Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tips til et god retinolserum å begynne med?

Jeg er student, så økonomien er begrenset. Tenker derfor jeg må ha noe som er litt drøyt i bruk. 

Anonymkode: fe7d1...74b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du? Det er ikke nødvendig - eller anbefalt - å starte med retinol før du er rundt 25 år. De fleste retinolprodukter er ganske drøye i bruk, ettersom det er små mengder som kreves. Til å begynne med holder det dessuten å bruke retinol et par ganger i uka. Hva tenker du eventuelt er et greit prisnivå?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30, så er godt innafor anbefalt alder. 😉

Pris avhenger naturligvis av hvor drøy flasken er. Kan godt koste en 1000 lapp om jeg har den i mange måneder. Heller det enn noe til 250 som må erstatte hver mnd. Helst noe som ikke overgår 100 kr pr mnd i bruk. Og ettersom jeg har litt begrenset budsjett er det kjekt å få noen tips så jeg ikke må bruke unødvendig mye på å prøve meg frem til produkter.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke de billige inneholder nok Retinol til å ha noen effekt da Retinol som regel står helt nederst på ingrediemslisten (som betyr at det er ingrediensen produktet inneholder minst av, mens første ingrediens på listen er det stoffet produktet inneholder mest av) 

Anonymkode: de336...a0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er 30, så er godt innafor anbefalt alder. 😉

Pris avhenger naturligvis av hvor drøy flasken er. Kan godt koste en 1000 lapp om jeg har den i mange måneder. Heller det enn noe til 250 som må erstatte hver mnd. Helst noe som ikke overgår 100 kr pr mnd i bruk. Og ettersom jeg har litt begrenset budsjett er det kjekt å få noen tips så jeg ikke må bruke unødvendig mye på å prøve meg frem til produkter.

Et godt "begymnerprodukt" etter min erfaring er Exuviance Super Retinol Concentrate. Varierer litt i pris men koster godt under 1000-lappen. Drøy i bruk er den også. Retinolproduktene fra Medik8 er svært populære og skal være noen av de beste på markedet. Jeg har ikke fått prøvd selv ennå da jeg har måttet ta en pause en stund fra aktive ingredienser.  De finnes i ulike styrker, slik at du starter med den laveste og bygger opp hudens toleranse. 

Medik8 har både retinol og retinal(dehyd)serumet. Forskjellen på retinol og retinal(dehyd) er at retinol må gjennom to konvertertingssteg før den omdannes til tretinoin (a-vitaminsyre) på huden, mens retinaldehyd bare trenger ett slikt konvertertingssteg.  Sistnevnte er derfor mer effektivt, men skal samtidig også være mer skånsomt enn retinol. 

Medik8 forhandles bl.a. av SkinCity.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (1 time siden):

Et godt "begymnerprodukt" etter min erfaring er Exuviance Super Retinol Concentrate. Varierer litt i pris men koster godt under 1000-lappen. Drøy i bruk er den også. Retinolproduktene fra Medik8 er svært populære og skal være noen av de beste på markedet. Jeg har ikke fått prøvd selv ennå da jeg har måttet ta en pause en stund fra aktive ingredienser.  De finnes i ulike styrker, slik at du starter med den laveste og bygger opp hudens toleranse. 

Medik8 har både retinol og retinal(dehyd)serumet. Forskjellen på retinol og retinal(dehyd) er at retinol må gjennom to konvertertingssteg før den omdannes til tretinoin (a-vitaminsyre) på huden, mens retinaldehyd bare trenger ett slikt konvertertingssteg.  Sistnevnte er derfor mer effektivt, men skal samtidig også være mer skånsomt enn retinol. 

Jeg fant den på nett til 480, bare google så finner du rimeligste pris på serumet:)

Anonymkode: be832...880

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Roci said:

Takk takk! Skal sjekke ut 😊

AnonymBruker
Skrevet

Liker Paula's choice sin, ofte tilbud på skincity.  Prøvde den lille flasken først før jeg kjøpte full size. 

Anonymkode: 863c1...3cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Retinol er svindyrt, så brukte lang tid på å saumfare nett etter tips til et godt produkt. Et produkt som gikk igjen og igjen blandt flere hudpleiere var Skinceuticals Retinol 0.3 . Så langt er jeg kjempefornøyd. Den virker ikke irriterende på min sensitive hud. Kan bli litt tørr hvis jeg bruker den for ofte. Har ikke brukt den lenge nok til at jeg kan si at den har gitt noen resultater, men sånn er det vel med retinol. Det tar tid. Er vistnok et bra produkt å starte med også hvis man ikke har prøvd det før.

Anonymkode: 53b00...15b

AnonymBruker
Skrevet

The ordinary har msnge ptodukter med virksomme ingredinenser til grei pris

Anonymkode: a6a19...53a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har startet på the ordinary granactive emolsion. Er veldig svak, så får ingen reaksjon i form av rødhet. Ser at huden blir finere. 

Planlegger å trappe opp etterhvert i styrke, men glad jeg har startet på denne. 

Anonymkode: 96582...043

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør Retinol for huden? 

Anonymkode: 2800a...7ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva gjør Retinol for huden? 

Anonymkode: 2800a...7ac

Retinol er en hudpleieingrediens med flere effektive anti-age fordeler og gode egenskaper. Retinol gjør huden fastere og akselererer hudens cellefornyelse. Reduserer fine linjer.

Skrevet
Sunset90 skrev (På 4.1.2022 den 7.23):

Retinol er en hudpleieingrediens med flere effektive anti-age fordeler og gode egenskaper. Retinol gjør huden fastere og akselererer hudens cellefornyelse. Reduserer fine linjer.

Tusen takk for god forklaring 🙏

Skrevet (endret)
BellaMie skrev (2 timer siden):

Tusen takk for god forklaring 🙏

Antar at collagen i kombinasjon med Elastin er en ganske sentral faktor i andringsprossesen i huden.

Det går på fasthet og elastisk i huden blir redusert med alderen.

Produksjon Collagen Elastin a går naturligvis ned med alderen, gjerne fra 25år og oppover.

Kvinner ønsker naturligvis og ha en fin hud uten problematikk.

Mye soling uten beskyttelse kan også være en faktor som elder huden

Noen bruker et collagentilskudd for og prøve og bevare sin hud best mulig, noe så enkelt som kan drikkes eller taes som kapsler.

Ellers går det ofte i kremer med de rette antiaging faktorene.

https://nhi.no/sykdommer/hud/diverse/slik-eldes-huden/

De 10 mest effektive ingredienese for antiaging

Les gjerne d så får man et innblikk i hva og hvordan det kan ha en effekt

https://www.realsimple.com/beauty-fashion/skincare/anti-aging-ingredients-skincare

bilde.png

Collagen Peptides: Collagen Supplements for Skin Care | Nature's Island

bilde.png.b36c3397c0d2749de32006cc1d6e4297.png

Endret av Sunset90
AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (På 2.1.2022 den 20.10):

Det ser ut som du har mye kunnskap om hudpleie. Hvordan anbefaler du at man starter opp med retinol? Hvor mye, hvor ofte, og hvilke produkter skal man ikke bruke samtidig som man bruker retinol? Kan jeg eksempelvis bruke BHA/AHA annenhver kveld, og så retinol annenhver kveld? C-vitamin, niacinamid og lignende påfølgende dag? Når vet jeg at huden er tolerant nok? 

Anonymkode: bcd57...c6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det ser ut som du har mye kunnskap om hudpleie. Hvordan anbefaler du at man starter opp med retinol? Hvor mye, hvor ofte, og hvilke produkter skal man ikke bruke samtidig som man bruker retinol? Kan jeg eksempelvis bruke BHA/AHA annenhver kveld, og så retinol annenhver kveld? C-vitamin, niacinamid og lignende påfølgende dag? Når vet jeg at huden er tolerant nok? 

Anonymkode: bcd57...c6a

Hvis huden din ikke er vant til aktive virkestoffer, er det best å begynne med produkter med lav konsentrasjon, ikke for ofte og kanskje ikke introdusere flere aktive produkter samtidig. Når det gjelder retinol, vil en styrke på 0,2-0,5% være tilstrekkelig. Start gjerne med et par ganger i uka med noen dagers mellomrom, og øk hyppigheten etterhvert. Når huden har tilvent seg, kan du i prinsippet bruke retinol hver kveld om huden tåler det, men jeg vil nå uansett foreslå at du har èn kveld i uka der du lar huden få pause og bare pøser på med fukt. 

Du sier ikke noe om hvilket AHA/BHA-produkt du bruker eller planlegger å bruke, men det er ikke nødvendig å eksfoliere annen hver kveld, og spesielt ikke når du bruker retinol. Det anbefales ikke å eksfoliere mer enn maks 2 ganger i uka, og da kun om du har svært fet og/eller uren hud. 

Niacinamide og retinol samarbeider godt, så de kan du faktisk påføre med 5 minutters mellomrom - niacinamide først, deretter retinol, og så en god fukthetskrem til slutt. 

C-vitamin kan med fordel brukes om morgenen, men i begynnelsen ville jeg kanskje brukt dette de dagene jeg IKKE hadde brukt aktive ingredienser om kvelden. 

Når det gjelder å vite om huden er tolerant nok, så kan det være vanskelig å avgjøre. Med gradvis tilvenning vil du til en viss grad kunne forebygge overbehandling, ettersom du da straks kan kutte ut og vente med et produkt dersom du får en hudreaksjon (rødhet, kløe, svie, flassing). Du har kanskje hørt snakk om "purging", som handler om at visse aktive stoffer, spesielt syrer og retinol, fører til økt cellefornyin og derfor økt flassing. Dette er imidlertid ganske hardt for huden, og er ikke nødvendig for at behandlingen skal virke. 

For å unngå overbehandling av huden, er det beste du kan gjøre å være tålmodig og introdusere aktive virkestoffer gradvis, og "lytt" til huden din. Man har aldri noen garanti, jeg opplevde selv å plutselig få sensitiv/reaktiv hud som følge av bruk av aktive virkestoffer, selv om jeg var forsiktig. Det har tatt meg over et halvt år å stabilisere huden, og nå er jeg så smått begynt å innføre aktive ingredienser igjen, men èn om gangen og svært forsiktig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huden min har ingen forskjell når jeg bruker retinol?

Anonymkode: fc3c0...b58

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Huden min har ingen forskjell når jeg bruker retinol?

Anonymkode: fc3c0...b58

Hvilket retinolprodukt bruker du, og hvor lenge har du brukt det?

AnonymBruker
Skrevet

Mye billigere å kjøpe medisinsk på resept. Hatt min tube i et halvt år og det er masse igjen. Den er også medisinsk og har dokumentert effekt. 

IMG_20220106_123919.jpg

Anonymkode: 69bf5...d37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...