Gå til innhold

Min mor klager på at barna mine har mye skjermtid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg kan på ingen som helst måte tro at ikke hun ville gjort det samme, hvis hun hadde hatt muligheten.   Hennes oppdragelsesfilosofi på 80 og 90 tallet var «jeg driter i hva dere gjør, bare ikke kom hjem før middag🤣🤪😅»  hun oppfører seg som om deres generasjon lå på gulvet og puslet og leste for oss. Vi så de jo knapt! Vi var i stor grad overgitt til oss selv og våre eldre søsken, men hun syntes hun har rett til å påpeke at småbarnsmødre i dag lar barn få se for mye på skjerm. Vi er 1000 ganger mer «på» barna våre enn de noen gang var. Vi er opptatt av hva som er pedagogisk riktig, hva som fremmer læring og utvikling. Det ofret hun aldri en tanke. Hadde de hatt muligheten, hadde de valgt det samme. 

Anonymkode: 3fcf9...364

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Jeg var ute og så på naturen. Var ute med venner. Akte hele vinteren. Husket vi satt i sandkassa noen sommerkvelder til midnatt. 

Nå er det andre tider hvor barn aktiveres av voksne. Det går ikke å bare sende unger ut, fordi de andre ungene er ikke hjemme, de er på en aktivitet. Var ute å akte mes min 9 åring i går på ettermiddagen og traff ikke på en sjel. Barn er ikke ute mer.

Anonymkode: c4f68...5e3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du har misforstått poenget. Våre foreldres generasjon klager ikke på barnas skjermtid fordi de synes dagens foreldre bruker for lite tid med barna, men fordi barna burde finne på ting selv, bruke egen fantasi og være fysisk aktive framfor å bare sitte innendørs, alene på rommet og få alt fôret inn i hjernen fra en skjerm. Det er jo det som er forskjellen på dagens barn og oss, vi var ute, vi var sammen med andre barn, vi lekte, vi syklet, vi fant på ting selv.

Anonymkode: 5f36e...664

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har misforstått poenget. Våre foreldres generasjon klager ikke på barnas skjermtid fordi de synes dagens foreldre bruker for lite tid med barna, men fordi barna burde finne på ting selv, bruke egen fantasi og være fysisk aktive framfor å bare sitte innendørs, alene på rommet og få alt fôret inn i hjernen fra en skjerm. Det er jo det som er forskjellen på dagens barn og oss, vi var ute, vi var sammen med andre barn, vi lekte, vi syklet, vi fant på ting selv.

Jeg syntes det er merkelig at en generasjon som var mye mer late og inaktive foreldre enn vi er, klager på oss. 

hvordan skal barn få til det? Det er ikke en kjeft ute i gata, det går ikke en å sende de ut til ingen. Hadde vi sendt 4 åringen vår ut i gata alene, ville naboen ringt barnevernet. 

ts

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tjo og ja.

Jeg lekte med andre barn, men var også mye ute alene uten å ha noen å leke med. Hadde lyst til å gå i barnehage. 

På fritiden på barneskolen merket jeg ofte at jeg ble ekskludert, men fortalte det jo ikke hjemme. 

Og når jeg lekte med nabobarna/venner var det sjeldent gøye leker - det var mye å surre meningsløst rundt. 

Anonymkode: b7f80...5e6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For mye skjermtid er ikke bra uansett.  Du burde ta det til deg, uabsett om du er uenig i din mors oppdragelse.

Anonymkode: 62011...eca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke med deg TS, men det er veldig deilig å bare ta med barnet ut å dra det på akebrett, feks. Ha med litt lunch og spis ute. Jeg vet det er makkverk og ork å pakke på seg klærne men det er så deilig å komme ut i winter Wonder land. Det er skikkelig flott når snøen ligger på trærne. 

Og din mor var sikkert ute med deg når du var 4 og. Evt lå du på gulvet og lekte. Barne tv var på bare klokka 6 hehe. :) Om ditt barn er 4 så trenger dere jo ikke at det er så mange andre barn der. Verre med oss som har større barn som synes det er kjempekjedelig å være med voksne ute. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke med deg TS, men det er veldig deilig å bare ta med barnet ut å dra det på akebrett, feks. Ha med litt lunch og spis ute. Jeg vet det er makkverk og ork å pakke på seg klærne men det er så deilig å komme ut i winter Wonder land. Det er skikkelig flott når snøen ligger på trærne. 

Og din mor var sikkert ute med deg når du var 4 og. Evt lå du på gulvet og lekte. Barne tv var på bare klokka 6 hehe. :) Om ditt barn er 4 så trenger dere jo ikke at det er så mange andre barn der. Verre med oss som har større barn som synes det er kjempekjedelig å være med voksne ute. 

Vi har vært ute absolutt hver dag i ferien. Vi har akt, vært på skøyter, gått tur i skogen og vært på to museumer.  Det er bare at det blir en del tv før og etter disse aktivitetene. Min mor mener for eksempel at det er helt uhørt at barna ser på tv om morgenen.

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg kan på ingen som helst måte tro at ikke hun ville gjort det samme, hvis hun hadde hatt muligheten.   Hennes oppdragelsesfilosofi på 80 og 90 tallet var «jeg driter i hva dere gjør, bare ikke kom hjem før middag🤣🤪😅»  hun oppfører seg som om deres generasjon lå på gulvet og puslet og leste for oss. Vi så de jo knapt! Vi var i stor grad overgitt til oss selv og våre eldre søsken, men hun syntes hun har rett til å påpeke at småbarnsmødre i dag lar barn få se for mye på skjerm. Vi er 1000 ganger mer «på» barna våre enn de noen gang var. Vi er opptatt av hva som er pedagogisk riktig, hva som fremmer læring og utvikling. Det ofret hun aldri en tanke. Hadde de hatt muligheten, hadde de valgt det samme. 

Sånn er moren min også.. Besatt av at barn skal være UTE! Men har sagt at jeg var ute alene fra jeg var 2 år, fordi da var hun høygravid og orket ikke. Var ute med de eldre barna i gaten, så null problem. Hun har aldri vært noe sted med oss, og sendte oss ut i all slags vær. Mest for å få fred, slik at hun kunne drikke kaffe og røyke i fred med de andre mødrene.. Du er helt sikkert mye mer tilstedeværende enn de var på den tiden, og opptatt av at barna dine har det trygt og godt, selv om du lar dem få se litt på skjerm

Anonymkode: 2c4ba...49c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn er moren min også.. Besatt av at barn skal være UTE! Men har sagt at jeg var ute alene fra jeg var 2 år, fordi da var hun høygravid og orket ikke. Var ute med de eldre barna i gaten, så null problem. Hun har aldri vært noe sted med oss, og sendte oss ut i all slags vær. Mest for å få fred, slik at hun kunne drikke kaffe og røyke i fred med de andre mødrene.. Du er helt sikkert mye mer tilstedeværende enn de var på den tiden, og opptatt av at barna dine har det trygt og godt, selv om du lar dem få se litt på skjerm

Sånn var min mor også. Husker henne godt da hun stod på balkongen i 3. etc. med siggen i hånden, og ropte om vi hadde husket votter og middag er kl 17, nåde oss om vi var for sene😂

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det kun tv 1 time på morgenen og 1 time før legging. Resten av tiden får de beskjed om å bruke fantasien. Finner de ikke på noe får de beskjed om å glane i veggen hvis det er så ille.

Mine barn er de eneste barna som er ute uansett vær. Det verste er at det bor 50 andre barn i gaten ca og vi ser de aldri. Selv i ferier er ingen ute.

Det er lekeplass, tur område, akebakken osv. Så ingen unnskyldning for at barn ikke skal være ute.

Jeg er den moren som baker, lager mat, lærer barna forskjellige håndarbeidhobbyer, tegner osv.

Leking med barbier og biler får de klare selv. Noe de også gjør. De er 5 og 8. Ikke verdens beste venner så sjeldent de leker sammen inne. Ute er de gode venner.

Ja, foreldrene var ikke mye sammen med ungene før når det gjaldt lek. Samtidig gjorde moren mye annet som igjen også er "lek" for barn. 

Når barn må ha skjerm fordi de er fantasiløse, tiltaksløse og avhengige av sine foreldre for å finne på noe. Tenker jeg at det faktisk er noe feil i oppdragelsen 🤔

Anonymkode: c0afb...307

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn var min mor også. Husker henne godt da hun stod på balkongen i 3. etc. med siggen i hånden, og ropte om vi hadde husket votter og middag er kl 17, nåde oss om vi var for sene😂

ts

Begynn å fortell masse skrekkhistorier om alt dere fant på uten tilsyn, hver gang hun maser om skjerm, eller bare spør rett ut om hun insinuerer at du er en dårlig mor. Jeg har gjort begge deler til min mor, og da blir hun veldig snurt, men slutter værtfall..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Begynn å fortell masse skrekkhistorier om alt dere fant på uten tilsyn, hver gang hun maser om skjerm, eller bare spør rett ut om hun insinuerer at du er en dårlig mor. Jeg har gjort begge deler til min mor, og da blir hun veldig snurt, men slutter værtfall..

Haha, har allerede gjort det. «Du vet at vi gikk inni togtunellen» at vi ble med han ene rare 50 år gamle psykisk utviklingshemmede naboen vår hjem for  å se på marsvinene hans?»  «at vi drakk øl, som vi fikk av noen 17 åringer, under brua som 11 åringer?»🤣🤣🤣

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her er det kun tv 1 time på morgenen og 1 time før legging. Resten av tiden får de beskjed om å bruke fantasien. Finner de ikke på noe får de beskjed om å glane i veggen hvis det er så ille.

Mine barn er de eneste barna som er ute uansett vær. Det verste er at det bor 50 andre barn i gaten ca og vi ser de aldri. Selv i ferier er ingen ute.

Det er lekeplass, tur område, akebakken osv. Så ingen unnskyldning for at barn ikke skal være ute.

Jeg er den moren som baker, lager mat, lærer barna forskjellige håndarbeidhobbyer, tegner osv.

Leking med barbier og biler får de klare selv. Noe de også gjør. De er 5 og 8. Ikke verdens beste venner så sjeldent de leker sammen inne. Ute er de gode venner.

Ja, foreldrene var ikke mye sammen med ungene før når det gjaldt lek. Samtidig gjorde moren mye annet som igjen også er "lek" for barn. 

Når barn må ha skjerm fordi de er fantasiløse, tiltaksløse og avhengige av sine foreldre for å finne på noe. Tenker jeg at det faktisk er noe feil i oppdragelsen 🤔

Anonymkode: c0afb...307

Wow, et prakteksemplar altså. Har i tid til å være på KG da? Skulle ikke du bakt eller aktivisert barna nå?

Anonymkode: 3c1a0...00e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja de tror de var så mye bedre enn oss og hvor var de? Ikke til stede. Mange av dagens foreldre er mye mer tilstede enn de før. I tilegg mye mer og følge opp enn før både i barnehage og skole!

Anonymkode: 0b53d...b49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

ja der har du det - før i tida var mødrene alene med å aktivere ungene fordi mennene ikke hadde en slik "rolle" og ungene ble da sendt ut og var ute hele dagen. Og så klager de nå.  

Jeg tror ikke min mor har lekt med meg ute en eneste gang. ikke som jeg kan huske. min far tok oss med på ski og skøyter da. Det er annerledes nå, vi foreldre drar med ungene på alt mulig. begge foreldrene. Det er jo som regel sånn.

Men barneTV på morgenen var jo faktisk ganske vanlig før, husker det var masse tegnefilmer på tv 2 og tv norge om morgenen ihvertfall. Husker jeg så ewoks klokka 8:30.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...