AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 50/50 med denne 4 åringen, pluss delt ferien i 2 så har barnet vært lenge hos far. Hver gang barnet kommer tilbake så er det forventet at barnet får oppføre seg som en baby. Men likevel få være våken til kl 23 på kvelden. Kaster ball inne, slår rundt med ting, slår oppå bord og benker, skal bestemme over tv hele tiden. Vanvittige sinneutbrudd ved minste tegn til grenser. Slår meg, slår søsken, sier at det hater meg eller andre i huset. Sier rett ut at jeg liker ikke deg. All mat jeg lager er æsj og barnet går fra bordet i sinne om jeg ikke lager akkurat slik det vil ha. 4 åringen prøver også å beordre meg til å bruke visse typer klær. Av mat jeg lager så er det alt mulig, helst hjemmelaget. Her om dagen var hjemmelaget potetmos æsj, pappa bruker pose. Hjemmelagde kjøttkaker var æsj, tar heller ei skive med ost. Pasta, kylling, tilbehør er æsj, grønnsakene var feil for jeg kjøper ikke fra frysedisken. Hjemmelaget lasagne er æsj, kun taco, pølser og pizza som er ok. Det kan vi ikke ha hver dag Her har vi det slik at jeg ordner mat likt til alle, men kan ordne litt ekstra så barnet spiser. Nå i kveld følte jeg meg som en dårlig mor fordi maten nok en gang var æsj og ble beordret til å gjøre ting annerledes. Så jeg sa til barnet at det kunne gå å leke og heller vente på brødskive til kveldsmat. Ved stadig slåing og andre ting som ikke er ok så tar vi en prat om vvorfor det er farlig å slå og at det skal man slutte med. Det er glemt to minutter senere så ved tredje beskjed så blir det en timeout. Når dette skjer så får jeg alltid høre "du er dum, jeg hater deg, jeg liker bare pappa." Han kan også si at "pappa sier at bare han er best, pappa liker ikke deg." Her må man dele, man må spise det man får servert (barnet får være med å bestemme middag to dager i uken.) Ved leggetid er det fullstendig krise, selv med lesing og sang. Kaste ball inne i alle høyder så får barnet tilsnakk frem til jeg fjerner ballen og da er det fullt sinne igjen. Jeg er dum og pappa er best. Ved en anledning så leverte jeg hjem til pappa. Da løp barnet inn og satte seg midt på stuebordet for å leke med fjernkontrollen. Bare for å vise meg hva barnet får lov til hos pappa? Nå vil ikke barnet være så mye hos meg fordi jeg har grenser og regler. Jeg forteller barnet at hos mamma er det slik og hos pappa er det sånn. For barnet forteller gjerne at det er lov hos pappa. I blant sier jeg til barnet at i dag skal vi finne på noe gøy og hver gang tror barnet at det betyr en tur i lekebutikken. Fir meg betyr det en tur, skog, leke ute, tegne, male, etc. Det er bare kjedelig og alle lekene vi har er kjedelig. Det er mye bedre hos pappa på alle områder virker det som. Hva gjør jeg?? Jeg ønsker ikke et bortskjemt barn! Anonymkode: 36609...217 1
Gjest kruspersilletaco Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Er du sikker på at det barnet sier er sant da? Hvis ikke, kan det jo hjelpe å høre med far? Kanskje barnet sier det samme om deg, hos far? Det er jo ikke uvanlig at barn setter foreldrene opp mot hverandre, for å få viljen sin
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 kruspersilletaco skrev (Akkurat nå): Er du sikker på at det barnet sier er sant da? Hvis ikke, kan det jo hjelpe å høre med far? Kanskje barnet sier det samme om deg, hos far? Det er jo ikke uvanlig at barn setter foreldrene opp mot hverandre, for å få viljen sin Neida, far har en annen måte å oppdra på og tillater en god del. Jeg har sett det selv. Anonymkode: 36609...217 1
Gjest kruspersilletaco Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Neida, far har en annen måte å oppdra på og tillater en god del. Jeg har sett det selv. Anonymkode: 36609...217 Hva sier far til alt dette da?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 Legg bort tanken om at barnet er bortskjemt. Du høres veldig regelfokusert ut. Hvordan møter du barnet? Så små barn manipulerer ikke, så legg bort tanken om det også. Rutiner er fint, men også å møte barnet på følelser. Er barnet forvirret av de forskjellige reglene, det kan være mye å takle for en liten kropp å ha to forskjellige hjem med to forskjellige sett regler. Anonymkode: f9f0f...e15 9
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 kruspersilletaco skrev (Akkurat nå): Hva sier far til alt dette da? Han mener at han er best. Så lenge barnet vil mest til han så er det ok for han. Anonymkode: 36609...217 1
Kaisada Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 Har dere vært til megling, for her høres det ut som far driver svartmaling foran barnet. Han setter barnet opp mot deg og. hvis ikke dette blir tatt tak i gjør dere gutten syk. Han avreagerer når han kommer tilbake til deg. Fortsett med tydelige grenser, kjærlighet og mer kjærlighet 12
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 Du og barnets far må snakke sammen. Har dere et greit samarbeid? Anonymkode: 9a9df...2bb 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legg bort tanken om at barnet er bortskjemt. Du høres veldig regelfokusert ut. Hvordan møter du barnet? Så små barn manipulerer ikke, så legg bort tanken om det også. Rutiner er fint, men også å møte barnet på følelser. Er barnet forvirret av de forskjellige reglene, det kan være mye å takle for en liten kropp å ha to forskjellige hjem med to forskjellige sett regler. Anonymkode: f9f0f...e15 Jeg møter barnet mitt på en rolig og ordentlig måte. Koser mye, leker veldig mye sammen, møter på barnets behov. Prøver så godt jeg kan å legge tilrette for hva barnet trenger. Leser bok og synger hver kveld. Prøver å møte hver utfordring med en lek. Jeg har ikke tenkt tanken om at barnet manipulerer? Jeg tenker at barnet blir bortskjemt og ikke vant til regler en plass. Jeg godtar ikke at ball blir kastet i alle høyder inne, jeg forsøker å holde fast leggetid fordi det er det beste for barnet. Enkelte leker har barnet alene og får ha i fred uten et yngre søsken som følger etter. Barnet får være med på å bestemme middag til hele familien to ganger i uken. Barnet er med å handler, er med på å bestemme egen mat ellers gjennom døgnet. Vi snakker ofte om følelser gjennom dagen. Det er lov til å være sint, det viser jeg at barnet får lov til. Barnet kan trampe og rope ved sinne, det er viktig å få det ut. Det er lov å være lei seg, både med og uten grunn. Når sinnet roer seg så kommer tårene og da koser vi. Så flytter vi fokuset på noe annet når barnet er klar for det. Anonymkode: 36609...217 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #10 Skrevet 2. januar 2022 Kaisada skrev (4 minutter siden): Har dere vært til megling, for her høres det ut som far driver svartmaling foran barnet. Han setter barnet opp mot deg og. hvis ikke dette blir tatt tak i gjør dere gutten syk. Han avreagerer når han kommer tilbake til deg. Fortsett med tydelige grenser, kjærlighet og mer kjærlighet Jeg har forsøkt, han sier de samme tingene foran mekler. Mekler sier ifra når ting ikke er ok, men det fortsetter. Anonymkode: 36609...217 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #11 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du og barnets far må snakke sammen. Har dere et greit samarbeid? Anonymkode: 9a9df...2bb Nei, virkelig ikke. Far vil nok helst ha meg ut og vekk, ha alt alene og få gjøre som han vil. Evt bare vinne over meg. Anonymkode: 36609...217 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #12 Skrevet 2. januar 2022 Kaisada skrev (5 minutter siden): Har dere vært til megling, for her høres det ut som far driver svartmaling foran barnet. Han setter barnet opp mot deg og. hvis ikke dette blir tatt tak i gjør dere gutten syk. Han avreagerer når han kommer tilbake til deg. Fortsett med tydelige grenser, kjærlighet og mer kjærlighet I går ved legging så lå barnet i armkroken mens vi lest bok. Så sang vi sikkert 5 sanger før barnet la seg til. Jeg satt der til barnet sov. Anonymkode: 36609...217 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #13 Skrevet 2. januar 2022 Her ville jeg ha tatt kontakt med BV og FVK for å si at far lager konflikt og du vil begynne å nekte samvær om ungen kommer tilbake sann hver gang faren har ungen. 50/50 kun egner seg hvis det ikke går utover ungen, noe dette tydelig gjøre. Anonymkode: bdf23...e44 8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #14 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her ville jeg ha tatt kontakt med BV og FVK for å si at far lager konflikt og du vil begynne å nekte samvær om ungen kommer tilbake sann hver gang faren har ungen. 50/50 kun egner seg hvis det ikke går utover ungen, noe dette tydelig gjøre. Anonymkode: bdf23...e44 I følge barnevernet er ikke dette en sak for de. Jeg har heller ikke god nok grunn til å holde igjen samvær. Fvk sier de ikke kan hjelpe oss mer da far ikke holder avtalene som blir laget likevel. Anonymkode: 36609...217
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #15 Skrevet 2. januar 2022 Høres ut som barnefar saboterer for deg ved at han er den gøyale sirkuspappaen som tillater alt, og så er du den "kjedelige, dumme og strenge" mammaen bare fordi du prøver å sette grenser og ha et normalfungerende hjem. Anonymkode: a44c9...2c4 8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #16 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som barnefar saboterer for deg ved at han er den gøyale sirkuspappaen som tillater alt, og så er du den "kjedelige, dumme og strenge" mammaen bare fordi du prøver å sette grenser og ha et normalfungerende hjem. Anonymkode: a44c9...2c4 Ja, det er nok veldig slik. Jeg er ikke veldig streng, men normale grenser. F.eks, det er ikke lov til å tegne på vegger og gulv. Jeg snakket med far om dette og hans svar var at han bare vasker det bort senere. Anonymkode: 36609...217 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #17 Skrevet 2. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det er nok veldig slik. Jeg er ikke veldig streng, men normale grenser. F.eks, det er ikke lov til å tegne på vegger og gulv. Jeg snakket med far om dette og hans svar var at han bare vasker det bort senere. Anonymkode: 36609...217 Ja, jeg synes du høres aldeles normal ut og litt streng må man faktisk være iblant. Men barnefar gidder kanskje ikke å gjøre tilsvarende innsats, og lar det skli helt ut. Taperne i dette opplegget er dere andre, og spesielt 4-åringen. Jeg reagerte på det du fortalte om at barnet kommanderte hva slags klær du skulle ta på deg. Da lurer jeg på hva barnefar egentlig driver og sier til barnet om deg. Det virker i hvert fall for meg som at han gjør mye for å ødelegge for deg, og bruker barnet for å få det til. Noe som dessverre ikke er så uvanlig etter samlivsbrudd. Anonymkode: a44c9...2c4 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #18 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg synes du høres aldeles normal ut og litt streng må man faktisk være iblant. Men barnefar gidder kanskje ikke å gjøre tilsvarende innsats, og lar det skli helt ut. Taperne i dette opplegget er dere andre, og spesielt 4-åringen. Jeg reagerte på det du fortalte om at barnet kommanderte hva slags klær du skulle ta på deg. Da lurer jeg på hva barnefar egentlig driver og sier til barnet om deg. Det virker i hvert fall for meg som at han gjør mye for å ødelegge for deg, og bruker barnet for å få det til. Noe som dessverre ikke er så uvanlig etter samlivsbrudd. Anonymkode: a44c9...2c4 Bare at dette har foregått siden barnet var 1 år, så det begynner å slite på meg i hvert fall. Jeg lovet å ringe barnet en spesiell dag, dette hørte både barnet og far. Da dagen kom så lot far være å ta telefonen. Hvem tror dere barnet var sint på da? Slike ting gjentar seg konstant og barnets væremåte mot oss i mors hjem blir bare verre. Da jeg var gravid med nummer to så hadde barnet fått høre at far at vi bare kom til å være glad i babyen. Anonymkode: 36609...217 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #19 Skrevet 2. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bare at dette har foregått siden barnet var 1 år, så det begynner å slite på meg i hvert fall. Jeg lovet å ringe barnet en spesiell dag, dette hørte både barnet og far. Da dagen kom så lot far være å ta telefonen. Hvem tror dere barnet var sint på da? Slike ting gjentar seg konstant og barnets væremåte mot oss i mors hjem blir bare verre. Da jeg var gravid med nummer to så hadde barnet fått høre at far at vi bare kom til å være glad i babyen. Anonymkode: 36609...217 Det er jo helt uholdbart! Mannen driver jo psykisk og emosjonell mishandling av barnet; av deg også, men aller mest er det barnet som skades. Her må noen fagfolk på banen, for slik kan det ikke fortsette. Anonymkode: a44c9...2c4 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #20 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo helt uholdbart! Mannen driver jo psykisk og emosjonell mishandling av barnet; av deg også, men aller mest er det barnet som skades. Her må noen fagfolk på banen, for slik kan det ikke fortsette. Anonymkode: a44c9...2c4 Kan dette komme frem om man går til sak? Blir jeg trodd? Jeg forholder meg kun til far skriftlig, men mannen er flink til å prate for seg og kan lett snakke seg ut av mange problemer. Anonymkode: 36609...217
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå