: b30cf...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #3 Del Skrevet 2. januar 2022 Innspill fra siden... Må du ha så mye? Går det ikke heller an å kjøpe sånne justerbare manualer og bruke de til det meste? Eller trenger du både vektstang og manualer? Mener altså noe ala dette: https://www.gymgrossisten.no/bowflex-selecttech-552i/373384.html?gclid=Cj0KCQiAt8WOBhDbARIsANQLp94b8U0m0pfhNXbZ0xUNRijOn5GyO7xdTbuKQQeTngSB3W_vMlVRiHYaAkx6EALw_wcB&gclsrc=aw.ds#product-tabs Anonymkode: b31ff...780 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 2. januar 2022 #4 Del Skrevet 2. januar 2022 Treningsutstyr er dyrt, så det blir ganske mange tusen for alt det utstyret du ramser opp her, men har du god økonomi og plass til alt det utstyret kan du jo bare kjøpe det selvfølgelig. Personlig tror jeg at jeg heller ville investert et sett lettere kettlebells (for overkropp)og ett sett tyngre kettlebells (for underkropp) for med kettlebells kan du få trent hele kroppen uten mye plasskrevende utstyr. Jeg ville også kjøpt minibands for rumpe/beintrening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #5 Del Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Innspill fra siden... Må du ha så mye? Går det ikke heller an å kjøpe sånne justerbare manualer og bruke de til det meste? Eller trenger du både vektstang og manualer? Mener altså noe ala dette: https://www.gymgrossisten.no/bowflex-selecttech-552i/373384.html?gclid=Cj0KCQiAt8WOBhDbARIsANQLp94b8U0m0pfhNXbZ0xUNRijOn5GyO7xdTbuKQQeTngSB3W_vMlVRiHYaAkx6EALw_wcB&gclsrc=aw.ds#product-tabs Anonymkode: b31ff...780 Strengt tatt må jeg i grunn ikke ha så mye.. Men jeg har alltid hatt lyst å komme skikkelig i gang med styrketrening, men har ikke hatt mulighet til å dra på studio mtp barn, ettersom jeg ikke kan være avhengig av barnevakt når det passer meg. Jeg er ikke så erfaren på styrketrening heller, og tenker at dersom jeg investerer en del på det jeg ramset opp over så vil jeg kunne trene godt hjemme? Er egentlig bare ute etter å få bekreftet at jeg kan oppnå gode resultater om jeg kjøper inn utstyret som jeg listet opp, eller om det er bomkjøp? 🤔 Grüner skrev (20 timer siden): Treningsutstyr er dyrt, så det blir ganske mange tusen for alt det utstyret du ramser opp her, men har du god økonomi og plass til alt det utstyret kan du jo bare kjøpe det selvfølgelig. Personlig tror jeg at jeg heller ville investert et sett lettere kettlebells (for overkropp)og ett sett tyngre kettlebells (for underkropp) for med kettlebells kan du få trent hele kroppen uten mye plasskrevende utstyr. Jeg ville også kjøpt minibands for rumpe/beintrening. Økonomisk går det greit, tenker å legge av 10k til utstyr. Når det gjelder plass er jeg imidlertid usikker, jeg tenker å gjøre om gjesterommet til treningsrom oppe i loftstua. Der har jeg allerede ei tredemølle som kan slås sammen, plass til div utstyr også ser jeg for meg å bruke loftstua ved siden av til å ha f.eks. vektstang også må jeg eventuelt kjøpe et stativ til å ha stanga på. Tenkte å henge opp et speil på veggen der, for det burde jeg vell ha for å se at øvelsene gjøres riktig ifht teknikker. Håper jeg får plass😅 Så ser jeg for meg å kjøpe inn vekter etterhvert som jeg trenger å øke.. Annenhver mnd eller noe sånt. - TS Anonymkode: b30cf...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Del Skrevet 3. januar 2022 For alt det der holder det ikke med 10k. Jeg laget fullt treningsrom før korona og brukte rundt 30k. I tillegg til prisen, tar det vanvittig mye plass. En velstang ser kanskje ikke så stor ut på treningssenteret, men hjemme blir den fort veldig stor. Selv har jeg trent mange år på senter og visste akkurat hva jeg ville ha og hvordan jeg skulle bruke utstyret. Til en i din situasjon (som ikke har trent på så mye?) ville jeg som de over her anbefalt å kjøpe inn mye mindre. Hvis du vil løpe og liker det er tredemølle fint, men finn er god en som du kan teste i butikk først. Til styrke til jeg kjøpt et par dumbbells eller kettlebell. Selv foretrekker jeg dumbbells fordi jeg er vant til å bruke det fra crossfit. Til en nybegynner ville jeg anbefalt en på 8 kg og en på 12 kg. De kan du bruke til passe øvelser for bein og rygg. Sammen med noen strikk og en god matte (sjekk ut mydeermat). Og så ville jeg kjøpt tilgang på gruppetrening hjemmefra hos en som driver med det, for eksempel Pia Seeberg eller Cathrine Collins. Jeg lover at du ikke trenger mer for å komme i gang, og for 10k får du nok omtrent det jeg har listet opp. Anonymkode: bf385...72e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Del Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For alt det der holder det ikke med 10k. Jeg laget fullt treningsrom før korona og brukte rundt 30k. I tillegg til prisen, tar det vanvittig mye plass. En velstang ser kanskje ikke så stor ut på treningssenteret, men hjemme blir den fort veldig stor. Selv har jeg trent mange år på senter og visste akkurat hva jeg ville ha og hvordan jeg skulle bruke utstyret. Til en i din situasjon (som ikke har trent på så mye?) ville jeg som de over her anbefalt å kjøpe inn mye mindre. Hvis du vil løpe og liker det er tredemølle fint, men finn er god en som du kan teste i butikk først. Til styrke til jeg kjøpt et par dumbbells eller kettlebell. Selv foretrekker jeg dumbbells fordi jeg er vant til å bruke det fra crossfit. Til en nybegynner ville jeg anbefalt en på 8 kg og en på 12 kg. De kan du bruke til passe øvelser for bein og rygg. Sammen med noen strikk og en god matte (sjekk ut mydeermat). Og så ville jeg kjøpt tilgang på gruppetrening hjemmefra hos en som driver med det, for eksempel Pia Seeberg eller Cathrine Collins. Jeg lover at du ikke trenger mer for å komme i gang, og for 10k får du nok omtrent det jeg har listet opp. Anonymkode: bf385...72e Jeg har allerede tredemølla, så den trenger jeg ikke legge til i budsjettet. Jeg har trent litt styrke tidligere, og liker veldig godt vektstang for å kunne ta squats, markløft o.l. I tillegg vil jeg ha benk for å kunne ta hiptrust med liten stang (barbellsett) og med benken og manualer kan jeg benytte meg av øvelser som utfall også lignende. Kettlebell har jeg så og si null erfaring med. Vektstang koster 1k på sportoutlet, fullt barbellsett selges for 750,- for 20kg. Det dyreste blir vell benken og eventuelt stativet til vektstanga? Jeg tror ikke jeg kommer ordentlig i gang med bare dumbbells og en kettlebell, jeg ser for meg at jeg fort blir lei når jeg ikke har muligheten til å variere litt mer. Anonymkode: b30cf...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Del Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har allerede tredemølla, så den trenger jeg ikke legge til i budsjettet. Jeg har trent litt styrke tidligere, og liker veldig godt vektstang for å kunne ta squats, markløft o.l. I tillegg vil jeg ha benk for å kunne ta hiptrust med liten stang (barbellsett) og med benken og manualer kan jeg benytte meg av øvelser som utfall også lignende. Kettlebell har jeg så og si null erfaring med. Vektstang koster 1k på sportoutlet, fullt barbellsett selges for 750,- for 20kg. Det dyreste blir vell benken og eventuelt stativet til vektstanga? Jeg tror ikke jeg kommer ordentlig i gang med bare dumbbells og en kettlebell, jeg ser for meg at jeg fort blir lei når jeg ikke har muligheten til å variere litt mer. Anonymkode: b30cf...2cc Den vektstanga (som er 220 cm lang!) er inne kompatibel med det barebell settet. Og den stanga er altfor stor til å ha i en loftstue. 20 kg er jo også svært lite som totalvekt. Jeg ville hatt minst 50 kg tilgjengelig i tillegg til stanga, særlig hvis du skal kjøre markløft, knebøy og hip thrust for å bygge muskler. Det settet på sportoutlet er jo sånn aerobic sett som ikke passer til den stanga til 1000 kroner. Vektskivene må ha diameter 50mm til olympiske stenger. Anbefaler å legge en målestokk ut i rommet for å se dimensjonene. Du burde se etter en olympisk damestang som er kortere, og passe på at stativet et kompatibelt. De veier 15 kg er mye lettere å håndtere i et hjemmegym. Anonymkode: bf385...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #9 Del Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Den vektstanga (som er 220 cm lang!) er inne kompatibel med det barebell settet. Og den stanga er altfor stor til å ha i en loftstue. 20 kg er jo også svært lite som totalvekt. Jeg ville hatt minst 50 kg tilgjengelig i tillegg til stanga, særlig hvis du skal kjøre markløft, knebøy og hip thrust for å bygge muskler. Det settet på sportoutlet er jo sånn aerobic sett som ikke passer til den stanga til 1000 kroner. Vektskivene må ha diameter 50mm til olympiske stenger. Anbefaler å legge en målestokk ut i rommet for å se dimensjonene. Du burde se etter en olympisk damestang som er kortere, og passe på at stativet et kompatibelt. De veier 15 kg er mye lettere å håndtere i et hjemmegym. Anonymkode: bf385...72e Hmm.. Takk for tips! Men nå ble jeg egentlig bare mer forvirret. Aner ikke hvor eller hva som blir riktig å kjøpe. Må kanskje dra innom en sportsbutikk å se på utvalget der. Trodde det som var på sportoutlet var godt nok og at vektene passet til stanga. Nei, dette var ikke så enkelt likevel😅 Anonymkode: b30cf...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Del Skrevet 4. januar 2022 Vekstang (15 eller 20 kg) med vektskiver kan brukes både til knebøy, markløft, hip thrust og øvelser for overkropp. Sammen med en benk og et squatrack kommer du langt. Men ville hatt minst 50-70 kg i vektskiver som passer stanga. Alternativt er kettlebells, 3 forskjellige vekter holder til mange øvelser for både over- og underkropp. 6 kg/8kg, 10/12 kg og 20/24 kg, alt avhengig av hvor sterk du er. Jeg foretrekker en tung kb til f.eks. markløft, men man kan fint ha en i hver hånd. Anonymkode: 5e057...594 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #11 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vekstang (15 eller 20 kg) med vektskiver kan brukes både til knebøy, markløft, hip thrust og øvelser for overkropp. Sammen med en benk og et squatrack kommer du langt. Men ville hatt minst 50-70 kg i vektskiver som passer stanga. Alternativt er kettlebells, 3 forskjellige vekter holder til mange øvelser for både over- og underkropp. 6 kg/8kg, 10/12 kg og 20/24 kg, alt avhengig av hvor sterk du er. Jeg foretrekker en tung kb til f.eks. markløft, men man kan fint ha en i hver hånd. Anonymkode: 5e057...594 Vil du anbefale vektstang og benk over kettlebells? Jeg tenker at jeg kjøper begge deler, vurderer å flytte hovedsoverommet opp til gjesterommet som er mindre. Det er mer plass til treningsutstyr nede på soverommet. Forhåpentligvis er det plass nok, må undersøke dette med plass dersom jeg kjøper stang, stativ, benk o.l. I tillegg til tredemølla som krever sin plass. - TS Anonymkode: b30cf...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #12 Del Skrevet 4. januar 2022 Jeg klarer meg faktisk kjempefint med et hoppetau, slynge, og ulike kettlebells. Samt noen strikker. Enig i dette med vektstang, da skal man jo være ganske spesielt interessert. Og kettlebells treffer de samme muskelgruppene om man kan de riktige øvelsene. Anonymkode: 1754d...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #13 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg klarer meg faktisk kjempefint med et hoppetau, slynge, og ulike kettlebells. Samt noen strikker. Enig i dette med vektstang, da skal man jo være ganske spesielt interessert. Og kettlebells treffer de samme muskelgruppene om man kan de riktige øvelsene. Anonymkode: 1754d...03e Glemte å nevne: dette er utstyr som koster lite, med unntak av slynga. Og alt kan pakkes bort raskt. Slik at man slipper å bruke et helt disponibelt rom på dette. Og også kan ta treningsøkten ute om man ønsker. Anonymkode: 1754d...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #14 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg klarer meg faktisk kjempefint med et hoppetau, slynge, og ulike kettlebells. Samt noen strikker. Enig i dette med vektstang, da skal man jo være ganske spesielt interessert. Og kettlebells treffer de samme muskelgruppene om man kan de riktige øvelsene. Anonymkode: 1754d...03e Det er fint, men jeg hadde lyst å oppnå mer synlige resultater og tenker da at vektstang er et godt utg.pkt når senter ikke er en mulighet? Hoppetau og strikk har jeg også, men har skjønt det slik at skal jeg bygge muskler og oppnå synlige resultater er styrketrening tingen. Hoppetau blir jeg fort lei.. - TS Anonymkode: b30cf...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #15 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er fint, men jeg hadde lyst å oppnå mer synlige resultater og tenker da at vektstang er et godt utg.pkt når senter ikke er en mulighet? Hoppetau og strikk har jeg også, men har skjønt det slik at skal jeg bygge muskler og oppnå synlige resultater er styrketrening tingen. Hoppetau blir jeg fort lei.. - TS Anonymkode: b30cf...2cc Forstår. Vi svarer nok med ulikt utgangspunkt i denne tråden. Jeg er ikke så opptatt av bygging, har mest fokus på kjernemuskelatur, og kondisjon. Da er det nok riktig at stang er bedre for deg. Hoppetau brukes kun til oppvarming, og "sirkeltrening". Kondis trener jeg i naturen. Anonymkode: 1754d...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 4. januar 2022 #16 Del Skrevet 4. januar 2022 (endret) Hvis du skal igang med styrketrening på egenhånd for første gang ville jeg faktisk heller lagt penger i en coach som setter opp et program og veileder og motiverer underveis enn masse utstyr du ikke vet om du digger øvelsene til. Om du kjøper veiledning i 12 uker og snakker med den coachen om at du da har et budsjett på feks 5k til utstyr så kan den personen hjelpe deg å velge utstyr og varierte øvelser til det. Jeg har trent regelmessig styrke i studio i 10 år, og selvom jeg foretrekker olympisk stang og base øvelsene der så investerte jeg ikke i det til hjemmegymmen i garasjen. Jeg har to stepkasser jeg fikk til 50 kr/kassa fordi treningssenteret skulke bytte utstyr. Kb på 8 og 12 kg, feilen min er at det er ulikt merke så de er litt ulik høyde og dermed ikke funker som pushup håndtak (for økt bevegelsesbane). Vi har justerbare manualer, men der ville jeg heller hatt to ulike enn de skranglete vi har. I tillegg kjøpte jeg sånn aerobic pump sett med 1,25 , 2,5 og 5 kg til å legge på, så det blir ca 20 kg total vekt. Det funker supert til overkroppen og vektskiver kan brukes løst som manualer. Man kan også kjøpe 10kg skiver til, men stanga tåler bare max 40kg belastning så thats it. Denne har jeg: https://billigfitness.no/products/bodypump-saet-20kg?gclid=EAIaIQobChMInoWCytuY9QIV1O5RCh0YbwD1EAQYASABEgJkzPD_BwE Har også strikker, de er forbruksvare til bein og rumpetrening Endret 4. januar 2022 av Summeer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #17 Del Skrevet 4. januar 2022 Summeer skrev (2 minutter siden): Hvis du skal igang med styrketrening på egenhånd for første gang ville jeg faktisk heller lagt penger i en coach som setter opp et program og veileder og motiverer underveis enn masse utstyr du ikke vet om du digger øvelsene til. Om du kjøper veiledning i 12 uker og snakker med den coachen om at du da har et budsjett på feks 5k til utstyr så kan den personen hjelpe deg å velge utstyr og varierte øvelser til det. Jeg har trent regelmessig styrke i studio i 10 år, og selvom jeg foretrekker olympisk stang og base øvelsene der så investerte jeg ikke i det til hjemmegymmen i garasjen. Jeg har to stepkasser jeg fikk til 50 kr/kassa fordi treningssenteret skulke bytte utstyr. Kb på 8 og 12 kg, feilen min er at det er ulikt merke så de er litt ulik høyde og dermed ikke funker som pushup håndtak (for økt bevegelsesbane). Vi har justerbare manualer, men der ville jeg heller hatt to ulike enn de skranglete vi har. I tillegg kjøpte jeg sånn aerobic pump sett med 1,25 , 2,5 og 5 kg til å legge på, så det blir ca 20 kg total vekt. Det funker supert til overkroppen og vektskiver kan brukes løst som manualer. Man kan også kjøpe 10kg skiver til, men stanga tåler bare max 40kg belastning så thats it. Har også strikker, de er forbruksvare til bein og rumpetrening Det er ikke første gang jeg trener styrke, men det varte ikke lenge det medlemskapet mitt ettersom jeg plutselig ikke hadde mulighet til å dra på studio lenger. Samboer har også lyst å starte opp med hjemmetrening, han var med meg en periode på studio. Vi brukte begge stanga mye de få måneder vi var der, men det er såpass lenge siden nå at jeg føler jeg starter helt på nytt, og det gjør jeg jo forsåvidt. Ser det ligger en god del utstyr billig på markedet, brukt. Fant nettopp 2 vektstenger og en benk med 110kg vekter + 2 manualer til hbo 1200kr brukt. Budrunde vell og merke, men mulig det blir et kupp. Har ikke så lyst å bruke penger på en coach, da undersøker jeg heller på egenhånd på nett med videoer og tips som ligger ute, gratis. - TS Anonymkode: b30cf...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå