Gå til innhold

Case, hvem sitt navn skal huset og bilen stå på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg og mannen min giftet oss nylig. Huset hadde han kjøpt på forhånd, den står under hans navn. Noe jeg ikke hadde problem med.

Bilen kjøpte vi sammen da vi gifta oss. 2-3 mnd etter bryllupet.  Jeg betalte 50.000 kroner og han det samme. Så vi betalte 100.000 sammen. 

etter det har vi hatt så og si felles økonomi.
ikke slik at jeg betaler en andel for spesefikk billån eller ditten og datten. Alt går i et. Vi hjelper hverandre. 

Han tjener bedre enn meg og jobber i en 100% stilling. Og jeg bidrar med mindre. Men jeg gir fra meg hele lønna mi jeg å. Sitter igjen med typ 1-2000 kroner etter å ha bidratt.

Mannen har truet meg med å selge huset 2-3 ganger da vi har kranglet og få oss til å flytte hos svigermor. i de to siste krangel nevnte han at han vil egentlig bo med dem men bor her bare for meg.
Noe som gir meg utrygghet og får meg til å ønske huset også på mitt navn selv om jeg ikke betaler godt nok og «fortjener det» Men for min egen sikkerhet. Jeg føler meg ikke i mitt hjem lenger.  Når noen sier rett på ansiktet «jeg selger huset», føler du deg som en gjest.  

Han mener også bilen er på mitt navn siden den er kjøpt etter vi gifta oss? Da den ble kjøpt var jeg der og den ble bare registrert på hans navn.  Og jeg mener den ikke er min så samt det ikke står under mitt navn? 

har jeg rett på huset og bilen? Hva mener dere er løsning i denne saken?

Anonymkode: 36481...35e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags mann er det du har fått deg, for en ekkelt slimete ål, en ussel dritt, han fortjener ikke kjærlighet

Anonymkode: fa175...988

• Liker 31
Skrevet

Hvis dere ikke har særeie på en eller flere ting/inntektsstrømmer/formue vil alt dere kjøper, tjener, sparer sees på som helhet på det tidspunkt ekteskapet ble inngått uavhengig av hvem det står på. 

Ble huset kjøpt før ekteskapet inngått så er dette noe han hadde med seg inn i ekteskapet og skal da kunne ha med seg ut. Hvis du har vært med å betale avdrag som gift i en felles økonomi kan du kreve eierskap for dette eller å bli kompensert for dette i ett oppgjør. Dette gjelder også andre eiendeler man eide før ekteskapet ble inngått. 

Hvis det er snakk om reell sannsynlighet for at en av dere vil skilles vil jeg anbefale deg å snakke med en skilmisseadvokat asap om det overnevnte. 

• Liker 5
Gjest Skogsalv
Skrevet

Hvorfor er det ikke dokumentert hva du la i bilen ?? 

Hvorfor har han råderett over dine penger i praksis og kommer med trusler. ? 

Høres nesten ut som økonomisk vold. Ikke høres han snill ut heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Oi shit. Kvinnefella dette..

Kjøp deg inn i huset!

Det lukter jo her at han ikke kommer til å være noe raus med deg hvis (for ikke å si når..) det blir slutt. Når han virker utrolig kjip og truer med penger.

Ditt bidrag til husholdningen er jo også med på å lette hans betalinger på sitt hus, så krev å få kjøpe deg inn om det så er bare en liten andel.

Å bare sette ditt navn på huset uten videre og liksom dele det 50/50 er å kreve for mye synes jeg. Du må jo kjøpe deg inn med faktiske penger/lån.

Bilen derimot, der har du jo kjøpt deg inn. Den er like mye din, det burde jo gjenspeiles i noe papir. Samtidig deler man vel det meste som erverves imens man er gift. Som hovedregel. Men snakk med en advokat, han fyren her kommer til å rævkjøre deg øknomisk ved brudd vil jeg tro.

Anonymkode: af0fc...525

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Han hadde med seg huset inn i ekteskapet, ergo er der hans med mindre du kjøper deg inn.

Dere står vel begge på bilen som eier og medeier?

Du får ingenting automatisk bare fordi dere er gift, huset er hans 100% her og han kan selge, men han kan ikke sette deg på gata. Han har forsørgerrett. Syns for øvrig ikke han høres ut som en god ektemann...

Anonymkode: d2750...f59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bilen kjøpte vi sammen da vi gifta oss. 2-3 mnd etter bryllupet.  Jeg betalte 50.000 kroner og han det samme. Så vi betalte 100.000 sammen. 

Han mener også bilen er på mitt navn siden den er kjøpt etter vi gifta oss? Da den ble kjøpt var jeg der og den ble bare registrert på hans navn.  Og jeg mener den ikke er min så samt det ikke står under mitt navn? 

For å plukke ut en helt enkelt og konkret ting i denne galskapen her...

Jeg har kjøpt ny bil med samboeren/mannen flere ganger.

Man fører opp en som eier, og en som medeier. Det er standard. Det koster ingenting. Man får spørsmålet. Man har samme rett på bilen. Dette vet mannen din, garantert. 

Med den kunnskapen så ønsker jeg at du går ut, til bilen, og ser på vognkortet. Eller sjekker tinglysning i brreg i og med at dere har billån. 

Står du ikke der vet du hva slags slimål du er gift med. 

Anonymkode: 0e31e...319

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han hadde med seg huset inn i ekteskapet, ergo er der hans med mindre du kjøper deg inn.

Dere står vel begge på bilen som eier og medeier?

Du får ingenting automatisk bare fordi dere er gift, huset er hans 100% her og han kan selge, men han kan ikke sette deg på gata. Han har forsørgerrett. Syns for øvrig ikke han høres ut som en god ektemann...

Anonymkode: d2750...f59

Vi er gift, så jeg trenger ikke å kjøpe meg inn. Det å kjøpe inn gjelder bare samboer. Jeg kan få den uten å betale noe

jeg står ikke som medeier i bilen :)

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så jeg og mannen min giftet oss nylig. Huset hadde han kjøpt på forhånd, den står under hans navn. ..............

har jeg rett på huset og bilen? Hva mener dere er løsning i denne saken?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er gift, så jeg trenger ikke å kjøpe meg inn. Det å kjøpe inn gjelder bare samboer. Jeg kan få den uten å betale noe

Han hadde huset før dere ble gift.  Huset er hans. PUNKTUM.

Bilen kan du kreve halvparten av. 

Endret av Whistler
  • Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For å plukke ut en helt enkelt og konkret ting i denne galskapen her...

Jeg har kjøpt ny bil med samboeren/mannen flere ganger.

Man fører opp en som eier, og en som medeier. Det er standard. Det koster ingenting. Man får spørsmålet. Man har samme rett på bilen. Dette vet mannen din, garantert. 

Med den kunnskapen så ønsker jeg at du går ut, til bilen, og ser på vognkortet. Eller sjekker tinglysning i brreg i og med at dere har billån. 

Står du ikke der vet du hva slags slimål du er gift med. 

Neo jeg står ikke som medeier, er det gratis å føre det inn forsatt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neo jeg står ikke som medeier, er det gratis å føre det inn forsatt?

På bil, ja, men han må gjøre det. 

Anonymkode: 7967e...420

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Siden han hadde huset før dere ble gift så er det bare hans, selv om dere er gift nå. Hvis dere blir skilt i morgen så får han huset. 

Anonymkode: 7967e...420

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Halve verdien av bilen er din, den er kjøpt etter at dere ble gift, så det er ikke noe problem egentlig. Det er huset du bør bekymre deg for!

Anonymkode: e475b...117

• Liker 7
Skrevet
Whistler skrev (3 minutter siden):

Han hadde huset før dere ble gift.  Huset er hans. PUNKTUM.

Bilen kan du kreve halvparten av. 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Verdien av det han tok med seg inn er hans. Dersom huset var fullt nedbetalt er hele verdien hans. Dersom bare 30% var nedbetalt, er det 30% han eier.

I tillegg kan faktisk ektefellen ha krav på huset, men da ved å kjøpe ut den som eier. Skal litt til, men det er flere praktiske eksempler.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det for sent å følge mitt råd som er å ikke gifte deg med idioten og kom deg vekk.

Anonymkode: 40732...0eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Det er en sannhet med modifikasjoner. Verdien av det han tok med seg inn er hans. Dersom huset var fullt nedbetalt er hele verdien hans. Dersom bare 30% var nedbetalt, er det 30% han eier.

I tillegg kan faktisk ektefellen ha krav på huset, men da ved å kjøpe ut den som eier. Skal litt til, men det er flere praktiske eksempler.

Kan jeg få leileigheten på mitt navn nå? Vi er gift? 

AnonymBruker
Skrevet

Halve verdien av bilen er din, den er kjøpt etter at dere ble gift, så det er ikke noe problem egentlig. Det er huset du bør bekymre deg for!

Anonymkode: e475b...117

Nja, ekteskapet har her lite å si.Det er verdier ervervet i ekteskap som deles likt. Men denne ble kjøpt rett etter inngått ekteskap, altså med penger man tok med seg inn. 

Om hun har betalt han, og han så har betalt bilen, kan det også diskuteres hvor pengene egentlig gikk, og hvem som kjøpte bilen, om han tjener mer. Så om det er slik kjøpet skjedde ville jeg tatt det som enda et rødt flagg, TS. 

Det er også det som trigger meg med HI. Om han har det minste innsyn i denne typen ting (noe jeg trodde de fleste voksne har) er uttalelsen om bilen rein løgn. 

Ellers enig i øvrige her. Det er huset som er viktig. ikke at alt må være likt om han tok med seg mer inn og nå tjener mer, men en viss grad av rettferdighet må det være, noe mannen her ikke legger opp til i det hele tatt. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg få leileigheten på mitt navn nå? Vi er gift? 

Det har ingen ting å si hva som er tinglyst. Har dere en leilighet han eide da dere giftet dere men som det var gjeld på, er du eier av halve verdien av det nedbetalte. Det hadde du ikke vært om dere var samboere.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var gift I 10 år, før jeg traff mannen eide jeg huset vi bodde i sammen. Nå som vi er skilt er huset fremdeles bare mitt, var aldri noe spørsmål om noe annet. Men det skal sies at han har bidratt lite inn i felles husholdning,  først de siste 4 årene betalte han en fast sum til meg pr. mnd(5000). Ellers har jeg stort sett stått for det meste. 

Du har ikke noe krav til din mann sitt hus, men kan kjøpe deg inn, ved fks å ta lån og kjøpe deg i halvparten.  Bilen er vel ikke store verdien sånn sett, de skiftes ut og taper verdi hele tiden, men sørg for at neste bil også står på deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ariam skrev (4 minutter siden):

Jeg var gift I 10 år, før jeg traff mannen eide jeg huset vi bodde i sammen. Nå som vi er skilt er huset fremdeles bare mitt, var aldri noe spørsmål om noe annet. Men det skal sies at han har bidratt lite inn i felles husholdning,  først de siste 4 årene betalte han en fast sum til meg pr. mnd(5000). Ellers har jeg stort sett stått for det meste. 

Du har ikke noe krav til din mann sitt hus, men kan kjøpe deg inn, ved fks å ta lån og kjøpe deg i halvparten.  Bilen er vel ikke store verdien sånn sett, de skiftes ut og taper verdi hele tiden, men sørg for at neste bil også står på deg.

Man kan få leieligheten som gave? Hvis man er gift

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...