Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) mulig dette er feil tema, men er bare å flytte.. 

Jeg lurte bare på en ting, og det er når man blir gravid og går inn i permisjon. Må man ha fast fulltidsstilling for å få betalt permisjon, eller kan man ha deltidsjobb? Og hvis man er student i tillegg når man går gravid? Kan veldig lite rundt dette med betalt fødselsperm og mamma permisjon. Tusen takk for svar :)

Anonymkode: 03c5e...cc1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest her? :)https://familie.nav.no/

du må ikke ha fast jobb, Nav betaler foreldrepenger basert på hva du car tjent. Du må ha hatt inntekt i 6 av siste 10mnd (når barnet blir født). Sjekk også Lånekassen sine sider.

Anonymkode: e907d...a73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du lest her? :)https://familie.nav.no/

du må ikke ha fast jobb, Nav betaler foreldrepenger basert på hva du car tjent. Du må ha hatt inntekt i 6 av siste 10mnd (når barnet blir født). Sjekk også Lånekassen sine sider.

Er det ikke jobben min som skal betale? Fikk ikke så mye info på NAV, jeg har en deltidsstilling må jeg da få penger fra NAV når jeg går ut i permisjon? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det ikke jobben min som skal betale? Fikk ikke så mye info på NAV, jeg har en deltidsstilling må jeg da få penger fra NAV når jeg går ut i permisjon? 

Jeg fikk fra nav ihvertfall. Har 100 prosent da.

Men du får sånn ca det samme i mndlønn som det du tjener de tre siste månedene.

Anonymkode: 055bc...84f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, det er velferdsstaten, ikke arbeidsgiveren din  :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Noen arbeidsgivere forskutterer foreldrepenger og får refusjon fra NAV. Andre gjør det ikke, og da må du søke direkte hos NAV. Dette må du spørre sjefen/ lønningsavdeling om. Foreldrepengene regnes ut fra inntekta du har hatt før du går ut i permisjon.

Når det gjelder permisjon, altså fritak fra arbeidet, så blir det en sak mellom deg og arbeidsgiver. Du skal ha permisjon senest 3 uker før termin. Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg tilbake på jobb i løpet av barnets første 2 år, slik jeg forstår arbeidsmiljøloven. Men du må gi beskjed på forhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...