Gå til innhold

Kunne dere damer tenke dere å date en i forsvaret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Både min mann og hans kompiser har vært i "skarpt utelandstjeneste" og jeg kjenner meg absolutt null igjen i det du skriver. Gode, snille, følsomme og høflige menn hele gjengen 🥰 Veldig lite matchokultur.

Men for all del, de finnes sikkert de og. De blir somregel fort filtrert ut, siden 2011 har forsvaret hatt enorm fokus på å ikke ha slike representanter som seriøst mener at krig er gøy. Ref VG og Alfa på den tiden. Helt krise.

Anonymkode: fae9c...7b5

Så godt å høre!❤ Det er bra, det er jo sånn det burde være. Men det er jo velkjent at noen  sliter i ettertid og en del får ikke den hjelp og oppfølging de burde fått, med de konsekvenser det kan få for tjenestepersonen selv og hans/hennes familie. Altså ikke nødvendigvis av vond vilje at de er sånn eller at de har søkt seg dit fordi det er moro, men folk er forskjellige og noen tåler annerledes enn andre. 

Anonymkode: 723a5...532

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsvaret er fult av ,achomenn som skal ha en hjemmeværende trophy wife. Har møtt for mange voldsutøvere i detteyrket. 
nei

Anonymkode: a58dd...5b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så godt å høre!❤ Det er bra, det er jo sånn det burde være. Men det er jo velkjent at noen  sliter i ettertid og en del får ikke den hjelp og oppfølging de burde fått, med de konsekvenser det kan få for tjenestepersonen selv og hans/hennes familie. Altså ikke nødvendigvis av vond vilje at de er sånn eller at de har søkt seg dit fordi det er moro, men folk er forskjellige og noen tåler annerledes enn andre. 

Absolutt. Man skal ikke undervurdere de psykiske påkjenningene. Men stort sett, for de aller fleste, så er det sjeldent ting som bare plutselig oppstår. Da er det somregel noe de allerede har problemer med og man kan forhåpentligvis for sin egen del se tegn tidlig og da velge å ta avstand. Det utelukker ikke folk som har stått I utenlandstjeneste på generell basis er min erfaring 😊 så det er jo synd om de flotte mennene skal dømmes på akkurat det grunnlaget. Må slå et slag for det også 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det tror jeg mange er enig i. 

Spørsmålet er om du føler det samme den dagen du får barn. 

Anonymkode: 936a4...65d

Trodde vi i 2022 ikke tok det som en selvfølge at alle kvinner vil ha barn! Jeg vil ikke ha det så den problemstillingen angår ikke meg, men forstår at det angår de som ønsker barn såklart. 

Anonymkode: 7ee52...ccd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forsvaret er fult av ,achomenn som skal ha en hjemmeværende trophy wife. Har møtt for mange voldsutøvere i detteyrket. 
nei

Snodig påstand vil jeg si. 

Hvor mange er "mange" som du har møtt personlig, og hvor mange av disse er voldsutøvere? Og hva mener du med vold. Greit å være presis når man først har så mange sterke meninger om dette synes jeg.

Hilsen tidligere offiser. 

Anonymkode: 70c3f...ee3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, å jobbe i forsvaret er ikke som dere ser på amerikanske filmer.

Har vært gift ned en forsvarsmann i snart to tiår nå. Og vi verken flytter hyppig rundt eller sliter med traumer etter utenlandsoppdrag. Ja jeg har vært litt alene nå og da, men har også fått være med på ting jeg ellers aldri hadde hatt mulighet til.

"Forsvaret" er så bredt og man finner sin hylle og søker stillinger som i alle andre jobber. Ja noen stillinger innebærer reising, men der er ikke forsvaret unike og man velger jo selv hvilke rettning en vil satse på.

En jobb i forsvaret er virkelig ikke verre enn andre yrker.

Anonymkode: 86065...bf1

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Tror det er drømmen for veldig mange damer.

Anonymkode: 9b97a...1eb

AnonymBruker
Skrevet

Har gode minner fra krigsskolen. Datet en der da jeg var i tyveårene 😍

Anonymkode: 55c2a...edb

AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i å date? Forhold eller «moro»?

Anonymkode: cea68...e6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Herlighet, å jobbe i forsvaret er ikke som dere ser på amerikanske filmer.

Har vært gift ned en forsvarsmann i snart to tiår nå. Og vi verken flytter hyppig rundt eller sliter med traumer etter utenlandsoppdrag. Ja jeg har vært litt alene nå og da, men har også fått være med på ting jeg ellers aldri hadde hatt mulighet til.

"Forsvaret" er så bredt og man finner sin hylle og søker stillinger som i alle andre jobber. Ja noen stillinger innebærer reising, men der er ikke forsvaret unike og man velger jo selv hvilke rettning en vil satse på.

En jobb i forsvaret er virkelig ikke verre enn andre yrker.

Anonymkode: 86065...bf1

Jada, fullt klar over at det ikke er det samme, i USA er det langt langt verre og veteraner sliter i mye større grad og får dårligere oppfølging enn her i Norge. Det er ikke dermed sagt at ikke norske veteraner og folk i Forsvaret ikke kan slite med psykiske skader etter tjeneste. Noen av de vil egne seg dårlig som partner på grunn av bagasjen sin (og/eller manglende håndtering av det) og det er et moment å være obs på når man skal date en potensiell livsledsager. Sier ikke at det bør være en dealbreaker, men det er tanker Ts KAN møte på hos damer han treffer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvor mange er "mange" som du har møtt personlig, og hvor mange av disse er voldsutøvere? Og hva mener du med vold. Greit å være presis når man først har så mange sterke meninger om dette synes jeg.

Er du som kommer her med sterke meninger. Det er bevist i forskning fra USA at flere menn i politiet og militæret utøver mere partnervold enn øvrig i samfunnet. Når noen står frem å blitt utsatt for vold så kommer du for faen ikke å sier "snodig påstand". 

Er du også en sånn som sier "Not ALL men" når noen sier de har blitt voldtatt? Okei, sier du også "Not ALL men!" når vegvesenet sier at mange menn kjører for fort? Sier du også "Not ALL snakes" og legger deg i en kasse med 50 slanger når du vet at 5 av dem er giftige? Hvis du heller klarer å forholde deg til å bidra til å løse problemet istedet for å harsellere med de som setter fokus på problemet så hadde du ikke fremstått som så mye klovn du gjør nå! 🤦‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jada, fullt klar over at det ikke er det samme, i USA er det langt langt verre og veteraner sliter i mye større grad og får dårligere oppfølging enn her i Norge. Det er ikke dermed sagt at ikke norske veteraner og folk i Forsvaret ikke kan slite med psykiske skader etter tjeneste. Noen av de vil egne seg dårlig som partner på grunn av bagasjen sin (og/eller manglende håndtering av det) og det er et moment å være obs på når man skal date en potensiell livsledsager. Sier ikke at det bør være en dealbreaker, men det er tanker Ts KAN møte på hos damer han treffer.

Ja men dette gjelder jo tross alt alle arbeidsgrupper. Alle kan ha bagasje i en eller annen grad. Man kan møte på traumatiske hendelser når man går ut døra.

De som sendes utenlands er preppet og testet og trent. Når de kommer hjem ivaretas de og sendes rett til psykolog. De har pålagte samtaler med psykologer som er trent på å fange opp ting i lang tid etterpå. De er veldig mye bedre tatt vare på enn hvermannsen når det kommer til psyke da veldig mye av treningen og opplegget i ettertid ivaretar dem. Spesielt etter 2010.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hm, ikke i utgangspunktet, men har jo hørt om folk som har skadet seg i utlandet og sitter i rullestol og lignende. Sjansen er jo liten, og man kan jo skade seg her i Norge og. Vet ikke, hadde jeg møtt drømmemannen og han var i forsvaret hadde jeg nok akseptert det 😊

Anonymkode: 8e294...ba4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du som kommer her med sterke meninger. Det er bevist i forskning fra USA at flere menn i politiet og militæret utøver mere partnervold enn øvrig i samfunnet. Når noen står frem å blitt utsatt for vold så kommer du for faen ikke å sier "snodig påstand". 

Er du også en sånn som sier "Not ALL men" når noen sier de har blitt voldtatt? Okei, sier du også "Not ALL men!" når vegvesenet sier at mange menn kjører for fort? Sier du også "Not ALL snakes" og legger deg i en kasse med 50 slanger når du vet at 5 av dem er giftige? Hvis du heller klarer å forholde deg til å bidra til å løse problemet istedet for å harsellere med de som setter fokus på problemet så hadde du ikke fremstått som så mye klovn du gjør nå! 🤦‍♀️

Du er klar over at det er vesentlig forskjell på amerikansk forsvar og politi kontra norsk...?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har snart jobbet i Telemarksbataljonen i 3 år som grenader/lagfører.
Må innrømme at det har blitt vanskeligere å komme i kontakt med damer ettersom at 80 % av folkene her er menn.. Lite fri får vi også. Tilbringer ganske mye av tiden på jobb og leir. Er 24 år gammel. 
Har alltid vært en ganske sosial kar og elsker jobben min, men ettersom at den biologiske-klokken tikker ønsker jeg meg fryktelig å finne  en dame.
Var i bryllup til bestekompisen min for 2 uker siden, var litt kjipt være en av dem som sto alene uten en partner ved siden av..😅 Men glad på hans vegne! 😎

Anonymkode: e5fbe...8d1

Ja hvis du er 40 hell Yes. 
kvinne 51

Anonymkode: 87755...ea8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du vet om mange sa du, så referer du til det amerikanske forsvaret. 

Deretter blander du inn en masse nonsens som ikke har noe med dine påstander og mine spørsmål til disse påstandene. 

Hold deg til din påstanden og spørsmålet mitt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
duplexx skrev (2 timer siden):

Finns et drøss med menn i forsvaret som IKKE er barske…

Refererte til Rena leir...
Hvis du drar til Rena leir hvor TMBN, FSK (spesialkommandoen)/HJK og alle disse badass avdelingene holder til, finner man kun barske folk! Bare for å kunne være i disse avdelingene er man nødt til å ha en meget god fysikk/mental helse. Det kaller jeg barskt! 

Endret av TreningsSofie
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Okei, bare det at du sammenligner det norske forsvaret og politiet med undersøkelser gjort i USA på amerikansk politi og forsvar sier jo sitt da.

For det første, i USA har de ingen felles og kontinuerlig utdanning på politiet sitt. I noen stater slipper du unna med et kurs på 3 måneder for å kunne kalle deg politi. Den lengste politiutdannelsen i USA er på typ 2 år. I Norge har vi opptakskrav og utdanning tilsvarende en bachelor og vi har også fokus på psykisk helse i utdanningen samt tester for dette i tjeneste.

I forsvaret I USA må du selv melde deg til tjenesteplikt og blir belønnet med job og eller utdannelse hvis du velger å tjenestegjøre. Problemet med et system som dette er at det ofte tiltrekker seg mennesker som i utgangspunktet lever i dårlige kår fordi de ikke har mulighet for utdanning på annen måte. Hvis du er så glad i statistikk så klarer du sikkert å Google deg fram til både vold og rusproblematikk blant lavtlønnede familier. I tillegg sender de folk i utenlandstjeneste på 6-12 mnd uten god nok trening eller fartstid, og før så ble du også nærmest sendt på gata som veteran med krigsskader uten noe hjelp eller nettvekt. Da hadde du bare flaks om du hadde en familie å komme hjem til i det heletatt. Noe som er veldig relevant for tidsepoken for de studiene du refererer til.

I Norge må du igjennom en tid med verneplikt før du i det heletatt kan søke deg videre i forsvaret, noe som stort sett luker ut de som ikke er egnet bare der.

Problemet med systemet til USA er at politiet tiltrekker seg de som i utgangspunktet synes at makt er spennende uten å ha et system som fokuserer eller fanger opp dette. Problemet med rekrutteringen til forsvaret et at den er på eget initiativ og ofte tiltrekker seg lavtlønnede menn og kvinner fra dårlige kår som i utgangspunktet var utsatt for å ha aggressiv adferd OG at de ikke har god nok trening og oppfølging i ettertid. I Afghanistan hadde USA 17-åringer med 3 måneders kurs i felten.

Så det er jo bare toppen av isfjellet på hvorfor det du sier er så langt ute på viddene for ulogisk sammenligningsgrunnlag at jeg ikke engang skjønner hvordan du kommer på det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for engasjementet folkens, litt varierte svar ser jeg! :) 
Til dere som lurer var jeg lagfører i Irak for 2 år siden i en 6 måneders periode, på vegne av ISAF-styrken. Kommer aldri til å glemme den turen for å si det sånn! 

Tenker også at min fremtidige kjæreste dukker opp når jeg minst venter det. Får bare være tålmodig og krysse fingrene.😎
Håper alle dere har hatt en god jul/nyttår. :) 

-TS

Anonymkode: e5fbe...8d1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Møtt som påtruffet i regi av min egen jobb. 
Kvinnesynet og måten de behandlet partner på var ikke akkurat tillitsvekkende for å si det slikt. Hun ene kona tiden offiser i forsvaret glemmer jeg aldri. 
selvsagt finnes det ærlige fyrer der også, men jeg har sett for mange underdanige eller terroriserte damer til å syns det er ok. 
må forøvrig passe på taushetsplikten, så du får klare deg m generelle uttalelser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...