AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Del Skrevet 2. januar 2022 Min far og stemor har hus, men det er stemor sitt, hun hadde det fra før, om pappa dør nå, får jeg ingenting da? Er ikke min pliktarv 1 million? Anonymkode: 841d2...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 2. januar 2022 #2 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min far og stemor har hus, men det er stemor sitt, hun hadde det fra før, om pappa dør nå, får jeg ingenting da? Er ikke min pliktarv 1 million? Anonymkode: 841d2...047 Du arver bare det han eier ved dødstidspunktet. Arv til ektefelle går før din arv. Ellers er pliktdelsarv ca 1,5 mil 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #3 Del Skrevet 2. januar 2022 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Du arver bare det han eier ved dødstidspunktet. Arv til ektefelle går før din arv. Ellers er pliktdelsarv ca 1,5 mil Men er ikke arveloven blitt strengere, altså at det er blitt umulig å frata barn deres pliktdelsarv nå? Anonymkode: a1ab0...d57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #4 Del Skrevet 2. januar 2022 Illuminatum skrev (2 minutter siden): Du arver bare det han eier ved dødstidspunktet. Arv til ektefelle går før din arv. Ellers er pliktdelsarv ca 1,5 mil Men pappa eier jo ikke noe, vet ikke hva som er på kontoen hans Anonymkode: 841d2...047 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er ikke arveloven blitt strengere, altså at det er blitt umulig å frata barn deres pliktdelsarv nå? Anonymkode: a1ab0...d57 Det forutsetter jo at det er noe å arve. Anonymkode: 43e11...dc4 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #6 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men pappa eier jo ikke noe, vet ikke hva som er på kontoen hans Anonymkode: 841d2...047 Da er det jo veldig enkelt. Eier han ingenting, arver du ingenting. Anonymkode: 15080...edc 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #7 Del Skrevet 2. januar 2022 Du har ikke arverett til din stemor, bare til din far. Så du arver fra det han har av midler/gjeld. Anonymkode: 7e98b...4b2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #8 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har ikke arverett til din stemor, bare til din far. Så du arver fra det han har av midler/gjeld. Anonymkode: 7e98b...4b2 Det er jo urettferdig! Jeg vil ikke arve gjeld Anonymkode: 841d2...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #9 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo urettferdig! Jeg vil ikke arve gjeld Anonymkode: 841d2...047 Da må du frasi deg arven. Anonymkode: 0f27e...621 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #10 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo urettferdig! Jeg vil ikke arve gjeld Anonymkode: 841d2...047 du er selvfølgelig ikke "nødt til" å arve noe som helst. dersom en gjeld faktisk er STØRRE enn en formue, så kan du vel avskrive deg alt sammen. Anonymkode: ddaad...5db 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #11 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo urettferdig! Jeg vil ikke arve gjeld Anonymkode: 841d2...047 Hva er det som er urettferdig? Anonymkode: 140ce...2ae 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #12 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo urettferdig! Jeg vil ikke arve gjeld Anonymkode: 841d2...047 Da kan du gi avkall på arv, dersom arven er mest gjeld. Pliktdelsarv gjelder ved stor formue, da kan arvelater avskrive arven til gitt beløp, å la nye kone og barn arve resten. Anonymkode: 98a1a...c0e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 2. januar 2022 #13 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men er ikke arveloven blitt strengere, altså at det er blitt umulig å frata barn deres pliktdelsarv nå? Anonymkode: a1ab0...d57 Det må være noe å arve og i tillegg går arv til ektefelle førsr 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. januar 2022 #14 Del Skrevet 2. januar 2022 (endret) Som mange påpeker, må det være noe å arve før pliktdelsarv er relevant. Og ektefelles arv går foran barnas, slik at det i realiteten må være mer enn 6G (ca. kr 600 000,-) i dødsboet før barna arver noe som helst. Dette er for øvrig noe mange bør tenke på før de sier nei til å la sin forelders nye ektefelle sitte i uskifte (altså nekte signering før det er aktuelt). Resultatet kan bli at alt blir satt på ny ektefelle slik at forelderen ikke eier noe når han eller hun dør. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det som er urettferdig? Anonymkode: 140ce...2ae Det hadde vært urettferdig om man måtte arve gjeld i et negativt bo. Endret 2. januar 2022 av Brunello 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #15 Del Skrevet 2. januar 2022 Illuminatum skrev (16 minutter siden): Det må være noe å arve og i tillegg går arv til ektefelle førsr Jeg har lest at særkullsbarn har rett samtidig som ny ektefelle, så om de Eide sammen måtte hun betalt meg ut Anonymkode: 841d2...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #16 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har lest at særkullsbarn har rett samtidig som ny ektefelle, så om de Eide sammen måtte hun betalt meg ut Anonymkode: 841d2...047 Men nå eier de ikke sammen, så hva er relevansen? Anonymkode: 43e11...dc4 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #17 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men nå eier de ikke sammen, så hva er relevansen? Anonymkode: 43e11...dc4 Penger vel Anonymkode: 841d2...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. januar 2022 #18 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har lest at særkullsbarn har rett samtidig som ny ektefelle, så om de Eide sammen måtte hun betalt meg ut Anonymkode: 841d2...047 Det som skjer ved et dødsfall er at boet må gjøres opp. Dersom man teoretisk går ut fra at ektefellene eier like mye, vil det si at den gjenlevende eier halvparten og at avdødes arvinger deler den andre halvparten. Her er avdødes ektefelle også arving med 1/4 og minst kr 600 000,-. Men som oftest eier ikke ektefellene 50/50 dersom en eller begge har familie fra før av. Da blir det raskt mer komplisert, da fellesboet må skiftes først. Alt det ektefellene Eide da de inngikk ekteskapet skal holdes utenfor. I tillegg eventuelle særeiegjenstander og det som er mottatt i arv under ekteskapet. Og det er nå det begynner å bli gøy med arveplanlegging. Er det snakk om bo på en del millioner, som det ofte er, kan man finne på ganske mye for å forhindre at barn ikke arver noe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #19 Del Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Penger vel Anonymkode: 841d2...047 Du vil ha penger ved at fars kona kjøper deg ut av et hus du ikke eier noe som helst av? Anonymkode: 934d3...5af 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #20 Del Skrevet 2. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Min far og stemor har hus, men det er stemor sitt, hun hadde det fra før, om pappa dør nå, får jeg ingenting da? Er ikke min pliktarv 1 million? Anonymkode: 841d2...047 Tenker du at stemor plikter å betale deg en million av sin formue om din far dør? Hva med å snakke med dem? Kanskje du får stå i hennes testamente om du behandler henne mer som et menneske enn som en bank med plikter for deg? Anonymkode: 4070c...ad2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå