Gå til innhold

Utgifter rekkehus, hjelp med budsjett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å by på et rekkehus. Bor i leilighet i dag og har ikke eid rekkehus før, så vi er litt usikre på hvor mye utgifter vi må regne med i året. I tillegg vil vi kjøpe bil, som vi heller ikke har eid før.

Har hørt man bør legge inn 50.000 i året for bilbruk, høres det korrekt ut? Det er da el-bil.

Dette er budsjettet vi har satt opp for årlige utgifter. Jeg har helt sikkert misset på noen poster, ser dere noe jeg har glemt?

Kommunale avgifter: 15.000
Eiendomsskatt: 14.000
Strøm - umulig å beregne med dagens priser, men har lagt det på 2500 i måneden, blir vel lavere om sommeren og høyere om vinteren. Huset har både peis og varmepumpe. 30.000
Internett: 4.500
Vedlikehold: 30.000
Bil: 50.000

Vedlikehold er da ikke større prosjekter, men mindre ting som kan dukke opp i løpet av året. Har tenkt å bygge opp buffer utenom for større vedlikehold. 

Anonymkode: 539a5...a48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fellesutgifter? 

Anonymkode: 35bc2...218

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

50.000 for elbil i året syns jeg var mye, er det eldre elbil?

Er det selveier eller borettslag?

Anonymkode: d0c69...2b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk skrevet feil, det er tomannsbolig selveier og ingen fellesutgifter.

Elbilen er ikke kjøpt enda, regner med å kjøpe den brukt, men ny modell. Har tenkt at 50.000 skal inkludere parkering, men vi har som sagt aldri eid bil, så aner ikke hva som er realistisk.

AnonymBruker
Skrevet

Man bør regne med 5000 kr I mnd på bil, altså 60 000 kr. Hvis dere kjøper uten lån er den direkte kostnaden (ikke iberegnet verditap og tap av andre investeringer) ca. 1500 kr i mnd hvis dere kjører rundt 10 000 km i året.

Vet ikke hvor dere skal bo, men i min kommune er eiendomsskatt bakt inn i kommunale avgifter. Her ligger et rekkehus på ca. 18 000 kr I året, mer hvis det er nytt, mindre hvis det er gammelt.

Ved koster rundt 4000 - 5000 i året for et rekkehus.

Forsikringer kan bli dyrere, mulig dere må ha husforsikring. Skal dere ha høyere lån bør dere øke premien på livsforsikring, uføreforsikring og andre forsikringer som skal dekke løpende utgifter om noe skjer.

Hvis dere har hage og ønsker å stelle denne bør dere regne med 2000 - 5000 kr hver vår avhengig av størrelse, beplantning, byggverk i hagen etc. 

Må dere leie parkeringsplass? Må dere investere 20 000 kr i elbillader? Har dere møbler til å fylle opp et hus, eller skal dere kjøpe mer etter hvert? Har dere verktøy, hageslange, gressklipper og slikt man ofte trenger i et hus? Er det en velforening dere må betale kontingent til?

Anonymkode: a44d3...a87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Man bør regne med 5000 kr I mnd på bil, altså 60 000 kr. Hvis dere kjøper uten lån er den direkte kostnaden (ikke iberegnet verditap og tap av andre investeringer) ca. 1500 kr i mnd hvis dere kjører rundt 10 000 km i året.

Vet ikke hvor dere skal bo, men i min kommune er eiendomsskatt bakt inn i kommunale avgifter. Her ligger et rekkehus på ca. 18 000 kr I året, mer hvis det er nytt, mindre hvis det er gammelt.

Ved koster rundt 4000 - 5000 i året for et rekkehus.

Forsikringer kan bli dyrere, mulig dere må ha husforsikring. Skal dere ha høyere lån bør dere øke premien på livsforsikring, uføreforsikring og andre forsikringer som skal dekke løpende utgifter om noe skjer.

Hvis dere har hage og ønsker å stelle denne bør dere regne med 2000 - 5000 kr hver vår avhengig av størrelse, beplantning, byggverk i hagen etc. 

Må dere leie parkeringsplass? Må dere investere 20 000 kr i elbillader? Har dere møbler til å fylle opp et hus, eller skal dere kjøpe mer etter hvert? Har dere verktøy, hageslange, gressklipper og slikt man ofte trenger i et hus? Er det en velforening dere må betale kontingent til?

Anonymkode: a44d3...a87

Takk, her var det flere ting jeg har glemt! :) Jeg er ganske sikker på at eiendomsskatten er utenom de kommunale avgiftene, men jeg skal sjekke det opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rekkehus på 130 m2. 60 år gammelt omtrent, uten varmepumpe men med peis. 

Utenom lån har jeg utgifter på strøm på ca 2000 i måneden om vinteren (det var siste strømregning) og ca 1000 om sommeren. Bruker nok ca 1500-2000 på ved i året. Betaler 16.000 i året på kommunale avgifter inkl. eiendomsskatt. Forsikringer hos meg er på 1600, men det er inkludert bil, dyr og reise pluss hus og innbo, så usikker på hvor mye det blir. Jeg bruker bilen lite, så vet ikke hvor mye utgifter jeg har på den. Men har kjørt 40.000 km på seks år, så ikke mye utgifter altså.

Vedlikehold er også lite. Bruker null på hage, og har etter tre år bare beiset verandaen. Kostet vel en tusenlapp kanskje?

Er jo litt hva man gjør det til, jeg kunne brukt mye mer, men som alenemamma så prøver jeg å være mest mulig økonomisk 😊

Anonymkode: ea389...f84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...