Gå til innhold

Noen som har god erfaring med betablokkere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt gammel tråd dette.. 

Fikk propanolol og skulle ta 120 mg om dagen. Nå en mnd etterpå har jeg blitt så dårlig på de at jeg holder på å slutte. Svett av ingenting. Kvalm, svimmel, nedstemt. Aldri mer fast på disse!!

Anonymkode: 8d2c2...d99

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt gammel tråd dette.. 

Fikk propanolol og skulle ta 120 mg om dagen. Nå en mnd etterpå har jeg blitt så dårlig på de at jeg holder på å slutte. Svett av ingenting. Kvalm, svimmel, nedstemt. Aldri mer fast på disse!!

Pluss, konsentrasjonsvansker til de grader. Hjernetåke x 10. Mulig jeg er svært sensitiv...

AnonymBruker

Jeg tar fast 20 mg x 2 propranolol hver dag. Hvis jeg glemmer å ta dem begynner jeg å skjelve, hjertebank, nervøs og høy puls.

Følelsen det var å ta dem første gangen, det var at jeg endelig kunne slappe av.

De har virkelig gjort mye bra for meg. Jeg har ikke tenkt over om det er noen negative bivirkninger. 

Jeg driver med kondisjonstrening, det kan hende jeg hadde fått bedre resultater på trening uten dem, men det vet jeg ikke.  Noen som har merket noe på trening?

Denne medisinen er fantastisk og har gjort  hverdagen min ekstremt mye bedre.

Anonymkode: 3f4fd...faf

• Liker 1
AnonymBruker

Bruker 175 mg betablokker hver dag og har gjort det i snart 15 år. Startet på 100 mg da jeg var 20 år og fikk oppdaget hjertefeil, men økte fort til 175. Gjør meg nok litt mer sliten og hindrer meg kraftig i å trene, men jeg har treningsforbud uansett så det er vel like greit. Kommer ikke på noen andre bivirkninger nå, men har jo brukt høy dose snart halve livet så legger ikke merke til det. 

Anonymkode: 02aea...cb1

• Liker 1
AnonymBruker

Kommer an på hva slags angst du har. Jeg bruker betablokkere av og til for hjertebank og prestasjonsangst. Feks når jeg skal holde foredrag eller være i en presset sosial setting som jeg er nervøs for. Hva de gjør er å roe ned nervesystemet og fjerne fysiske symptomer på nervøsitet som skjelving og høy puls. 

Hva det ikke gjør er å påvirke humør, selve følelsen av å grue seg til noe, og de gjør i hvert fall ikke noe med depressive følelser. Man blir overhodet ikke "rusa". 

Bivirkninger hos meg er at jeg blir tung i beina, litt svimmel når jeg reiser meg (blodtrykket blir lavere). Husk at folk med høyt blodtrykk og angina får på mye høyere doser fast, og det er helt ufarlig å bruke dem sporadisk. Men det er ikke noe vidundermedisin mot angst, altså. 

Anonymkode: 58cc1...f75

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer an på hva slags angst du har. Jeg bruker betablokkere av og til for hjertebank og prestasjonsangst. Feks når jeg skal holde foredrag eller være i en presset sosial setting som jeg er nervøs for. Hva de gjør er å roe ned nervesystemet og fjerne fysiske symptomer på nervøsitet som skjelving og høy puls. 

Hva det ikke gjør er å påvirke humør, selve følelsen av å grue seg til noe, og de gjør i hvert fall ikke noe med depressive følelser. Man blir overhodet ikke "rusa". 

Bivirkninger hos meg er at jeg blir tung i beina, litt svimmel når jeg reiser meg (blodtrykket blir lavere). Husk at folk med høyt blodtrykk og angina får på mye høyere doser fast, og det er helt ufarlig å bruke dem sporadisk. Men det er ikke noe vidundermedisin mot angst, altså. 

Anonymkode: 58cc1...f75

Betablokkere er faktisk et medikament som kan fremkalle depresjon, så ja, de hjelper def ikke mot depresjon :) I Norge forskrives disse ikke mot angst (?). Har lest på Tiktok at mange amerikanerne bruker de for angst da... 

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...